Урок 6
Тема: Динамічні відтінки. СМ: М.Лисенко. «Думка-Шумка» (фрагменти)
Мета: 1) формувати поняття «динаміка» на прикладі музичного твору М.Лисенка, ознайомитись з основними нюансами (f, p, mf, mp, ff, pp)
2) розвивати вміння визначати і розпізнавати різні види гучності в музиці, вокально-хорові навички, тембровий слух;
3) виховувати ціннісне ставлення до музики українського класика
Тип уроку: комбінований
Методи: репродуктивно-ілюстративний, емоційно-стильове осмислення музики, музично-художня драматургія
Хід уроку:
1.Організаційний етап
Для будь-якого музичного твору неабияку роль відіграють тривалості: завдяки їм ритм наводить порядок у музиці. Але існує ще ряд елементів музичної мови, без яких не обійтись, створюючи музику.
2.Мотиваційний етап
Як і розмовна мова, музика наповнена розмаїттям звукових відтінків. Важливою у світі музичних звуків є сила звучання, тобто ГУЧНІСТЬ. Звукові відтінки, гучність, динаміка, нюанси – слова-родичі.
Є речі та слова гучні: наприклад – грім, сурма, слони.
Та інші є, тихіші – сопілка, шелест, миші…
Щоб гучність звуків розрізнить, скажи, як все оце звучить?!
3.Етап засвоєння нових знань
В музиці, як і в образотворчому мистецтві, є чисті фарби, є й відтінки, полутони (наприклад, синій – блакитний, червоний – рожевий, зелений – салатний тощо). Плавні переходи від світлого до темного і навпаки, різкі переходи. В динаміці також є дуже голосно, дуже тихо, а є відносно голосно або відносно тихо. Такі нюанси позначаються mf, mp
Сприймання музики: М.Лисенко «Думка-Шумка»
https://www.youtube.com/watch?v=XmvxdHSQn3s
Який характер твору? Чи відрізняється «Думка» від «Шумки»? Чи був плавним перехід динаміки?
«Думка» - не що інше, як пісня кобзаря (дума), «Шумка» - народний танець.
Розгляньте картину-двовзор О.Шупляка «Кобзар». Якій частині твору (за жанром твір – рапсодія, тобто теми побудовані на народних мотивах) відповідає?
4. Етап перевірки засвоєних знань
Квест 1: прикріпити на дошці магнітом картки з назвами, які відповідають «f», «p» - картки з назвами «шепіт», «грім», «гуркіт», «дзюрчання», «крокування», «плескіт», «шторм», «гомін», «шипіння», «рев», «писк», «шелест»
Квест 2 – розкласти картки «р», «mp», «mf», «f», «ff» «рр» (за усним озвучуванням гучності: голосно-не дуже голосно-тихо, дуже тихо-не дуже тихо-дуже голосно»
5. Вокально-хорова робота
А) розспівування
Б) виконання пісні «Веселка» Н.Май
В) виконання раніше вивчених пісень
6. Підсумково-рефлексійний
https://www.youtube.com/watch?v=emVe3ZDy_xA
(перегляд мультфільма «Чарівний Горох»)
Силу звучання в музиці називають…
«Не дуже голосно» позначається…
Пісню кобзаря називають…