Конспект уроку-практикуму
Тема: У моєму серці живе Батьківщина.
Мета:
Формування предметних компетентностей:
ознайомити із поетичними творами про Батьківщину; вчити бачити в рядках віршів її красу і велич; удосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного, визначати головну думку твору, порівнювати твори;
розвивати зв'язне мовлення учнів, комунікативні здібності, образне мислення, творчу уяву; збагачувати лексичний запас ;
виховувати любов до Батьківщини, почуття гордості за неї, в вдячність до захисників;
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати;
комунікативної: володіти позитивними навичками спілкування, уміти налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;
інформаційної: уміти здобувати з різних джерел необхідну інформацію;
соціальної/громадянської: уміти працювати в парі, групі, з усіма в колективі;
загальнокультурної: дотримувати норм мовленнєвої культури,
Тип уроку: інтегрований урок-практикум
Освітні галузі: мовно-літературна, громадянська, соціальна, мистецька.
Обладнання: мультимедійна дошка, карта України(пазли), дидактичні матеріали, матеріали для майстер-класу.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
1. Привітання (Віршоване }
2. Ранкове коло
Вправа знайомство ( Передача один одному жовто-блакитного серця і коротке знайомство)
3. Створення позитивного психологічного клімату
Після знайомства всі учасники однією рукою тримаються за серце і я підводжу підсумок, що ми всі єдині. ( (Під мелодію пісні «Жовто-блакитне серце)
4.Колективна вправа. Дібрати епітети до кожної букви слова «Українці»
У – уважні
К – креативні
Р – розумні
А – активні
Ї – їстівні
Н – неймовірні
Ц – цілеспрямовані
І - ініціативні
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Епіграф
Країн багато на великій карті,
Та серед них — вона, твоя єдина.
Її люби і будь завжди на варті,
Бо це твоя земля, це Україна.
(Мар’яна Савка)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
На-на-на, на-на-на — Україна в нас одна,
Ай-ай-ай, ай-ай-ай —
Мо-мо-мо, мо-мо-мо –
Ри-ри-ри, ри-ри-ри --
Зу-зу-зу, зу-зу-зу —
Ги-ги-ги, ги-ги-ги –
Прочитати виразно склади, скласти віршоване продовження.
— Виконайте дії та прочитайте слова, що утворилися.
Усмішка — ка - міш - с + край - й + ї + наш — ш = ... (Україна).
Батько — ко + ківі - і + щи + на = ... (Батьківщина).
Г) Словникова робота (Відео для розчитування)
ІV. Мотивація навчальної діяльності
А) Хмара слів . Дібрати слова, що для вас означає Батьківщина
Б) «Мозковий штурм»
А що для вас означає слово Батьківщина?
V. Основна частина уроку
1. Слово вчителя
Отже, Батьківщина — це місто чи село , де ми народилися і живемо, де живуть наші рідні, — земля наших пращурів!
Батьківщина — це рідний дім, де на тебе чекають завжди з любов'ю і надією; це місце, до якого людина завжди повертається, де б вона не мандрувала у світі.
Батьківщина – це наша рідна Україна, єдина, та неповторна.
- Вправа «Передбачення»
Прочитайте заголовок вірша. Чи зрозуміло вам, кого автор називає маленькою, а кого великою?
Моя маленька Україна –
це дорога моя родина:
мій тато, мама, брат рідненький,
дідусь, бабуся, дім тепленький,
в котрому я живу щасливо,
де рідна мова говірлива
Усіх єднає нас в любові…
А з багатьох малих родин
Зростає наш народ великий.
- Чи справдилось ваше передбачення?
- Читання твору глядачами.
Читання вірша, ділячи текст на слова.
МоямаленькаУкраїна –
цедорогамояродина:
мійтато,мама,братрідненький,
дідусь,бабуся,дімтепленький,
вкотромуяживущасливо,
деріднамоваговірлива
Усіхєднаєнасвлюбові…
Азбагатьохмалихродин
Зростаєнашнародвеликий.
Учасники групуються в пари ( за допомогою карток).Пари стають в коло, обличчям один до одного. В кожного в руках пазл із питанням. Спочатку завдання виконується в кожній парі, потім міняються по колу.
Завдання:
( Давши відповіді на запитання, учасники складають із пазлів карту України)
Отже, кожна українська родина є частиною великої держави – України. Дуже важливо, щоб сім’я, родина була згуртованою, дружньою і міцною. Бо сильна сім’я, родина, рід – це міцна держава. У кожного з нас є своя родина. І якщо складемо всі родини – це весь український народ, це вся Україна.
Отже, сім’я, родина, рідня, рід, народ… Ці слова важливі для кожного українця, бо вони означають найрідніше – наше коріння, зв’язок поколінь.
Використовуючи QR-код, з’ясувати значення слів : красний, не цураймося.
Учасники витягують з чарівної скриньки картку з цифрою. У кожного власний номер. Вчитель не знає його. Задаючи запитання вчитель називає номер, який буде відповідати. Зосереджується увага, учасник весь час очікує свого номера.
Саме в родині ми робимо свої найперші кроки, говоримо свої перші слова.У сім'ї ми навчаємось любові і добра , вчимось шанувати свій рід, свою землю, берегти пам'ять свого роду.
Вправа «Родове дерево»
Отже, сім’я, родина, рід – це найдорожче, що є у людини. Кожен з нас прагне, щоб у наших родинах панував мир, спокій, щастя любов, усі були здорові…
Тому зараз ми виготовимо невеличкі обереги для вас і вашої родини.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Об’єднання в групи (Калина.Верба. Вибрати експертів)
Аналіз віршів . Метод «Джигсоу»
Кожна команда отримує окреме завдання, а саме: команда «Калина» аналізує вірш А Костецького «Батьківщина», команда «Верба» - «Наша Батьківщина» Леоніда Полтави. Команди отримують текст твору та запитання до нього. Аналізують твір, потім експерти міняються командами і проводять аналіз свого твору в інших командах.
«Батьківщина» Анатолій Костецький
«Наша Батьківщина» Леонід Полтава
Презентація та захист кожною групою виконаної вправи.
Слово вчителя.
Ми часто говоримо про любов до своєї родини, до своєї рідної землі, до Батьківщини. А як ви гадаєте, в чому проявляється наша любов до Батьківщини? Що означає любити Батьківщину?
У вирі сьогодення, я думаю, що в більшості з нас буде однозначна відповідь на це питання.
— Любити Батьківщину — це берегти і захищати її в тяжку хвилину, часто залишаючи вдома родину, яка з нетерпінням і постійною тривогою чекає на свого захисника. Ця тема дуже болюча і щемлива у наш час. А ще надзвичайно прикро, що дитинство наших дітей затьмарила ця жахлива війна. Тисячі українських дітей чекають своїх батьків із фронту. Що діється в цих маленьких серцях? Дай Боже, щоб наші діти дочекалися своїх батьків-захисників, як героїня вірша Марії Морозенко «Мій тато повернувся із війни»
Вірш «Мій тато повернувся із війни» Виконує Дульська Анастасія (учениця 4 класу)
Вправа «Долоньки побажань»
— У І ст. н. е. римський державний діяч, філософ Цицерон сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона твоя». На уроці ми говорили про любов до Батьківщини. Прислухайтеся до свого серця і висловте свою любов щирими побажаннями нашій Україні. Напишіть свої побажання на долоньках , прикріпіть їх навколо мапи, яку ми сьогодні склали.
Пісня «Дитячими долонями»
Підсумок уроку. Рефлексія
Білий капелюх – Що для вас означає слово Батьківщина?
Жовтий капелюх – Ваше побажання для нашої України.
Чорний капелюх – Чи можна відокремити поняття велика і маленька Батьківщина?
Червоний капелюх – Які почуття та емоції сповнювали вас під час уроку?
Зелений капелюх – Пригадайте прислів’я про Україну.
Синій Капелюх – Який висновок ми можемо зробити?
Підсумок вчителя.
Слово вчителя.
«Україна»
Країн багато на великій карті,
Та серед них — вона, твоя єдина.
Її люби і будь завжди на варті,
Бо це твоя земля, це Україна.
Вона така ж реальна і казкова,
Як мамина долоня, тепла й щира,
У неї в серці українська мова,
В її душі любов і світла віра.
Цвітуть в ній мальви, маки і левкої.
Хтось, може, скаже, що таких багато.
Але ти знай, що іншої такої
Не зможеш в цілім світі відшукати.
(Мар’яна Савка)