19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Конспект уроку "Аліса в Країні Див"

Про матеріал
Конспект уроку відповідно програми 5 класу. Знайомить учнів із пригодами Аліси, які розкривають багатство її уяви, здібності та характер; порівнюється з казкою,розвиває логічне й образне мислення; формує навички коментування ключових епізодів, виховує допитливість, прагнення до навчання, розширяє світогляд учнів.
Перегляд файлу

Тема: Організація казки як гри

Мета: ознайомити учнів із пригодами Аліси, які розкривають багатство її уяви, здібності та характер та порівняти з казкою,розвивати логічне й образне мислення; формувати навички   коментування ключових епізодів, висловлення своєї думки про прочитане;

 виховувати допитливість, прагнення до навчання, розширення кругозору учнів.

Обладнання: ілюстрації до твору,   фрагменти мультфільму, відеофрагменти, презентація, український алфавіт

Тип уроку: комбінований урок.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя. 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

IV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

У перших двох розділах автор уводить свою героїню Алісу у фантастичний світ, чарівну атмосферу якого створюють дивовижні події (гонитва за Білим Кроликом, падіння дівчинки в його нору, знаходження загадкової кімнати, утворення від сліз Аліси цілого озера), казкові персонажі (Білий Кролик і Миша, які вміють розмовляти; птахи й звірі, що опинилися в озері сліз) і предмети, наділені незвичайними властивостями (за допомогою напоїв і їжі Аліса збільшується або зменшується, золотий ключик має відчинити дверцята в чарівний садок). 

На перший погляд, у казці багато нісенітниці. Це пояснюєть­ся декількома причинами. По-перше, жанровою своєрідністю твору. Історія про Алісу починається як повість, а потім пере­ходить у казку. (У кінці твору читач дізнається, що усе напи­сане просто наснилося Алісі.) «Сон» дівчинки — це своєрідний композиційний прийом, який допоміг авторові ввести героїню у казку. Тобто, у творі маємо поєднання двох жанрів — казки і повісті.

У тексті багато алегорії, символіки, метафоричності. Амери­канський письменник Р. Бредбері сказав: «Країна Чудес — це те, що ми є». Тобто JI. Керролл зобразив людське життя, реальний світ, сповнений абсурду.

На жаль, дорослі, заклопотані своїми проблемами, це не зав­жди помічають.

За казковим королівством, зображеним JI. Керролом, видніється Англія з її законам, судом, королівською владою.

Королівський двір постає у вигляді колоди карт. У карти, як відомо, грають, їх тасують. Отак і королева на свій розсуд грала своїми підлеглими. Тобто, життя — це складна гра, в якій завжди одні виграють, а інші — програють. Усі люди різні, як і мешканці Країни Чудес.Отож ми з вами зіграємо у чарівну гру

Перегляд відео фрагменту з пригодами Аліси(1)

 Аліса, наздоганяючи Білого Кролика, упала в провалля. В нас є казкові сходи. Правильно відповідаючи на запитання, ви будете просуватися вперед. Отож, почнімо.

1. «Падіння сходами».

1) Чарльз Лутвідж Доджсон – це справжнє ім’я письменника … . (Льюїса Керролла)

2) Аліса Лідделл стала прототипом головної героїні твору … . («Аліса в Країні Див»)

 3) Письменник віддав для опублікування лише … рукописний варіант. (третій)

4) За жанром твір «Аліса в Країні Див» є … . (повістю-казкою)

5) Різновид художньої літератури, який зображує нереальні події та явища, створені фантазією автора називається … . (фантастикою)

 6) Про надзвичайну популярність в сучасному світі книги «Аліса в Країні Див», яка була написана ще в ХІХ столітті, свідчить велика кількість …, …, …, створених на її основі. (мультфільмів, кінофільмів, комп’ютерних ігор)

7) Події, описані у творі, починаються на … . (березі річки)

8) Королівський двір у цій книзі асоціюється з … . (колодою карт)

9) Твір «Аліса в Країні Див» тісно пов'язаний із … письменника. (біографією)

 10) У багатьох подіях та героях твору можна впізнати Англію … доби. («вікторіанської»)

 11) Книга «Аліса в Країні Див» розрахована на два рівні сприйняття: … і … . (дорослий і дитячий)

 12) «Аліса в Задзеркаллі) – це … книги «Аліса в Країні Див. (продовження)

2. «Чарівні дрібнички».Ми подолали ці сходи і опинилися під землею. Щоб продовжити нашу незвичайну подорож,  пригадаймо  дрібнички,що зустрічалися на шляху Аліси(чарівні предмети)

  • Кишеньковий годинник;
  • Порожня банка з написом «Помаранчеве варення»;
  • Золотий ключик;
  • Пляшечка з написом «Випий мене»;
  • Тістечко з написом «З’їж мене»;
  • Білі рукавички.

3. «Супутники Аліси»

Молодці! Тепер нам варто пригадати персонажів, які супроводжують Алісу під час її пригод. В цьому вам допоможе  табличка. Тут подані імена героїв мовою оригіналу, вам слід перекласти їх українською мовою так, як ми зустрічали на сторінках книги.

Оригінал

Переклад

Alice

Аліса

White Rabbit

Білий кролик

Mad Hatter

Капелюшник

March Hare

Шалений Заєць

Caterpillar

Гусінь

Dodo

Додо

Cheshire-Cat

Чеширський Кіт

Queen of Hearts

Королева Сердець

Dormouse

Сонько  Гризун

Gryphon

Грифон

Mock- Turtle

Казна-Що-Не- Черепаха 

 А зараз перед вами – наступне завдання. Вам потрібно здогадатися про кого йде мова, або кому належить фраза.

4.Вікторина «Відгадай!»

«…Довго йти не довелося: садиба, яку вона невдовзі побачила, належала, безперечно, йому, бо два димарі на даху виглядали, як заячі вуха, а дах був накритий хутром. Сама садиба виявилася такою великою, що Аліса не квапилася підходити ближче, поки не відкусила чималий кусник гриба в лівій руці й довела свій зріст до двох футів. Але й тепер вона рушила з осторогою. «А що, як він і досі буйний?» — думала вона.» (Шалений Заєць)

«На вигляд наче добродушний,— подумала Аліса,— але які в нього пазурі та зуби!.. Варто з ним триматися шанобливо». (Чеширський Кіт)

«Згорнувши руки на грудях, … сиділа на шапинці й статечно курила довгу кальянову люльку, не звертаючи жодної уваги на те, що діється довкола.» (Гусінь)

«Він тихо дріботів назад, тривожно роззираючись на всі боки, мовби чогось шукав.» (Білий Кролик)

«Вона почала роззиратися довкола, прикидаючи, кудою б непомітно втекти, і раптом угледіла в повітрі якусь дивовижу. Спершу … вкрай розгубилася, але, придивившись пильніше, збагнула, що то — усміх.» (Аліса)

«… почервоніла з люті і, хижо блимнувши очима, вереснула:— Відтяти їй голову! Відтя…» (Королева)

 5. Кросворд.

1. Улюблений напій Березневого Зайця.

2. Провідник Аліси у дивосвіті.

3. Підручник з якого предмету читала Алісі сестра?

4. Ім’я одного із свідків на суді.

5. Дивакуватий учасник чайної церемонії.

6. Улюблена гра королеви.

7. Кіт із графства … .

8. Казна-що-не … .

9. Квіти, які любила Червова Дама.

10. Герой, з яким познайомилася дівчинка, котрий мав погану звичку.

11. Ім’я казкового грифона.

12. Який елемент одягу допомогла знайти Кролику Аліса?

13. Жорстока королева – просто … Дама.

 

 

 

 

 

Ч

А

Й

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

К

Р

О

Л

И

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І

С

Т

О

Р

І

Я

 

 

 

 

 

 

 

 

С

О

Н

Я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

К

А

П

Е

Л

Ю

Ш

Н

И

К

 

 

 

 

 

 

В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

К

Р

О

К

Е

Т

 

 

 

 

 

Ч

Е

Ш

И

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ч

Е

Р

Е

П

А

Х

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ї

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Т

Р

О

Я

Н

Д

И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Г

У

С

І

Н

Ь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Д

О

Д

О

 

 

 

 

 

 

 

 

Р

У

К

А

В

И

Ч

К

И

 

 

 

 

 

 

Ч

Е

Р

В

О

В

А

 

 

 

 

 

 

 

 

8. «Тайнопис».(відео фрагмент (2)

 Перед нами – зашифровані тайнописи. Розшифруймо їх!

 

3,11,20,11,14,17,7,18,7                          15,21,19,15,7,23

 

     (Випий мене)                                          (крокет)                     

 

19,10,7,21,19,22,16,12,10                             22,19,18

    

      (озеро сліз)                                                (сон)

 

10,13,9,17,7,18,7                                   4,21,11,25,19,18

 

     (з’їж мене)                                               (грифон)

9. Перегляд фрагментів мультфільму «Аліса в Країні Чудес».

Тепер перегляньте уривки з мультфільму і знайдіть відмінності між ним і книгою.

V. Домашнє завдання.

Написати листа Алісі.

 

VI. Підбиття підсумків уроку.(презентація)

1

 

doc
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
9621
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку