Вчитель математики Димчогло Катерина Степанівна
Пертівський Перший НВК
Урок математики, 6 клас
Тема Координатна площина
Мета уроку:
- закріпити вміння побудови точок на координатній площині й уміння знаходити
координати точок, побудованих на площині;
- активізувати розумову діяльність учнів під час участі кожного з них у грі;
- розвивати пізнавальний інтерес учнів, елементів творчої діяльності;
- виховувати почуття прекрасного.
Обладнання:
Хід уроку:
"У математиці є своя краса, як у живописі й поезії".
М.Жуковський
І. Організаційний момент.
Вітання вчителем учнів. Оголошення теми, цілей, форми проведення уроку.
- Зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Сьогодні ми будемо доводити, що математика – це не суха наука, що з її допомоги можна створювати красиве.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування учнів (відповідають усно):
1. Що називається координатною площиною?
2. Як називається горизонтальна вісь?
3. Дайте назву вертикальної осі.
4. Як називається точка перетину числових прямих?
5. Два числа, які задають положення точки на координатній площині, називаються...
6. Як називається перше число? Друге?
7. Чи можна в запису переставляти місцями координати точки?
На дошці зображені пари координатних прямих, які перетинаються. Які із цих пар не утворять координатну площину? Чому?
Прямокутну систему координат ще називають декартовою системою координат за ім'ям французького математика й філософа Рене Декарта, що ввів це поняття в математику й першим застосував її для розв'язування геометричних завдань.
^ Екскурс в історію (коротке повідомлення учня про Рене Декарта).
Рене Декарт (1596-1650)
ІІІ. Вироблення навичок побудови точок на координатній площині.
Гра "Улучення в ціль" - зберемо гроно винограду.
На координатній площині дано точки-липучки (ягоди). Учні називають координати зазначених точок і поруч на прозорій плівці "малюють" виноградне гроно (листячко вже намальоване). Ягідка вважається зірваної, якщо правильно зазначені її координати.
^ Учениця читає вірш „Мова” М. Рильського.
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно.
Політь бур'ян. Чистіше від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
^ Повідомлення вчителя.
- Чи знаєте ви, що стародавні римляни спочатку не обрізали виноградні кущі, і лози піднімались високо, обвиваючи дерева. Тому робітники перед початком збору врожаю, як говорив закон, повинні були на будь-який випадок написати заповіт, запастись дошками для труни. Легенда говорить, що обрізати виноград людину "навчив" осел, якось раз об'ївши кущ. На здивування хазяїна, саме на общипаній частині куща виросло найбільше ягід.
^ Практична робота „Тваринний світ”
- Легенда допомогла нам побувати в стародавньому Римі. А зараз помандруємо до безлюдного острова, де живуть дикі тварини.
Учні сідають по двоє за комп'ютер. Виконується робота за індивідуальними картками (Додаток), на яких зазначені координати вузлових точок. Їх треба з'єднати послідовно.
- Пізніше ви зможете визначити, кого із тварин зустріли першими.
Після виконання своєї роботи учні знайомляться із малюнками інших.
(Пізніше малюнки роздруковуються й вручаються учням).
Вікно „Координатна площина”
ІV. Вироблення навичок знаходження координат точок, побудованих у координатній площині.
"Прочитай прислів'я"
- Продовжимо подорож. Тепер уже до країни ближнього зарубіжжя. Ви повинні прочитати в кінці завдання російське прислів'я. Допоможе вам у цьому маленький жучок.
(Підготовлений малюнок міститься під прозору демонстраційну координатну площину).
- Він повзе по листочку в напрямках, що вказують стрілки, починаючи з точки, обведеної колом. Знайдіть координати відмічених точок і випишіть їх за ходом жучка. На дошці вказаний код шифровки букв за координатами. Розставляючи букви в потрібному порядку, прочитайте вислів.
д р о м у
(7;5) (-4;5) (-1;3) (2;3) (0;5)
у и х д т
(5;-1) (2;7) (0;7) (-3;3) (3;-2)
и е у я с
(-1;1) (2;9) (1;12) (3;4) (1;10)
д р т п
(-3;0) (-5;4) (2;6) (0;9)
Відповідь. (Успех и труд рядом идут.)
V. Підсумок уроку.
- Подорож закінчилася. Чи сподобалась вона вам?
Діти підводять підсумки своєї роботи на уроці, зображуючи "мордочку", відповідну до їх настрою.
VІ. Домашнє завдання
- Щоб створити чи в поезії, чи в живописі щось прекрасне, треба багато працювати. От і ви сьогодні добре попрацювали й домоглися успіху. А щоб закріпити свій успіх, ви одержуєте домашнє завдання. Виконати творчу роботу на координатній площині.
Учитель математики ЗОШ № 4
м. Старобільська
Вихватенко Т. Ф.
Додаток
^ Відповідь Завдання
Картка 1
(-6;-1), (-5;-4), (-2;-6), (-1;-4), (0;-5), (1;-5), (3;-7), (2;-8), (0;-8), (0;-9), (3;-9), (4;-8), (4;-4), (5;-6), (8;-4), (8;0), (6;2), (4;1), (0;1), (-2;2), (-6;-1),
(-10;-2), (-13;-4), (-14;-7), (-16;-9),(-13;-7),
(-12;-10), (-13;-14),(-10;-14), (-10;-13),
(-9;-13), (-10;-9), (-5;-9), (-5;-15), (-2;-15),
(-2;-13). (-2;-10), (-1;-10), (-1;-11), (-2;-13),
(0;-15), (2;-11), (2;-9).
Картка 2
(-2;4),(0;6), (0;5), (1;6), (1;5), (2;3), (1;2), (2;-3), (5;4), (7;5), (7;6), (8;7), (9;7), (10;6), (10;4), (3;-6), (2;-6), (0;-7), (-4;-7),
(-1;-6), (-2;-5), (-2;-4), (-1;0), (-4;0), (-1;1), (-1;2), (-2;3), (0;4).
Картка 3
(- 9; 5), (- 7; 5), (- 6; 6), (- 5; 6), (- 4; 7), (- 4; 6), (- 1; 3),
(8; 3), (10; 1), (10; - 4), (9; - 5), (9; - 1), (7; - 7), (5; - 7),
(6; - 6), (6; - 4), (5; - 2), (5; - 1), (3; - 2), (0; - 1), (- 3; - 2),
(- 3; - 7), (- 5; - 7), (- 4; - 6), (- 4; - 1), (- 6; 3), (- 9; 4),(-9;5).
Картка 4
(- 9; 6), (- 5; 9), (- 5; 10), (- 4; 10), (- 4; 4), (- 3; 4), (0; 7),
(2; 4), (4; 7), (7; 4), (9; 3), (9; 1), (8; - 1), (8; 1), (7; 1),
(7; - 7), (6; - 7), (6; - 2), (4; - 1), (- 5; - 1), (- 5; - 7),(- 6; - 7), (- 6; 5), (- 7;5), (- 8; 4), (- 9; 4), (- 9; 6).
Картка 5
(-4;5), (-3;5), (-3;6), (-2;7), (-1;7), (-1;8), (0;8), (0;7), (1;7), (2;6), (2;4), (1;3), (1;2), (2;1), (2;-3), (3;-4), (2;-4), (1;-8), (-2;-8), (-1;-7), (-1;-3),
(-2;-1), (-6;-1), (-3;1), (-2;2), (-2;3), (-3;3), (-4;4).
Картка 6
(0; 0), (- 1; 1), (- 3; 1), (- 2; 3), (- 3; 3), (- 4; 6), (0; 8), (2; 5), (2; 11),
(6; 10), (3; 9), (4; 5), (3; 0), (2; 0), (1; - 7), (3; - 8), (0; - 8), (0; 0).
Картка 7
(- 8; - 9), (- 6; - 7), (- 3; - 7), (1; 1), (1; 3), (4; 7), (4; 4),
(7; 2,5),(4; 1), (6; - 8), (7; - 8), (7; - 9), (5; - 9), (3; - 3),
(1,5; - 6), (3; - 8), (3; - 9), (- 8; - 9).
Картка 8
1) (2; 7), (0; 5), (- 2; 7), (0; 8), (2; 7), (- 4; - 3), (4; 0), (11; - 2),
(9; - 2), (11; - 3), (9; - 3), (5; - 7), (- 4; - 3).
2) Клюв: (- 4; 8), (- 2; 7), (- 4; 6).
3) Крило: (1; - 3), (4; - 2), (7; - 3), (4; - 5), (1; - 3).
Картка 9
(-2;-14), (-3;-14), (-3,5;-10), (-3,5;0), (-4;2), (-7;16,5), (-8;16,5), (-11;17), (-11;17,5), (-9;18), (-7,5;19),
(-6,5;20), (-6;19,5), (-6;19), (-5;18), (-4;13,5), (0;5), (6;3), (8;0), (6;2), (7;0), (8;-5), (9,5;-14), (8,5;-14), (7,5;-8,5), (4,5;-3,5), (0,5;-3,5), (-1;-5,5), (-1,5;-9),
(-2;-14). 4800.doc