Тема: Квітка – орган статевого розмноження.
Лабораторне дослідження: Будова квітки
Мета: - сформувати в учнів знання про квітку, як орган статевого розмноження рослин; розкрити біологічне значення головних частин квітки; знаходити подібні та відмінні риси квіток різних рослин.
Очікувані результати: учні повинні вміти характеризувати будову квітки, частини квітки; знати типи квіток, будову різних квіток; уміти наводити приклади: одно- і дводомних квіток, одностатевих та двостатевих квіток; уміння робити висновки про значення квітки у житті рослин, тварин, людини.
Обладнання: таблиці «Будова квітки», «Одно- та двостатеві квіти», «Однодомні та дводомні квіти», модель квітки, роздатковий матеріал, живі квіти, підручник, робочий зошит, мультимедійне обладнання, матеріали для створення квітки (з гофрованого матеріалу…)
Поняття і терміни: квітка, віночок, оцвітина, чашечка, маточка(приймочка, стовпчик, зав’язь), тичинки(тичинкова нитка, пиляк), квітколоже, квітконіжка, однодомні та дводомні квіти.
Методи та прийоми: пояснювально-ілюстративний, інформаційно-рецептивний(бесіда, робота з підручником, схемами, робочим зошитом), репродуктивний (робота в парах, виконання лабораторного дослідження), навчально-дослідницькі «установи відповідність», «Моделюй квітку».
Тип уроку: Комбінований
Хід уроку
І. Підготовчий етап
Привітання учнів, перевірка, їх готовності до уроку, створення позитивного психологічного настрою.
Перевірка домашнього завдання
Вправа: «Анаграма»
Знайдіть зашифровані терміни, вивчені на попередніх уроках
ІНАГП, НЬРБУАК, ЬНКРОІ, ОКЛСИТ, ТСЕБОЛ
Мозковий штурм:
ІІ. Орієнтація
Перегляд відео
Як ви вважаєте, що ми будемо вивчати сьогодні на уроці?
Оголошення теми
Етапи визначення мети:
Пригадайте, у чому сутність статевого розмноження?
Отже, сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати рослинний організм та доповнимо раніше вивчені органи – новим, у якому можуть утворюватися гамети.
Відгадайте загадку
Навесні вона в теплі
Проростає з-під землі.
Має стан стрункий та вроду
І дарує насолоду.(Квітка)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Погляньте, учні, які прекрасні, неповторні, різноманітні квіти нас оточують. Сьогодні у нас найпрекрасніший урок у цьому навчальному році. Наш урок присвячений Квітці.
Квітка – орган статевого розмноження . На уроці ми познайомимося з нею ближче. А також вивчимо головні частини квітки, їх функції, типи квіток і ще багато цікавого.
Уперше визначення квітки, як видозміненого пагона дав відомий німецький поет і вчений Й. В. ГЕТЕ у своїй праці, яка мала назву «Метаморфози рослин» ще у 1790 році. А українська художниця Катерина БІЛОКУР зображувала квіти у свої картинах
Отже, Квітка – це видозмінений, вкорочений, обмежений в рості пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин.
Квітка складається з таки частин:
Головні частини квітки – це маточка та тичинки!
Оцвітина:
Одностатеві
Двостатеві
Є тичинки і маточки (груша)
Нестатеві
Немає ні тичинок, ні маточок (ромашка)
Рослини
Це умовне позначення будови квітки за допомогою знаків, літер, цифр. У формулі квітки переважно застосовують перші літери латинських назв частин квітки.
Фрмула квітки: Ч(5), П(5), Т(∞), М(1)
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Учитель. Сьогодні, на уроці ми вивчили будову та різноманітність квіток в природі. Тепер, пропоную вам закріпити вивчений нами матеріал, виконавши лабораторне дослідження.
Тема: Будова квітки
Мета: дослідити будову квітки, з’ясувати функцїї частин квітки
Обладнання: таблиці, живі квіти (пеларгонія, різдвяник), зображення різних квіток, мікроскоп, предметні та покривні скельця, діаграми та формули квіток, заготовки пелюсток з гофрованого паперу, тичинки, маточки, флористична стрічка
Учитель. Стомились? Пропоную виконати руханку «Черешнева радість» або
Щоб ніколи не хворіти,
Слід зарядку нам зробити.
Із-за парт швиденько встали,
Спинки гарно розрівняли,
На носочки піднялись
І до сонця потяглись.
Руки разом опустили
І швидесенько присіли.
Потім встали, руки в боки.
Всі красиво робимо кроки.
Назад-вперед прогнулись добре.
Не будемо мати ми хвороби.)))
Учитель. Сядьте зручно і послухайте загадки.
Проблемне питання. Навіщо рослинам потрібні квіти? Чому квіти такі яскраві?
Яке значення мають квіти у природі та у житті людини?
Учитель. Скільки радості нам приносить їх різноманітна краса!
Уявімо собі, що ми з вами пішли на екскурсію до лісу. Дівчата побачили на галявині біля лісу, квіти кульбаби. Зірвали квіти і сплели віночки. На один вінок витратили 26 квіток. У вашому 6-му класі ___ дівчат. Скільки всього квіток було зірвано?
V. Підведення підсумків
Мабуть ви погодитеся з тим, що естетична насолода квітами має для людини найважливіше значення. Квіти нас надихають, піднімають настрій. Але не всі квіти можна зривати. Чому? Навіть коли дуже хочеться зірвати, потрібно спочатку подумати, що зірвана квітка вже ніколи не утворить насінину, і внаслідок таких численних дій може зникнути ціла популяція цього виду. Деякі види квітів занесені до Червоної книги України та оберігаються законом. Наприклад: підсніжник, конвалія, латаття біле, глечики жовті, сон-трава, шафран, зозулені черевички, цибуля ведмежа
VІ. Рефлексія
Перед вами паперові пелюстки квітки, (на дошці серединка) на їх написано початок речення, доповніть будь ласка його та прикріпіть на дошку(коментуючи)
VІІ. Домашнє завдання