Конспект уроку-аукціону з курсу за вибором "Дорога в дивосвіт" для 4 класу на тему "Збережемо чистою планету"

Про матеріал

Урок-аукціон з курсу за вибором "Дорога в дивосвіт" для учнів 4 класів, з метою поширення знань дітей про екологічні проблеми планети Земля та рідного краю; бажання охороняти і примножувати їх багатство та красу.

Перегляд файлу

 Курс за вибором «Дорога в дивосвіт»

Тема: «Екологічний аукціон «Збережемо чистою планету Земля»

Вчитель: Бондаренко Ірина Георгіївна, 4 клас

Мета: вчити учнів усвідомлювати себе частиною світу природи,  формувати            інтерес до навколишнього середовища, поширювати знання дітей про природу рідного краю, про вплив людини на оточуюче середовище. Розвивати пізнавальні інтереси учнів. Виховувати бережливе,  господарське ставлення до природи як до рідного дому, бажання охороняти    й примножувати її багатства і красу. Виробити правила поведінки в природі  та пропагувати їх серед людей.

Обладнання: компютер, проектор, екран, мультимедійна презентація, створена учнями та батьками «Екологи занепокоєні», книжка-розкладка «Квітни, Земле наша рідна!», плакат «Збережемо фауну рідного краю», виставка творчих робіт «Будем природі друзями», емблеми команд, молоток для проведення  аукціону.

                                                  Хід уроку

  1. Організаційний момент  

Вчитель.   Земля не рабиня наша, а мати.                                                                                                                                                                                  

                   Сонце-не вітчим, а рідний батько.

                    Ліси-наші брати, річки-сестри,

                    А ми на своїй планеті?..

                    Не тимчасові мешканці,

                    А мудрі господарі.

  • Розпочинаємо наш незвичайний урок, на якому спробуємо довести, що ми   розумні, турботливі господарі своєї матінки-Землі. Чуєте? Ледь тихий стогін   доноситься здалеку. 

 (Чується тривожна мелодія) .  

  • Це вона, рідна Земля, несміливо, але наполегливо, звертається до нас-людей.

                             (Заходить вбрана в костюм  дівчинка-Земля)

Земля. Моя людино, ледве тримаюсь.

               Хіба живу я? Ні, тільки маюсь.

               Хочеш спитати-хто лишенько вдіяв?

               Ну то послухай-хто все затіяв…

               Жила я багато, у цвіті купалась,

               У синьому  морі досхочу купалась.

               Бджоли волосся моє колихали,

               Із квітів духмяних медочок збирали.

               Небо блакитне було заспокійне

               І тіло моє було колись вільне.

               Горя не знала, творила добро…

               Прийшла в світ людина-тільки на зло!

               Не ображайся, я не про всіх:

                Світ поділився на добрих і злих.

                Звідки з явились ці хазяї,

                Щоб грабувати надра мої?

                 Кидали шахти, карєри, канали…

                 Навіть «спасибі» мені не сказали.

                 Як же я виживу? Рани стікають…

                 Хто їх загоїть? Хто про це знає?

Ведучий:  - Зупинися, людино, на мить…

                   I відчуй  як планеті болить.

                   Як із серця крик вирина

                   Зупинися! Земля в нас одна!

Ведуча: – Як у серці тліє любов,

                  Щоб колись розгорітися знов.

                  Зупинися, людино, на мить…

                  І відчуй, як планеті болить.

(Демонстрація відео «Екологія Землі»)

                           Заклики учнів із класу

1.Ріки і гори, моря і поля-

    Це наша рідна, прекрасна Земля.

    Будь і ти другом, люби, бережи.

    Приклад у цьому усім покажи!

2.То ж схаменіться, діти Землі!

    Будьмо для неї всі лікарі!

    Доки не стане планета здорова,

    Мало надіятись тільки на Бога!

3.То ж починаймо процес лікування!

    Кожний з нас лікар-почесне це звання.

    Скажемо «НІ» всім убивцям природи-

    Знов кришталево дзвенітимуть води,

    Знов із джерел задзюрчать ручаї,

    Десь соловейко заллється вночі.

    Знову розкриються очі в людини.

    Жити повинні рослини й тварини.

II.Підготовча частина уроку - аукціону

1.Вчитель:

   - Пропоную процес лікування планети Земля не відкладати на потім. Вона потребує допомоги негайно. Ви разом із батьками довго і наполегливо пра-   цювали над вивченням обраної проблеми. Переконана, що наразі всім є що  запропонувати для збереження навколишнього середовища.                                Дозвольте АУКЦІОН ЕКОЛОГІЧНИХ ІДЕЙ розпочати!                                                    

2.Представлення учасників

     Аукціоніст: Бондаренко Ірина Георгіївна                                                                            

     Продавці:   3 команди учнів класу

     Експерти:  Чепурна Н.М.- вчитель біології та хімії

                          Лілянова Л.В.- вчитель початкових класів

                          Кожем яка В.В.- соціальний педагог

     Грошова одиниця: еколики

3.Візитки команд(емблеми, девізи)

    КОМАНДА «ЕКОЛОГИ»

              Девіз.     Ми очистим Землю свою від сміття

                              І буде щасливе й здорове життя!

     КОМАНДА «ФЛОРА»

             Девіз.     Посадим ліс і гайочки зелені,

                            Сади і діброви-планети легені.

       КОМАНДА «ФАУНА»

              Девіз.    Все на землі,все треба берегти:

                            І птаха,й звіра,і малу рибину.

                            Не чванься тим,що Цар Природи ти,

                            Бо врешті, ти її частина.

4.Правила проведення аукціону

    *кожна команда по черзі представляє (продає) свої екологічні ідеї;

    * покупці та експерти уважно вислуховують, аналізують, визначають

      актуальність та важливість проблеми;

    *прийнявши виважене рішення, купують лот;

    *грошова одиниця аукціону - еколики.

III.Основна частина уроку- аукціону

    ЛОТ I ЕКОЛОГІЧНІ ІДЕЇ КОМАНДИ «ЕКОЛОГИ»

(Виступ супроводжується мультимедійною презентацією «Рятуймо рідний край від забруднення», створеною учнями та батьками)

1 учень:    - Увага! Увага! Ми, маленькі екологи, занепокоєні-Земля, що переповнена сотнями сміттєзвалищ, ледь дихає. Щороку накопичується близько  10 млн. тон сміття. Близько 160 тисяч гектарів землі в Україні зайнято під смітники. Замість того, щоб приносити прибуток і без того небагатій країні, мільйони тонн відходів отруюють землю,воду,повітря. (Cлайд№1)

2 учень:     – Сміття - монстр цивілізації! Підраховано, що на кожного з нас витрачається 20 тонн корисної сировини  на рік. Нажаль, 97% від якої йде у відходи . Куди ж подіти сміття? Вихід є! Необхідно побудувати сміттєпереробні  заводи! (Слайд№2)

3 учень:    – Ось такий чудо - завод необхідний, як спасіння, у кожному місті.  Новітні технології, досвічені працівники вирішать проблеми засмічення. В     нашій уяві такий гігант зможе переробити всі відходи. А тому в ньому будуть  працювати різні цехи. (Слайд№3)

4 учень:   – Боляче споглядати на гори пластику, поліетилену. Він роками лежить    на стихійних звалищах,біля магазинів,кафе,кінотеатрів,будинків.             Уявіть собі, що строк розкладу цих матеріалів складає 200 років! А наш омріяний завод за лічені години переплавить цей непотріб у необхідні і гарні тротуарні плитки, черепицю, садово - паркові огорожі. (Слайд№4, №5)             

5 учень:  – А що ж робити з великою кількістю склотари? Часто доводиться   бачити на купі сміття розбиті, а іноді цілі пляшки,банки тощо…Факт! Строк       розпаду скла-1000 років! Наш чудо-завод впорається з цією проблемою. Розумні машини передроблять, переплавлять скло. І з являться новенькі гарненькі пляшечки, баночки,  посуд. Супер!(Слайд №6, №7)

6 учень:   – Вивезення металобрухту з України - велика помилка. Відомо, що за    місяць іноді експортується в інші країни до 27 тисяч тонн! А вітчизняні металургійні підприємства відчувають гострий дефіцит сировини і не працюють на повну потужність. А ще гірше, коли гори  металу чекають свого часу на звалищах. Уявити тяжко, але жестяна банка може пролежати в землі 90-100 років,   а алюміній-500 років! На нашому заводі розв яжуть і це питання. Метал переплавлять і перероблять у різні корисні деталі до машин, комбайнів,літаків. І головне! Отримувати алюміній з лому вигідніше, ніж виплавляти його з    руди, бо економиться 90% енергії. (Слайд№8,№9)

7 учень:   Більша частина сміття складається з паперу. Це різні пакети, коробки, етикетки, обгортки, зошити, журнали, газети. Для їх виготовлення використовується деревина. На жаль, її на планеті стає дедалі менше. Хочу зазначити,  що час розкладу паперу 2-10 років. А якщо ми переробимо на заводі хоча б 60 кілограмів макулатури, врятуємо одне дерево! Отож, мерщій збирати непотрібний папір! І на завод!Там його подрібнять на паперову масу(пульпу). Результати переробки вражають. Це новенький яскравий картон, чистенькі зошити, будівельні і теплоізоляційні матеріали. (Слайд№10, №11)

8 учень:   – Велика проблема населення-харчові відходи. Ми не замислюючись викидаємо на смітник залишки їжі,а це близько 250 кг на рік! Гниючі харчові    відходи-розсадник мікробів. Що робити? Необхідно їх компостувати - шар   садових відходів, грунт, харчові відходи і т.д. Це ідеальний спосіб збагачення та удобрення грунту. (Слайд№12)

9 учень:   – Все, що ми запропонували, добре. Але …З чого розпочати? Почнемо   із себе!

          *Не будемо смітити!

          *Прибираймо за собою!

           *Навчимося сортувати сміття та навчимо інших! (Слайд№13)

           *Звернемося до нашого мера з пропозицією встановити сміттєві баки  різного кольору із позначками або підписами у кожному дворі багатоповерхівок  та на кожному кварталі, де побудовані власні будинки. (Слайд№14)

Разом.   – Давайте боротись за чистоту природи.

                  Планеті не будем наносити шкоди!

                                  ПРОВЕДЕННЯ ТОРГІВ

Аукціоніст:  – Дякуємо за виступ команді «Екологи». Починаємо торги. Кому  сподобались ідеї, запропоновані вашими однокласниками, внесіть «еколики»              до              їхнього              кошика.                                                                                                                 (Деякі учні та експерти висловлюють свою думку, обѓрунтовуючи свій вибір.) Кошти (еколики), зібрані за екологічні ідеї побудувати сміттєпереробний завод, передаються для підрахунку експертам.               

                                        РИТМІЧНА ПАУЗА

    ЛОТ II - ЕКОЛОГІЧНІ ІДЕЇ КОМАНДИ «ФЛОРА»

1 учень: - Вас вітає команда «Флора». Нами проведена цікава дослідницька       робота. Хочемо повідомити деякі важливі факти по збереженню рослинного  світу в Херсонській області. На території нашого рідного краю створено:

   *2 біосферні заповідники (Асканія Нова та Чорноморський);

   *1 національний природний парк(Азово - Сивашський), що займає площі Генічеського та Новотроїцького районів;

   *1 дендрологічний парк у місті Нова Каховка;

   *5 заказників загального державного значення;

   *11 заказників місцевого значення;

   *10 заповідних урочищ;

   *32 пам ятки природи;

   *12 парків - пам яток садово-паркового мистецтва.

Але цього недостатньо для збереження рослинного світу, зокрема, у нашому  рідному місті.

2 учень:  – Є просто храм; є храм науки, а є іще природи храм-

                    З рослинами, що тягнуть руки назустріч сонцю і вітрам.

                    Він святий у будь-який час доби.

                    Відкритий для нас у спеку і тінь.

                    Заходь сюди, будь серцем чуйний!

                   Людино, не погань його святинь!

(Демонстрація сторінок із книжки - розкладки, створеної командою «Флора»)

3 учень:  – Посадимо дерева в місті, щоб шуміли на вітрах.

                    Стане більше цвіту в Україні!

                    Хай зівє своє гніздечко птах!

  • Пропонуємо насадити у нашому місті нескінченні алеї каштанів, лип, берез,  кленів. Як же гарно звучали б назви рідних вулиць! Каштанова, Липова, Березова, Кленова… А ще приємніше було б вдихати чисте духмяне повітря.

4 учень:  Понасадим кущиків навкруги.

                    В затінку нехай собі спочине хтось.

                     І всміхнеться кущ мені, мов другу,

                     Що в природі стріти довелось.

- Хочемо прикрасити Берислав прекрасними кущами троянд, які б вражали   своєю чарівною красою з ранньої весни до пізньої осені. І обовязково! Чуєте?  Обов язково! Біля кожної оселі - кущ калини - символ нашого українського народу.

5 учень.  – Квіти, квіти…Чарівні квіти - кольорові, великі й малі.

                    Ви умієте душу зігріти, бо й самі ви - душа Землі!

  • Ну , звичайно, як же без квітів?! Нехай вони  сяють всюди різноманітними  яскравими вогниками. Тоді і наше життя буде наповнене всіма кольорами    веселки.

6 учень:  Чарівні трави, скупані в росі,

                    Їх терпкий аромат тривожить душу.

                    Я засаджу газони  навкруги!

                    Я хочу це! І це зробити мушу!

  • Як же приємно буде милуватися красою оксамитових килимів, що буятимуть  повсюди. Тоді я зможу босоніж ступати по ньому і заряджатися енергією.

7 учень:  Гарний господар кожен знає

                    Свою садибу прикрашає.

                    Руки вправні, руки вмілі

                     Чудо з зелені створили.

  • А чому б не оголосити конкурс у місті на краще озеленення садиби?! Уявляєте, які б шедеври ми побачили? А переможцям - суперпризи: рідкісні саджанці  або установку суперполиву, або запрошення на виставку садово - паркового  мистецтва.

8 учень:  – Ми -  маленькі рятівники живої природи! Цього року тільки на території нашої школи висаджено: 350 саджанців туї, понад 400 кущів півників,  біля 45 троянд, 2 кущі калини, а також тюльпани, нарциси, плющі. Не зупинимось  ні на мить!

                                         ПРОВЕДЕННЯ ТОРГІВ

                                           РИТМІЧНА ПАУЗА

ЛОТ III – ЕКОЛОГІЧНІ ІДЕЇ КОМАНДИ «ФАУНА»

(Виступ супроводжується демонстрацією плакату «Збережемо фауну рідного   краю», створеного учасниками команди.)

1 учень:  – Вас вітає команда «Фауна»!

                   Кожна тварина варта любові!

                   Кожного дня і кожну хвилину оберігайте всяку звірину.

                   Тільки добра їм потрібно бажати!

2 учень:  – У природі всі тварини потрібні. Кожна займає своє місце і має певне  значення. Щоб зберегти світ, у якому ми живемо, потрібно зберегти всю різноманітність тварин і рослин. В Україні проводяться численні заходи, покликані виховувати у дітей та дорослих бережливе та відповідальне ставлення  до братів наших менших. Але тварини, як і раніше, страждають від людської жорстокості. То ж давайте разом робити добрі справи, бо допомагаючи тваринам,  ми допомагаємо собі.

3 учень:  Вимагаємо негайно відкривати притулки для бездомних тварин!  Не можна назвати здоровим те суспільство, в якому допускається зневажливе ставлення до тварин. Адже те, що вони виявляються хворими, викинутими на вулицю, навіть агресивними, наша вина,наша черствість, бездушність.   Необхідно виправляти помилки, надаючи посильну допомогу всім, хто її потребує.

4 учень:  Закликаємо заборонити нещадний вилов риби! Варварське ставлення до використання морських ресурсів Херсонщини призводить до їх знищення. Екологи стверджують що для відновлення рибних запасів необхідно      щонайменше 5 років. Тільки в Азовському морі із 40 видів риб залишилося тільки 3( тюлька,бичок,хамса). За даними Державної рибної інспекції за останні 10 років у 20 разів знизився обсяг вилову піленгаса, у 5 разів - судака, у 7 разів - камбали. Вражаюча картина!

5 учень:  – Наполягаємо охороняти мурашники! Чисельність мурашників катастрофічно зменшується. Основна загроза - людина! Охороняти мурашники    необхідно не чекаючи занесення їх до Червоної книги. Мурахи - санітари лісу!  Вони активно поїдають личинки шкідливих комах, зберігаючи рослини. За сезон 1 мурашник знищує від 100 тисяч до 1 мільйона шкідників. А ще вони:   

 *сприяють родючості грунтів;

*розповсюджують насіння рослин;

*рижі мурахи є матеріалом для приготування ліків та настоїв для лікування  суглобів.

6 учень:  Допоможемо пернатим!                                                                                                                          Збудуємо годівнички, шпаківні! Підгодовуючи птахів взимку, ми допоможемо їм вижити. А навесні вони порадують нас веселим щебетанням. Уявляєте!У вашому саду або на підвіконні може зібратися справжнє пташине сімейство!

7 учень:  – Види тварин, які потребують охорони в межах даної країни, занесені  до національних Червоних книг окремих держав. В Україні перше видання Червоної книги здійснене у 1980 році. Випуск другого видання, присвяченого рідкісним та зникаючим видам, побачили в 1994 році.                                                 Факт! На Херсонщині відмічено 176 видів тварин, які необхідно берегти. Ми закликаємо всіх не бути байдужими! А чому б нам, учням Бериславських шкіл,  не створити свою Червону книгу?! До неї були б занесені тварини  нашого рідного краю!

8 учень:  – Маємо надію створити у нашому місті паркові зони. Там ми будемо не тільки відпочивати, а і спостерігати за тваринами, які безпечно займаються  своїми справами. Ось кумедний їжачок поспішає до своєї домівки. З дерев позирають білочки - акробатки. Чи принесли їм смаколиків? Зайчики, нашорошили довгі вуха і відпочивають під кущем. Дзвінко виспівує гімн Людині-господарю птаство, дякуючи за турботу.

Разом:  – Людино мила, схаменись!

              Поглянь навколо,подивись!

              Щоб в природі не сталось біди,

              Шануй братів менших усюди й завжди!

                                     ПРОВЕДЕННЯ ТОРГІВ  

Вчитель:  – Всі команди завершили свої виступи. Експерти ведуть підрахунок еколиків та готуються до нагородження. Хочу подякувати вам, діти, за гарну підготовку. Ваші екологічні ідеї надзвичайно важливі. Я горджуся, що виховую  таких турботливих,чуйних маленьких господарів.

IV. Підведення підсумків. Нагородження команд.

V.Заключна частина.

Перегляд відеофільму «Екологія Землі»

  Вчитель:  – На Землі, у домі вселюдському

                               Протиріч і негараздів тьма.

                               Будьте, люди, обережні в ньому!

                               Іншої домівки в нас нема!                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 березня 2018
Переглядів
1153
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку