Конспект уроку 8 класм Поширення солей в природі та їх практичне значення.

Про матеріал

матеріал дає можливість розкрити солей у природі, систематизувати знання учнів про хімічні властивості класів неорганічних сполук на прикладі хімічних властивостей солеудосконалювати навички роботи в колективі й індивідуально; дати учням підґрунтя для само- та взаємооцінювання.

розглянути галузі застосування солей з ура­хуванням їх хімічних властивостей;й;

Перегляд файлу

Тема: Поширення солей в природі та їх практичне значення.

Мета:

навчальна:

  •   систематизувати знання  учнів про хімічні властивості  класів неорганічних сполук на прикладі хімічних властивостей солей;
  •   пояснювати причини різноманітності речовин,
  •   встановлювати залежність між складом, властивостями та  застосуванням   речовин.
  •   удосконалювати вміння та навички складати хімічні формули, писати рівняння хімічних реакцій;
  •   удосконалювати навички роботи в колективі й індивідуально; дати учням підґрунтя для само- та взаємооцінювання.
  •   розглянути галузі застосування солей з ура­хуванням їх хімічних властивостей;

розвиваюча:

  •   розвивати пізнавальні здібності, логічне мислення  учнів,вміння   висловлювати свої думки;
  •   розвивати пам’ять, увагу, спостережливість та логічне мислення;
  •   розвивати уміння аналізувати та використовувати набуті знання у

житті;

  •   формувати самоосвітню, інформативну, со­ціальну й творчу

компетентності;

  •   розвивати розумові та інтелекту­альні здібності;
  •   розвивати вміння працювати з нау­ково-популярною літературою;
  •   розвивати навички самостійної роботи, само­аналізу своєї діяльності на уроці.

   виховна:

  • підвищу­вати пізнавальну активність учнів і мотивацію навчання.

 

Базові поняття та терміни:

  •  Солі – кристалічні тверді речовини, які можна розглядати як продукти повного чи часткового заміщення йонів гідрогену кислоти металом або гідроксид-іонів основ (чи амфотерних гідроксидів) – кислотними залишками.
  • Середні солі - продукти повного заміщення гідрогену кислоти на метал або металоподібну групу атомів.
  • Кислі солі – це продукти неповного заміщення гідрогену багато основної кислоти металом.
  • Основні солі – продукти неповного заміщення гідроксид-іонів основи чи амфотерного оксиду кислотними залишками.

Міжпредметні зв’язки:

 географія,геологія,історія,біологія,українська мова та література.

Обладнання:

Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, електрохімічний ряд напруг металів;комп’ютер, географічна   карта.

Тип  уроку   

Урок поглиблення й систематизації знань.

Методи і методичні прийоми:

індивідуальна робота, фронтальне опитування, повідомлення учнів, гра, групова робота.

Концепція уроку:

  • розібратися у виявленні та узагальнити знання про фізичні властивості середніх солей, пояснити учням як вони поширюються у природи та яке практичне значення для людей вони мають.

 

ХІД УРОКУ

 

     І. Організаційний етап.

 

     Поетичне вітання.

                  Пролунав уже дзвінок,

                  Починається урок.

                  Сьогодні він у нас незвичайний

                  Тож повернімося обличчям до гостей

                  І лагідно скажемо: «Добрий день!»

 

      Пошук емоційного контакту.

  •  Доброго дня. Доброго вам здоров’я.

 

     Мобілізація уваги учнів.

  • Любі діти! У наш клас завітали гості щирі. Привітаймо їх у добрий час

посмішкою і миром.

                  Ми вам раді, люди добрі,

                  І вітаєм щиро вас,

                  І запрошуєм ласкаво

                  На урок у восьмий клас.

                  Доброго здоров’я вам, люди.

                  Хай сьогодні радісно вам буде,

                  Хай мозок повниться знаннями

                  І цікаво буде з нами.

 

     Психологічний настрій.

  • Друзі! Подивіться у вікно. На дворі зима, найулюбленіша пора року

більшості людей і, особливо, дітей . Цієї пори так не хочеться поспішати, метушитися, робити повсякденні справи. Тягне на вулицю, на свіже повітря.

     В такі хвилини важливо, щоб святковий настрій завітав у серця тих, з ким ми спілкуємося. Тоді люди зрозуміють один одного: батьки – дітей, діти – батьків, вчителі – учнів, учні – вчителів…

     Святковий настрій стане у пригоді кожному з нас і на нашому уроці.

     Тепло, сонце, посмішка краще всього пасують людям і природі. Бажаю вам частіше всміхатися, радіти життю, і тоді все у нас буде добре. Сподіваюся, що ви всміхалися і коли виконували домашнє завдання з хімії, тож на уроці отримаєте тільки  хороші оцінки.

 

   ІІ. Перевірка домашнього завдання.

 

       Картка-сигнал! (Перевіримо домашнє завдання!)

 

  • Що було задано додому?
  • Чи всі виконали домашнє завдання?
  • Які були труднощі під час його виконання?

 

     ІІІ.  Актуалізація опорних знань.

 

         Фронтальне опитування

  • Які класи неорганічних сполук вам відомі?
  • Дайте визначення солям, кислотам, оксидам і основам.
  • Згадаємо правила складання формул солей.
  • Пригадати хімічні властивості солей.

 

Завдання на взаємоперевірку

  • Завершити рівняння хімічних реакцій:

 

Мg  + 2 НС1      =     Mg Cl2 + H2

NaOH  +  HCl       =      NaCl + H2O

K2CO3  +  Ba Cl 2           =      Ba CO3 + 2 KCl

2NaOH  +  Mg SO4       =      Mg(OH)2 + Na2SO4

 

 

 

  • Здійснити перетворення:

 

Р     Р2O5    Н3РO4    Са3O4)2  СаSO4.

 

  1. 4P + 5O2 = 2P2O5
  2. P2O5  +3 H2O =2 Н3РO4
  3. 3РO4 +3Ca(OH)2 = Са3(РO4)2 +6H2O
  4. Са3(РO4)2 +3H2SO4 = 3СаSO4 +2H3PO4

 

  • Півострів «Солі»

«Знайдіть пару» — із запропонованих карток складіть формули солей і назвіть їх.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Розшифруйте казку.

Запишіть зміст казки за допомогою формул і

 рівняння хімічної реакції, назвіть тип реакції.

 «Товаришували Хлоридна Кислота і Луг — Натрій Гідроксид. Од­ного разу Хлоридна Кислота запросила в гості товариша. Луг надягнув своє фенолфталеїнове вбрання і став увесь малиновий. День був сонячний. Кислота вирішила показати товаришеві свій красивий сад. Вийшли вони в сад, але що це? Усі квіти, кущі й дерева засохли, хочуть пити й просять допомоги.

  • Давай допоможемо їм,— сказала Кислота й задумалася.— Але як?
  • Я знаю, як їм допомогти! — вигукнув Луг.— Об'єднаймо мою гідроксогрупу та твій Гідроген.
  • Із задоволенням,— погодилася Кислота.

Луг обійняв подругу. Зникли Кислота і Луг. Потекла вода по коренях рослин. Усе ожило навколо, зазеленіло, зацвіло. Усі подя­кували двом друзям».

  1. HCl, NaOH.

 

  1. NaOH+ фенолфталеїн = малиновий колір

 

  1. NaOH +  HCl = NaCl + H2O(реакція нейтралізації).
  • «Павутинка» ( додаткове завдання).

Необхідно з'єднати між собою назву солі й формулу.

Натрій карбонат NаСІ

Алюміній фосфат А1С13

Кальцій сульфат СаSO4

Натрій хлорид Nа2СO3

Алюміній хлорид А1РO4

Натрій нітрат NaNO3

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Їх смак нам звичний і приємний.
В них білий колір, зрідка темний.
В природі завжди їх доволі.

Ну, як ви думаєте: що це?

 

Учитель. Чумацький шлях — це космічна система, яка складається із зірок, пилу й газів.

Чумацький шлях стали називати так з появою чумацької промисловості. Основну частину зірок Чумацького шляху видно восени. У цю пору він перетинає небо в напрямку із заходу на схід. При­близно в цьому напрямку на території Запорізької й Херсонської областей тече річка Дніпро. Пере­суваючись зі сходу на захід, щоби не заблукати, чумаки орієнтувалися вночі на цю світлу доріжку.

Питання до учнів

І.Мета,  заради  якої  чумаки  здійснювали  на­стільки тривалий шлях.

  1. Про яку сіль йдеться? (Кам'яна, ку­хонна)
  2. Чому в давнину сіль мала ціну, більшу за зо­лото?
  3. Перелічіть назви відомих вам кислот.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

(оголошення теми та мети уроку)

Тема: Поширення солей в природі та їх практичне значення.

 (учні записують в зошиті).

 

І на сьогоднішньому уроці ми поговоримо про солі ,їх розмаїтість , розглянемо галузі застосування солей з ура­хуванням їх хімічних властивостей; закріпимо вміння давати назви солям і складати формули солей за їх назвами; перевіримо наскільки ви вмієте працювати з науковою літературою і глянемо на результати вашої роботи в групах.

Отже, найпоширенішими солями є хлориди, сульфа­ти, карбонати й нітрати.

Робота в мікрогрупах

У класі виділено  чотири групи, які самостійно працювали над завданнями:

  • перша група — «Нітрати»;
  • друга група — «Карбонати»;
  • третя група — «Сульфати»;
  • четверта група — «Хлориди».

 

Завдання першої групи «Нітрати»

1. Скласти розповіді про застосування солей.

Нітрати є безбарвними кристалічними речови­нами. Добре розчинні у воді. Нітрати лужних і лужноземельних металів називають селі­трою. Серед нітратів найпоширенішими є на­трій нітрат, арґентум нітрат, калій нітрат.

Натрій нітрат (NaNO3) називають натрієвою, або чилійською селітрою. Великі поклади на­трій нітрату, знайдені в Чилі, очевидно, утво­рилися за рахунок біохімічного розкладання органічних решток. Натрій нітрат застосову­ють як добриво, окисник у вибухових речови­нах, ракетному паливі, піротехнічних сполу­ках. Він застосовується у виробництві скла й солей Натрію, у тому числі нітриту, який є консервантом харчових продуктів. Натрій нітрат застосовують для готування ковбас, шинки, деяких сортів сиру й риби. Він віднов­люється мікроорганізмами до натрій нітриту, який перешкоджає окисненню м'яса й сприяє збереженню рожевого кольору м'ясних виро­бів, поліпшує смак сирів, облагороджує їх запах.

Арґентум нітрат gNO3). Арґентум нітрат використовують для виготовлення дзеркал, а в медицині (ляпісний олівець) — для припі­кання ранок, як діюча речовина в гомеопатії. Уперше ляпіс застосували лікарі Ян Баптист ван Гельмонт (1579-1644) і Франциск де ла Бої Сильвій (1614-1672), які навчилися одер­жувати арґентум нітрат взаємодією металу з нітратної кислотою. Вони виявили, що до­тик до кристалів отриманою срібною сіллю призводить до появи на шкірі чорних плям, а в разі тривалого контакту — глибоких опі­ків. Пекельний камінь — це не чистий арґентум нітрат, а його сплав з калій нітратом, іноді відлитий у вигляді паличок — ляпісного олів­ця. Ляпіс чинить припікальну дію й застосову­ється здавна. Лікувальна дія арґентум нітрату полягає в пригніченні життєдіяльності мікро­організмів; у невеликих концентраціях він діє як протизапальний і в'язкий засіб, а концен­тровані розчини, як і кристали АgNO3, при­пікають живі тканини.

Калій нітрат (КNO3) — калієва селітра. Без­барвний кристалічний порошок, без запаху. Калій нітрат — це дуже поширений компо­нент різних видів пороху. Чорний порох — сірий або чорно-сірий порошок, який являє собою суміш 75% калій нітрату, 15% вугілля й 10 % сірки. Калій нітрат — азотне добриво, багате на Калій, необхідний для росту деяких рослин. У стародавності для одержання калій нітрату слугували селітряниці — купи із су­міші гною з вапняком, будівельним сміттям і т. п. із прошарками із соломи або хмизу.

(Презентація «Солі нітратної кислоти)

 

  1. З допомогою кольорових прапорців позначити на географічній карті основні поклади солей. Рівне, Черкаси, Дніпродзержинськ.
  2. Дати назви речовинам:

А1NO3,   Са(NO3)2,  КNO3,   LiNO3.

Підсумок роботи: скласти схему «Застосуван­ня нітратів».

 

Завдання другої групи «Карбонати»

1. Проаналізувати текст. Скласти розповідь про застосування солей.

Серед карбонатів найпоширенішими є натрій карбонат, калій карбонат, кальцій карбонат.

Натрій карбонат (Nа2СO3) або сода. Входить до складу сумішей для виробництва скла, мийних засобів. Реагент для збільшення луж­ності середовища, поліпшення якості глин для глинистих бурових розчинів. Використовуєть­ся для усунення твердості води під час її підго­товки до застосування (наприклад, у казанах), для очищення природного газу від гідроген сульфіду. У хімічній промисловості харчову соду (бікарбонат) застосовують для виробни­цтва барвників, пінопластів та інших органіч­них продуктів, фтористих реактивів, товарів побутової хімії, наповнювачів у вогнегасни­ках. У легкій промисловості — у виробництві підошовних гум і штучних шкір, шкіряному виробництві (дублення й нейтралізація шкір), текстильній промисловості (обробка шовкових і бавовняних тканин). У харчовій промисло­вості — хлібопеченні, виробництві кондитер­ських виробів, готуванні напоїв.

       Калій карбонат 2СO3). Калій карбонат, або калій вуглекислий застосовують у всіляких галузях промисловості. Найбільше поширен­ня він одержав:

  •       у будівництві як добавка, що забезпечує за­хист від впливу морозів;
  •       хімічній промисловості у виробництві мий­них речовин, а також реагентів різного при­значення (наприклад, фотосправа);
  •       текстильній   промисловості   як   компонент технологічного процесу фарбування;
  •             скляній промисловості в процесах виготов­лення тугоплавкого й кришталевого скла;
  • сільському господарстві як добриво.

 Кальцій карбонат (СаСO3). У природі трапля­ється у складі вапняку, крейди, мармуру.

Є сировиною для виробництва негашеного вапна СаО, використовується в металургії. Застосовується в буравленні як обважнювач і наповнювач бурових розчинів. Очищений від сторонніх домішок, кальцій карбонат ши­роко використовується в паперовій і харчовій промисловості, під час виробництва пластмас, фарб, гуми, продукції побутової хімії, у будів­ництві.

Виробники паперу використовують кальцій карбонат одночасно як відбілювач, наповню­вач (заміняючи ним дорогі волокна й барвни­ки), а також розкиснювач. Виробники скляно­го посуду, пляшок, скловолокна використову­ють кальцій карбонат у величезних кількостях як джерело Кальцію — одного з основних елементів, необхідних для виробництва скла. Виробники пластмаси — одні з основних спо­живачів кальцій карбонату (понад 50 % усього споживання). Використовуваний як наповню­вач і барвник, кальцій карбонат необхідний для виробництва полівінілхлориду, поліефірних волокон (кримплен, лавсан і т. п.), поліолефінів. Вироби з цих видів пластмас можна знайти в себе вдома — це труби, сантех­ніка, кахельна плитка, черепиця, лінолеум, килимові покриття і т. п. Кальцій карбонат становить порядку 20% барвного пігменту, використовуваного під час виробництва фарб.

 Будівництво — ще один з основних спожива­чів СаС03. Шпаклівки, різні герметики — усі вони містять його в значних кількостях. СаС03 є найважливішою складовою частиною виробництва продукції побутової хімії (засобів для чищення сантехніки, кремів для взуття), товарів особистої гігієни (наприклад, зубної пасти), а також харчової та медичної промис­ловості.

Кальцій карбонат також широко використо­вується в очисних системах, як засіб боротьби із забрудненням навколишнього середовища, з його допомогою відновлюють кислотно-луж­ний баланс ґрунту.

 

(Презентація «Солі карбонатної  кислоти)

 

  1.  З допомогою кольорових прапорців позначити на географічній карті основні поклади солей. Крим, Карпати, Донбас, Львівська область.
  2. Дати назви речовинам:

А12(СО3)3, СаСО3,  К2СО3,  Lі2СO3.

Підсумок роботи: заповнити схему «Застосу­вання карбонатів».

 

Завдання третьої групи «Сульфати»

1. Проаналізувати текст. Скласти розповідь про застосування солей.

Серед сульфатів найпоширенішими є кальцій сульфат, натрій сульфат, барій сульфат.

  Кальцій сульфат (СаSO4). Кальцій сульфат у природі часто трапляється у складі мінералу гіпсу (СаSO4 ·2Н2O). За температури приблиз­но 150 °С переходить у так званий алебастр (2СаSO4 · Н2O), який широко використовуєть­ся в будівництві, входить до складу швидкотвердіючих в'язких засобів для ізоляції зон поглинань. У разі додавання до бурових роз­чинів у складі ангідриту (СаSO4) або гіпсу (СаSO420) надає стійкості глинистим по­родам, які розбуравлюються. Алебастр також використовується для відливу різних худож­ніх виробів. У медицині з алебастру роблять гіпсові пов'язки, використовувані в разі пере­лому кісток.

Натрій сульфат (Nа2SO4) трапляється в при­роді в безводному вигляді (тенардит) й у скла­ді декагідрату (мірабіліт, глауберова сіль). Він входить до складу астрахоніту, вантгоффіт,  глаубериту Nа2Са(SO4)2. Найбільші запаси натрій сульфату — у країнах СНД, а також у , Чилі, Іспанії. Тривалий час його мало використовували. Тепер ця речовина — осно­ва паперової промисловості, тому що Ка2SO4 є головним реагентом у сульфатному варінні целюлози для приготування коричневого об­горткового паперу й гофрованого картону. Деревні ошурки переробляють у гарячому лужному розчині натрій сульфату. Він розчи­няє лігнін (компонент деревини, який з'єднує волокна) і звільняє волокна целюлози, які по­тім відправляють на машини для виготовлен­ня паперу. Розчин, який залишився, випарю­ють, поки він не набуде здатності горіти, даю­чи пару для заводу й тепло для випарювання. Розплавлені сульфат і гідроксид Натрію стійкі до дії полум'я й можуть бути використані по­вторно. Менша частина натрій сульфату засто­совується під час виробництва скла й мийних засобів. Nа2SO4 використовують у виробни­цтві соди й скла. З водяних розчинів криста­лізується десятиводний гідрат Ка2SO4 10Н2О, що має назву глауберова сіль. Глауберову сіль застосовують у медицині як проносне.  

Барій сульфат (ВаSO4) — безбарвна речовина, яка не розчиняється у воді й кислотах. Його використовують у медицині під час рент­генівських досліджень шлунково-кишкового тракту, тому що йони Барію поглинають рент­генівське випромінювання. Також викорис­товують як компонент для піротехнічної про­мисловості, оскільки йони Барію забарвлюють полум'я в зелений колір.

 

(Презентація «Солі карбонатної  кислоти)

 

  1. З допомогою кольорових прапорців позначити на географічній карті основні поклади солей. Карпати, Разданське.
  2. Дати назви речовинам:

А12(SO4)3,  СаSO4,  К2SO4,   Li2SO4.

Підсумок роботи: заповнити схему «Застосу­вання сульфатів».

 

Завдання четвертої групи «Хлориди»

  1. Проаналізувати текст. Скласти розповідь про застосування солей.

Серед хлоридів найпоширенішими є натрій хлорид, калій хлорид, ферум(III) хлорид.

Натрій хлорид  (NаСl). Про широту викорис­тання цієї солі свідчить той факт, що світовий видобуток цієї речовини становить 200 млн т. Цю сіль широко застосовують у харчовій про­мисловості, вона є сировиною для одержання хлору, хлоридної кислоти, натрій гідрокси­ду, соди (Nа2С03). ЇЇ використовують у на­фтовій промисловості, наприклад, як добавку в бурові розчини для попередження утворен­ня каверн під час буравлення свердловин, як регулятор термінів схоплювання цементних сполук, що тампонують, для зниження тем­ператури замерзання (антифриз) бурових і це­ментних розчинів. Розчини натрій хлориду широко використовують у медичній практиці як допоміжну речовину — для розчинення лі­карських препаратів. NaСІ — необхідна при­права до їжі, використовується для консерву­вання харчових продуктів.

Калій хлорид (КСl). Є поширеним калійним добривом.

Крім збільшення врожайності, калійні до­брива підвищують якісні характеристики ви­рощуваної продукції: це проявляється в під­вищенні опірності рослин до захворювань, підвищенні стійкості плодів під час зберіган­ня й транспортування, а також поліпшенні їх смакових і естетичних якостей.

Феру(III) хлорид (FеС13). У поєднанні з лу­гом використовується для очищення води від гідроген сульфіду, під час буравлення сверд­ловин водою, як добавка до цементів з метою підвищення їх стійкості до сірководню, для очищення води від зважених частинок, у хі­мічних лабораторіях (як реактив), текстиль­ній промисловості (як просочення під час фар­бування тканин).

 

(Презентація «Солі карбонатної  кислоти)

 

  1. З допомогою кольорових прапорців позначити на географічній карті основні поклади солей. Крим, озеро Сиваш, Одеська область.
  1. Дати назви речовинам:

А1С13,  СаС12,  КС1,  LіСl.

Підсумок роботи: заповнити схему «Застосу­вання хлоридів».

 

 

 

 IV. Систематизація знань.

 

 

 

Заповнення таблиці

 

Група солей

Назва солі

Формула солі

Родови­ще

Застосу­вання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розв’язання задачі.

Задача. Відоме прислів'я говорить: «Людину впізнаєш, коли з'їш із нею пуд солі». Відомо, що добова потреба людини в натрій хлориді стано­вить 0,215 моль. Скільки часу людям необхідно прожити разом, щоби довідатися один про одно­го? (Один пуд дорівнює 16,38 кг.)

Дано:                                         Розв’язання

υ= 0,215 моль     1.Знаходимо масу солі, що необхідна людині на добу:

m=16,38 кг.                  M(NaCl) = 23 + 35,5 = 58,5 г/моль

           час - ?

                                     M = ;   m = M υ .

                         m(NaCl) = M(NaCl) · υ(NaCl) =  58,5 · 0,215 =12,6 г

2.Знаходимо, за скільки днів людина з’їсть 16,38 кг солі.

           (16,38 · 1000) : 12,6 = 1300 днів або 3,6 роки.

Відповідь: Людям необхідно прожити разом 3,6 роки.

 

 

V . Домашнє зав дання.

  • Опрацювати параграф
  • Виконати завдання №
  • Повторити : Розрахунки за хімічними рівнян­нями маси, об'єму, кількості речовини реагентів і продуктів реакції
  • Придумати хімічні казки, ребуси, загадки  про основні класи неорганічних сполук, їх фізичні та хімічні властивості.

 

 

 

 

 

 

1. Урок на тему «Солі, їх поширення у природі» Осмінкіної Л. М. СЗШ № 28, м. Астрахань.
2. Урок на тему «Хімічні та фізичні властивості солей» Сискової Р. Ф., вчителя хімії, м. Челябінськ, СОШ №118.
3. Ф. А. Деркач "Хімія", - науково-методичний посібник. – Київ, 2008.
4. Л. Б. Цвєткова «Неорганічна хімія» – 2-ге видання, виправлене і доповнене. – Львів, 2006.
5. В. В. Малиновський, П. Г. Нагорний «Неорганічна хімія» -  Київ, 2009.

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
5 лютого 2018
Переглядів
4114
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку