Хімія, 11 клас
Урок на тему: «Алюміній, будова атома. Фізичні та хімічні властивості Алюмінію. Амфотерні властивості алюміній оксиду і алюміній гідроксиду. Застосування.»
Дмитрик О.Б., викладач
хімії та біології
ВПУ№19
Тема уроку: «Алюміній, будова атома. Фізичні та хімічні властивості
Алюмінію. Амфотерні властивості алюміній оксиду і алюміній
гідроксиду. Застосування.»
Мета уроку:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форми роботи: навчальна лекція, робота з опорними схемами, лабораторний дослід, робота з підручником.
Обладнання та реактиви: періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд активності металів, алюмінієвий дріт, порошкоподібний і гранульований алюміній, розчини алюміній хлориду, хлоридної кислоти, сульфатної кислоти, натрій гідроксиду, штатив з пробірками, спиртівка, вироби з алюмінію.
Базові поняття: амфотерність, оксидна плівка, алюмінотермія, ступені окиснення.
Очікувані результати:
Учень
Епіграф
Знай, умій і застосовуй
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань (фронтальне опитування)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності і повідомлення теми уроку
Ми продовжуємо вивчати тематичний блок «Метали» і сьогодні познайомимося з металом, що займає в ПС проміжне місце між металами і неметалами. Цікавий і навіть унікальний за своїми властивостями. Займає перше місце в природі за поширенням і друге місце після заліза за обсягом виробництва. 1/5 частина глини складається з цього металу. Його ще називають «крилатим металом».
Блискучий, білий і твердий,
У сплавах він завжди легкий.
Він у тринадцятій клітинці
У Менделєєва таблиці.
Усюди він навколо нас,
Та і кується просто клас.
У складі глин він і рубінів,
Метал корисний…
(Алюміній)
Повідомлення теми уроку (Слайд 1)
Епіграф уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Існує легенда, що понад 2 тис. років тому до римського імператора Тиберія прийшов ювелір із металевою обідньою тарілкою, що не розбивалася, виготовленою нібито з глини. Тарілка була дуже світлою й блищала як срібло, але набагато легша. За всіма ознаками вона мала бути алюмінієвою. При цьому ювелір стверджував, що тільки він і боги знають, як одержати цей метал з глини. Тиберій, побоюючись, що метал із легкодоступної глини може знецінити золото та срібло, наказав, про всяк випадок, відрубати людині голову. Очевидно, легенда досить сумнівна, тому що самородний алюміній у природі не зустрічається через свою високу активність, і за часів Римської імперії не могло бути технічних засобів, які б дозволили добувати алюміній з глинозему.
Найважливіші природні сполуки Алюмінію: боксити: Al2O3*nH2O
Каолін: Al2O3*nSiO2
Нефелін: Na2O* Al2O3*2 SiO2
Кріоліт: Na3AlF6
Корунд: Al2O3 (Слайд 2)
Al 1S22S22P63S23P1
2 8 3
Алюміній – сріблясто-білий метал, легкоплавкий (температура плавлення – 6600С), легкий (густина – 2,7 г/см3), пластичний, має високу електропровідність і теплопровідність, утворює з іншими металами легкі і міцні сплави. Алюміній на повітрі миттєво взаємодіє з киснем і вкривається дуже тонкою, але надзвичайно міцною оксидною плівкою, яка захищає його від руйнування. (Відеодослід 1)
a) Взаємодія з простими речовинами:
2Al + 3l2 = 2All3 (Відеодослід 3)
2Al + N2 = 2AlN
4Al + 3C = Al4C3
б) Взаємодія зі складними речовинами:
Лабораторний дослід. Добування алюміній гідроксиду і доведення його амфотерності.
Робота з підручником (ст. 129)
AlCl3 + 3NaOH = Al(OH)3 + 3NaCl
Al(OH)3 + 3HCl = AlCl3 + 3H2O
Al(OH)3 + NaOH = Na[Al(OH)4]
V. Узагальнення і систематизація знань (Слайд 5)
Закінчити схему реакції: Al Al2O3 AlCl3 Al(OH)3
VI. Висновки
Коментар до епіграфа
VII. Домашнє завдання § 26, ст. 131, впр. 4, 5
Література
1