Бердянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1
Бердянської міської ради Запорізької області
Модуль з української літератури в 11 класі за творчістю В.Підмогильного
Розробила вчитель української
мови та літератури Тімченко О.І
вища категорія, старший учитель ЗОШ №1
Зміст модуля :
1 урок . Життєвий і творчий шлях В. Підмогильного.
2 урок . Роман “Місто” − узірець української урбаністичної прози. Світовий мотив підкорення людиною міста, ідея самоствердження, інтерпретованій на національному ґрунті.
TЛ: екзистенціалізм, маргінальність, психологізм, іронія.
3 урок . Образ “цілісної” людини в єдності її біологічного, духовного, соціального − інтелігента Степана Радченка, складність і неоднозначність його характеру. Жіночі образи у творі.
4 урок . Перевірочна робота з теми «Творчість В.Підмогильного».
Технологічна карта модуля «Творчість В.Підмогильного»
Прізвище Ім’я учня
|
Хронологічна таблиця життя та творчості В.Підмогильного
|
Літературний диктант за романом «Місто» В.Підмогильного.
|
Завдання за вибором: а) Цитатна характеристика образів роману. б) Робота над схемою «Становлення Степана Радченка». в) Письмова творча робота на тему «Образ Степана Радченка»
|
Творча робота з теми «Творчість В.Підмогильного» а) Індивідуальні роботи. Презентації учнів до твору «Місто» В.Підмогильного. б) Ілюстрації.
|
Хронологічна таблиця життя та творчості Валер’яна Підмогильного
Дата |
Подія |
2 лютого 1901 |
Валер'ян Підмогильний народився в селі Писарівка Павлоградського повіту (зараз Синельниківський район) на Катеринославщині в бідній селянській родині. |
1915 |
Батьки переселились до панської економії в селі Чаплі. |
1910–1918 |
Навчався в Першому катеринославському реальному училищі, яке закінчив з «відзнакою». Потім навчався з перервами, через матеріальну скруту, на математичному та юридичному факультетах Катеринославського університету, який не закінчив. |
1917 |
Було написане оповідання «Важке питання». |
1919 |
Написав оповідання «Добрий Бог», «Гайдамака», «Пророк», «На селі» та опублікував оповідання «Ваня» та «Старець» у катеринославському збірнику «Січ». |
1920 |
Збірка «Твори Т. 1». |
1920–1921 |
Підмогильний учителював у Павлограді на Катеринославщині. |
1921 |
Підмогильний переїхав до Києва,де працював бібліографом Книжкової палати. |
1921–1923 |
Залишив місто й викладав українську мову та політосвіту у Ворзельській трудовій школі.Письменник одружився з донькою ворзелівського священника Катрею Червінською, актрисою Театру юного глядача. Тоді ж написав цикл «Повстанці». Частину оповідань було надруковано в катеринославській газеті «Український пролетар». |
1923 |
«Син» |
1924 |
Валер'ян разом із дружиною переїхав із Ворзеля до Києва, де оселився в будинку недалеко від Сінного базару, на розі Великої Житомирської. Виходить книжка оповідань «В епідемічному бараці». У журналі «Нова Украïна» (Прага), було опубліковано новели Підмогильного з циклу «Повстанці», оповідання «Іван Босий». Цей журнал, що його видавав у Празі Володимир Винниченко, пізніше фігурував у справі Підмогильного як речовий доказ його «контрреволюційноï діяльності». У ЛНВ під псевдонімом було надруковано новелу"Комуніст". Вийшла друком книжка Підмогильного «Військовий літун». |
1926 |
Окреме видання повісті «Третя революція». |
1926–1927 |
Разом із Євгеном Плужником він підготував два видання словника «Фразеологія діловоï мови», працював над сценарієм фільму «Коломба» за романом Проспера Меріме. |
1927 |
Була опублікована збірка оповідань «Проблема хліба» та роман «Таïс» Анатоля Франса в перекладі В.Підмогильного. |
1928 |
У Харкові виходить друком роман «Місто». У цей же час Підмогильний відвідав Німеччину, Чехословаччину «для налагодження творчих зв'язків». |
1930 |
У Москві в перекладі російською мовою виходить роман «Місто». |
1931 |
Переїхав до Харкова, очевидно, сподіваючись на кращі можливості для публікації своїх творів і розраховуючи на свій зростаючий авторитет перекладача. І справді в Харкові він працює у видавництві "ЛіМ", а згодом отримує посаду консультанта з іноземноï літератури при видавництві «Рух». |
1931–1934 |
З оригінальної творчості йому вдалося видати лише одне оповідання «З життя будинку». Тож Підмогильний зосередився на перекладацькій діяльності: опублікував двотомник творів Дені Дідро, трактат Клода Адріана Гельвеція «Про людину», був одним із організаторів і перекладачів видання 15-томника Оноре де Бальзака та 25-томника Анатоля Франса. |
8 грудня 1934 |
Валер'яна Підмогильного було заарештовано зі звинуваченням в «участі у роботі терористичної організації, що ставила собі за мету організацію террору проти керівників партії». |
19 січня 1935 |
На допиті прокуророві Українського військового округу Підмогильний сказав: «Я не належав до організації. Я вважав, що постанови партії по національному питанню в життя не проводяться… Для мене представниками партії в літературі були Хвильовий, Яловий, Шумський». |
27-28 березня 1935 |
Засудили Валер'янаПідмогильного та інших заарештованих у цій «справі» на термін «десять років із конфіскацією особистого майна». Невдовзі Підмогильний був доправлений до Соловецького табору особливого призначення. |
1936 |
Підмогильний неодноразово згадує в листах про те, що працює над романом «Осінь 1929», в якому йшлося про початок колективізації в Україні. Збереглось 25 листів до дружини, в яких він розповідає про свої переклади, розпочаті повісті, оповідання. |
3 листопада 1937 |
До двадцятилітнього ювілею Жовтневої революції особлива трійка УНКВС винесла новий вирок: «Розстріляти», що бзвільнити місце для нових мучеників режиму. Разом із Валер'яномПідмогильним в урочищі Сандармох у Карелії було розстріляно більше 1000 в'язнів, серед них Микола Зеров, Валер'янПоліщук, Григорій Епік, Лесь Курбас, Микола Куліш, Мирослав Ірчан, Юліан Шпол. На Байковому кладовищі Києва є могила сім'ї Підмогильних. |
Герой |
Цитата |
Степан |
Київ! Це те велике місто, куди він їде учитись і жити. Це те нове, що він мусить у нього ввійти, щоб осягнути свою здавна викохувану мрію. |
з-під розстрілу. Були мітинги, агітація, резолюції, боротьба з темрявою і самогоном
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А втім, поміркувавши краще, йому здалося, що факт надрукування його твору в журналі такий очевидний, що посилатись на нього зайво, і відповідного рядка він викреслив. Ще розваживши, визнав за образливе для власної гідності настернятись із своїми оповіданнями, і після останнього скорочення лист прибрав вигляду, що його цілком задовольнив: «Шановні товариші! Моя адреса — Київ, Львівська вул., 51, 16. Стефан Радченко».
— Не буду писати, — подумав він, але потай почував, що цією відмовою сам перед собою пишається, а писати, звичайно, буде, добре писати, краще за всіх тих задавак. Навіщо ж ці твори, коли людське серце в них не б'ється? Мертвими видались йому тепер ці оповідання, де людина зникла під тиском речей та ідей, від неї створених і для неї призначених!... Він напише повість про людей. І коли подумав це, страшна нудьга огорнула його від безсилості перед цим величезним завданням… Та й взагалі слід кинути цю літературу, що, скільки міг він пригадати, тільки гірким розчаруванням платила за його муки! |
|
Хлопець … розчинив вікна в темну безодню міста. Воно покірно лежало внизу хвилястими брилами скель, позначене вогняними крапками, і простягало йому з пітьми горбів гострі кам'яні пальці. Він завмер від сласного споглядання цієї величі нової стихії і раптом широким рухом зронив униз зачудований поцілунок. Тоді, в тиші лампи над столом, писав свою повість про людей. |
Надійка |
Вони жили в одному селі, але досі були мало знайомі. Тобто він знав, що вона існує, що вчиться і не ходить на вулицю. Кілька разів навіть бачив її в сільбуді, де відав бібліотекою. Але тут вони здибалися ніби вперше, спільність долі зблизила їх. Вона, як і він, їхала вчитися до великого міста, в них обох у кишенях були командировки, а перед ними — нове життя. Вони разом переходили кордон майбутнього.
|
Левко |
Левко повів їх, показуючи дорогу. На вул. Революції їхні шляхи розходились: Степанів на Поділ, інших двох — на Старий Город. |
Лука Демидович Гнідий |
|
Образ нічного Хрещатика |
Він озирнувся — і вперше побачив місто вночі. Він навіть спинився. Блискучі вогні, гуркіт і дзвінки трамваїв, що схрещувались тут і розбігались, хрипке виття автобусів, що легко котились громіздкими тушами, пронизливі викрики дрібних авто й гукання візників разом з глухим гомоном людської хвилі раптом урвали його заглибленість. На цій широкій вулиці він здибався з містом віч-на-віч. Прихилившись до муру, притискуваний нахабними накотами юрби, хлопець стояв і дивився, блукаючи очима вздовж вулиці й не знаходячи її меж. |
Образ прохожих |
Його штовхали дівчата у тонких блузках, яких тканина нечутно єдналася з голизною рук і плечей; жінки в капелюхах і серпанку, чоловіки в піджаках, юнаки без шапок, в сорочках із закасаними до ліктів рукавами; військові у важких, душних уніформах, покоївки, побравшись за руки, матроси Дніпрофлоту, підлітки, формені кашкети техніків, легкі пальта фертиків, масні куртки босяків. Його очі спинялись на руках, що в пітьмі, здавалось йому, торкались жіночих грудей, на сплетених ліктях, на притиснених докупи стегнах. Він проводив поглядом стрижені й уквітчані косами голівки, прямі й похилені до пліч у сласному вигині шиї; перед ним проходили зачаровані собою пари, неуважні одинаки — вуличні гамлети, гурти хлопців, що вганяли за дівчатами, кидаючи їм перші пласкі слова знайомства, що тут набували збудної гостроти; запізнілі ділки, не поспішаючи до нудного дому, статечні панії, скоса позираючи на чоловіків і щулячись від несподіваних дотиків, його вуха чули невиразний гомін переплутаних слів, раптові вигуки, випадкову лайку і той гострий сміх, що, зринувшись десь, котиться, здається, з вуст на вуста, запалюючи їх по черзі, мов сигнальні вогні. І вся душа його займалася нестримною ворожнечею до цього бездумного, сміючого потоку. На що інше здатні всі ці голови, крім як сміх і залицяння? Чи можна ж припустити, що їм у серці живе ідея, що ріденька їхня кров здібна на порив, що в свідомості їм є завдання й обов'язок? Ось вони — горожани! Крамарі, безглузді вчителі, безжурні з дурощів ляльки в пишних уборах! Їх треба вимести геть, розчавити цю розпусну черву, і на місце їх прийдуть інші. |
Вигорський |
|
Михайло Світозаров |
— Хто це? — спитав у Яші Степан, вражений цим кондитерським мистецтвом…. Це ж Михайло Світозаров, найголовніший критик! |
Літературний диктант
Валер’ян Підмогильний «Місто»
Відповіді:
1. пароплав; 2. українську мову; 3.А.Франс; 4.Мусінька; 5.Надійка; 6.Рита; 7. 6; 8. Максим; 9.Світозаров; 10. про людей; 11. Харків; 12. міський.
Робота над схемою становлення Степана Радченка
Письменник
Справжня квартира;
письменник
Лектор Вигорський;
Рита
Кімната Задорожного;
Борис Задорожний,
товариш;
Зоська. Фокстрот
Студент
Кухня Гнідого;
Селянин, що Товариш Максим Гнідий;
приїхав у місто Мусінька
Столярня Гнідого;
Товариш Левко; Надійка
У своєму романі «Місто» через розкриття образу Степана Радченка – вихідця з села, який прагне «закріпитися» у міському житті – В.Підмогильний намагається розв’язати одвічну проблему неоднозначності людської душі, знайти рішення, не моралізуючи та не кидаючись у крайності. Основна тема твору – доля селянської молоді, у якої після радянської революції з'явилася неймовірна до того можливість отримувати якісну освіту, «вийти в люди», досягти чогось більшого в житті, а також внести в закостеніле сільське життя живий подих прогресу, культури, творчого прагнення та натхнення. Проте багато з них, і Степан також, стикнулися з тим, чого не чекали. Місто давно живе за своїми правилами, яких не під силу змінити наївним «здобувачам» із села, скоріше їхня доля – пристосування, у кращому випадку таке, що дозволить їм розкритися та реалізувати свої амбіції. Степан Радченко, енергійний, здібний, рішучий, упевнений юнак, який приїжджає з села до Києва, щоб отримати освіту та направити її на благо рідного села, сприяти переходу сільського життя на новий, вищий рівень у всіх сферах. Спочатку героя лякає місто – велике, шумне, вороже, сповнене незнайомих людей та незвичних дійств. При цьому село здається хлопцеві й тихим пристанищем, чимось ідеальним, теплим, рідним. Проте місто знайшло гачок, на який впіймало Степанову душу, та поступово змінило його прагнення, світогляд. Юнака захопила література, він відчуває здібність до неї, і жагучу потребу визнання свого таланту. Герой кидає навчання, стає відомим письменником, але разом із цим пристосовується до міського життя, починає поділяти й мрії міських жителів, і способи їх здійснення, і моделі поведінки. Степан Радченко більше не ідеаліст, сповнений світлих сподівань, а прагматичний молодий чоловік, здібний, ерудований, іронічний, який здатний на жорстокість задля досягнення своєї мети.
Та й мета в Степана вже не така благородна, як по приїзді. Він уже не може знову хотіти того, чого хотів раніше, і повертатися до села не збирається. Головним для нього є міське життя, це бажання визнання, а також супутніх атрибутів успіху – хорошого житла, престижної роботи, слави. Досягнувши цього, Степан не отримав лише душевного спокою, бо став ніби розірваний між собою минулим та теперішнім, міським. Це яскраво проявляється в стосунках героя з жінками. Ставлення до них міняється, спочатку миліша за усіх «нештучна», близька душею Надійка, дівчина з його села. А далі уже обирає собі жінок за іншими критеріями – хоче новизни, пригод. Удвічі старша за нього дружина господаря квартири, мила, жвава корінна жителька міста Зоська, що вчинить через нього самогубство, потім Рита – красивий образ ,картинка, маска, за якою лише пустота… Кожну жінку в своєму житті Степан використовує як сходинку в просуванні «нагору», потім швидко розчаровується й кидає. Нарешті герой, досягнувши визнання та матеріального комфорту, зруйнувавши стосунки з багатьма людьми, а головне – втративши самого себе ідеалістичного, благородного, упевненого, втративши непохитні орієнтири в житті, залишається на самоті з роздвоєністю у власній душі. Він намагається знайти порятунок зовні – кидається знову до Надійки, проте вона також змінилася під впливом міста й викликає в Степана майже відразу. І навіть його раптове натхнення, викликане зустріччю з Ритою, його намір писати «повість про людей» здаються швидкоминучими, бо йдуть зовні, а всередині – роздвоєність, розгубленість і пустота, з яких людина не може творити мистецтво.
Отже, у глибоко психологічному образі Степана Радченка В. Підмогильний розкрив особисту трагедію втрати себе, неспроможності, неготовності багатогранної, обдарованої та прагнучої визнання особистості зорієнтуватися у великому, сповненому суперечливих можливостей та спокус, міському житті.
Довідка з теорії літератури
Екзистенціалізм
Течія в літературі, що сформувалася в Європі у 1930— 40-ві pp., а найбільшого розвитку досягла в 1950—60-ті рр. Джерела екзистенціалізму містилися в працях данського філософа XIX ст. C. К'єркегора.. У XX ст. екзистенціалізм розвивався в працях німецьких (М. Гайдеггер, К. Ясперс) та французьких (Г. Марсель, А. Камю, Ж.-П. Сартр) філософів та письменників. Основним положенням екзистенціалізму є постулат: екзистенція (існування) передує есенції (сутності). У художніх творах екзистенціалісти прагнуть збагнути справжні причини трагічної невлаштованості людського життя.
Визначальні риси екзистенціалізму:
- на перше місце висуваються категорії абсурдності буття страху, відчаю, самотності, страждання, смерті;
- особистість має протидіяти суспільству, державі, середовищу, ворожому «іншому», адже всі вони нав'язують їй свою волю, мораль, інтереси й ідеали;
- поняття відчуженості й абсурдності є взаємопов'язаними та взаємозумовленими в літературних творах екзистенціалістів;
- вищу життєву цінність екзистенціалісти вбачають у свободі особистості;
- існування людини тлумачиться як драма свободи;
- найчастіше в художніх творах застосовується прийом розповіді від першої особи.
В українській літературі екзистенціалізм проявився у творчості В.Підмогильного, І. Багряного, Т. Осьмачки, В. Барки, В. Шевчука, у ліриці В. Стуса. Нерідко межі екзистенціалізму як світоглядної структури є досить примарними, а зарахування до нього окремих митців — дискусійним.
Маргінальність
Це термін, який походить від лат. — край, межа — був уведений у науковий обіг наприкінці 20-х рр. XX ст. американським соціологом Робертом Парком. Він досліджував переселенців із міста в село — “мешканців околиць” (звідси й термін — “маргінал”). Роберт Парк виявив, що ці переселенці становлять особливу соціальну групу, яка відрізняється як від міщан, так і від селян. Вони були вже не сільськими мешканцями, але ще не городянами. Втративши вже традиційну селянську мораль і ще не засвоївши етику поліса, вони ніби “випали” з однієї культури й не вписалися в іншу. Роберт Парк розглядав їх як жертви урбанізації, які не розуміли й не любили міста та мстилися йому за своє приниження й самотність. Сьогодні в соціології цей термін застосовується не тільки щодо переселенців, а трактується ширше.
Маргінальність — це пограничний стан індивіда або соціальної групи щодо суспільства чи певної суспільної верстви. Маргіналії — це люди, які не зуміли пристосуватися до домінуючої культури чи субкультури й виявилися витісненими на узбіччя соціального життя. Маргінал — це індивід, який втратив свій попередній соціальний статус і виявився нездатним адаптуватися до того соціокультурного середовища, у межах якого він змушений функціонувати. Наприклад, інженер, який втратив роботу за спеціальністю й змушений торгувати на базарі, але не адаптувався на новому місті, відчуває приниження в своєму новому соціальному стані.
Іронія- засіб художньої виразності, прихована посмішка, коли за зовні позитивним висловлюванням ховається висміювання.
Психологізм- заглибленість у творі в душу персонажів, їх психологію.