Конспект уроку 7 клас Дієприкметниковий зворот

Про матеріал

Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях

із дієприкметниковими зворотами.

Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях

із дієприкметниковими зворотами.

Перегляд файлу

Урок 2.

Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях

із дієприкметниковими зворотами.

 

Мета: дати поняття про дієприкметниковий зворот; навчити учнів  визначати дієприкметникові  звороти в реченні; пояснювати постановку розділових знаків у реченні з дієприкметниковим  зворотом, формувати вміння правильно інтонувати такі  речення; розвивати логічне мислення; виховувати почуття любові до природи, рідної землі на прикладі повісті М.Стельмаха «Гуси – лебеді летять».

Міжпредметні зв’язки : українська література.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 1.Орфографічна хвилинка

Прид..витися, в..чірній, вер..(е)дувати, ст...пи, зб..р..жу, скр..(и)піти, м..ткий,     ст..мніти,  вер..(е)ск,    розтр..вожити,   пш..ниця,    нав..(и)сати,  ан..кдот, в..ло-с..пед,  тр..вожний,   нав..(и)сати,  кл..йкий.

Ключ. Підкресліть у кожному слові четверту букву – прочитаєте  перше слово теми сьогоднішнього уроку.

2.Індивідуальна робота біля дошки

А). Скласти план усного висловлення на тему «Дієприкметник як особлива форма дієслова»

Б) З картками

Картка №1

    З  речення випишіть дієприкметник, визначте у ньому ознаки дієслова і прикметника. 

Дід  дуже гарно смiється, хапаючись руками за тин, ворота, рiжок хати чи дерево, а коли нема якоїсь пiдпiрки, тодi нею стає його присохлий живiт.

                                                                                                       (за М.Стельмахом)

Картка №2

    З  речення випишіть дієприкметник, визначте у ньому ознаки дієслова і прикметника.  

Тiльки тепер дивлюся на свої босi посинiлi ноги, важко зiтхаю i плентаюсь до хати, щоб не схопити маминого запотиличника.

                                                                                                       (за М.Стельмахом)

Картка №3

        Серед спільнокореневих слів виберіть дієприкметники, випишіть їх,  у одному на вибір визначте ознаки дієслова і прикметника.  Поясніть значення виділеного слова. Підкресліть першу букву в кожному з виписаних слів, прочитайте друге слово теми нашого уроку.

Колиска, заколисаний, колисати; вишиванка, шити, вишитий;  крила, крилатий, окрилений; битва, битися, розбитий;   робити, робочий, оброблений; оздоблений, оздоба, оздобити.

 

3. Робота з класом

А) Перевірка домашньої вправи

Б) Робота з текстом

            З  поданого тексту  випишіть дієприкметники. Доведіть свій вибір.

       Я замислююсь, а навколо мене починає кружляти видiння казки, її нерозгаданi дороги, дрiмучi пралiси i тi гуси-лебедята, що на своїх крилах виносять з бiди малого хлопця.  Я стаю нiби меншим, а навколо бiльшає, росте i мiниться увесь свiт: i чорнотiла, туманцем пiдволохачена земля, i полатанi веселим зеленим мохом стрiхи…

     "Так-так-так", — притирається до моєї ноги стара, з перебитим крилом качка.

                                                                                                               (за М.Стельмахом)

Колективна перевірка роботи учнів  біля дошки, оцінювання відповідей

 ІІІ.  Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності на уроці.

 ІV. Вивчення нового матеріалу.

 1.Спостереження над мовним матеріалом.


Яка то була втiха поглянути переможцем на заснiжене село.

 За столом я знову бачу мамине обличчя, схилене до вузликiв.


- У якому реченні дієприкметник вживається самостійно, а в якому із залежними від нього словами? Зверніть увагу на розділові знаки та зробіть висновок.

2. Робота з підручником. С. 85.

  V.   Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

1. Письмове виконання вправи 139.

2. Порівняти і пояснити вживання розділових знаків.

Здалеку  поволi пропливав приломлений до плуга орач, а за ним розмахували вiтряки бабиним літом, намотаним  на їхні  крила.

3. Письмове виконання вправи 140.

4.  Усне виконання вправи 141.

5. Замінити дієприкметниковим зворотом:


Людина,  яка втомилася  від роботи-

Задача, яку розв’язали учні -                                                                                                 

Вірш, який вивчила дівчинка -                                                     

Батьки, які люблять своїх дітей  -                                                      

Земля, яка оживає під промінням сонця 


6.  Робота в групах.

1 група. Підібрати  залежні слова,   утворивши   дієприкметникові  звороти.

Скласти речення  із 1-2 зворотами:

Розмальований, освітлений, піддобрений, застелений, натруджені.

2 група. Утворити з кожної пари речень одне реченя, ускладнене дієприкметниковим  зворотом:

А) Пiд осiннiми високими зорями стає чутнiшою мова роси, напiвроздягнених дерев i соняшників. Соняшники  загубили серед поля.  

Б) На кисличцi ми побачили осиротiле гніздечко. Гніздечко хтось пiдбив шерстю.

3 група.  Знайти і назвати дієприкметникові звороти.

I тепер я згадую далеке вечiрнє стависько, потемнiлi в жалобi трави, що завтра стануть сiном, i соняшник вогнища пiд косарським таганком, i пофоркування невидимих мені коней.

Я пiдiйшов до сака, одволоженого росою, у ному звивалися  посiрiлi в'юни.

Я i не можу спокiйно дивитися на вiтряки, вписані в сторiнки хмар i неба.

                                                                                                              (за М.Стельмахом)

 

VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок

 

1.Записати речення. Знайти і назвати дієприкметникові звороти. Визначити члени речення у 2-х останніх реченнях.

Дорогою  люди дивувались, що Панас на руках несе в школу сина, загорненого у кирею , а я мало не заплакав i з жалю, i з тiєї радостi, що батько не дасть менi покинути науку.

Якось запорошений снігом батько прийшов у клас тiльки надвечiр і весело посміхнувся у вуса,  обмерзлі бурульками.  

Я любувався чоботятами, пiднятими  угору.

                                                                                                       (за М.Стельмахом)

2. Викнати тестові завдання вправи 144.

VІІ. Підсумок   уроку

- Чим корисний був для вас цей урок?

VІІІ. Домашнє завдання:

Вивчити правила за підручником с. 85, впр.143.

Творчо – пошукове завдання.  Виписати  речення із дієприкметниковими зворотами  з творів української літератури.

Творче завдання. Написати  твір, використовуючи дієприкметникові звороти, на тему:  « Краса рідної природи».

      Індивідуальне випереджаюче завдання. Підготувати розповідь про відмінювання твердої групи прикметників.

 

docx
Додано
12 січня 2022
Переглядів
3902
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку