Конспект уроку -практикуму "У моєму серці живе Батьківщина"

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку-практикуму з літературного читання на тему "У моєму серці живе Батьківщина"
Перегляд файлу

Конспект уроку-практикуму

Тема: У моєму серці живе Батьківщина.

Мета:

Формування предметних компетентностей: 

ознайомити  із  поетичними творами про Батьківщину; вчити бачити в рядках віршів її красу і велич; удосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного, визначати головну думку твору, порівнювати твори;

 розвивати зв'язне мовлення учнів, комунікативні здібності, образне мислення, творчу уяву; збагачувати лексичний запас ;

виховувати любов до Батьківщини, почуття гордості за неї, в вдячність до захисників;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати;

комунікативної: володіти позитивними навичками спілкування, уміти налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;

інформаційної: уміти здобувати з різних джерел необхідну інформацію;

соціальної/громадянської: уміти працювати в парі, групі, з усіма в колективі;

загальнокультурної: дотримувати норм мовленнєвої культури,

 

 

Тип уроку: інтегрований урок-практикум

Освітні галузі: мовно-літературна, громадянська, соціальна, мистецька.

Обладнання: мультимедійна дошка, карта України(пазли), дидактичні матеріали, матеріали для майстер-класу.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

1. Привітання (Віршоване }

2. Ранкове коло

    Вправа знайомство ( Передача один одному жовто-блакитного серця і коротке знайомство)

3. Створення позитивного психологічного клімату

Після знайомства всі учасники однією рукою тримаються за серце і я підводжу підсумок, що ми всі єдині. ( (Під мелодію пісні «Жовто-блакитне серце)

4.Колективна вправа. Дібрати епітети до кожної букви слова «Українці»

У – уважні

К – креативні

Р – розумні

А – активні

Ї – їстівні

Н – неймовірні

Ц – цілеспрямовані

І - ініціативні

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

                                                                             

                                                                               Епіграф

Країн багато на великій карті,
Та серед них — вона, твоя єдина.
Її люби і будь завжди на варті,
Бо це твоя земля, це Україна.

(Мар’яна Савка)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Мовна розминка

А)  Робота над чистомовкою.

На-на-на, на-на-на — Україна в нас одна,

Ай-ай-ай, ай-ай-ай

Мо-мо-мо, мо-мо-мо –

Ри-ри-ри, ри-ри-ри --

Зу-зу-зу, зу-зу-зу

Ги-ги-ги, ги-ги-ги –

Прочитати виразно склади, скласти віршоване продовження.

Б) Гра «Цікава математика»

— Виконайте дії та прочитайте слова, що утворилися.

Усмішка — ка - міш - с + край - й + ї + наш — ш = ... (Україна).

Батько — ко + ківі - і + щи + на = ... (Батьківщина).

Г)  Словникова робота (Відео для розчитування)

ІV. Мотивація навчальної діяльності

А) Хмара слів . Дібрати слова, що для вас означає Батьківщина

Б) «Мозковий штурм»

А що для вас означає слово Батьківщина?

V. Основна частина уроку

1. Слово вчителя

Отже,  Батьківщина  — це місто чи село , де  ми  народилися  і живемо, де живуть наші рідні, — земля наших пращурів!

Батьківщина — це рідний дім, де на тебе чекають завжди з любов'ю і надією; це місце, до якого людина завжди повертається, де б вона не мандрувала у світі.

Батьківщина – це наша рідна  Україна, єдина, та неповторна.

 

  1. Робота над віршем Марії Чумарної  «Маленька і велика»

- Вправа «Передбачення»

Прочитайте заголовок вірша. Чи зрозуміло вам, кого автор називає маленькою, а кого великою?

  •          Читання вірша вчителем

Маленька і велика

Моя маленька Україна –

це дорога моя родина:

мій тато, мама, брат рідненький,

дідусь, бабуся, дім тепленький,

в котрому я живу щасливо,

де рідна мова говірлива

Усіх єднає нас в любові…

А з багатьох малих родин

Зростає наш народ великий.

- Чи справдилось ваше передбачення?

- Читання твору глядачами.

Читання вірша, ділячи текст на слова.

Маленькаівелика

МоямаленькаУкраїна –

цедорогамояродина:

мійтато,мама,братрідненький,

дідусь,бабуся,дімтепленький,

вкотромуяживущасливо,

деріднамоваговірлива

Усіхєднаєнасвлюбові…

Азбагатьохмалихродин

Зростаєнашнародвеликий.

  •          Аналіз твору. Метод  «Карусель»

Учасники групуються в пари ( за допомогою карток).Пари стають в коло,  обличчям один до одного. В кожного в руках пазл із питанням. Спочатку завдання виконується в кожній парі, потім міняються по колу.

Завдання:

  •          Яку Україну авторка називає маленькою?
  •          Що таке родина?
  •          Які пестливі слова вживаються для опису родини?
  •          З якою метою авторка вживає пестливі слова?
  •          Якими епітетами авторка описує мову?
  •          Що єднає народ?
  •          З чого зростає єдиний наш народ?
  •          Яка ж Батьківщина  є великою?
  •          Чи можна чітко відокремити поняття «маленька» Батьківщина, «велика» Батьківщина?
  •          Порівняйте слова Батьківщина і батьківщина.
  •          Яка головна думка твору?
  •          Яке враження на вас справив цей вірш?

( Давши відповіді на запитання, учасники складають із пазлів карту України)

 

 

  1. Аналіз української народної пісні «Роде наш красний»
  •          Слово вчителя.

Отже, кожна українська родина є частиною великої держави – України. Дуже важливо, щоб сім’я, родина була згуртованою, дружньою і міцною. Бо сильна сім’я, родина, рід – це міцна держава. У кожного з нас є своя родина. І якщо складемо всі родини – це весь український народ, це вся Україна.

  •          Складання «Асоціативного куща» до слова родина

 

 

                                                        

  •          Слово вчителя.

Отже, сім’я, родина, рідня, рід, народ… Ці слова важливі для кожного українця, бо вони означають найрідніше – наше коріння, зв’язок поколінь.

  •          Прослуховування української народної пісні «Роде наш красний» у виконання Ніни Матвієнко.

  •          Словникова робота

Використовуючи QR-код, з’ясувати значення слів : красний, не цураймося.

  •          Аналіз змісту твору .Метод «Відповідь за номером»

Учасники витягують з чарівної скриньки картку з цифрою. У кожного власний номер. Вчитель не знає його. Задаючи запитання вчитель називає номер, який буде відповідати. Зосереджується увага, учасник  весь час очікує свого номера.

  1. Із чим  у пісні порівнюється дружня  родина?
  2. Якими словами описується рід?
  3. Яке місце в родині належить батькові, матері?
  4. Які рядки повторюються? Чому?
  5. До чого закликає дана пісня?
  6. Які почуття викликає пісня?

 

  •          Слово вчителя

Саме в родині ми робимо свої найперші кроки, говоримо свої перші слова.У сім'ї ми навчаємось  любові і добра , вчимось шанувати свій рід,  свою землю, берегти пам'ять  свого роду.

  •          А чи знаєте ви історію свого роду?

Вправа «Родове дерево»

 

  •          Слово вчителя.

  Отже, сім’я, родина, рід – це найдорожче, що є у людини. Кожен з нас прагне, щоб у наших родинах панував мир, спокій, щастя любов, усі були здорові…

   Тому зараз ми виготовимо невеличкі обереги для вас і вашої родини.

  •          Майстер-клас «Гілочка калини»
  •          Що символізує калина? Знайти відповідь за QR -кодом.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

  1. Аналіз поетичних творів Анатолія Костецького «Батьківщина» та Леоніда Полтави «Наша Батьківщина».
  •          Слово вчителя.
  •          — Батьківщина — це не тільки місце, де ми народилися і живемо, де жили наші предки. А що  ще? Нам допоможуть це зрозуміти твори Анатолія Костецького та Леоніда Полтави.

 

  •          Скласти сенкан до слова Батьківщина.

 

  1. Батьківщина.
  2. Велика , квітуча…
  3. Люблю, оберігаю, вірю
  4. Моя рідна Батьківщина.
  5.  Україна
  •          Робота в групах

 Об’єднання в групи (Калина.Верба. Вибрати експертів)

Аналіз віршів . Метод «Джигсоу»

Кожна команда отримує окреме завдання, а саме: команда «Калина» аналізує вірш А Костецького «Батьківщина», команда «Верба» - «Наша Батьківщина» Леоніда Полтави. Команди отримують текст твору та запитання до нього. Аналізують твір, потім експерти міняються командами і проводять аналіз свого твору в інших командах.

Картка №1

«Батьківщина» Анатолій Костецький

  1. Виразно прочитати вірш.
  2. Визначити тему.
  3. Які картини ви уявили, слухаючи вірш?
  4. З чого складається Батьківщина у поета?
  5. З якою метою автор використовує повтори у творі?
  6. Яка основна думка твору?

Картка №2

«Наша Батьківщина» Леонід Полтава

  1. Прочитайте виразно вірш.
  2. Визначити тему
  3. Які картини ви уявили, слухаючи вірш?
  4. З чого складається Батьківщина у поета?
  5. З якою метою автор використовує повтори у творі?
  6. Яка основна думка твору?
  •          Робота в групах. Вправа «Круги Ейлера-Венна»
  •          — Порівняйте вірші «Батьківщина» Анатолія Костецького і «Наша Батьківщина» Леоніда Полтави. Знайдіть спільне і відмінне. Позначте на кругах.
  •          У процесі роботи з'являється схематичний малюнок (орієнтовний):

 

sndt3flvj-288

Презентація та захист кожною групою виконаної вправи.

 

Слово вчителя.

Ми часто говоримо про любов до своєї родини, до своєї рідної землі, до Батьківщини. А як ви гадаєте, в чому проявляється наша  любов до Батьківщини? Що означає любити Батьківщину? 

  У вирі сьогодення, я думаю, що в більшості з нас буде однозначна відповідь на це питання.

— Любити Батьківщину — це  берегти і захищати її в тяжку хвилину, часто залишаючи вдома родину, яка з нетерпінням і постійною тривогою чекає на свого захисника. Ця тема дуже болюча і щемлива у наш час. А ще надзвичайно прикро, що дитинство наших дітей затьмарила ця жахлива війна. Тисячі українських дітей чекають своїх батьків із фронту. Що діється в цих маленьких серцях?  Дай Боже, щоб наші діти дочекалися своїх батьків-захисників, як героїня вірша Марії Морозенко «Мій тато повернувся із війни»

Вірш «Мій тато повернувся із війни» Виконує Дульська Анастасія (учениця 4 класу)

Вправа «Долоньки побажань»

— У І ст. н. е. римський державний діяч, філософ Цицерон сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона твоя». На уроці ми говорили про любов до Батьківщини. Прислухайтеся до свого серця і висловте свою любов щирими побажаннями нашій Україні. Напишіть свої побажання на долоньках , прикріпіть їх навколо мапи, яку ми сьогодні склали.

Пісня «Дитячими долонями»

Підсумок уроку. Рефлексія

Фрагменти Уроків Літературного читання , Урок

Білий капелюх – Що для вас означає слово Батьківщина?

Жовтий капелюх – Ваше побажання для нашої України.

Чорний капелюх – Чи можна відокремити поняття велика і маленька Батьківщина?

Червоний капелюх – Які почуття та емоції сповнювали вас під час уроку?

Зелений капелюх – Пригадайте прислів’я про Україну.

Синій Капелюх – Який висновок ми можемо зробити?

Підсумок вчителя.

Слово вчителя.

«Україна»
Країн багато на великій карті,
Та серед них — вона, твоя єдина.
Її люби і будь завжди на варті,
Бо це твоя земля, це Україна.
Вона така ж реальна і казкова,
Як мамина долоня, тепла й щира,
У неї в серці українська мова,
В її душі любов і світла віра.
Цвітуть в ній мальви, маки і левкої.
Хтось, може, скаже, що таких багато.
Але ти знай, що іншої такої
Не зможеш в цілім світі відшукати.
(Мар’яна Савка)

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Салій Ольга
До підручника
Літературне читання 2 клас (М. Зоряна)
Додано
22 грудня
Переглядів
1
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку