Тема : Типи коренів .Видозміни кореня.
Мета : сформувати знання учнів про корінь, види коренів, типи кореневих
систем, видозміни коренів, їх будову та значення для рослин;
розвивати вміння встановлювати зв’язки між будовою та значенням видозмін
коренів, їх значення для рослин;
виховувати бережливе ставлення до рослин, розкрити користь видозмін коренів для людини та застосування їх у харчовій промисловості.
Тип уроку: Урок формування нових знань, вмінь, навичок
Вид уроку: урок – презентація з елементами дидактичної гри-подорожі
Обладнання та матеріали: мультимедійна презентація, підручник, гербарні зразки та зображення рослин, кімнатні квіти кабінет, глобус (карта світу), «чарівна» скринька з завданнями, кольорові олівці.
Хід уроку
І. Організаційний момент (психологічне налаштування учнів на роботу). (Вчитель пропонує учням відповісти на питання капітана, який хоче запросити учнів у незвичайну мандрівку-подорож. На кожне питання капітана учні відповідають плесканням в долоні, якщо відповідь позитивна, та тупіт ногою, якщо відповідь негативна.)
Хто з вас любить працювати?
З друзями байдикувати?
А хто любить малювати?
Чи задачу розв’язати?
На дивані довго спати, про уроки забувати?
Загадки, байки складати,
Вдома мамі помагати?
Бачу гарна ви, команда,
Спритна, дружня та азартна.
Речі хутко всі збираймо
Та в мандрівку вирушаймо!
Але, що відправитися в подорож, потрібно виконати ряд завдань.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Прийом «Подорож по предметах»
• Де ви ще могли чути слово "корінь"?
(Українська мова: корінь - основна частина слова.
Математика: корінь рівняння.
Біологія: частина волосся, зуба, нігтя).
• Як ви розумієте вираз:
- "Пустити коріння",
- "Дивитись в корінь",
- "Почервоніти до коренів волосся",
- "Їхати нам нікуди, наше коріння тут!"?
• А що таке зародковий корінець, грибокорінь?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Інтерактивна вправа «Дружнє коло» - завдання на встановлення відповідності. Групова робота. (Вчитель пропонує учням утворити групи з 3-4 осіб. Діти отримують однакові набори з різними рослинами. Дані рослини потрібно об’єднати в групи за спільними ознаками підземної частини рослини)
Проблемне питання – Які кореневі системи вам знайомі? Чому деякі рослини виокремлено в окрему групу (морква, буряк, редиска, жоржина)?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
(Розповідь вчителя з елементами фронтальної бесіди)
Сукупність всіх коренів рослини утворюють її кореневу систему. Головний корінь розвивається з зародкового корінця насінини.Бічні корені розвиваються на головному та додаткових коренях.Додаткові корені утворюються переважно на нижній частині стебла, надаючи додаткової опори рослині.
Стрижнева коренева система – з добре вираженим головним коренем.
Мичкувата коренева система – головний корінь розвинений погано, добре розвинені додаткові корені
Видозміни кореня – це здатність певних коренів виконувати інші функції в залежності від умов існування рослини або як одна з умов пристосування до певного середовища життя рослини
Хвилинка відпочинку. Виготовлення кораблика технікою «оригамі» для нашої мандрівки (Вчитель пропонує учням обрати кольоровий папірець.(Наприклад, блакитні та кремові двосторонні) За інструкцією та демонстрацією вчителя учні виготовляють кораблики)
Отже, кораблики готові. Але яка мандрівка без карти? (Вчитель пропонує учням отримати карту маршруту з «чарівної» скриньки. Кожен учень отримує аркуш, на якому зазначені видозміни коренів. Під час знайомства та вивчення кожної видозміни учні повинні записати напроти функцію (значення) та зазначити представників яким притаманна дана видозміна)
Індивідуальна робота з таблицею (Додаток до уроку )
Починаємо подорож з вирішення питання щодо моркви, буряка, редиски та жоржини. (Вчитель акцентує увагу учнів на таблиці, де вони знаходять дані видозміни та вході фронтальної бесіди разом визначають значення даних видозмін та повторюють і записують представників у відповідні колонки)
Орієнтовні питання для фронтальної бесіди:
1.Який вид коренів здатний так збільшуватися в розмірах?
2.З якою метою (чому) корінь збільшується?
3.Що накопичується у таких коренях?
Наступною нашою зупинкою на маршруті є зупинка «Корені-присоски» (За можливості вчитель пропонує учням взяти кораблики і «пропливти» до вікна, за яким можна побачити дерево з омелою. В іншому випадку можна роздати гербарні зразки омели білої та повитиці звичайної). В ході бесіди діти з’ясовують, що обидва представника належать до ектопаразитів, а повитиця навіть не здатна фотосинтезувати.
Щоб познайомитися з наступними видозмінами коренів, нам потрібно розгадати математичну головоломку. (Для економії часу учням з корабликами одного кольору пропонується одна головоломка, а учням з іншими корабликами – друга. Перша група учнів розміщує числа в порядку спадання (Америка), а інша – у порядку зростання(Африка). Учні можуть показати дані континенти на глобусі, карті або в атласах)
Під час вивчення повітряних коренів та коренів-причіпок учні роблять висновки, що рослини тропічного клімату у нас (з помірним кліматом) вирощують та розповсюджені у вигляді кімнатних квітів (Вчитель пропонує «помандрувати» на власних корабликах по класу, демонструючи кімнатні квіти кабінету, наприклад, орхідею, монстеру, плющ, сциндапсус, хойя і т.д.)
Ще однією видозміною є дихальні корені. (Щоб з’ясувати значення та назвати представників даної видозміни, вчитель пропонує уважно роздивитися середовище існування даних рослин.
Так, як час добігає кінця, пропоную повертатися з подорожі. А вдома нас уже чекає лист від мешканців Індії. У конверті чудернацькі фото і лише одне питання «Чому баньян (національне дерево Індії) називають дерево-ліс?» (Учні можуть продемонструвати на карті місце знаходження Індії)
У ході фронтальної бесіди учні вивчають значення опорних коренів, завершують заповнення картки.
Руханка
Прийом «У світі цікавого».
В одного куща жита, вирощеного в теплиці, загальна довжина всіх коренів склала 623 км. Географи визначили, що ця відстань від Кривого Рогу до Київа.
Назва рослин |
Довжина коренів |
Ширина коренів |
Капуста |
1,5м. |
1,2 м. |
Пшениця |
2м. |
1,2 м. |
Кукурудза |
2,5 – 4 м. |
до 2 м. |
Осот |
6 м. |
4 м. |
Люцерна |
12 м. |
1,5 м. |
Яблуня |
2 – 6 м. |
до 15 м. |
Кактус |
до 15 м. |
до 15 м. |
V. Узагальнення вивченого матеріалу
Прийом «Збери таблицю»
Учням на парту дається розрізана таблиця, її потрібно зібрати (парна робота).
Основні поняття |
Визначення понять |
Коріння |
підземні органи рослин, які всмоктують воду і мінеральні солі та утримують рослину в ґрунті |
Коренева система |
система всіх коренів рослини |
Головний корінь |
корінь, який проникає в ґрунт глибше всіх |
Бічні корені |
коріння, що відходять з боків від головного і додаткових коренів |
Додаткові корені |
коріння, що відходять з боків від стебла |
Стрижнева коренева система |
система, що складається з головного і бічних коренів |
Мочкувата коренева система |
система, що складається з додаткових і бічних коренів |
VІ. Домашнє завдання.
VІ. Рефлексія.
Колись давно екіпаж корабля, який заходив у порт або наближався до берега, підіймав прапор. Під час перевірки таблиць одні учні відповідали швидко і правильно, інші вагалися, дехто взагалі наплутав. Тому кожен з вас оцінить свою роботу на уроці піднятим прапорцем. Зафарбуйте верхівку вашого кораблика у відповідний колір: все зрозуміло – зелений, виникли труднощі – жовтий, потрібно попрацювати додатково – червоний.
Додаток до уроку
На початку уроку
Видозміни коренів |
Додаткові функції |
Рослини |
Корені-присоски |
|
|
Кореневі бульби |
|
|
Корені-причіпки |
|
|
Повітряні корені |
|
|
Дихальні корені |
|
|
Опорні корені |
|
|
Коренеплоди |
|
|
Додаток до уроку
На кінець уроку
Видозміни коренів |
Додаткові функції |
Рослини |
Корені-присоски |
Всмоктування поживних речовин з інших рослин |
Повитиця Омела |
Кореневі бульби |
Запас поживних речовин |
Жоржина Лілійні Хлорофітум |
Корені-причіпки |
Утримання на опорах |
Плющі Сциндапсус Хойя |
Повітряні корені |
Поглинають воду з повітря, повітряне живлення |
Орхідеї Монстера |
Дихальні корені |
Газообмін |
Мангрові дерева Болотний кипарис |
Опорні корені |
Підтримують крони великих тропічних дерев |
Індійський баньян |
Коренеплоди |
Запас поживних речовин |
Буряк Морква Редька |
Кульбаба лікарська |
|
Морква посівна |
|
Подорожник великий |
|
Горох посівний |
|
Мишій сизий |
|
Тонконіг однорічний |
|
Соняшник посівний |
|
Жоржина садова |
|
Буряк столовий |
|
Кукурудза гібридна |
|
Редис посівний |
|
Лопух звичайний |
|