Конспект уроку 7 клас "Повторення та узагальнення вивченого про дієслово" (за байками Л. Глібова)

Про матеріал
Інтегрований урок українська мова та література (за байками Л. Глібова) Розробка уроку містить кроссенс, кросворд, хмаринку слів.
Перегляд файлу

Тема: Повторення та узагальнення вивченого про дієслово (за байками Л. Глібова)

Мета: удосконалювати вміння дітей розпізнавати дієслова, змінювати їх за часами числами та особами, знання змісту байок Л. Глібова; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, навички виразного читання; виховувати позитивні риси характеру, працелюбність, бажання робити добрі вчинки, дружелюбність, людяність, шанобливе ставлення до близьких. 

Тип уроку: інтегрований урок (українська мова – українська література)

Форми роботи: індивідуальна робота, робота в парах, у групах.

Методи та прийоми: слово вчителя, кроссенс, кросворд, аудіозапис, «Кодоване письмо», «Незакінчене речення».

Унаочнення: портрет Л. Глібова, збірка байок, конверти із прислів'ями, презентація.

Перебіг уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап

1. Оргмомент.

2. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Передбачення теми уроку.

  • Послухайте невеличкий вірш та подумайте, вивчене про яку частину мови ми сьогодні будемо узагальнювати на уроці.

 …….– слово діє:

Ходить, робить, носить, сіє,

Слово плаче і радіє,

Усміхається і мріє.

…….– слово діє:

Народилось і зоріє,

Розвивається і квітне,

Слово любе, слово рідне!

(Л. Лужецька)

(Учні відповідають, що узагальнюватимуть знання про дієслово).

- А допоможе нам пригадати вивчене про дієслово творча спадщина відомого українського письменника, із байками та віршами якого ви ознайомилися в 5 та 6 класах на уроках української літератури. Тож розвʼяжіть про нього кроссенс.

Розвʼязання кроссенса.

 

Приклад розвʼязання кроссенса.

№ 9 Центральний образ - Л. Глібов.

По периметру:

1-2 Л. Глібов - письменник – народився на Полтавщині.

2-3 народився на Полтавщині – вдома мати навчила його читати

3-4 навчився читати вдома – вступив до Ніжинського педагогічного ліцею. 

4-5 навчався в ліцеї – написав байку «Щука»

5-6 байка «Щука» - байка «Вовк та Ягня» - у байках іде мова про водоймище

6-7 байка «Вовк та Ягня» - байка «Жаба й Віл» - дія відбувається біля водоймища

7-8 байки – гумористичні твори

8-9 Л. Глібов – письменник – гуморист

По хресту:

9-2  Л. Глібов народився на Полтавщині.

9-4  Л. Глібов навчався в Ніжинському педагогічному ліцеї

9-6  Л. Глібов написав байку «Вовк та Ягня»

9-8 Л. Глібов письменник – гуморист

Отже, повторювати та узагальнювати вивчене про дієслово ми з вами будемо за допомогою байок Л. І. Глібова.

Читаючи байку, ми від душі сміємося, але в той же час розуміємо, що головний її висновок завжди серйозний. У своїх байках письменники-байкарі викривають ті недоліки, які заважають людям жити. Вони, безумовно, несуть у собі позитивний заряд — завжди працюють на добро, допомагають нам позбутися недоліків, боротися з тими, хто не хоче жити чесно, кому не до вподоби нормальні людські стосунки. Байки засуджують паразитизм, моральну ницість. І водночас вчать нас бути людяними, доброзичливими, працьовитими.

На жаль, і в наш час ми ще. можемо нерідко зустріти поруч таких людей. Зустріти й упізнати знаменитих глібовських персонажів, що народилися в далекому XIX столітті. Викриваючи негативні явища життя і спотворену мораль деяких людей, байкар утверджує доброзичливість, справедливість і милосердя. Це саме ті духовні цінності, яких бракує нашому суспільству й сьогодні. Я гадаю, вони завжди, для будь-якого часу, вважатимуться головними, а тому і байки Л. Глібова теж завжди будуть актуальними.

Отже, пригадуючи на уроці байки Л. Глібова, ми з вами виховуватимемо найкращі риси притаманні українцям: доброзичливість, милосердя, справедливість, любов до праці.

ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап

1.Узагальнення і систематизація найважливіших теоретичних відомостей з теми, узагальнення окремих мовних явищ.

За допомогою ментальної карти розкажіть все, що ви знаєте про дієслово (фронтальне опитування)

 

C:\Users\Наташа\Desktop\Новый точечный рисунок.jpg

 

2. Виконання різних видів творчих вправ.

2. 1. «Ловіть помилку!»

Коли ви чуєте слово, яке не належить до дієслова, плескайте в долоні. Визначте, до якої байки належать слова.

Погрітись, на сонечку, надмусь, зроблюсь, жаби, сестро, рівняться, в світі, луснула, одубіла, правда, Бог («Жаба й Віл»)

2.2. Вибірковий аудіодиктант.

Прослухайте аудіозапис байки «Щука», виберіть та запишіть дієслова в минулому часі, а потім визначте їх рід та число.

На Щуку хтось бомагу в суд подав, 
Що буцім би вона такеє виробляла, 
Що у ставку ніхто життя не мав:
Того заїла в смерть, другого обідрала. 
Піймали Щуку молодці
Та в шаплиці 
Гуртом до суду притаскали, 
Хоча чуби й мокренькі стали. 
На той раз суддями були
Якіїсь два Осли,
Одна нікчемна Шкапа
Та два стареньких Цапа,— 
Усе народ, як бачите, такий
Добрячий та плохий. 
За стряпчого, як завсігди годиться, 
Була приставлена Лисиця... 
А чутка у гаю була така, 
Що ніби Щука та частенько, 
Як тільки зробиться темненько, 
Лисиці й шле — то щупачка, 
То сотеньку карасиків живеньких
Або линів гарненьких... 
Чи справді так було, чи, може, хто збрехав
(Хто ворогів не мав!),—
А все-таки катюзі, 
Як кажуть, буде по заслузі.

2.3. Розгадати кросворд. Фронтальна робота в зошитах.

Уставте дієслова з вивчених байок. Записати дієслова, визначити час і особу.

1. Все….., що стане більш

2. Та ще й вода од вас  сюди …..

3. Як милосердний Бог …..

4. Раненько….., пізно ляже

5. Лисиці ….. то щупачка.

6. Велике діло …….

7. Та…… ніс поганий свій.

8. Або……в іншу дірку

Довідка (проженуть, думає, квапиш, збігає, дає, шле, встане, проженуть)

 

 

2.4. Вправа «Народ скаже, як завʼяже». Робота в парах. Кожна пара отримує конверт із прислів'ями. Підкресліть дієслова. Визначте, у якій формі вони стоять. Чому в прислів'ях та приказках часто вживаються дієслова у неозначеній формі? Визначте головну думку якої байки виражають ці перлини народної мудрості?

Добрий товар хвалити не треба («Жаба й Віл»)

З хитрим дарма судитись («Щука»)

Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися («Муха й Бджола»)

Гордим бути — дурним вважатися («Жаба й Віл»)

Без діла жити — тільки небо коптити («Муха й Бджола»)

Хизуватися своєю силою-велика слабкість («Вовк і Ягня»)

Великий день до вечора, коли робити нічого («Муха й Бджола»)

Не знайти правди там, де діляться з старшими пополам («Щука»)

- Чому в прислів'ях та приказках часто вживаються дієслова у неозначеній формі?  Визначте головну думку якої байки виражає кожне прислів'я.

2.5. Вправа «Хмаринка слів»

Випишіть із хмаринки слів дієслова у 2 стовпчики – доконаного та недоконаного виду. З якої байки Л. І. взято дієслова? («Муха й Бджола»)

 

 

 

 

C:\Users\Наташа\Desktop\загруженное (1).png 

 

 

 

 

 

(Майнула, примостилась, думає, поглядає, встане, ласую, зневажає, ганяють, доторкнешся, проженуть, пролізу, чувала.)

2.6 «Кодоване письмо». Напишіть сусіду кодоване письмо за реченнями з байок Л. Глібова. 1-й рядок-речення з дієсловами дійсного способу, 2-й рядок – речення з дієсловами умовного способу, 3 –й рядок речення з дієсловами наказового способу. Після виконання обміняйтеся зошитами та перевірте написані вам листи.

1. Того заїла в смерть, другого обідрала

2. Ну, а теперечки? Дивися!

3. Оддиш хоч трохи, моя ненько. 

4. Мені б отак — змарніла б я. 

5. Раз Жаба вилізла на берег подивиться

6. Що  ви  усі  мене  б  із'їли.

7. На  світі  вже  давно  ведеться

8. Дозвольте і мені, панове….

9. Примір  не  довго  б  показати,

Відповідь:

                                                                                                           1,5,7

                                                                                                           4,6,9

                                                                                                            2,3,8

2.7. Заповнення порівняльної таблиці. Робота в групах.

    Літературна байка виникла у VІІІ-VІІст. до н.е. (достовірних відомостей про першого байкаря немає). Легенда розповідає, що ним був римський раб Езоп, дуже некрасивий зовні, але його гострого язика боялися всі. Він жив у Стародавній Греції. Ще за життя він набув слави мудреця. Езоп розповідав людям короткі байки, які навчали їх розрізняти добро і зло, замислюватися над своїми вчинками та словами.

Тривалий шлях розвитку пройшла й українська байка. Вона тісно пов’язана з прислів’ями і приказками, що дуже часто були джерелом, з якого виростала байка, або навпаки: прислів’я й приказки народжувалися, відштовхуючись від влучного слова письменників.

Внесок у розвиток байки зробили такі українські письменники, як Г. Сковорода, П. Гулак-Артемовський, Є. Гребінка й особливо Л. Глібов.

Розвивається цей жанр і в сучасній українській літературі.

За цей час байка зазнала деяких змін.

Пригадайте вивчені на уроках зарубіжної літератури байки Езопа. Заповнимо порівняльну таблицю.

Байки Езопа

Байки Глібова

Спільне

Дійові особи – тварини Художні засоби – алегорія,

діалоги – наявні,

мораль

 

 

Відмінне

Мова - прозова

Описи - відсутні

Діалогів - мало

віршована

наявні

багато

 

художні засоби – епітети, метафори, крилаті вислови.

 

 

Площини порівняння

  1. Мова байок.
  2. Дійові особи.
  3. Наявність описів.
  4. Діалоги.
  5. Художні засоби.

2.8. Морфологічний розбір дієслова. Робота біля дошки.

Прочитайте байку Езопа, випишіть підкреслені дієслова, розберіть їх як частину мови.

Ворон, схопивши шматок м'яса, сів на дерево, а Лисиця, побачивши його й задумавши відібрати собі м'ясо, зупинилася й почала йому казати, який він величний та гарний, і що йому личило б над усіма птицями царювати, і що так би воно й було, коли б він мав ще голос.

Тоді він, вирішивши довести їй, що й голос має, кинув м'ясо й закричав на всю горлянку, а вона, схопивши м'ясо й втікаючи, сказала: «О, Вороне, все ти маєш - лише розуму тобі бракує!»

Нерозумного чоловіка словом можна вмовити.

2.9. Творче завдання. Робота в групах. «Я- байкар». Ознайомтесь з байкою       Л. Глібова «Коник-Стрибунець». Напишіть мораль до байки. (Якщо якійсь групі важко написати мораль віршованою мовою, можна написати прозовою.) Підкресліть дієслова.

ІІІ. Контрольно-корекційний етап

  1. Підбиття підсумків. Оцінювання.
  2. Рефлексія.

Незакінчене речення.

На уроці я закріпив свої знання з теми….

Мені було цікаво...

  Мені було важко …

Найбільше сподобалось завдання...

  Урок зацікавив мене тим,що…

  Урок змусив замислитися…

  В майбутньому житті я буду…

3.Домашнє завдання.

Обов'язкове.

  1. Випишіть із байки «Вовк та Ягня» 6 дієслів, розберіть їх як частину мови.
  2. Випишіть з байки «Щука» усі дієслова в неозначеній формі.

За бажанням

Прочитайте байку І. Крилова «Зеркало и Обезьяна». Спробуйте перекласти байку українською мовою. Підкресліть дієслова минулого часу.

                      

                              Використані інформаційні джерела

  1. Верзацька Л.О. Інтегровані уроки української мови і мовлення: 6 кл.: посібник для вчителя / Л.О. Верзацька.- Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011.
  2. Житник Б.О. Методичний порадник: форми і методи навчання / Б.О. Житник.– Харків: Вид. група «Основа», 2005
  3.  Пометун О.І. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання:                Наук.-метод. Посібник / О.І.  Пометун та ін. – К.: Видавництво А.С.К., 2004
  4.  Попова, Т. Ю. Використання кроссенсів на уроках української мови та літератури / Т. Ю. Попова // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2016. – № 22/24. – С. 4–9
  5. Рудницька О.Б. Нетрадиційні завдання з української мови. 5-9 класи.       Посібник для вчителя / О,Б.   Рудницька. – Тернопіль: Мандрівець, 2004.
  6. mala.storinka.orgбайки-леоніда-глібова.html
  7. yrokiu.ruЛітературні твориВіршикиЛужецької Дієслово
  8. oigolovina1.wixsite.comvizualizaciya
  9. ae-lib.org.uaБайки

 

docx
Додано
25 березня 2020
Переглядів
1508
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку