Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях
із дієприкметниковими зворотами.
Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях
із дієприкметниковими зворотами.
Урок 2.
Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях
із дієприкметниковими зворотами.
Мета: дати поняття про дієприкметниковий зворот; навчити учнів визначати дієприкметникові звороти в реченні; пояснювати постановку розділових знаків у реченні з дієприкметниковим зворотом, формувати вміння правильно інтонувати такі речення; розвивати логічне мислення; виховувати почуття любові до природи, рідної землі на прикладі повісті М.Стельмаха «Гуси – лебеді летять».
Міжпредметні зв’язки : українська література.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Орфографічна хвилинка
Прид..витися, в..чірній, вер..(е)дувати, ст...пи, зб..р..жу, скр..(и)піти, м..ткий, ст..мніти, вер..(е)ск, розтр..вожити, пш..ниця, нав..(и)сати, ан..кдот, в..ло-с..пед, тр..вожний, нав..(и)сати, кл..йкий.
Ключ. Підкресліть у кожному слові четверту букву – прочитаєте перше слово теми сьогоднішнього уроку.
2.Індивідуальна робота біля дошки
А). Скласти план усного висловлення на тему «Дієприкметник як особлива форма дієслова»
Б) З картками
Картка №1
З речення випишіть дієприкметник, визначте у ньому ознаки дієслова і прикметника.
Дід дуже гарно смiється, хапаючись руками за тин, ворота, рiжок хати чи дерево, а коли нема якоїсь пiдпiрки, тодi нею стає його присохлий живiт.
(за М.Стельмахом)
Картка №2
З речення випишіть дієприкметник, визначте у ньому ознаки дієслова і прикметника.
Тiльки тепер дивлюся на свої босi посинiлi ноги, важко зiтхаю i плентаюсь до хати, щоб не схопити маминого запотиличника.
(за М.Стельмахом)
Картка №3
Серед спільнокореневих слів виберіть дієприкметники, випишіть їх, у одному на вибір визначте ознаки дієслова і прикметника. Поясніть значення виділеного слова. Підкресліть першу букву в кожному з виписаних слів, прочитайте друге слово теми нашого уроку.
Колиска, заколисаний, колисати; вишиванка, шити, вишитий; крила, крилатий, окрилений; битва, битися, розбитий; робити, робочий, оброблений; оздоблений, оздоба, оздобити.
3. Робота з класом
А) Перевірка домашньої вправи
Б) Робота з текстом
З поданого тексту випишіть дієприкметники. Доведіть свій вибір.
Я замислююсь, а навколо мене починає кружляти видiння казки, її нерозгаданi дороги, дрiмучi пралiси i тi гуси-лебедята, що на своїх крилах виносять з бiди малого хлопця. Я стаю нiби меншим, а навколо бiльшає, росте i мiниться увесь свiт: i чорнотiла, туманцем пiдволохачена земля, i полатанi веселим зеленим мохом стрiхи…
"Так-так-так", — притирається до моєї ноги стара, з перебитим крилом качка.
(за М.Стельмахом)
Колективна перевірка роботи учнів біля дошки, оцінювання відповідей
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності на уроці.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Спостереження над мовним матеріалом.
Яка то була втiха поглянути переможцем на заснiжене село.
За столом я знову бачу мамине обличчя, схилене до вузликiв.
- У якому реченні дієприкметник вживається самостійно, а в якому із залежними від нього словами? Зверніть увагу на розділові знаки та зробіть висновок.
2. Робота з підручником. С. 85.
V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи
1. Письмове виконання вправи 139.
2. Порівняти і пояснити вживання розділових знаків.
Здалеку поволi пропливав приломлений до плуга орач, а за ним розмахували вiтряки бабиним літом, намотаним на їхні крила.
3. Письмове виконання вправи 140.
4. Усне виконання вправи 141.
5. Замінити дієприкметниковим зворотом:
Людина, яка втомилася від роботи-
Задача, яку розв’язали учні -
Вірш, який вивчила дівчинка -
Батьки, які люблять своїх дітей -
Земля, яка оживає під промінням сонця –
6. Робота в групах.
1 група. Підібрати залежні слова, утворивши дієприкметникові звороти.
Скласти речення із 1-2 зворотами:
Розмальований, освітлений, піддобрений, застелений, натруджені.
2 група. Утворити з кожної пари речень одне реченя, ускладнене дієприкметниковим зворотом:
А) Пiд осiннiми високими зорями стає чутнiшою мова роси, напiвроздягнених дерев i соняшників. Соняшники загубили серед поля.
Б) На кисличцi ми побачили осиротiле гніздечко. Гніздечко хтось пiдбив шерстю.
3 група. Знайти і назвати дієприкметникові звороти.
I тепер я згадую далеке вечiрнє стависько, потемнiлi в жалобi трави, що завтра стануть сiном, i соняшник вогнища пiд косарським таганком, i пофоркування невидимих мені коней.
Я пiдiйшов до сака, одволоженого росою, у ному звивалися посiрiлi в'юни.
Я i не можу спокiйно дивитися на вiтряки, вписані в сторiнки хмар i неба.
(за М.Стельмахом)
VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок
1.Записати речення. Знайти і назвати дієприкметникові звороти. Визначити члени речення у 2-х останніх реченнях.
Дорогою люди дивувались, що Панас на руках несе в школу сина, загорненого у кирею , а я мало не заплакав i з жалю, i з тiєї радостi, що батько не дасть менi покинути науку.
Якось запорошений снігом батько прийшов у клас тiльки надвечiр і весело посміхнувся у вуса, обмерзлі бурульками.
Я любувався чоботятами, пiднятими угору.
(за М.Стельмахом)
2. Викнати тестові завдання вправи 144.
VІІ. Підсумок уроку
- Чим корисний був для вас цей урок?
VІІІ. Домашнє завдання:
Вивчити правила за підручником с. 85, впр.143.
Творчо – пошукове завдання. Виписати речення із дієприкметниковими зворотами з творів української літератури.
Творче завдання. Написати твір, використовуючи дієприкметникові звороти, на тему: « Краса рідної природи».
Індивідуальне випереджаюче завдання. Підготувати розповідь про відмінювання твердої групи прикметників.