Капран Лариса Олександрівна,
учитель української мови та літератури
Лебединського закладу загальної середньої
освіти І-ІІІ ступенів №3 Лебединської міської ради
Сумської області
Тема. Розділові знаки в складносурядному реченні
Мета: закріпити знання учнів про вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення; розвивати образне мислення, зв’язне мовлення, формувати загальнокультурну, громадянську та ІКТ-компетентності; виховувати любов до природи, до рідного краю.
Тип: урок закріплення вивченого.
Методи й прийоми: практикуми, написання творчих робіт за картинами, дослідницькі завдання, робота з тренажерами.
Обладнання: персональні комп’ютери, програма-тренажер, мультимедійний комплекс, слайди та файли з навчальним матеріалом.
Очікувані результати:
Хід уроку
І. Організаційна частина. Створення позитивної емоційної атмосфери.
– Ви полюбляєте працювати з персональними комп’ютерами. Поясніть, будь ласка, чому.
– Яких правил необхідно дотримуватися, щоб не зашкодити здоров’ю?
– То ж хай на сьогоднішньому уроці комп’ютер буде вам помічником, а робота з персональними комп’ютерами сприятиме досягненню належних результатів.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Завдання.
(Робота з матеріалом слайду. Робота виконується по варіантах).
Орфографічний практикум
Перепишіть слова, знімаючи скісну лінію.
І варіант
Вічно/зелений, жовто/гарячий, північно/східний, військово/морський, спортивно/туристичний, суспільно/корисний, сніжно/білий, біло/сніжний, військово/зобов’язаний, часто/густо, небесно/голубий, сизо/окий, високо/ ефективний, кисло/молочний, перекоти/поле, народно/пісенний, науково/фантастичний, всесвітньо/історичний, низько/рослий, валютно/фінансовий.
ІІ варіант
Золото/гарячий, мовно/літературний, кисло/солоний, південно/східний, воєнно/стратегічний, військово/зобов’язаний, суспільно/необхідний, сон/трава, вісімдесяти/річний, кам’яно/вугільний, машино/будівний, темно/зелений, садово/парковий, тьмяно/сірий, плодово/ягідний, хитро/мудрий, історико/культурний, національно/визвольний, жовто/блакитний, науково/практичний.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Завдання уроку. Мотивація навчальної діяльності. Визначення учнями очікуваних результатів роботи.
ІV. Закріплення знань. Формування умінь і навичок.
«Складносурядне речення» високі результати мати?» (учні складають на основі опрацьованого раніше матеріалу).
Для наступних видів роботи учнів об’єднуємо у дві групи з метою раціонального використання персональних комп’ютерів.
Бесіда-застереження про дотримання санітарно-гігієнічних вимог для зору під час роботи на моніторах комп’ютерів.
Виконання тестових завдань (ІІ група).
Слайд 1
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Вітру на морі не було…» вибрати
А коли ми повернулися з екскурсії.
Б хоча за прогнозом і обіцяли буйного.
В як і очікуваного кілька днів сонця.
Г проте клекотав сильний прибій.
Д штиль радував матерів із дітьми.
Запишіть утворене речення, підготуйтеся до усного синтаксичного розбору.
Слайд 2
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Сонце заходило…» вибрати
А розкидаючи рожеві плями на піску.
Б і тепло разом із собою забирало.
В і надворі починало вже темніти.
Г ніби пірнало в безкрає море.
Д і накладало ніжні сліди на берег.
Запишіть утворене речення, підготуйтеся до усного синтаксичного розбору.
Слайд 3
Сонце прощається з морем
Завдання.
Напишіть мариністичний етюд, використовуючи складносурядні речення.
Дискусія «Людина природі друг чи ворог?»
Виконання тестових завдань (І група)
(Робота з матеріалом слайдів)
Слайд 4
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Зривалися в небо ластівки…» вибрати
А коли вибігав у двір старий кіт
Б ховалися комахи в невидимі щілини.
В і різко тараном падали вниз.
Г та вимальовували в ньому арфу.
Д і розбивали небо блискавками.
Запишіть утворене речення, підготуйтеся до усного синтаксичного розбору
Слайд 5
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «В гаю співають солов’ї …» вибрати
А коли весна приходить справжня.
Б дарма що холоди і злива.
В і піснею сповіщають про весну.
Г а в грудях калатає.
Д і заливаються, і мріють.
Запишіть утворене речення, підготуйтеся до усного синтаксичного розбору
Завдання.
Напишіть есе «Світ який – мереживо казкове…». Використовуйте складносурядні речення.
5.Мовознавче дослідження.
V. Підсумки уроку.
Речення для схематичного диктанту.
Подекуди з-поміж верб та садків виринають білі хати та чорніють покрівлі високих клунь. Тільки коники сюрчать та перепел іноді підпадьомкне. Село лежало в зеленому вибалку, а по боках чорніли поля. Зеленіють жита, і любов одцвіта, і волошки синіють у полі. День видався холодний, і ліс був повний осіннім шумом, і вгорі гули вітри. Усе іде, але не все минає над берегами вічної ріки.
Робота на моніторах комп’ютерів із індивідуальними файлами. Інструктаж щодо виконання роботи.
Завдання. Поставте розділові знаки, використовуючи комп’ютерну клавіатуру.
Пройшла гроза і ніч промчала. Глянуть не встигнеш і вік промайне. Зросли заводи і міста і відступили хащі. Дунув вітер понад степом і сліду не стало. Минуло чимало років і крила поважчали. Ти ще виболюєшся болем ти ще роздерта на шматки та вже крута і непокірна ти випросталася для волі. Чумацький віз тихо рипить піді мною а в синім небі Чумацький Шлях показує дорогу. Шаблю вибито з рук але з серця не вибито дух волі й жадання краси! Вночі спадали хмари куряви і затихав Путивль. Знов зустріча земля годину літню і дерево пахучо зацвіта. Під стріху вигнався соняшник і кручені паничі по ньому в’ються. Пливе над світом осінь як медуза і мокре листя падає на брук.
Дослідження-моделювання (ІІ група).
Наведіть приклади речень-синтаксичних синонімів. Перше речення – просте, друге – складносурядне, третє – складнопідрядне, четверте – безсполучникове.
Оцініть результативність роботи на уроці, використовуючи одну із фраз слайду.
(Текст слайда)
На уроці я…
Дізнався …
Навчився …
Зрозумів …
Найбільший мій успіх – це…
Найбільші труднощі я відчув …
Я не вмів, а тепер умію …
VІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання (завдання на вибір).
Написати нарис у публіцистичному стилі, використовуючи складносурядні речення (оберіть тему, яку вважаєте актуальною).
Пояснити у формі твору-роздуму один із висловів:
«Закони моралі – найкращі життєві орієнтири»,
«Смисл буття в тому, щоб жити в мудрій злагоді з природою».