Конспект уроку 4 клас Тема « Художні традиції рідного краю. Український рушничок. Повторення вивченого про прикметник як частину мовлення. Роль прикметників у мовленні»

Про матеріал
Конспект уроку 4 клас Тема « Художні традиції рідного краю. Український рушничок. Повторення вивченого про прикметник як частину мовлення. Роль прикметників у мовленні» Мета: сформувати уявлення про оберегову символіку, про технологію роботи над вишивкою; закріпити в учнів поняття про прикметник як частину мови; розвивати вміння створювати художні образи у творчих роботах на основі традиційних народних символів, знаків декоративно-прикладного мистецтва, розвивати мовлення; виховувати повагу до культурної спадщини українського народу. Тип уроку: бінарний( образотворче мистецтво, українська мова)
Перегляд файлу

Додаток №3

Конспект уроку                                                                                 4 клас

Тема « Художні традиції рідного краю. Український рушничок. Повторення вивченого про прикметник як частину мовлення. Роль прикметників у мовленні»

Мета: сформувати уявлення про оберегову символіку, про технологію роботи над вишивкою; закріпити в учнів поняття про прикметник як частину мови; розвивати вміння створювати художні образи у творчих роботах на основі традиційних народних символів, знаків декоративно-прикладного мистецтва, розвивати мовлення; виховувати повагу до культурної спадщини українського народу.

Обладнання: іграшка-мікрофон,« Пісня про рушник» (сл. А. Малишка, муз. П. Майбороди), вишиті рушники, таблиця « Елементи української вишивки»,

шаблони-рушники (по кількості дітей в класі) сигнальні картки червоного і зеленого кольору, картки з прислів’ями, приклади дитячих робіт, проектор, комп’ютер, екран, слайд-шоу, художні матеріали: гуашеві фарби, ємність для води, пензлик,

Тип уроку: бінарний( образотворче мистецтво, українська мова)

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

До уроку готові, малята?

Дзвоник кличе швиденько у клас.

І цікавих хвилинок багато

Ще попереду зараз у нас.

(діти сідають за парти групами – 4 групи)

II.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

Діти читають підготовлені вислови про український рушник з уживанням прикметників

ІІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.. Фронтальна робота

-Яка частина мови називається прикметником?

- Яка роль прикметників у нашому мовленні?

Гра « Утвори прикметник»

Дітям пропонується із іменника утворити прикметник

Іменники: рушник, вишивка, рука, пісня, колір, доброта, Україна, народ, оригінальність, рослини, геометрія, символи, калина)

2.Робота в групах.

Попрацюйте разом і дайте відповідь на запитання.

1)Назвіть види декоративно-прикладного мистецтва в Україні?

( вишивка , гончарство, кераміка, лозоплетіння, різьба по дереву, писанкарство, декоративний розпис)

     2)Які звичаї українського народу пов’язані з рушником?

3) Що вишивали на рушниках?

4)Придумайте якомога більше прикметників до слова рушник.

 ІV МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

 1.Відгадайте загадку.

• Витирають залюбки

ноги, руки малюки.

Витирають щічки

Павлик та Марічка. (Рушник)

2.Слово вчителя

Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Наш клас перетворився на справжню майстерню вишиваних рушників. Погляньте навколо( показ прикладів рушників).На сьогоднішньому уроці ви детальніше ознайомитесь з українським рушником, з обереговою символікою вишивки, з технологією роботи над вишивкою, попрацюєте з українськими народними прислів’ями про рушник, створите свій оригінальний ескіз для вишивки ,

2.Гра « Мікрофон»

-Що ви очікуєте від уроку?( діти висловлюють свої думки)

-Якщо ваші сподівання справдяться, то нашу майстерню доповнять чудові вироби.

VІ.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Розповідь( показ презентації)

Слайд №1. Вишивання як вид мистецтва існує з незапам'ятних часів. Вишивкою оздоблювали рушники, фіранки, жіночий та чоловічий одяг. Особливої уваги надавали рушникам - старовинним оберегам дому, родини . У давнину рушник, вишитий відповідними візерунками-символами, був неодмінним атрибутом багатьох обрядів: з рушником приходили до породіллі вшанувати появу нової людини, зустрічали, і проводжали дорогих гостей, справляли шлюбні обряди, проводжали в останню путь, прикрашали, образи та накривали хліб на столі.

Слайд №2

Український вишиваний рушник з'явився приблизно п'ять сторічь назад.

За мотивами орнаменти вишивок поділяються на три групи: геометричні (абстрактні), рослинні, зооморфні (тваринні).

У кожній родині, де підростала дівчина, скриня мала повнитись рушниками. Готувати рушники - означало дбати про дівочий посаг. До їх виготовлення привчали ще з юного віку.

Слайд №3

Є давні канони вишивання рушників. Так, кожен виріб ділиться на три частини. Дві третини — краї рушника — вишиваються, а одна — середня — обов'язково залишається чистою. Вільна від візерунку частина уособлює зв'язок з космосом. У вишиваному рушнику також обов'язково повинен бути хрест,.

Хрест є оберегом для самого виробу.

Слайд №4

Солярні знаки, схематичні фігури Сонця, Берегині, Дерева життя, вишиті на тканині, є ще одним свідченням глибокої шаноби наших пращурів до Сонця, Матері, як могутніх, святих, життєдайних першооснов усього сущого.

Слайд №5

Калина - дерево нашого українського роду.. А оскільки ягоди калини червоні, то й стали вони символом крові та невмирущого роду. Ось через це весільні рушники, дівочі і навіть парубочі сорочки прикрашені могутніми гронами.

Слайд №6.

Символіка винограду розкриває нам радість створення сім’ї.

Слайд №7.

 Дерево життя-основа світу.

Слайд №8

Рушники з вишитими зображеннями голубів, півнів, коней, хрестиків тощо були своєрідними оберегами, що захищали людину від злих сил. Вагоме значення мала й кольорова символіка (червоний – любов, жага, світло, боротьба; чорний – смуток, нещастя, горе, смерть; зелений – весна, буяння, оновлення, життя тощо).

Слайд №9

 В 2007 році кращі майстрині вишивали рушник єднання, на честь річниці соборності України. Довжина рушника становить 9 метрів. Кожна область вишивала свою частину.

2.Робота в групах

З’єднайте ліву і праву частину прислів’їв, підкресліть прикметники.

1) Хата без рушників – що родина без малих дітей.

2)Тримай хату, як у віночку і рушнички на гострому кілочку.

3)Рушник – обличчя української  оселі.

4)Рушник як доля, на ньому все людське життя.

5)На рушник стати – на вік вірного друга мати.

6)Рушник – символ гостинного народу.

7) Не лінуйся, гарна дівонько,  рушника  вишивати – буде  чим  дорогих гостей шанувати”.

8) Недаром говориться, що діло гарного майстра боїться.

VІФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 Сплески два і три притопи, на носок, на каблучок.

Руку вліво, руку вправо, ми танцюймо козачок.

Раз - присядем, два - присядем,

Настрій гарний - покружляли, повертілись,

І тихенько всі усілись

VІІ ПРАКТИЧНА РОБОТА

У вас на партах лежать біленькі « рушнички». Спробуйте прикрасити їх ескізом, як справжні знавці української вишивки Вчитель демонструє приклади дитячих робіт.

Робота з таблицею « Елементи української вишивки»

  1. Оберіть тему вишивки та традиційні символи.
  2. Нижню частину « рушника» прикрасьте орнаментом
  3. Над орнаментом намалюйте обрані вами символи-обереги.

(Під час виконання практичної роботи звучить «Пісня про рушник» (сл. А. Малишка, муз. П. Майбороди).

VІІІ ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

Сьогодні на уроці ви дізнались багато нового і цікавого,. Давайте перевіримо, як ви запам’ятали новий матеріал.

Гра « Так чи ні» ( діти відповідають сигнальними картками червоного і зеленого кольору)

  1. Вишивка -вид декоративно-прикладного мистецтва в Україні?(Так)
  2. Вишивкою оздоблювали зазвичай книги?( Ні)
  3. Вишивкою оздоблювали рушники, фіранки, жіночий та чоловічий одяг?( Так)
  4. З рушниками зустрічали і проводжали дорогих гостей.( Так)
  5. Орнаменти вишивок поділяються на червоні і чорні, красиві і некрасиві?( Ні)
  6. Чи є калина на вишитих весільних рушниках?( Так)
  7. . Символіка винограду розкриває нам радість і красу створення сім'ї.(Так)
  8. В 2016 році кращі майстрині вишивали рушник єднання, на честь річниці соборності України.(Ні)

ІX.ПІДСУМОК УРОКУ

Перегляд, аналіз та оцінювання робіт. Вчитель аналізує всі роботи, виставляє оцінки, мотивуючи кожну. Створюється виставка з усіх дитячих робіт.

-Чи справдились очікування від уроку?

-Який у вас настрій після уроку?

-Дякую вам за урок і за ваші чудові роботи.

Закінчення уроку.

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
23 березня 2020
Переглядів
882
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку