Передача «Фольк–musik» з теми «Народна пісня в сучасному житті»
(З використанням арт-технологій; за підручником «Музичне мистецтво» 7 клас, автори: Масол Л. М., Аристова Л.С.)
Урок 3: передача «Фольк–musik» з теми «Народна пісня в сучасному житті»
(З використанням арт-технологій;
за підручником «Музичне мистецтво» 7 клас, автори: Масол Л. М., Аристова Л. С.)
Мета: Ознайомити учнів з особливостями народної пісні в сучасному житті, довести необхідність її існування та перспективи розквіту. Дослідити творчий шлях виконавців народних пісень. Вчити розпізнавати на слух інструменти, використані при виконанні пісні.
Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, аналізувати зміни в обробці однієї й тієї ж народної пісні різними виконавцями; розвивати емоційно-почуттєву сферу учнів, вміння надавати характеристику засобам музичної виразності, розвивати музичні здібності учнів , їх творчі задатки
Виховувати ціннісне ставлення до народної пісні та її сучасних обробок, інтерес до творчості виконавців народних , здатність до художньої самореалізації, культурного самовираження, задоволення потреби в мистецькій самоосвіті, виховання патріотизму, гордості за свій співочий український народ.
Тип уроку: комбінований урок, поглиблення в тему.
Форма проведення: передача «Фольк – musik».
Обладнання: музичний інструмент, комп'ютер, проектор, мультимедійна дошка, ілюстрації до пісні, мультимедійна презентація вчителя, мультимедійна презентація дітей, підручник «Музичне мистецтво» 7 клас (М. Л. Масол, Л. С. Аристова), дидактичний матеріал: кольорові ноти, нотний стан, музичне доміно; зображення музичних інструментів; на стіні – вишиті рушники.
Музичний матеріал: українська народна пісня. «Чом ти не прийшов» у вик. тріо Маренич, Н. Бучинської, рок-фолк гурту «Русичі» (сприйняття); українська народна пісня «Чом ти не прийшов» (розучування).
Хід уроку
І. Організаційна частина.
1. Вхід під мелодію української народної пісні «Чом ти не прийшов»
2. Вітання
Учитель: Сьогодні дуже гарний день.
Тож Добрий день вам, Добрий день!
Учні: Ми також вітаєм Вас.
Мистецтво любить сьомий клас.
ІІ. Світлофор настрою
(У кожного учня – кольорові нотки)
Покажіть за допомогою кольорових ноток, з яким настроєм ви прийшли на урок. А це не прості нотки, а чарівні. Проспіваймо звуки, які на звороті. Чи всі співали однакові звуки? Від чого це залежало? (Від кольору нотки, яку вибрали).
Цією вправою я вплинула на ваш емоційний психологічний стан.
Можливо, є й такі, хто образився на когось. Проспіваймо пісеньку злості [з-з-з-з-з].
Бажаю, щоб гарний настрій не залишав вас до кінця уроку.
ІІІ. Актуалізація знань
Учитель: Дорогі друзі! Сподіваюся, сьогодні тут зібралися шанувальники народної музики. У прямому ефірі передача «Фольк– musik». І я її ведуча – Оксана Миклашевська.
Ведуча: Україна... Це не тільки тихі води і ясні зорі, кучеряві верби і золоті поля пшениці... Це Богом обдарований народ, який уміє працювати і відпочивати. А як у давнину відпочивали наші пращури?
Учасники: Збиралися на вечорниці, народні свята, влаштовували ігри, співали і танцювали.
Ведуча: Згадаймо наш національний танець. Це...
Учасники: Гопак.
Ведуча: Що ви знаєте про нього?
Учасники: Раніше це було своєрідне змагання між танцюристами. Назва
походить від вигуку «гоп!».
У минулому його виконували лише чоловіки. Зараз танцюють і
хлопці, і дівчата на сцені, під час свят, весіль.
Ведуча: Танець – це прояв емоцій і почуттів. Хіба можна встояти, коли
звучить гопак? Самі ноги пускаються в танок. Тож потанцюймо?!
(учасники танцюють разом із ведучою)
Ведуча: Розігрілися, зарядилися позитивом. Поговоримо тепер про пісню... Саме вона супроводжувала людину протягом життя.
Українська народна пісня і поезія є найбільш розкішною, найбільш запашною з усіх гілок світової народної творчості. Українська пісня ставиться всіма знавцями на перше місце в музиці усіх народів.
Пісне селянська, пісне людова,
Просто від серденька щирого ллється,
Виразна, дзвінка і надто чудова, -
Вільна, мов пташка, що по небу в’ється
То про сирітську злую недолю
Чуло до серця воно промовляє,
То про козацьку вольную волю,
Про славу колишню по світу лунає.
І про вишневий садок, і про зорі,
І про дівочу красу молодую...
Про Запоріжжя та синєє море
Та про турецьку неволю тяжкую.
Слухаєш пісню ту любу та щиру,
І яснії мрії знов в серці розбудиш...
І знов почуваєш надію і віру
В правду святую і лихо забудеш
( Марія Юльченко-Здановська)
Пригадаймо народні пісні, які вчили раніше, і пограймося.
Гра «Розрізане доміно»
Присутнім роздаються картки, на половині яких написано початок пісні, а на решті їх закінчення. Той, у кого картка з початком пісні, починає співати, а той, у кого картка з продовженням, - доспівує фразу.
Од Києва до Лубен |
Насіяла конопель |
Запряжу я півня в сани |
Та й поїду до Оксани |
Запряжу я барана |
Куди люди, туди я |
А мій батько чоботар |
Черевички полатав |
Ой на горі жито |
Сидить зайчик |
Грицю, Грицю, до роботи |
В Гриця порвані чоботи |
Грицю, Грицю, до телят |
В Гриця ніженьки болять |
Грицю, Грицю, роби хліб |
Кахи, кахи, щось охрип |
Грицю, грицю, іди їсти |
Ой, чекайте! Де б то сісти? |
Ой на горі |
Та й женці жнуть |
А попід горою, яром долиною |
Козаки йдуть |
Молодці, друзі, знаєте вивчені раніше пісні.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
У піснях люди завжди передавали радість і горе, надію, тривогу і розчарування, глибоке почуття та миттєве захоплення.
Але народна пісня створена в давні часи. Який вік її існування? Життя змінюється. Сьогодні існують нові естрадні пісні, створені сучасні композиції. Може, можна й обійтися без народної пісні?
Давайте ми разом вирішимо проблему:
Чи потрібна в сучасному житті українська народна пісня, чи є в неї шанс на існування?
Будемо сподіватися, що нам пощастить з’ясувати це в передачі «Фольк – musik».
V. Робота над проблемою
А допоможуть нам у цьому присутні на зустрічі 3 групи шанувальників народної пісні.
І група - досліджувала питання «Українська пісня в репертуарі вокально-інструментального ансамблю тріо «Маренич».
ІІ група – досліджувала творчий шлях виконавиці народних пісень, співачки Наталії Бучинської.
ІІІ група – цікавилася творчістю рок-фольк гурту «Русичі».
Тож запрошуємо до презентації своєї роботи І групу дослідників.
1. Виступ І групи (з використанням створеної ними презентації)
Творчість тріо Мареничів - яскрава сторінка літопису української пісні. У 70-ті роки XX століття це був чи не найвідоміший гурт в Україні, який поновив традиції ліричної естрадної пісні, пісні-романсу.
Валерій Маренич - родом з Кривого Рогу.
- Акорди для семиструнної гітари показала мама, вони в мене лишилися. Мама співала в Дніпропетровській філармонії, а батько грав у духовому оркестрі на заводі в Кривому Розі, — згадує Валерій.
Коли у 1971-му році в маленькій луцькій квартирі Валерій Маренич та його майбутня дружина Антоніна Сухорукова створили дует, мало хто міг уявити, що це народження одного із найславетніших колективів країни. Перші творчі кроки Мареничі робили саме у форматі дуету, а в 1973-му до них приєдналася сестра Антоніни Світлана, остаточно сформувавши золотий склад тріо.
Тріо Мареничів розпочало свою діяльність з концертних виступів у Луцьку, згодом взяли участь в огляді вокально-інструментальних ансамблів у Харкові, де здобули перемогу. Це був початок їхнього тріумфального успіху.
Валерій Маренич співав під гітару, грав на кларнеті.
Антоніна Маренич під час співу використовувала маракаси, гармоніку, бубон, бас-гітару.
Світлана Маренич — бубон, гармоніку.
Візитною карткою ансамблю стали народні шлягери «Несе Галя воду», «Чом ти не прийшов», а також авторські пісні В. Івасюка та А. Злотника. Вперше з’явилися на телеекранах у 1978 році. У 1979 р. світ побачив першу платівку гурту. Того ж року В1А «Тріо Маренич» представляли Радянську Україну на Євробаченні із піснями «Ой у гаю при Дунаю» та «Несе Галя воду». Згодом їм було присвоєно звання заслужених артистів України.
Протягом наступних трьох років фактично не покидали ефір, підкоривши серця мільйонів слухачів. Цей період шанувальники колективу назвали «ерою Мареничів».
Проте незабаром їм було офіційно заборонено виступати поза межами Волинської області через їхні уподобання до пісень січових стрільців та небажання співати радянські патріотичні пісні. На довгий час тріо зникло з ефіру.
Із небуття Мареничі повернулися тільки на початку 1994 pоку
1998 р. виходить перший компакт-диск Мареничів «Три тополі» з піснями початку 80-х, що раніше не видавалися, а вже через два роки перевидано перший альбом — «Ой під вишнею…».
У лютому 2003 р. — Антоніні, Світлані і Валерію Мареничам присвоєно звання народних артистів України. З цієї нагоди вийшов у світ збірник «Співає тріо Мареничів».
Проте наступного року тріо розпалося. Кожен став виступати сольно.
За що пам’ятати?
— За те, що зробили народну пісню ближчою до естради, а естраду — до народної пісні. Це справді революційне досягнення.
— За «крила, подаровані українській пісні». Легендарний Муслім Магомаєв колись сказав: «Мрію подарувати азербайджанській пісні такі ж крила, які тріо Маренич подарували українській».
Ведуча: Пропоную послухати у виконанні тріо Мареничів українську народну пісню «Чом ти не прийшов».
Якого характеру має бути пісня, щоб відповідала своїй назві? (відповіді дітей)
2. Сприйняття пісні «Чом ти не прийшов» у
виконанні тріо Мареничів.
3. Аналіз музичного твору
(лад – мінорний, мелодія – сумна, мрійлива, схвильована, душевна…, темп – помірний, динаміка – Р (тихо)
Ведуча: А чи помітили ви, яка особлива манера виконання? М’який ніжний
спів у супроводі гітари та гармоніки під шепотіння маракасів.
Завдяки цьому складається враження, що тріо Мареничів буквально
проникає в душі своїх слухачів і заповнює їх ніжною музикою.
4. Своє дослідження презентує ІІ група (з використанням презентації)
Ми ознайомилися з творчим шляхом виконавиці народних пісень, співачки Наталії Бучинської.
Наталя – різнобарвна, цілеспрямована, рішуча жінка, яка всього у своєму житті домагається винятковим талантом і наполегливістю.
Народилася у Львові. Батьки артистки не були музикантами. Батько працював стоматологом, а матір – товарознавцем. Вони полюбляли співати. Українська пісня з дитинства формувала внутрішній світ Наталії.
Коли дівчині виповнилося п’ять років, сім’я переїжджає жити в Тернопіль. У школі брала участь у шкільному хорі. Закінчила Тернопільську гімназію імені Івана Франка та музичну школу.
Уже з першого курсу навчання у виші Наталія бере участь у пісенних конкурсах та фестивалях. У 1995 році здобуває свою першу перемогу в кон-курсі «Міс академія», перемагає у фестивалі «Червона рута», бере участь в інших фестивалях, стає лауреатом конкурсу «Пісня року» (1995-1998), найкраща співачка телерадіофестивалю «Прем’єра пісні – 2010» і т. д.
За перемогу на «Пісенному Вернісажі» в 1999 році Наталія отримала звання Заслуженої артистки України. Визнання слухачів отримали творчі дуети Наталії Бучинської з метрами естради – Олександром Малініним («Давай попробуем вернуть»), Володимиром Гришком («Бегут года»), Михайлом Поплавським («Моя Україна»), Дмитром Гордоном («Первая любовь).
У її репертуарі понад 160 пісень. Співачка виконує їх українською, російською, вірменською, англій-ською, французькою мовами. На її рахунку понад 800 благодійних концертів.
Її життя цікаве і незвичне, ніж може здатися на перший погляд. Судіть самі – творче звання Народної артистки України Наталія отримала у віці 27 років, що зробило її наймолодшою народною артисткою за всю історію української культури. Крім цього титулу, Наталя є володарем офіцерського звання «майор МВС України». Додайте до цього три вищі освіти (Тернопільська академія народного господарства – спеціальність «ревізія і контроль», Київський університет культури мистецтв за напрямом «режисура», Київська академія внутрішніх справ) – і перед нами постає образ різнобічний, інтелігентний та дуже цікавий!
Ми знайшли народні пісні, які виконує Наталія Бучинька, і пропонуємо провести тиждень «Пісня буде поміж нас».
Ведуча: Послухайте пісню «Чом ти не прийшов» у виконанні Наталії Бучинської.
5. Сприйняття пісні «Чом ти не прийшов» у виконанні Наталії Бучинської
Ведуча: Порівняйте виконання пісні тріо Мареничів з виконанням Наталії Бучинської. Чим відрізняється сучасне виконання народної пісні? Що змінилося?
6. ІІІ група – настільки зацікавилася творчістю рок-фольк гурту, що захотіла перевтілитися у цих виконавців.
Ведуча: На передачу завітала група, відома не тільки в Україні, а й у Великобританії, Франції, Польщі, це - гурт «Русичі». Добрий день. Звідки родом?
Гості: Ми - з Білгорода-Дністровського.
Ведуча: Чому саме «Русичі»?
Гості: Тому що ми – нащадки славних русичів і бажаємо зберегти характер музики нашого давнього народу та перенести його дух у сьогодення.
Ведуча: То ви хочете сказати, що у вашому репертуарі давні мелодії? Невже це цікаво сучаснику?
Гості: Так, в основі репертуару давні мелодії (марші, козацькі пісні, думи, пісні календарного циклу – веснянки, щедрівки, колядки, соціально-побутові пісні) але з елементами сучасних гармоній і ритмів.
Ведуча: Як ви думаєте, хто є слухачами ваших пісень?
Гості: Аудиторія різноманітна. Слухачами є люди, котрі слухають рок (а він має сотні різновидів), а також прихильники народної музики.
Ведуча: А що є для вас найбільшою нагородою?
Гості: Звичайно, найбільшою винагородою є визнання нашої музики. У 2010 році колектив отримав звання «народний».
Ведуча: І все ж таки, як можна класифікувати вашу музику?
Гості: Це фолк-рок. Поєднання народних мотивів у суміші різновидів рок-музики (поп-рок, панк-рок, хард-рок та інші).
Ведуча: Послухаймо ж пісню «Чом ти не прийшов» у виконанні рок-фольк гурту «Русичі» (сприймання пісні)
Ведуча: Як змінилася народна пісня в обробці рок-фольк-гурту?
Діти: Практично нічого не змінюючи у змісті, музиканти доповнили твір молодіжним , роковим «драйвом». У виконанні гурту пісня звучить неочікувано сучасно, так як би вдруге народилася.
Ведуча: Крім вокалу, музику створюють акустичні інструменти. Чи можете
визначити, які саме?
7. Гра «Знайди музичний інструмент»
Завдання: Із даних музичних інструментів виділити ті, які використовує гурт «Русичі» при виконанні пісні
Тамбурин скрипка сопілка свирель фортепіано
Музичні трикутники контрабас електрогітара бубен
Баян басгітара балалайка арфа дудка
Окарина Скрейтч
Музичний словник:
Окарина, зозулька — керамічна або порцелянова свисткова флейта сферичної форми. Має 10 пальцевих отворів, казковий тембр, імітує завивання звірів, спів птахів, особливо зозулі.
Скрейтч - відкриття в молодіжній музичній культурі невід’ємна частина для нових стилей музики (хіп-хоп, брейк тощо). Звуковий ефект дряпання може отриматися ручним посмикуванням звукової доріжки грампластинки чи магнітної стрічки при відтворенні; також звуковий ефект при грі на гітарі, отриманий при ковзанні по обмотці струн пальців руки, придавленням струн до ладів.
8. Виконання завдань:
Ведуча: Ви прослухали пісню «Чом ти не прийшов» у виконанні тріо «Маренич», Н. Бучинської, гурту «Русичі». Які ваші враження від виконавців пісні? Хто з них найбільш палко передав характер пісні? (виступи учасників передачі)
Які елементи музичної мови взаємодіють і збагачують мелодію цієї пісні? (темп, ритм, лад, тембр, динаміка, ансамбль голосоведення)
Що впливає на характер мелодії?
Розгляньте репродукції картин. Яка з них, на вашу думку, найкраще підходить до пісні "Чом ти не прийшов"?
М. Пимоненко М Пимоненко К. Трутовський
"Українська ніч" "Ідилія" "Покинута»
9. Підготовка до розучування пісні
10. Вокально-хорова робота
(звертається увага на фразування та дихання під час співу, мелодичні та ритмічні особливості
VІ. Узагальнення вивченого матеріалу
Ведуча: Яку проблему ми сьогодні вирішували? Чи розв’язали її, прослухавши пісню «Чом ти не прийшов» у виконанні тріо «Маренич», Н. Бучинської, гурту «Русичі» і самі пробуючи співати? Який висновок можемо зробити?
Ведуча: Я згодна з думкою, що українська народна пісня була потрібною завжди (і в 70-і роки, й пізніше) та залишається не менш потрібною і зараз.
Народна пісня володіє чудовою здатні-стю полонити людські серця, тамувати біль, множити сили. Сьогодні ми віддали шану українській народній пісні. Бо саме вона через віки проносить свою нев’янучу молодість, бентежить душу. Нам вдалося довести всім, що українська пісня ніколи не вийде з моди, не застаріє, вона є і буде безсмертною, як і сам український народ.
А пісня – це душа. З усіх потреб потреба.
Лиш пісня в серці ширить межі неба.
На крилах сонце сяйво їй лиша –
Чим глибша пісня, тим ясніш душа.
І. Драч
Наприклад:
Пісня
Народна, лірична, (душевна, лагідна...)
Звучить, лине, надихає (заспокоює...)
Справжня поезія серця і почуття
Вічність
VІІ. Рефлексія
Сьогодні наш урок був переповнений надзвичай-них почуттів. Ваше наступне завдання: назвати одним словом ваш стан душі, що ви відчуваєте? Зараз ми з вами спробуємо себе в ролі композито-ра та створимо музику із власних почуттів. На ваших столах лежать нотки зі надписами « стану душі». Вибирайте одну із ноток і чіпляйте її на наш нотний стан. Я теж прикріплю свою нотку. Це нотка « ЗАДОВОЛЕННЯ».
Діти створюють музику власних почуттів
- Дивлячись на музику наших почуттів,скажіть, який настрій вона нам передає?
- Якби ви були музикантом, то в якому ладі ви виконали б цю мелодію?
- А в якому темпі?
VІІІ. Оцінювання роботи учнів
Ми з Вами і досліджували, і міркували, і фантазували. А зараз давайте підведемо підсумки вашої роботи на уроці?
ІХ. Домашнє завдання
Музичний проект «Народні пісні мого краю»
План проекту:
І група. Зустрітися із старожилами села. Поцікавитися, які народні пісні вони раніше співали, записати виконання цих пісень на диск.
ІІ група. Взяти інтерв’ю у молодих людей села про те, які вони знають народні пісні і яка народна пісня їм подобається найбільше. Створити ролик до пісні, що визначена сучасною молоддю найулюбленішою.
Наша зустріч добігла кінця. Дякую за участь у передачі «Фольк– musik». Нехай з вами завжди буде народне диво – пісня, що бентежить душу, збагачує, звеселяє життя, надихає на творчість.
До нових зустрічей!
Х. Вихід із класу під мелодію української народної пісні «Чом ти не прийшов».