конспект уроку 8 клас "Місце для дракона"

Про матеріал
« Місце для дракона» - повість-казка про сучасний світ, де панують «драконячі закони» (урок вивчення нового матеріалу)
Перегляд файлу

КОНСПЕКТ УРОКУ

Предмет   українська література 8 кл

Учитель Латиш Тетяна Анатоліївна                                                                                                            

Тема: Юрій Винничук « Місце для дракона» - повість-казка про сучасний світ, де панують «драконячі закони»

 

Мета уроку:

  • навчальний компонент: вчити учнів розуміти та пояснювати підтекст твору, алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника та князя, вдосконалювати навички коментування сюжету;
  • розвивальний компонент: розвивати вміння сприймати літературний твір як явище мистецтва слова, виокремлювати в тексті епізоди, що являють найбільшу напругу, забезпечувати умови розвитку інтелектуальних можливостей особистості;
  • виховний компонент: сприяти розвитку естетичного смаку, умінь бачити красу і силу художнього слова.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання:портрет письменника, буктрейлер, художній текст, робочий зошит, комп’ютер (доступ до Інтернету)- https://biography.com.ua/pismenniki/yurij-vinnichuk.html

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

Перегляд буктрейлерана Yu Tub « Місце для дракона»В.Вовк,Л.Бойко, Н.Заліпського

  • Який драконів ви зустрічали у казках та легендах?
  • Уособленням чого для людини був дракон ( змій) ?
  • Чи таїть у собі небезпекуі образ дракона. Та чи так це? Чи можемо стверджувати, що твір про сучасний світ?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Добро і зло – між ними   споконвічна ворожнеча. У народник казках багато прикладів такої боротьби. Сьогодні на уроці ми будемо вивчати незвичайний твір, де під зовнішнім казковим сюжетом прихований глибокий філософський підтекст. Автор дає змогу поміркувати про маски, за якими криється добро і зло, про дружбу і зраду, про байдужість світу, про доцільність самопожертви,про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони». Сподіваюся, що наш сьогоднішній діалог змусить вас замислитися над  цими питаннями.питаннями,

  • Що ви знаєте про «драконячі закони»? Звідки походить цей вираз?
  • «Драконівські закони писані не чорнилом, а кров.ю» Чи співзвучний цей вираз із повістю –казкою «Місце для дракона»?
  • Як почуває себе людина у  суспільств, де діють « драконячі закони»?
  • Що необхідно зробити, щоб бозбутися у суспільстві драконячих законів?

IV. Вивчення нового матеріалу. Робота над змістом теми.

  1. Знайомство з автором твору.

Випереджувальне завдання. Повідомлення учня.

Учень . Юрій Павлович Винничук – прозаїк, літературознавець, публіцист, лауреат премії «Книга року ВВС», входить у п’ятірку найпопулярніших українських авторів. Народився 1952 року в Івано-Франківську. Освіту отримав у Прикарпатському університеті імені В. Стефаника. Навчався на філологічному факультеті.

З 1997 року є членом Асоціації українських письменників. Твори Юрія Винничука були перекладені в Англії, Аргентині, Білорусі, Німеччині, Польщі, Канаді, Сербії, США, Франції, Хорватії, Чехії. За його казками знято два мультфільми.

Юрій Винничук є автором перекладів з кельтської, англійської та слов’янських мов. Він переможець конкурсу Бі-Бі-Сі на кращу українську книгу (2005) за роман «Весінні ігри в осінніх садах».

  1. Навчальна бесіда за змістом твору.

      Поділіться враженнями від прочитаного.Чим прочитаний твір відрізняється від традиційної казки?

У чому полягає парадоксальність описаних у повісті подій?

Князь постійно покладається на традиції. Чи всі традиції треба зберігати?

  1. Робота в групах.

Група 1

Завдання: Чому королівство стало занепадати? Хто винен у цьому?

Поясніть значення слів «переситився спокоєм».

   Чому жителі такі пасивні?

Якого  звичаю неодмінно повинен дотриматися князь?

    Чи лише за доньку переймався князь? Чому?

Висновок. Отже, князь був людиною сірою, буденною, недалекоглядною, проте звичай підштовхував його до дій.

  Група2

Завдання: на основі власних спостережень проаналізувати типи персонажів, які діють у творі.

Яким постає перед нами дракон?

Чому автор, усупереч загальноприйнятим уявленням, зображує дракона саме таким?

Під дією кого відбувається «олюднення» дракона?

Чому Пустельник не відразу погодився навчати дракона грамоті?

Група 3

Завдання:

 Втіленням чого є в творі Пустельник?

Поясніть слова Пустельника: «Зрозумій: коли йде війна – гинуть лише вояки. А коли володар хоче зміцнити владу, – поети гинуть у першу чергу».

Поясніть підтекст: «Якщо зла не буде, звідки добро пізнаєш?»

Що символізує герць між Драконом і князем?

Група 4

Завдання:

Чому дракона звати Григорій, а в князя немає імені? (Дракон уособлює в собі кращі риси людини-християнина: походження імені Григорій грецьке, від слова «григорео», що трактується як «пильнувати». Ім’я Григорій асоціюється з ідеальним християнином. Князь же немає імені. Він безликий, бо безлика і сіра його душа.)

Знайдіть у тексті епізод, у якому прослідковується найвища напруга.

Про що свідчать ці епізоди?

Чи готовий світ до співіснування з такими законами князівства Драконом? Чому?

4. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Визначення проблематики твору.

ДРАКОНЯЧІ ЗАКОНИ

  1. Робота з теорією літератури. Словничок.

Автор визначає твір як повість-казку. Доведіть, знайдіть ознаки в тексті.

 

Повість  епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття.

Казка – фольклорний розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події, що відбуваються з людиною чи твариною.

Висновок

Яким позасюжетним елементом закінчується твір? Що він розкриває?

Чому в кінці твору князь не радий тому, що його мрія здійснилася?

Чи принесло вбивство дракона спокій та мир у князівство? Чому?

Як бачимо, добро і зло помінялося масками – люди стали драконами, а Грицько-дракон більше людина, ніж самі люди. Що ж, на вашу думку, варто зробити, щоб у сучасному світі людей не домінували «драконячі» закони?

Отже, зло завжди має бути покаране, тоді ницість, підступність не встоять перед благородством і справедливістю, бо в світі все ж повинні домінувати закони Божі.

3.Гра – перевірка!!!

http://learnsnqapps.orq/watch?v=pqjvza36501

5. Підсумок уроку.

  1. Підсумкова бесіда.

Що ж мав на увазі пустельник, коли, помираючи, сказав драконові: «Звірячі закони –людяніші»?

Чи знайшли ви у своєму серці місце для дракона?

Чи знайшов би дракон собі місце у світі людей серед підступу і зрад?

Що мають зробити люди в країні, щоб позбавитися «середньовічної» психології мислення?

Назвіть риси стилю Ю. Винничука.

У чому полягає парадоксальність описаних у творі подій?

  1. Коментоване оцінювання.

VІ. Домашнє завдання (диференційоване).

  1. Твір- роздум на тему «Людяність справжня та фальшива».
  2. Знайдіть у Інтернеті й прочитайте «казку про доброго дракона» Кеннета Грехема. Визначте спільне та відмінне у творах Ю.Винничука й К. Грехема.
  3. Цитатний план-характеристика образів дракона, князя, пустельника.

 

docx
Додано
24 жовтня
Переглядів
26
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку