Кайданюк А.А.
вчитель мистецтва
спеціаліст І категорії
Опорний заклад освіти
«Овруцька гімназія імені Андрія Малишка»
Овруцької міської ради Житомирської області
Урок-симпозіум. 8- клас.
Тема. Живопис Ренесенсу
Очікувальні результати. Учні зможуть сформувати такі мистецькі компетентності:
Обладнання: навчальна програма «Мистецтво», підручник «Мистецтво» Л.Г. Кондратова, мультимедійна дошка, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
«Я бачу сонце в глибині себе
І в кожному я бачу сонце»
М.Реріх
Перебіг уроку
І. Рефлексійно-мотиваційний етап.
У нас сьогодні нестандартний урок, а урок-симпозіум. А що таке симпозіум?
Симпо́зіум — нарада, наукова конференція фахівців одного профілю з певного наукового питання.
Оголошення теми, очікувальних результатів, плану уроку.
Темою нашого симпозіуму є «Живопис Ренесансу».
Очікувальні результати: Я хочу: дізнатися, розповідати, співвідносити,
показувати, знаходити, встановити.
Емоційне налаштування. Я перекона, що і в кожному з вас є сонце, тож давайте відтворимо його на малюнках. У вас на столах є індивідуальні картки із графічним зображенням
Правильно, сонечко, бо творчий вчитель несе тепло і випромінює світ
Отже, сонячним світлом, ми зігріли наш кабінет і готові працювати далі.
Відомий художник М.Реріх сказав :
«Я бачу сонце в глибині себе
І в кожному я бачу сонце»
Цей вислів буде епіграфом нашого уроку.
ІІ. Операційно-пізнавальний етап
Епоха Відродження – один з найважливіших періодів в історії мистецтва, яка подарувала світу цілу плеяду геніїв, батьківщиною яких стала переважно Італія.
А тепер я пропоную вам під музику ХV ст. (звучить уривок «Менует для лютні», яка допоможе вам уявою перенестися в ту величну епоху, та переглянути роботу наших дослідників епохи Відродження.
Анаграма. ОИСПВИЖ УНАЕНССРЕ. Живопис Ренесансу.
Оголошення теми (запис до зошита)
Очікувальні результати: Я хочу: дізнатися, розповідати, співвідносити,
показувати, знаходити, встановити.
План уроку
У вас на столах є ПРОГРАМА симпозіуму «Живопис Ренесансу»
Учасники симпозіуму отримали випереджувальні завдання.
На дошці висить пантбук, який під час виступів дітей оформлюється.
1 група дослідників, прихильники Леонардо.
Леонардо да Вінчі – геній епохи Відродження.
Леонардо да Вінчі – один з найвидатніших діячів італійського Відродження. Він був всебічно розвиненою людиною: геніальним живописцем і вченим, інженером – винахідником, архітектором і скульптором, музикантом і поетом. У своїх наукових відкриттях і здогадках на кілька століть випередив час. Винаходи Леонардо да Вінчі:
Своїм учням він говорив: «Щастя приходить до того, хто багато працює».
У «Трактаті про живопис» він заклав програму реалістичного мистецтва, яку розвивали майстри наступних поколінь. Леонардо да Вінчі вірив в силу і міць людського розуму, і мистецтво для нього було засобом пізнання таємниць природи і законів краси.
Всьому світу відомі картини Леонардо да Вінчі «Джоконда», «Мадонна в гроті» та «Таємна вечеря». Портрет Мони Лізи («Джоконди») став символом доби Відродження.
Всьому світові відома його картина «Мона Ліза» (або «Джоконда») – портрет молодої городянки. Розумне, спокійне обличчя торкнулася ледь помітна посмішка. Воно ніби на очах змінює свій вираз: у ньому і мрійливість, і таємниче кепкування, і схована печаль. Великий відкритий лоб, жвавий уважний погляд, волосся, яке падає на плечі, плавні лінії фігури
Сумна доля багатьох робіт Леонардо. Частина з них загинула, канула в вічність. Але те, що збереглося, дійшло до нас, не перестає захоплювати і дивувати великою любов'ю до людей.
ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО.
Питання до відео
Вчитель. У добу Ренесансу вводяться нові терміни та поняття. Одним із них є техніка сфумато, введена в ужиток Леонардо да Вінчі.
Сфумато (буквально — той, що зникає, як дим) — термін, що позначає м’якість мальовничого виконання, плавність тональних переходів, розпливчастість контурів як наслідок повітряної перспективи.
Вчитель. Свої картини Леонардо да Вінчі писав за допомогою математичних розрахунків (золотий переріз) Власні картини дітей
Вчитель. Шановні учасники симпозіуму давайте перевіримо ваші знання, розгадавши ребус.
Яка найвідоміша картина Леонардо да Вінчі? (Джоконда)
2 група дослідників – прихильники Рафаеля Санті.
Рафаель Санті – майстер гармонії доби Відродження.
Живописні образи Рафаеля Санті (італійського живописця та архітектора) сповнені гармонії та ліризму, вони поетичні та піднесені, відрізняються досконалістю композиції та виразною пластикою фігур.
Рафаель створив цілу галерею образів мадонни (близько 45 картин), що відрізняються композиційними прийомами і трактуваннями. Тема материнства — головна в них.
На картині «Сикстинська мадонна» (1515-1519 рр.) зображені мадонна з немовлям в оточеній папи Сикста II і святої Варвари та двох ангелят, що дивляться знизу вгору на сходження Бога. Розкрита по сторонах завіса підкресяює геометричну продуманість композиції. Це один з перших творів, в якому глядач незримо виявляється вписаний в композицію: здається, що мадонна спускається з небес прямо назустріч глядачеві і дивиться йому в очі. Звичайний релігійний сюжет перетворюється у прославлення людини, яка здатна в ім'я вищого обов'язку йти назустріч мукам і смерті. Красі цього подвигу відповідає внутрішня краса мадонни.
ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО.
Питання до відео.
Вчитель. Шановні учасники симпозіуму давайте перевіримо ваші знання, вибравши, що зайве.
Вправа «Четвертий зайвий»
І група
4. «Таємна вечеря»
3 група дослідників – прихильники Мікеланджело.
Мікеланджело Буонарроті – один із найбільших людей в історії мистецтва.
Ще одним представником італійського Відродження був Мікеланджело Буонарроті (1475 – 1564). Його незвичайний талант проявився у розписі Сікстинської каплиці. Величним творінням є собор Святого Петра в Римі. Це шедевр світового мистецтва. Він взяв участь у спорудженні цього собору. Кілька десятиріч його будували найвидатніші архітектори Італії, Мікеланджело розробив проект його величезного купола. Собор святого Петра – одна з найславетніших пам'яток архітектури Відродження.
Мікеланджело був не тільки геніальним скульптором, живописцем, архітектором, але ще і інженером, поетом, патріотом своєї батьківщини. Величезна пристрасть володіла усім його єством, і він був страшним, тому що все підкоряв своїй пристрасті, не жаліючи ні себе, ні інших. Митець знав, чого хотів, і, як це буває навіть у самих знаменитих людей, твердо вважав, що тільки його воля варта поваги, що заповітна ціль ясна йому як нікому другому. Він нікого не вважав собі рівним. Відступав іноді перед можновладцями, від яких залежав, але й у відносинах з ними проявляв свій неприборканий норов. За свідченням очевидців, він викликав страх навіть у римських пап. Недарма папа Лев Десятий говорив про нього: «Він страшний… З ним не можна мати справу». Так говорили про великого італійця, титана епохи Відродження, художника, поета, скульптора, архітектора Мікеланджело Буонарроті.
ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО.
Питання до відео.
Вчитель. Шановні учасники симпозіуму давайте перевіримо ваші знання, склавши пазли.
Відтворення техніки сфумато за допомогою активованого вугілля.
ІІІ. Рефлексивно - оцінюваний етап.
Рефлексія
Спільним продуктом нашого симпозіуму є пантбук який ми створили (увага на дошку). Вчитель коментує.
Це всі художники
Р озумні
Е рудовані
Н наполегливі
Е нергійні
С амостійні
А ктивні
Н еперевершені
С міливі.
Домашнє завдання. Параграф 13. Написати міні-твір «Мої враження від живопису Ренесансу»