Тема. Андрій Малишко. „Пісня про рушник". Відомий український поет і його
пісні, що стали народними
Мета: ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом українського поета А. Ма¬-
лишка, охарактери¬зувати його пісенну творчість; проаналізувати твір поета «Пісня про рушник; розвивати вміння виразно і вдумливо читати поезії, визначати і коментувати основні її мотиви, аргументовано висловлювати власні думки; виховувати почуття любові, пошани до рідної матінки, традицій свого народу.
Формувати групи компетентностей:
- Компетентність спілкування державною мовою для усного та писемного
висловлювання й тлумачення понять; правильної вимови й написання слів;
-Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними
джерелами інформації;
-Компетентність спілкування іноземними мовами шляхом виявлення в текстах
запозичення з інших мов;
-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української
літературної мови та мовленнєвого етикету.
Обладнання: підручники, зошити, роздатковий та ілюстративний матеріал,
відеоматеріали, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Дата __________ Номер уроку _______ Українська література 7 клас
Тема. Андрій Малишко. „Пісня про рушник”. Відомий український поет і його
пісні, що стали народними
Мета: ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом українського поета А. Ма-
лишка, охарактеризувати його пісенну творчість; проаналізувати твір поета «Пісня про рушник; розвивати вміння виразно і вдумливо читати поезії, визначати і коментувати основні її мотиви, аргументовано висловлювати власні думки; виховувати почуття любові, пошани до рідної матінки, традицій свого народу.
Формувати групи компетентностей:
- Компетентність спілкування державною мовою для усного та писемного
висловлювання й тлумачення понять; правильної вимови й написання слів;
-Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними
джерелами інформації;
-Компетентність спілкування іноземними мовами шляхом виявлення в текстах
запозичення з інших мов;
-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української
літературної мови та мовленнєвого етикету.
Обладнання: підручники, зошити, роздатковий та ілюстративний матеріал,
відеоматеріали, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний момент
Психолого-емоційне налаштування.
https://www.youtube.com/watch?v=ZeOM2Ttmux0
ІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
Літературний диктант
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо вишивати все, про що дізнаємося.
Вчитель вивішує ватман. По центру вивішується «Сьогодні ми дізналися»
Робота з ментальною картою протягом уроку
Оголошення теми та мети уроку
Вступне слово вчителя української літератури.
Сьогодні на уроці ми говоритимемо про відомого українського поета, поета-лірика, поета-пісняра, визначний талант якого вирізняється глибокою поетичною самобутністю, власним баченням світу. Це Андрій Самійлович Малишко – натхненний співець свого народу.
Синя лінія. Це синя нитка – назва твору та автор, над яким будемо працювати на уроці
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
Жовта нитка (вчителька малює на ватмані жовту лінію). Ця нитка розкаже нам про життя і діяльність Андрія Малишка.
Відеофільм про життя і творчість А. С. Малишка.
https://www.youtube.com/watch?v=QMqMGXtkRBE
https://www.youtube.com/watch?v=MHZwqZue5DQ
Після перегляду діти записують важливі факти, дати та імена з біографії Андрія Малишка
Проблемне питання: у чому полягає ліризм поезій А. Малишка?
Презентація «Мелодійність поезій А. Малишка»
Помаранчева лінія. Це нитка музики та пісень.
Слово вчителя музичного мистецтва.
Мова є мелодійною, бо музику можна почути скрізь. Відомий український поет Андрій Малишко вирізнявся талантом перетворювати вірші на мелодію. Його поезії мелодійні, ритмічні. Їхні рядочки ллються приємною мелодією.
Рубрика «Пригадай!» (Проводять учителі музичного мистецтва й української літератури)
Композитор – автор музичних творів, людина, яка створює музику.
Мелодія – найважливіший елемент пісенності. Модуляція висоти тону при вимові фрази, яка здійснюється різним ступенем натягання голосових зв'язок.
Пісня – найдавніший і найпопулярніший музичний жанр, у якому поєднується музика і поезія.
Декламатор – той, хто декламує напам’ять прозові чи віршовані твори, дотримуючись вимог виразного читання.
Поезія – невеликий художній твір у віршах.
Ритм – рівномірне чергування наголошених і ненаголошених, довгих і коротких складів у реченні у віршовій строфі . Ритм є одним з елементів інтонації.
Рима – співзвучність закінчень слів у віршованих рядках.
Строфа – поєднані віршові рядки, зв’язані між собою римами та інтонацією, що повторюються.
Зелена лінія. Це нитка поезії та творчості.
Робота з текстом поезії «Пісня про рушник»
Прослуховування поезії у виконанні …
(Завдання: закрийте очі і слухайте, намагаючись «побачити», «почути» зображене у творі).
Виразне читання твору учнями.
Бесіда:
1) Які картини постали у вашій уяві, коли слухали і читали поезію?
2) Який настрій переважає у вірші?
3) Хто постає ліричним героєм?
4) Охарактеризуйте образ матері.
5) Продовжіть думку: рушник – це символ…
Робота в парах.
1) Визначте тему поезії.
2) Яка основна думка твору?
Червона лінія. Це нитка дослідження.
Пошукова робота.
Випишіть із тексту спочатку метафори, потім – порівняння й епітети. Який із засобів надає твору більшої образності?
Рубрика «Цікаво знати».
«Пісня про рушник» отримала найвищий статус – стала народною.
Вона – ніби візитна картка України. Цей твір – перлина української літератури. Він набув такої популярності, що його було перекладено тридцятьма п’ятьма мовами світу.
Платон Майборода ( 01.12. 1918 - 08.07.1989) – композитор «Пісні про рушник», народний артист УРСР, Лауреат Державної премії імені
Т. Шевченка, народний артист СРСР.
Прослуховування «Пісні про рушник».
https://www.youtube.com/watch?v=idWG-8ckcTQ
Фіолетова лінія. Це нитка творчості та креативу.
Творче завдання «Сходинки пізнання». (Проводить учитель музичного мистецтва). Проаналізувати музичний твір за планом:
1) Розкажи про свої враження від прослуханого твору.
2) До якого жанру належить цей твір? У чому його особливість?
3) Які інструменти виконують основну мелодію?
4) Визнач характер мелодії твору, скориставшись карткою «Характеристика
музики».
Характеристика музики: лірична, чарівна, ніжна, душевна, енергійна, радісна, таємнича, жалібна, приємна, сумна, журлива, скорботна, тривожна, сувора.
5) Чи вдалося композитору передати світ поезії?
V. Узагальнення уроку, закріплення вивченого матеріалу.
Рубрика «Продовжити поетичні рядки»
* Рідна мати моя, … (ти ночей не доспала)
* І рушник вишиваний … (на щастя дала)
* І в дорогу далеку ти мене … (на зорі проводжала)
* Хай на ньому цвіте … (росяниста доріжка)
* І твоя незрадлива материнська… (ласкава усмішка)
Вправа «Інформаційне гроно» .
VІ. Підсумок уроку.
Слово вчителя української літератури.
Майже шістдесят років звучить «Пісня про рушник» Андрія Малишка (1959) в Україні й за її межами. Це синівська подяка матері, яка проводжає свою дитину з рідної домівки «в дорогу далеку» і дарує на щастя вишитий рушник. На створення пісні автора надихнув образ неньки Ївги Остапівни. Нехай цей твір радує всіх ще багато років, спонукає до роздумів, викликає повагу й любов до рідних.
Слово вчителя музичного мистецтва.
Література і музика – мистецтва, які відкривають людині очі на світ, на його чудесне існування – у цьому їх моральне завдання, у цьому – твердження принципів добра і краси.
Ми пропустили поетичне слово Андрія Малишка через свою душу. У ньому поєдналися музика і поезія.
Блакитна лінія – ваші враження про твір, над яким працювали
Підсумувати отримані знання за всією ментальною картою
VІІ. Домашнє завдання:
Список використаних джерел
1