Тема: Складнопідрядне речення з підрядними обставинними місця
Мета уроку: ознайомити учнів зі складнопідрядними реченнями з підрядними обставинними та їх різновидами; формувати вміння впізнавати речення з підрядним місця, ставити питання від головного до підрядного; розвивати вміння відтворювати й аналізувати причинно-наслідкові зв’язки; удосконалювати пунктуаційну грамотність; розвивати пізнавальний інтерес учнів; виховувати любов до рідного краю .
Обладнання: підручник, індивідуальні картки, презентація
Хід уроку
Учитель.
Настала зима, найулюбленіша пора року дітей, коли можна покататися на санчатах, на лижах, ковзанах. Особливо гарна зима, коли вона сніжна. Тоді вона стає найказковішою порою року. Іноді вранці виходиш на вулицю і не впізнаєш рідні місця: все вкрито білим полотном, на деревах сріблястий іній, який виблискує на сонці міріадами кристаликів.
Ще зима багата на свята, які зігрівають серде і душу навіть у найгіршу погоду. На Новий рік і Різдво міста прикрашаються яскравими вогниками, на площах ставляють чепурні ялинки, починають лунаюти колядки... Все це створює атмосферу свята, радості, казки. Як здорово, що зараз настала саме така сніжна зима і принесла нам з собою стільки радості і краси!
Учитель. У такій святковій атмосфері ми продовжуємо вивчати складнопідрядне речення з підрядними обставинними частинами. І сьогодні познайомимося з підрядним місця. (Слайд 1).
Фронтальне опитування
Завдання 1. (Слайд 2)
Знайди помилку у твердженні
– Складнопідрядне речення – це речення, яке складається з двох залежних один від одного речень.
– Підрядне речення з'єднується з головним за допомогою сполучників підрядності.
– Підрядні речення завжди стоять після головного.
Перевірка домашнього завдання.
Завдання 2. (Слайд 3)
Серед поданих варіантів назвіть сполучники підрядності:
а) а, але, щоб, проте, зате, однак;
б) що, і, проте, мовби, тому що;
в) щоб, як, якби, хоч, мов, коли.
Завдання 3. Гра "Третій зайвий"
1.Тільки серце моє крила туга німа, не втішала зимова природа.
Завдання 4. Гра « Розпізнай речення». (Слайд 3)
Скоро з холодної неволі на світ появилось багато стебел усіляких квіток, на яких позоставалось чимало насіння.
а) [ ] , ( на яких…) .
б) [ ] , [ на яких… ].
в) [ , (яких… ) ].
Завдання 5. Лінгвістичний конструктор.
Скласти складнопідрядні речення, додавши до поданих головних частин підрядні. Записати їх, підкреслити члени речення, накреслити схеми, визначити вид підрядного зв’язку.
Коли зима не настала в грудні і січні, то … [ Коли …] , ( то…) .
Якщо снігур під вікном сповіщає про себе, то … [Якщо…] , ( то…) .
V. Вивчення нового матеріалу. ( Слайд 5)
Складнопідрядним реченням з підрядним місця називається таке складне речення, у якому підрядна частина вказує на місце чи напрям дії, про яку йдеться в головному реченні.
У складнопідрядних реченнях з підрядними місця підрядна частина пояснює головну частину в цілому, відповідає на питання
З головною частиною речення підрядна часу поєднується сполучниками
коли, як, поки, доки, відколи, тільки що, як тільки, ледве, лиш, скоро, щойно,
складеними сполучниками: в той час як, після того як, перед тим як,
до того як, з того часу коли, яким можуть відповідати слова
тоді, доти, до тих пір, до того часу тощо.
У головній частині цим словам можуть відповідати вказівні слова тут, там, туди, звідти, скрізь, всюди, кудись тощо.
Наприклад: Там сутеніли гори, де зав’язався світ.
Із секретів синтаксису (Слайд 6, 7)
Підрядні частини місця можуть стояти:
Орфографічна хвилинка з елементами самоперевірки ( Слайд 8)
Запишіть подані прислівники разом, окремо або через дефіс.
Рано/вранці, колись/то, день/у/день, по/латині, все/одно, с/покон/віку, до/побачення, раз/у/раз, на/совість, в/гору, тільки/но, в/решті/решт, без/сумніву, до/речі, що/ночі, на/віки/вічні, аби/де, казна/де, хоч/не/хоч, що/днини, по/українськи.
VІ. Поміркуй! ( Слайд 10) У кожному реченні вкажи головну й підрядну частини, постав до підрядної частини питання.
Де корабель наш проплив, дорога там довга й широка біліє, як мармур, як сніг.
І все куди не йду, холодні трави сняться. Де не повернеться – всюди за ними
золоте гілля росте.
Поміркуй!
Визнач головну й підрядну частини, постав питання до підрядної частини. Зробіть повний синтаксичний розбір речень.
Наша родина на Різдво збирається в бабусиній хаті, де пахне піччю та зеленою ялинкою, свіжим хлібом і кутьою. Цього вечора усі забувають про якісь непорозуміння і сутички, вибачають один одному неповагу і кривду. Далі святкування продовжується там, де куштування запашної куті з однієї миски є нормою, за родинним столом . Але найбільше Різдво мені подобається тим, що зранку після святкування я отримую багато подарунків…
Подумайте і дайте відповіді
VI. Рефлексія
Складне речення з підрядним обставинним місця утвориться, якщо частину де сходить веселеє сонце вписати замість крапок у реченні |
|
А Люблю той край, ... . |
|
Завершити народні прислів'я, визначити частини - головну й підрядну.
Де сніг буде , …
Де вода розіллється, …
Де сніг, то завірюха,…
Для довідок: … там хліба прибуде , … там сіна набереться, …там вже зима коло вуха.
VII. Заповнення таблиці «Знаю - Хочу дізнатися - Дізнався»
№ П/П |
ПІ учня/учениці |
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VIII. Домашнє завдання. ( Слайд 12) . Методичний прийом «Вибери завдання сам»
Опрацювати параграф § 17, с.111-117, вивчити правила.
високий рівень: За тематичними словами село, заметені хати, кутя, колядки написати твір-розповідь про українське Різдво, використовуючи в тексті складнопідрядні речення з підрядними місця.
достатній рівень:
З повісті Г. Квітки-Основ'яненка «Маруся» випишіть 10 складнопідрядних речень з підрядним обставинним місця .
середній рівень: виконати вправу 187 (письмово).