Додаток №3
Конспект уроку 4 клас
Тема « Художні традиції рідного краю. Український рушничок. Повторення вивченого про прикметник як частину мовлення. Роль прикметників у мовленні»
Мета: сформувати уявлення про оберегову символіку, про технологію роботи над вишивкою; закріпити в учнів поняття про прикметник як частину мови; розвивати вміння створювати художні образи у творчих роботах на основі традиційних народних символів, знаків декоративно-прикладного мистецтва, розвивати мовлення; виховувати повагу до культурної спадщини українського народу.
Обладнання: іграшка-мікрофон,« Пісня про рушник» (сл. А. Малишка, муз. П. Майбороди), вишиті рушники, таблиця « Елементи української вишивки»,
шаблони-рушники (по кількості дітей в класі) сигнальні картки червоного і зеленого кольору, картки з прислів’ями, приклади дитячих робіт, проектор, комп’ютер, екран, слайд-шоу, художні матеріали: гуашеві фарби, ємність для води, пензлик,
Тип уроку: бінарний( образотворче мистецтво, українська мова)
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
До уроку готові, малята?
Дзвоник кличе швиденько у клас.
І цікавих хвилинок багато
Ще попереду зараз у нас.
(діти сідають за парти групами – 4 групи)
II.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
Діти читають підготовлені вислови про український рушник з уживанням прикметників
ІІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.. Фронтальна робота
-Яка частина мови називається прикметником?
- Яка роль прикметників у нашому мовленні?
Гра « Утвори прикметник»
Дітям пропонується із іменника утворити прикметник
Іменники: рушник, вишивка, рука, пісня, колір, доброта, Україна, народ, оригінальність, рослини, геометрія, символи, калина)
2.Робота в групах.
Попрацюйте разом і дайте відповідь на запитання.
1)Назвіть види декоративно-прикладного мистецтва в Україні?
( вишивка , гончарство, кераміка, лозоплетіння, різьба по дереву, писанкарство, декоративний розпис)
2)Які звичаї українського народу пов’язані з рушником?
3) Що вишивали на рушниках?
4)Придумайте якомога більше прикметників до слова рушник.
ІV МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
1.Відгадайте загадку.
• Витирають залюбки
ноги, руки малюки.
Витирають щічки
Павлик та Марічка. (Рушник)
2.Слово вчителя
Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Наш клас перетворився на справжню майстерню вишиваних рушників. Погляньте навколо( показ прикладів рушників).На сьогоднішньому уроці ви детальніше ознайомитесь з українським рушником, з обереговою символікою вишивки, з технологією роботи над вишивкою, попрацюєте з українськими народними прислів’ями про рушник, створите свій оригінальний ескіз для вишивки ,
2.Гра « Мікрофон»
-Що ви очікуєте від уроку?( діти висловлюють свої думки)
-Якщо ваші сподівання справдяться, то нашу майстерню доповнять чудові вироби.
VІ.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Розповідь( показ презентації)
Слайд №1. Вишивання як вид мистецтва існує з незапам'ятних часів. Вишивкою оздоблювали рушники, фіранки, жіночий та чоловічий одяг. Особливої уваги надавали рушникам - старовинним оберегам дому, родини . У давнину рушник, вишитий відповідними візерунками-символами, був неодмінним атрибутом багатьох обрядів: з рушником приходили до породіллі вшанувати появу нової людини, зустрічали, і проводжали дорогих гостей, справляли шлюбні обряди, проводжали в останню путь, прикрашали, образи та накривали хліб на столі.
Слайд №2
Український вишиваний рушник з'явився приблизно п'ять сторічь назад.
За мотивами орнаменти вишивок поділяються на три групи: геометричні (абстрактні), рослинні, зооморфні (тваринні).
У кожній родині, де підростала дівчина, скриня мала повнитись рушниками. Готувати рушники - означало дбати про дівочий посаг. До їх виготовлення привчали ще з юного віку.
Слайд №3
Є давні канони вишивання рушників. Так, кожен виріб ділиться на три частини. Дві третини — краї рушника — вишиваються, а одна — середня — обов'язково залишається чистою. Вільна від візерунку частина уособлює зв'язок з космосом. У вишиваному рушнику також обов'язково повинен бути хрест,.
Хрест є оберегом для самого виробу.
Слайд №4
Солярні знаки, схематичні фігури Сонця, Берегині, Дерева життя, вишиті на тканині, є ще одним свідченням глибокої шаноби наших пращурів до Сонця, Матері, як могутніх, святих, життєдайних першооснов усього сущого.
Слайд №5
Калина - дерево нашого українського роду.. А оскільки ягоди калини червоні, то й стали вони символом крові та невмирущого роду. Ось через це весільні рушники, дівочі і навіть парубочі сорочки прикрашені могутніми гронами.
Слайд №6.
Символіка винограду розкриває нам радість створення сім’ї.
Слайд №7.
Дерево життя-основа світу.
Слайд №8
Рушники з вишитими зображеннями голубів, півнів, коней, хрестиків тощо були своєрідними оберегами, що захищали людину від злих сил. Вагоме значення мала й кольорова символіка (червоний – любов, жага, світло, боротьба; чорний – смуток, нещастя, горе, смерть; зелений – весна, буяння, оновлення, життя тощо).
Слайд №9
В 2007 році кращі майстрині вишивали рушник єднання, на честь річниці соборності України. Довжина рушника становить 9 метрів. Кожна область вишивала свою частину.
2.Робота в групах
З’єднайте ліву і праву частину прислів’їв, підкресліть прикметники.
1) Хата без рушників – що родина без малих дітей.
2)Тримай хату, як у віночку і рушнички на гострому кілочку.
3)Рушник – обличчя української оселі.
4)Рушник як доля, на ньому все людське життя.
5)На рушник стати – на вік вірного друга мати.
6)Рушник – символ гостинного народу.
7) Не лінуйся, гарна дівонько, рушника вишивати – буде чим дорогих гостей шанувати”.
8) Недаром говориться, що діло гарного майстра боїться.
VІФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Сплески два і три притопи, на носок, на каблучок.
Руку вліво, руку вправо, ми танцюймо козачок.
Раз - присядем, два - присядем,
Настрій гарний - покружляли, повертілись,
І тихенько всі усілись
VІІ ПРАКТИЧНА РОБОТА
У вас на партах лежать біленькі « рушнички». Спробуйте прикрасити їх ескізом, як справжні знавці української вишивки Вчитель демонструє приклади дитячих робіт.
Робота з таблицею « Елементи української вишивки»
(Під час виконання практичної роботи звучить «Пісня про рушник» (сл. А. Малишка, муз. П. Майбороди).
VІІІ ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Сьогодні на уроці ви дізнались багато нового і цікавого,. Давайте перевіримо, як ви запам’ятали новий матеріал.
Гра « Так чи ні» ( діти відповідають сигнальними картками червоного і зеленого кольору)
ІX.ПІДСУМОК УРОКУ
Перегляд, аналіз та оцінювання робіт. Вчитель аналізує всі роботи, виставляє оцінки, мотивуючи кожну. Створюється виставка з усіх дитячих робіт.
-Чи справдились очікування від уроку?
-Який у вас настрій після уроку?
-Дякую вам за урок і за ваші чудові роботи.
Закінчення уроку.