Конспект уроку 11 клас Зоряно-біблійний світ Богдана-Ігоря Антонича

Про матеріал
Конспект уроку, розроблений за новою програмою 11 класу, дозволить розглянути тему духовного світу неповторного українського поета, використовуючи сучасні інтерактивні методи навчання в класі.
Перегляд файлу

Конспект відкритого уроку в 11 класі

з української літератури

 

 

             Розробила:  Резнік М.М., вчитель української мови та

       літератури КНЗ «Гейківська ЗОШ І-ІІІ ст.»

 

 

 

 Зоряно-біблійний світ Богдана-Ігоря Антонича. Поезії «Зелена Євангелія», «Дороги», «Різдво», «Вишні». Міфологічність образу, екзотика лемківського краю в контексті вселюдських мотивів

 

Мета:  ознайомити учнів з біографічними відомостями про поета; проаналізувати вірші Богдана-Ігоря Антонича з ме­тою вивчення особливостей творчої манери поета; розвивати образне мислення учнів; самостійність, творчі здібності та пізнавальні інтереси, збагачувати словниковий запас; виховувати у дітей чуттєве ставлення до природи, повагу до народних символів рідної землі, почуття прекрасного, відповідальність, сприяти вихо­ванню високих моральних почуттів; підтримувати дружні відносини між однокласниками.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

Обладнання: книги Б.-І. Антонича, їх макети, літературна газета, мультимедійний проектор, презентації, відео, аудіо матеріали за вказаною темою, роздаткові матеріали ( «Скарбнички» з картками, «Пазли», виписані тези на задану тему, витинанки у формі сніжинок), «Дерево передбачень», ілюстрації.

 

Перебіг уроку

 

І. Організація класу до уроку ( 1 хв)

Фронтальна робота

 

Добрий день. Зима вже встигла

Розпушити свої крила.

Та на цім уроці сміло

Ми її розтопим кригу.

До краси, тепла й надії

Ми збираємося, друзі,

Тож почнемо своє діло, -

Сонце вже в ранковім прузі.

Що б там не були задачі,

Я бажаю вам удачі.

 

 

ІІ. Мотивація  навчальної діяльності

 

Вчитель: Сьогоднішній урок я хочу розпочати з вислову Конфуція: « Від того настрою, з яким ви вступаєте в день, або в якусь справу, залежать ваші успіхи, а, можливо,  і невдачі». Я бажаю вам розпочати урок з гарним настроєм і отримати від нього задоволення та гарні результати.

 

IIІ. Оголошення теми, мети уроку

 

1. Вступне слово

Вчитель: На сьогоднішньому уроці ми відкриємо для себе новий, незвичний і загадковий для багатьох, острів мрії серед океану поетичного слова. Про цю визначну особистість Дмитро Павличко сказав:

«З вітром століть приходимо до поет а й беремо його у вітер століть. Мине небагато часу, і в мисль про українську поезію увійде ім’я закоханого в життя прочанина, творчість якого буде засвоєна його Батьківщиною, тією «вічною землею», куди ведуть усі стежки  і всі дороги». Так, сьогодні ми будемо говорити віршами і думками Богдана-Ігоря Антонича.

І почнемо ми з кришталевого передзвону у вірші поета «Чарки»

2. Слухання художнього читання у записі.

Фронтальна робота

Звучить запис художнього читання  вірша.

 

3. Прийом «Дерево передбачень»

Фронтальна робота

Здається, що все у віршах поета кудись росте. І на нашому уроці виросло незвичне дерево – «Дерево передбачень» ( на дошці плакат-ілюстрація «Дерево передбачень») Із перерахованих проблем, що записані на «листочках» цього дерева, будь ласка, виберіть ті, що стосуються теми.

Хто для нас Богдан-Ігор Антонич?

( Можливі відповіді на «дереві»: патріот, геній, визначний мислитель, співець дружби народів, провидець, художник, кобзар, митець, містифікатор, релігієзнавець, язичник) Діти по черзі, за бажанням, знімають «лишні» листочки.

IV. Формування нових знань, умінь і навичок

 

Вчитель:  Зробивши свій вибір, тепер ви можете познайомитися з автором ближче.

Всі учні одержали при підготовці до сьогоднішнього уроку індивідуальні попередні завдання. Послухаємо _______________________, як__ нам  розповість про поета.

1. Повідомлення учня про життя і творчість  Б.-І Антонича. Демонстрація відеофільму. ( 5 хв)

2.Реклама творів поета ( 1 хв) ___________________________________

Індивідуальна робота

Вчитель: А зараз ми можемо послухати менеджера нашої міні-бібліотеки. Він прорекламує, які твори Антонича набули популярності серед читачів.

Слухаємо рекламу.

3.Аналіз творів письменника

 Вчитель: Творчість Богдана-Ігоря Антонича не належить до найвищих зразків імпресіоністичної традиції в українській поезії. Після багатьох літературознавчих дискусій його творчість так і не була остаточно зарахована до якоїсь конкретної течії. При тому практично всі дослідники його поезії зазначають, що вплив усіх стильових течій модернізму позначився на творчій спадщині Антонича. Твори ж Антонича цікавлять нас передусім своїм новаторським підходом і відчутно відображають імпресіоністичні прийоми — яскравість та багатство кольорів, детально вимальований навколишній світ, постійну присутність пейзажних замальовок, де внутрішній світ героя творить опози­цію й одночасно єдність зі світом зовнішнім, різноманіття звуків, запахів, які творяться автором за допомогою образного вживання описів природи, стихій, які поет майстерно передає за допомогою поетичного слова. Вірші митця найчастіше будуються за прин­ципом: пейзаж або невелика пейзажна замальовка — роздум — констатація. Навколишній світ постійно штовхає ліричного героя поезії на роздуми, що одразу відображають стан душі. І найчас­тіше — це деталі, які примушують замислитися, які нагадують, які бентежать, які приводять до неминучого висновку про швид­коплинність усього сущого. У творах поета імпресіоністичні тенденції виявляються на рівні спогадів ліричного героя про своє дитинство, де деталі опису природи поєднуються з рефлексіями самого героя. Один з найбільш позначених імпресіоністичною забарвленістю віршів у збірці — «Дороги». Перед нами постає світ, що постійно змінюється, багатство кольорів і звуків пере­дають переживання ліричного героя.

До кожної людини приходить пора, коли потрібно залишати рідну домівку і вирушати у світ. Послухаймо, що за світ відкривається нашому поету у вірші «Дороги».

1)Читання і аналіз вірша «Дороги» (підготовлений учень читає вірш напам’ять)__________________________________________

Індивідуальна робота + фронтальна робота

Вчитель: Одразу після такого гарного читання хочу запропонувати вам незвичайний спосіб аналізу віршів. Перед вами на столах – скриньки «Скарбнички» з підписаними на них назвами віршів. Я зачитуватиму картки з аналізом, а ви вкладатимете їх. Коли щось буде незрозуміло, ви можете перечитати їх знову.

Отже, розпочнемо. (Вчитель читає картки, учні кладуть їх у «Скарбнички»).

 

2)Читання і аналіз вірша « Різдво».

Читання вірша підготовленим учнем_________________________________

 

Вчитель: З великою любов’ю і поетичним натхненням Антонич оспівав свою рідну Лемківщину.

             Повідомлення на екрані: ( може читати вчитель, або підготовлений учень)_________________________________________________:

Ле́мківщина, також Лемкови́на (лем. Лемковина, польсь. Łemkowszczyzna) — українська етнічна територія, на якій здавна проживала етнографічна група українців  лемки. Розташована в Карпатах (по обох схилах Бескидів) між річками Сяном і Попрадом (у межах сучасної Польщі) та на північний захід від річки Уж  Закарпатті) до річки Попрад у Словаччині. Загальна площа бл. 3,500 км².

Вчитель: І ось по засніжених вулицях Дуклів їдуть сани, а в них – Боже Дитя. Та в тім, -  послухайте його самі.

Слухання запису колядки «Різдво» у виконанні акапелли.

Аналіз вірша за картками.

3)Читання і аналіз вірша «Зелена Євангелія»

Читання твору вчителем. 

Вчитель: У рослин немає хитрості і брутальності по відношенню до навколишніх. Мабуть, саме тому автор звертається до рослинних образів: щоб показати чистоту своїх думок.

Аналіз вірша за картками.

3)Читання і аналіз вірша « Вишні».

Підготовлений учень читає вірш напам’ять.______________________ 

Вчитель: головна ідея вірша – безсмертя людської душі, що може мандрувати в часі і просторі. А ще…

Аналіз вірша за картками.

Вчитель: А тепер я пропоную вам розділитися на групи. Перша група складатиме «Асоціативний кущ» , а інша – напише «Сенкан» до вірша «Вишні»

Розпочинаймо роботу. У кожної групи є 1 хвилина.

Робота в групі

( «Асоціативний кущ» може містити слова: вишні, хрущі, Т.Шевченко, пісня, Батьківщина, Біблійна, село, соловейко, зорі)

(Сенкан:

Вишні

Пишні біблійні

Цвітуть, поять, був

«Квітчаста Батьківщина вишні й соловейка»)

 

4)Читання і аналіз вірша «Автопортрет»

а)Читання вірша підготовленим учнем

Вчитель: Прикметно, що Антонич взяв епіграф до поезії «Автопортрет» з поезії «Автобіографія», пов`язавши ці два твори єдиною ідеєю світосприймання

б)Аналіз вірша за картками.

в) Прийом «Пазли» (2хв)

Робота в парах

Вчитель: На партах є елементи, схожі на пазли, складатимуться вони в пари, на одній частині – написана назва вірша Антонича, на іншій – кольори чи запахи. Поєднайте їх і ми дізнаємося про багатство і розмаїття внутрішню красу творів автора.

( Можуть бути : «Зелена Євангелія» – білий, червоний, стобарвний, «Дороги» - зелень, голубінь ,золотавість, залізиста, мідянорогий, « Різдво» - золотий, «Автопортрет» - червоні, срібні, «Вишні» -  білі, п’янко хмелем)

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Метод «Зведення будинку»

Вчитель: А тепер я б хотіла з вами, співставивши всі частини життя і творчості письменника, звести будинок його життя, і відповісти на запитання : Чи цілісна, сильна натура був Богдан-Ігор Антонич.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Відповідно схеми, описати:

  •            У чому сила героя?
  •            Що він ненавидить?
  •            У що він вірить?
  •            На що герой надіється?
  •            Що любить?
  • Отже: «Зводимо будинок» Антонича:
    • Любов – до всього сущого;
    • Віра – у потойбіччя, у невмируще;
    • Надія – на добро;
    • Сила – у безсмерті душі;
    • Ненависть – до ? ;

Чи встоїть цей «будинок», чи цілісна особистість наш герой? Якщо підвалини дому стоять на негативних проявах, то будинок не буде зведений до кінця,  в ньому буде пустка.

2. « Журналісти»

Індивідуальна робота

Вчитель: Попереднє завдання, що ви отримували, зробило вас не тільки дослідниками, читцями, а й журналістами літературної газети. І зараз я пропоную вам зачитати уривки з інтерв’ю з відомими людьми про життя чи творчість поета.

Учні зачитують тексти інтерв’ю.

Вчитель: А тепер перевіримо ваші передбачення. ( «Дерево передбачень»)

 

V. Підсумок уроку (2 хв)

 

 

Вчитель:  Художній світ Антонич творить на діалектичному взаємозв’язку протилежних явищ, процесів, часів і просторів – вічного й скороминучого, свідомого і підсвідомого.

Антонич витворив оригінальну концепцію світу, характерною ознакою якої є пошук  втраченої гармонії, єдності людини й космосу, особи і природи. Він відкрив незвідані  сфери  поезії, нові образи й мотиви. Передусім, митець органічно поєднав казку, міф і реальність, теперішній і давноминулий часи.

Релаксація.

Метод «Незакінчене речення»

Вчитель: Діти, я зараз вам буду роздавати сніжинки-витинанки, а ви мені розкажете, що ви думаєте, відчуваєте, розумієте у контексті нашого уроку.

( Вчитель роздає сніжинки, діти розказують по 1 реченню про власні переживання)

Вчитель: Хочу закінчити урок життєстверджуючими словами Богдана-Ігоря Антонича, які вам могли б стати дороговказом у житті: «Щоб жити краще, ширше, вище! О, більше світла! Більше сонця! Бо суть тобі дана й відкрита: цвісти й горіти, в пустку світу з красою йти, щоб краще жити»

Ви сьогодні гарно працювали, а кожна праця повинна бути оцінена.

Виставлення оцінок

VІ. Домашнє завдання

1. Вивчити напам’ять одну поезію Б.-І. Антонича (на вибір).

 

Вчитель: Дякую всім. Урок закінчено. Наостанок пропоную вам послухати виконання пісні на слова Антонича нашими сучасниками.

1

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
17 січня 2019
Переглядів
5062
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку