Урок розвитку зв'язного мовлення
Опис істоти за сюжетним малюнком, планом,змістом загадки.
Тема опису “Білочка”
Мета : вчити скадати письмовий опис тварин ; поглиблювати їхні знання про текст ; розвивати і збагачувати словниковий запас учнів ; виховувати бережливе ставленя до тварин , рідної землі , мови.
Обладнання : Обладнання: магнітофон, диски із записами звуків природи "Ліс" і мелодії для фізкультхвилинки, кольоровий куб для вправи "Куб запитань", таблиці "Типи тексів", "Будова тексту ", предметний малюнок білки, слова на окремих карточках для вправи, "Асоціативний ланцюжок", індивідуальні карточки для роботи в парах, таблиця із назвою теми уроку, таблиця із завданнями уроку, картина для релаксу.
Тип уроку : урок розвитку зв’язного мовлення
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня всім!
Ми радо гостей в своїм класі вітаєм,
Щастя й здоров'я усім вам бажаєм.
Учитель
Всі почули ви дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався?
Зараз сядуть лиш дівчата,
А за ними і хлоп’ята.
Сьогодні ми працюємо під таким девізом:
Сидимо – правильно,
Пишемо – каліграфічно,
Слухаємо – уважно,
Відповідаємо – голосно й чітко
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
У нас сьогодні незвичайний урок. Адже ми не тільки почули звуки природи, а й потрапили у природу.
Звучить пісня «З днем народження»
З'являються по черзі звірята
Зайчик, їжачок, лисичка.
Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає.
Хоч сама мала на зріст,
Та великий має хвіст,
Як намисто, оченята..
Хто це? Спробуй відгадати. (Білка)
Білка.
Але ж у нас немає подаруночка для іменинниці?
Якого ж подаруночка ми з вами візьмемо.
А ось і лист від звірят.
Лист
Дорогі другокласники, якщо ви хочете піти з нами до білочки на день народження, то підготуйте подаруночок, складіть твір – опис білочки.
2) Актуалізація опорних знань.
Сьогодні на уроці ми з вами будемо вчитися правильно будувати речення, виражати свої думки, вчитися описувати білочку, складати твір - опис. А також розширимо і поповнимо свої знання про цю тваринку.
IV. Повторення вивченого матеріалу
Отже спочатку нам потрібно пригадати вивчений матеріал про текст.
(Діти стали в коло. Їм дається куб на гранях якого записані запитання (більшим шрифтом) і відповіді на ці запитання. Учень бере куб, читає запитання для будь кого із своїх товаришів. Якщо отримав правильну відповідь, то віддає куб тому хто відповідав.)
1. Що таке текст? (Це речення зв'язані між собою за змістом.)
2. Які типи текстів ти знаєш? (Текст-розповідь, текст-опис, текст-міркування).
3. Яку будову має текст? (Зачин, основна частина, кінцівка.)
4. Які ознаки тексту-опису? (Щось описує. Відповідає на питання який? Яка? яке? які?)
5. Що можна описувати в тексті-описі? (Природу, предмети, рослини, тварини і т.д.)
6. Що можна підібрати до тексту? (Заголовок)
2) Повторення таблиць "Типи текстів", "Будова тексту."
Типи текстів
Текст - опис |
Текст -розповідь |
Текст - міркування |
Описується зовнішній вигляд або характер людини, тварин, рослин,тощо |
Розповідається про людей, тварин, явища, події. |
Щось доводиться, стверджується |
Який? Яка? Яке? Які? |
Що відбувається? Що відбувалося? Що буде відбуватися? |
Чому? |
Будова тексту опису
Зачин |
Частина, у якій передається загальне враження про предмет. Кого ( що) описуємо. |
Основна частина |
Частина в якій розкривається ознаки предмета |
Кінцівка |
Своє ставлення до предмета |
|
|
Отже давайте пригадаємо ще раз наше завдання на урок.
– А що ви вже знаєте про білку?
(Відповіді дітей)
V. Надання необхідної інформації.
Чи знаєте ви?
Білка
Білочка – це маленька тваринка, яка живе в лісах, в парках.
В світі існує понад 365 видів білок.
Вона має великі, сильні задні лапи і короткі передні. Завдяки сильним заднім лапам білка може пролітати відстань до 10 метрів. Білка не розіб’ється навіть якщо вона впаде з висоти 30 метрів. Тому що її великий і пухнастий хвіст для неї служить парашутом і рульом. При стрибку і падінні білка за допомогою хвоста може змінити напрямок руху. Він служить й кермом, і парашутом, підтримує її у повітрі. Білочку називають ще – «повітряний акробат» Взимку білка накривається хвостом, як ковдрою.
Колір хутра взимку світлішає, а шерсть стає густішою, шкіра – цупкішою, щоб захиститись від холоду. Білка не залягає у сплячку: лише у люті морози та під час хуртовини вона може кілька днів перебувати у своєму гнізді і ледь дрімати.
У білки 4 передніх зуби постійно ростуть тому білки постійно щось гризуть. Спілкуються білки між собою за допомогою руху хвостом. Білки дуже добре плавають у воді їхня головна задача не намочити хвіст. Тому що якщо намокне хвіст білка може втопитися. Білка дуже старанно запасає на зиму корм – жолуді, горіхи, гриби, які ховає у дуплах, під опалим листям, або розвішує на сучках дерев.
Цікаво знати, що білка ще й розбійниця. Іноді їй набридає годуватися насінням, грибами. От і починає шукати пташині яйця. А потім, як виводяться маленькі пташенятка, вона їх поїдає.
Отже, білка — хижа тваринка.
Білка за один день може забезпечити себе їжею аж на 3 місяці на перед. Більше як 100 шишок може зібрати вона за один день. Коли завіють сніги, загудуть завірюхи, білка сховається в дуплі, вкриється пухнастим хвостом і чекатиме відлиги. Житло влаштовує в дуплах, а якщо їх немає, то між гілками дерев. У середині гніздо вистилає мохом, сухою травою, листям і шерстю. У такому гнізді тепло, навіть у люті морози.
В середньому білки живуть 6-8 років у лісі, але в міських умовах до 20 років.
Давайте подивимося у словнички що ж там пишеться про білочку.
БІЛКА - [б і л к а] - Лісовий руденький невеличкий звірок із пухнастим хвостом та китичками на вухах, що живе на деревах; вивірка. Ласкаво - білочка.
В словничку є ще віршик про білочку давайте його зачитаємо.
А хто ж з вас ще знає віршик про білочку?
Ой, яка ж вона гарненька,
Пишнохвоста і руденька,
Не звірятко — просто диво,
Невгамовне, пустотливе.
Вгору-вниз,
на гілку, з гілки.
Хто це буде, діти?...
Хвіст трубою, спритні ніжки —
плиг із гілки на сучок! —
носить все вона горішки
в золотий свій "сундучок".
В неї й очі, мов горішки,
кожушинка хутряна,
гострі вушка, наче ріжки,
— у дуплі живе вона.
(На зворотньому боці дошки, а у дітей на індивідуальних картках записаний цілий ряд слів. Діти за завданнями картонок повинні вибрати і записати в зошити слова, які описують ту чи іншу частину білочки)
в лісах, в парках маленьке, продовгасте червоняста, руда, м 'яка, пухнаста, взимку сіренька. великий , пухнастий, довгий, пишний. Маленька і витягнута мов блискучі намистинки, немов великі ягоди чорної смородини, горіхові, гострі, наче ріжки, на вушках чорні китички.чорні, коротенькі, спритні, міцні.
Живе білочка |
в лісах, в парках |
тіло білочки |
маленьке, продовгасте |
шубка |
червоняста, руда, м 'яка, пухнаста, взимку сіренька. |
хвіст |
великий , пухнастий, довгий, пишний. |
мордочка |
Маленька і витягнута |
очі |
мов блискучі намистинки, немов великі ягоди чорної смородини, горіхові, чорні, |
вушка |
гострі, наче ріжки, на вушках чорні китички. |
лапки |
коротенькі, спритні, міцні. |
|
|
6 . Складання усної розповіді з елементами опису на поданим планом.
– Діти, а тепер спробуємо скласти вже з цих речень текст за поданим планом
План
Де живе білочка? |
Яке тіло у білочки? |
Яка у тваринки шубка? |
Який хвіст у білочки? |
Яка у неї мордочка? |
Які очі? |
Які вушка? |
Які у неї лапки? |
Яке враження вона справляє на вас? |
– А тепер кожен з вас самостійно спробує скласти твір-опис за поданим планом, використовуючи слова з довідки. Але спершу відкрийте свої зошити і напишіть число та класна робота. Впорались!? І ще, не забувайте про структуру тексту, тобто про його частини .
– Все, завершуйте роботу. Давайте приступимо до зачитування текстів. Хто хоче зачитати піднімайте руку.
Білочка – це маленька тваринка, яка живе в лісах і в парках.
У неї тіло маленьке і продовгасте. Шубка і звірятка червоняста, руда або брунатна.
У білочки довгий і пухнастий хвіст. Мордочка маленька і витягнута. Очки у звірятка як намистинки блискучі і чорні.
Вушка гостренькі з чорними китичками вверху. .
Вона прудка, швидка. Стрибає по деревах. Гарна господарка.
А зараз давайте ще зробимо листівку для білочки.
У вас на партах лежить малюночок білочки, але він не розфарбований.
Та ми його не будемо розмальовувати, а зробимо білочку пухнастою за допомогою ниток.
Листівка вийшла чудова.
Підсумок уроку
Додаток 1
Додаток 2
Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає.
Хоч сама мала на зріст,
Та великий має хвіст,
Як намисто, оченята..
Хто це? Спробуй відгадати.
Запитання |
Словник |
Де живе білочка? |
в лісах, в парках |
Яке тіло у білочки? |
Маленьке, продовгасте |
Яка у тваринки шубка? |
червоняста, руда, м 'яка, пухнаста, взимку сіренька. |
Який хвіст у білочки? |
великий , пухнастий, довгий, пишний. |
Яка у неї мордочка? |
Маленька і витягнута |
|
|
Які очі? |
мов блискучі намистинки, немов великі ягоди чорної смородини, горіхові, чорні, |
Які вушка? |
гострі, наче ріжки, на вушках чорні китички. |
Які у неї лапки? |
коротенькі, спритні, міцні. |
Яке враження вона справляє на вас? |
|
Добери заголовок і опиши білочку.
______________________________
Білочка – це маленька тваринка, яка живе в__________, в _______________.
У неї тіло __________________ і ______________.
Шубка і звірятка ____________________, __________________,.
Хвіст у білочки ______________ і _____________.
Мордочка ________________ і _____________.
Очки у звірятка як _____________ ________________і ______________.
Вушка______________________________________________________вверху.
Лапки у неї _______________ але ___________.
Мені дуже подобається ця тваринка