Урок-свято "День зустрічі птахів"

Про матеріал
Урок-свято містить цікаві завдання творчого характеру, а також вірші про птахів, загадки, головоломки, біологічні каламбури. Розробка може бути використана в позакласній та гуртковій роботі .
Перегляд файлу

1

 

Урок-свято: «День зустрічі птахів»

Мета:

Освітня: розширити та поглибити знання учнів про птахів нашого краю та країни в цілому, звернувши особливу увагу на перелітні види; формувати свідоме ставлення до розмаїтості світу птахів, розуміння важливості кожного представника в природі та вести фенологічні спостереження.

Розвивальна: розвивати спостережливість, креативність, логічне мислення, пам’ять, старанність, вміння працювати в команді, екологічну свідомість.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до орнітофауни Волині та України, бажання бути відповідальними за життя друзів менших та бажання допомагати птахам та захищати їх; а також бачити прекрасний світ Планети  в літературних творах та музиці.

Обладнання та матеріали: книги, малюнки, дидактичні ігри, фото- та відеоматеріали.

Тип уроку: узагальнення знань.

Форма уроку: урок- біологічне свято, учні 3, 4, 5 і 7  класів.

Міжпредметні зв’язки: біологія, екологія, ЯДС, українська література, музика.

Ключові компетентності: 1. Спілкування державною мовою.

2. Основні компетентності у природничих науках і технологіях.

3. Соціальна і громадянська компетентності.

4. Уміння вчитися впродовж життя.

5. Екологічна грамотність і здорове життя.

Змістові лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність».

                                        Хід уроку

І. Привітання. Організаційний момент.

ІІ. Початок свята.

Класна кімната прибрана до свята. На дошці малюнки та фото птахів , які повертаються з теплих країв, лунає тихенький мелодійний спів птахів (запис). До кімнати поважно заходить Мудра Сова. Вбрана в український одяг, в руках тримає кошик зі смаколиками – пиріжками.

Мудра Сова:

В цю чудову світлу днину

Завітала на гостину,

Мудра – тітонька Сова!

Хочу з вами бути я!

 

Чи запросите в світлицю?

Вам принесла я гостинці!

І від всіх птахів: привіт!

Що ладнаються в політ.

 

Через гори і долини

Линуть в рідну Україну

До садків, лісів, річок.

До дорослих й діточок.

 

Бо зима тривала й люта

Нас закутала в кожухи

А птахам – суворі дні:

Довгі, темні і сумні.

 

Але нині – тепле свято!

Будем друзів зустрічати!

В ясні, вже весняні дні,

Повертаються птахи!

 

Поважно обходить залу, зазирає до дітей, та сідає на спеціально відведене для неї крісло – щоб мати можливість спостерігати за всіма. Кошик тримає біля себе, а смаколиками ділиться з дітьми під кінець свята.

До кімнати заходить Лелека.

Лелека:

Я Лелека довгоногий!

Дуже змучився в дорозі.

 

З буревієм я зустрівся,

Хмарам щиро я вклонився.

І летів, летів, летів…

Безліч днів, ночей і днів.

 

Та прилинув в Україну

В сад зелений до родини!

В свій пташиний теплий дім.

Дуже радо жити в нім.

 

Буду по струмках бродити,

Буду жабок веселити

Вам – лелечий мій привіт!

Щастя я бажаю всім!

 

Обходить залу, шанобливо вклоняється Мудрій Сові і сідає до дітей.

Далі до класної кімнати «прилітає» Ластівка.

Ластівка:

Я летіла, мандрувала

Тихо весну я чекала.

Сумувала за теплом

За улюбленим селом.

 

За малим гніздечком в домі

Сумувала я в дорозі.

І летіла, все летіла,

Друзів щирих я зустріла!

 

І разом сьогодні з ними

Завітала на гостину!

Я до Вас, у Вашу хату,

Щоб з весною Вас вітати!

 

Імітуючи політ пробігається класом і приєднується до дітей.

До класу, стрибаючи, заходить Горобчик.

Горобчик:

Ну а я – мале дитя

Не вертався з відтіля.

І заморські теплі дні,

Бачу лише я вві сні.

 

Мерзну зиму в чистім полі,

Їм зернятка у стодолі,

Бо дбайливі господині

Кличуть мене до гостини.

 

І чекаю весну радо,

Оглядаю сад, левади.

Цвінь-цвірінь співаю всім,

І дорослим і малим.

 

А чи впустите на свято?

Птахів тут у Вас багато!

Хочу з Вами подружитись

І в світлиці залишитись.

 

Ведучий: «Діти, дозволимо Горобчику бути разом з нами? Він такий маленький, так замерз на морозі, тепло коли ж прийде? Нехай залишиться, потішить нас своїм дзвінким голосом.»

Горобчику дозволяють залишитися і він приєднується до дітей.

Хтось стукає в двері, ведучі дивуються і запитують: «Хтось ще до нашої світлиці стукає? Потрібно подивитись!»

За дверима зустрічають Шпака.

Шпак:

Я маленький хитрий Шпак!

Славний на пісні мастак!

Моя чорна сорочина

Лиш виблискує щоднини!

 

Я лікую кожен сад

Лишу радо в рідний край.

Так втомився, стільки днів

На Вкраїну я летів.

 

А в садку поміж гілками,

Дім затишний вже чекає.

Там гніздечко я зів’ю,

Ранок піснею заллю.

 

Дякую Вам за турботу,

За дбайливість, за роботу.

Ви великі молодці!

Вам вклоняються Шпаки!

 

Низько вклоняється всім присутнім і приєднується до учнів в класі.

Вчитель: «Ось ми зустріли птахів. Нехай вони трішки відпочинуть. А ми давайте продемонструємо нашим пернатим гостям  як вправно та вміло виконуємо різні завдання і скільки всього знаємо про птахів перелітних і неперелітних. Отож, зараз пропоную Вам, обрати зі скриньки одну цеглинку та розпочинаємо!»

Учні та учениці діляться на дві команди обираючи цеглинку певного кольору та слухають перші завдання.

НАГОДУЙ ПТАШКУ.

Вчитель: «У мене для Вас кілька запитань. Але будьте дуже уважними! Адже Мудра Сова спостерігає за Вами та все запам’ятовує і вирішує, кому дістануться смаколики.» Діти дають відповіді на запитання, висловлюючи власну думку та демонструючи відповідні знання (дискусія)

1.Чи слід годувати птахів взимку? Чому?

2.Чи слід годувати птахів ранньою весною?  Чому?

3.Чим слід годувати птахів?

4.Яких птахів Ви бачили в своїх садках?

5.Яких птахів Ви бачили в лісі, в полі?

6.Яким птахам людина будує будиночки для гніздування? Допомагає облаштувати місця для гніздівлі?

7.А як слід себе поводити на прогулянці в лісі весною?

8.Чи можна брати диких птахів додому і тримати в клітках?

9.Чи важливі птахи в природі? Поясніть чому.

Вчитель: «Які ж Ви молодці! А зараз давайте нагодуємо птахів, ще не так тепло на вулиці і навіть птахи, які прилетіли потребують підгодівлі. Тай інші жителі садків звикли зазирати до годівничок Що ж ми туди покладемо? Перед Вами картки, на яких зображено різні продукти харчування. А на дошці – годівничка. Але чи всю їжу можна споживати птахам? Ваше завдання, діти, обрати «правильну їжу для наших пернатих друзів»» [додаток А]

КОЛЬОРОВІ ЯЄЧКА (конкурс анаграм)

Вчитель: «А зараз буде дуже цікаве завдання. Запрошую Горобчика, щоб мені допоміг. В кошику лежать кольорові яєчка. Але вони цікаві тим, що кожне з них має несподіванку всередині. Пропоную командам по черзі діставати яєчка з кошика і відкривати їх.»

В яєчках, на маленьких аркушах записані анаграми, які слід розгадати.

  1. ГОРОБЕЦЬ – ГОБЕЦЬРО
  2. СИНИЦЯ – НИЦЯСИ
  3. СОРОКА – РОСОКА
  4. ВОРОНА – НАВОРО
  5. ЛЕЛЕКА – ЛЕКАЛЕ
  6. ЛЕБІДЬ – ДЬБІЛЕ
  7. ЖАЙВОРОНОК – ВОРОЖАЙНОК
  8. ЗОЗУЛЯ – ЛЯЗУЗО

Вчитель: «Дякую, мої кмітливі дітки, ви впорались з цим непростим завданням. Пропоную рухатись далі.»

ХТО Я?

Ведучий: «Підніміть руки, діти, хто любить розглядати в книжках кольорові картинки? Я думаю всі це люблять! А це значить, що наступне завдання вам сподобається.

На просторах нашої мальовничої України живе дуже багато птахів. Всі вони унікальні своїм забарвленням, співом, поведінкою. Багатьох з них Вам доводилось зустрічати в своїх садках, на прогулянці до лісу, а можливо в полі, коли працювали там з батьками чи в лузі, де ви збирали квіти. Отож, пропоную Вам розглянути картинки, на яких зображені птахи і зробити відповідні підписи.»

Ведучий роздає картинки командам, учні розпочинають виконувати завдання. [додаток Б]

 

 

ХВИЛИНКА ТВОРЧОСТІ

Вчитель: «Чи знаєте Ви, діти, скільки віршів, оповідань, казок написано про птахів. Я вірю в те, що багато творів наших українських письменників та поетів Ви вже прочитали, мабуть, маєте і улюблені. А, можливо, вивчили декілька віршів на пам’ять, чи меншим братикам і сестричкам розповідали казочки. Але сьогодні я не пропоную Вам читати оповідки, я пропоную спробувати свої і стати самим авторами цікавих розповідей про пернатих наших друзів. Вам пропонується рад картинок, кожна з яких «розповідає» про певні події в житті птахів. Чи це осінь, чи весна, чи теплі краї, чи знову Україна. Ви уважно роздивляйтесь, та розповідайте.»

Вчитель роздає командам аркуші. [додаток В]

В кімнату заходить, шкутильгаючи, Соловейко і плаче:

Соловейко:

Я летів, летів, летів…

Крила дуже натомив.

Дуже хочу їсти, пити

Хочу трішки відпочити.

 

Я в дорозі забарився,

Я на свято запізнився,

Чи запросите у дім?

Заспіваю Вам усім!

 

Мудра Сова: «Запросимо! Залітай, сідай! Відпочивай, друже-Соловейку!»

ПЕРЕЛІТНІ! ЗИМУЮЧІ!!

Вчитель: «Перелітним птахам дуже нелегко доводиться в дорозі. Вони змушені долати великі відстані, перелітати через цілі континенти та водні простори, боротись з вітрами, голодом, втомою. Але тепло рідної домівки кличе до себе, манить ,додає сил. І ще зовсім трішки і ми з вами зможемо насолоджуватись дзвінким щебетанням перелітних птахів, вони співатимуть нам і цілій Україні!

А перед вами завдання: розподіліть птахів, які зображені на картинках, на дві групи – перелітні і зимуючі. Скориставшись магнітами прикріпіть зображення на дошці.» [додаток Г]

ЗАГАДКИ!

Ведучий: «А зараз, дітки, давайте трішки відпочинемо та відгадаємо загадки!»

Як зима – вона на гілці,+

І співа, мов на сопілці…

Жовті груди, чорні крила,

Кусень сала сама з’їла. (Синиця)

 

У червонім фартушку

птах стрибає по сніжку

і розпитує синичку

про найближчу годівничку. (Снігур)

 

В лісі лине дивний звук:

Тук-тук-тук! Тук-тук-тук!

Гострий дзьоб, як молоток:

Тук-тук-тук! Цок-цок-цок!

Буде лісу помагати

Працьовита пташка… (дятел).

 

Біло-чорна скрекотуха

Забалакала нам вуха,

Бо новини непрості

Є у неї на хвості…

Хто ж ця пташка білобока?

Здогадалися? …(Сорока).

 

Що це за сіренька пташка?

Ловить гусінь і комашок,

Цвірінчить вона, стрибає,

В теплий край не відлітає.

Цей маленький жвавий хлопчик

Називається … (горобчик).

 

Чорномазий, білодзьобий,

Він за плугом важно ходить.

Сторож вірний, друг полів,

Перший вісник теплих днів. (Грак)

 

Ноги довгі, мов жердини,

чваньковита ця пташина,

нові чоботи убрала,

по болоту почвалала. (Чапля)

 

Птах поважно походжає,

у хвості квітник ховає.

Як розпустить він хвоста,

наче ружа зацвіта. (Павич)

 

Сіра пташка на лужку

Нам кує :”Ку-ку, ку-ку-ку”.

Та погану звичку має —

Яйця в гнізда підкладає.

Ця матуся-вередуля

Називається …(зозуля).

 

У долині цілий день

Він співа дзвінких пісень.

Як верба і як калина,

Птах цей — символ України.

Тішить піснею людей

Гарна пташка — …(соловей).

 

Вдень вона лягає спати

Бо всю ніч їй знов літати,

Ловить мишок, гризунів,

З нею їм вже не до снів! (Сова)

Джерело: https://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-ptahiv-ukrayinskoyu-movoyu

КАЗКА-КАЛАМБУР

Вчитель: «А зараз, на завершення нашого свята «День зустрічі птахів», хочу прочитати Вам казку. Але казку не зовсім просту, а з цікавинкою. Вам слід уважно слухати та знайти помилки, яких допустив автор. Отож, слухаємо.

КАЗКА ПРО МАЛЕНЬКЕ ПТАШЕНЯТКО.

Одного разу вилупилось з яєчка Маленьке Пташенятко. Вилупилось, сидить в гніздечку і думає: «Високо над землею, на дереві мої батьки гніздечко звили? Чи на скелях холодних? А, можливо, взагалі посеред моря, на хвилях швидких.» Думає: «Вистрибну, змахну крилами, та й полечу» Та ні стрибати, ні махати крилами воно не вміло. Ось прилетів татко пташеняти. Змахнув великими чорно-білими крилами, положив у гніздо яблуко і грушу – дитинці приніс обідати. Скривилось Пташеня, їсти не захотіло, не смакувало йому. Ось би жабку чи зміючку. Татко ще трошки постояв і полетів шукати малому іншу поживу. А Мале Пташеня дивилось на південь, де заходило сонце. На вулиці саме розпочався листопад, тому вечори були душно-теплими і милозвучно співали ворони і сороки.

Тільки сонце заховалось за обрієм, як розпочався дощ. Мале пташеня мокло, але тут знову прилетів тато і ледве втрапив своїми червонястими ногами в гніздо, вимощене сухими гілочками. Широкими крилами татко захистив дитя від негоди. І тут зацвірінчав горобчик, саме зараз, в листопаді, горобчики готуються до зимової сплячки. Запасають собі гриби, ягоди, шишки. Щоб тільки прокинутись, а тут і їсти є що. А десь далеко чути було: «Угу-угу!» Це зозулі перекликались своїми закличними голосами.

Дощ швидко закінчився і на небі з’явилась веселка, яка веселила всіх своїми дев’ятьма кольорами. Червоним, оранжевим, жовтим, зеленим, білим, блакитним, синім, сірим і фіолетовим.

Нарешті мале пташеня підросло, воно вже впевнено зіп’ялось на ноги-лапки і роззирнулось. Лапки – чорні, животик – білий, крила чорно-білі. І так жабкою поласувати хочеться! Визирнуло пташеня із гнізда, а там внизу люди ходять і стріху видно, і зовсім не страшно.

Хто це Мале Пташеня? (Лелека)»

Курсивом виділені помилки, які мають відшукати діти.

Мудра Сова: «Які всі молодці! Я так радію, що наші дітки такі чемні та мудрі. Та хто ж переміг сьогодні? Мабуть дружба? А на завершення свята, пригощаю Вас смаколиками, ось, погляньте, їх у мене цілий кошик! А ще є у мене насіння та хлібні крихти. Давайте разом пригостимо птахів, які зимують, і які прилетять, чи вже прилетіли в наш садок. Гаразд?»

Мудра Сова роздає солодощі всім хто присутній на святі.

 

ІІІ. Підсумки свята.

 

Автор віршів Ольга Сергійчук, вчителька біології Мстишинської гімназії, Боратинської сільської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток А.

D:\школа\день зустрічі птахів 2022\Screenshot_2.png

 

D:\школа\день зустрічі птахів 2022\Screenshot_3.png

Джерело: https://vseosvita.ua/library/didakticna-gra-nagoduj-ptasku-286803.html

Додаток Б.

 

D:\школа\день зустрічі птахів 2022\Screenshot_61.png

D:\школа\день зустрічі птахів 2022\Screenshot_8.png

 

 

 

 

 

Додаток В.

 

D:\школа\день зустрічі птахів 2022\Screenshot_9.png

 

 

 

 

 

 

 

D:\школа\день зустрічі птахів 2022\Screenshot_10.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Г.

D:\школа\день зустрічі птахів 2022\Screenshot_4.png

 

D:\школа\день зустрічі птахів 2022\Screenshot_7.png

 

Джерело: https://vseosvita.ua/library/didakticna-gra-perelitni-ta-zimuuci-ptahi-445518.html

 

D:\школа\день зустрічі птахів 2022\Screenshot_5.png

 

D:\школа\день зустрічі птахів 2022\Screenshot_6 - копия.png

 

Джерело: https://vseosvita.ua/library/didakticna-gra-perelitni-ta-zimuuci-ptahi-445518.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 лютого 2023
Переглядів
1432
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку