Конспект уроку "Безпека на зупинках громадського транспорту. Безпека пасажира. Правила користування громадським транспортом. Етика пасажира"

Про матеріал

Мета уроку: вивчити основні види громадського транспорту та дорожні знаки, якими позначають зупинки громадського транспорту, розглянути особливості заходів безпеки при користуванні громадським транспортом, вивчити правила поведінки пасажирів громадського транспорту на зупинці, під час посадки в транспорт, під час руху та висадки, розглянути засоби безпеки та можливі небезпеки в салоні громадського транспорту, розвивати навички безпечної поведінки в громадському транспорті та на зупинках, виховувати культуру пасажира, етичне ставлення до всіх учасників дорожнього руху.

Перегляд файлу

Тема: Безпека на зупинках громадського транспорту. Безпека пасажира. Правила користування громадським транспортом. Етика пасажира.

Мета уроку: вивчити основні види громадського транспорту та дорожні знаки, якими позначають зупинки громадського транспорту, розглянути особливості заходів безпеки при користуванні громадським транспортом, вивчити правила поведінки пасажирів громадського транспорту на зупинці, під час посадки в транспорт, під час руху та висадки, розглянути засоби безпеки та можливі небезпеки в салоні громадського транспорту, розвивати навички безпечної поведінки в громадському транспорті та на зупинках, виховувати культуру пасажира, етичне ставлення до всіх учасників дорожнього руху.

Поняття: громадський транспорт, безпека пасажира, засоби безпеки пасажира, правила безпеки, етика пасажира.

Тип уроку: комбінований.

Вправа: 1. Відпрацювання навичок поведінки у  транспорті. 2.Розробка пам’ятки пасажира громадського транспорту.

 

Хід уроку

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • Опитування

Запитання для перевірки знань:

1. Хто вважається учасником дорожнього руху?

2. У якому місці можна переходити дорогу?

3. Які бувають пішохідні переходи?

4. Як треба переходити дорогу, якщо пішохідний перехід не позначено розміткою «зебра»?

5. У яких випадках слід бути особливо уважним при переході дороги? Чому?

  • Проблемне питання

1. Як правильно переходити дорогу після висадки з громадського транспорту? Як це правильно зробити, якщо зупинка розташована посередині вулиці?

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Розповідь учителя

18 березня 1662 року в Парижі почав курсувати перший громадський транспорт — карета на вісім місць. Ідею подав філософ і науковець Блез Паскаль. Нововведення одержало назву омнібус, що з латини перекладається «для всіх». Омнібус був призначений «для осіб, які не мають можливості користуватися паланкіном чи каретою». Та ледь не одразу міська влада заборонила проїзд в омнібусах людям низького походження. Транспорт, який був розрахований саме на таких клієнтів, невдовзі занепав. Удруге омнібуси як громадський транспорт з’явилися у Франції за 160 років.

  • Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Громадський транспорт

  • Розповідь учителя

Громадський транспорт — це мережа пасажирського транспорту, яка обслуговує населення. Зазвичай послуги громадського транспорту надаються за певну плату.

Пригадайте всі види громадського транспорту, які ви знаєте?

Громадським транспортом є автобус, тролейбус, метро, трамвай, маршрутне таксі, приміські потяги, пороми, водні таксі, фунікулери, міжміські залізниці, повітряний транспорт (літаки) тощо.

  • Доповіді учнів «Види громадського транспорту»

 

2. Зупинки громадського транспорту

  • Розповідь учителя

Зупинка громадського транспорту — це спеціально відведене місце для посадки/висадки пасажирів. Зазвичай зупинки позначаються спеціальним дорожнім знаком або фарбою на дорожньому покритті.

  • Робота з підручником
  1. Пригадайте якими позначаються зупинки громадського транспорту.
  2. У підручнику на сторінці 25 виконайте завдання 1 та 2.
  • Робота з підручником

У підручнику на сторінці 25 виконайте «крос-тест»  «Як поводитися на зупинці».

 

  1. Небезпеки на зупинках громадського транспорту
  • Фронтальна бесіда

На зупинках громадського транспорту зазвичай багато людей. Автобуси й тролейбуси під’їжджають до зупинки, висаджують пасажирів, забирають нових. Зрозуміло, що в місцях скупчення великої кількості людей та транспорту зростає ризик виникнення небезпечних ситуацій.

Які небезпеки  можуть виникнути на зупинках громадського транспорту?

           Можливі небезпеки, що можуть виникнути на зупинках громадського транспорту:

  1. небезпека травмування під час посадки чи висадки із транспорту;

2. небезпека випадково потрапити під колеса транспорту, що наближається до зупинки, або хтось може випадково штовхнути вас під колеса;

3. небезпека травмуватися в натовпі людей, що очікують на прибуття транспорту;

4. на станції метрополітену небезпечно стояти близько до краю платформи, оскільки можна впасти на контактну колію або отримати травму елементами конструкції вагона (наприклад, бічним дзеркалом заднього виду);

5. небезпека при переході дороги на зупинці громадського транспорту після висадки.

 

  1. Небезпеки переходу дороги на зупинці громадського транспорту

Знайомий багатьом людям з дитинства вислів «обходь автобус ззаду, а трамвай — спереду» у сучасному місті стає небезпечним. Ви маєте чітко засвоїти, що переходити дорогу можна тільки в тому випадку, коли на дорозі немає транспорту і вона добре проглядається. Зазвичай поряд із транспортними зупинками завжди є пішохідний перехід. Потрібно дочекатися, поки автобус або тролейбус поїде, і спокійно переходити дорогу, дотримуючись усіх правил безпеки.

 

5. Безпека пасажира

  • Розповідь учителя

Безпека пасажира залежить від дотримання правил поведінки в салоні громадського транспорту. Коли ви заходите в тролейбус, автобус чи інший транспортний засіб, не штовхайтеся, будьте ввічливими, пропустіть уперед людей похилого віку та батьків із малими дітьми.

Якщо в салоні є вільні місця, то найкраще сісти.

Якщо в салоні багато людей, то треба стати так, щоб не заважати іншим пасажирам. Голосно не розмовляйте, не привертайте уваги людей до себе. Не бігайте по салону і не штовхайтеся.

Тримайтеся за поручні, щоб не впасти при гальмуванні.

Пам’ятайте, що ви повинні поступатися місцем старшим людям, пасажирам із дітьми, якщо їм ніде сісти. Це загальноприйняті правила ввічливості.

Не можна спати, перебуваючи в транспортному засобі, що рухається. Небезпечно не стільки проспати потрібну зупинку, скільки травмуватися під час маневру чи різкої зупинки.

Не можна стояти на сходах та притулятися до дверей, оскільки вони можуть автоматично відчинитись і ви випадете на проїжджу частину.

Уважно слухайте оголошення водія, щоб не пропустити своєї зупинки. До виходу готуйтеся завчасно, щоб спокійно й без поспіху вийти в потрібному місці.

При виході будьте уважними, тримайтеся за поручні, щоб не оступитись і не впасти, оскільки східці бувають не досить зручні або зависокі для дітей.

Якщо вас ненароком затисло дверима, то потрібно про це голосно повідомити водія або попросити інших пасажирів передати водію, щоб він відчинив двері.

 

  • Робота з підручником

В підручнику на ст. 30  прочитайте твердження. Поясніть, чому погоджуєтеся, або не погоджуєтеся з ними.

 

  1. Небезпеки, що можуть загрожувати пасажирам у переповненому транспорті
  •      Розповідь учителя

Ми з вами з’ясували, що громадський транспорт може бути небезпечним, якщо не дотримуватись певних правил. У переповненому транспорті ризик потрапити в небезпечну ситуацію зростає.

По-перше, це ризик травмування при посадці й висадці з переповненого салону. Будьте уважні та обережні! Якщо ви відчули, що вас потягнув за собою натовп пасажирів, то не намагайтеся чинити опір, не хапайтеся руками за поручні.

По-друге, у переповненому салоні

може бути нестача свіжого повітря, тому ви можете відчути запаморочення та нудоту. У такому випадку не соромтеся, зверніться по допомогу до дорослих, що стоять поруч. Вони повідомлять водія та допоможуть вам вийти на свіже повітря.

У будь-якому разі, завжди краще пропустити переповнений транспорт і дочекатись наступного.

 

  1. Засоби безпеки в автомобілі та громадському транспорті. Найбезпечніші місця в салоні автотранспорту
  • Розповідь учителя

Крім правил безпечної поведінки в салоні транспортного засобу, нам треба ще додатково розглянути засоби безпеки пасажирів у салоні та дізнатися, де знаходяться найбезпечніші місця.

Ви, мабуть, неодноразово помічали, що більшість людей намагається пройти в глибину салону та зайняти місця подалі від кабіни водія. Там нібито спокійніше, ніхто не просить передати гроші за проїзд. А даремно! Найбезпечніші місця в салоні автотранспорту знаходяться за водієм.

Крім того, за нормами безпеки, заборонено розташовувати сидіння так, щоб пасажири сиділи обличчям один до одного, оскільки при різкому гальмуванні або зіткненні пасажира від падіння затримає крісло, що розташоване попереду.

Усі місця мають бути обладнані ременями безпеки, а також підголовниками. Сидіння мають бути оббитими м’яким матеріалом.

  • Дослідницьке завдання

У підручнику на сторінці 29 розгляньте «Схему безпеки салону автобуса».

 

7. Правила користування громадським транспортом

  •      Розповідь учителя, запис правил у зошиті

Очікування громадського транспорту:

  1. Очікувати на транспортний засіб необхідно на зупинках, що позначені вказівниками, не виходячи на проїжджу частину.
  2. Не можна гратися та бігати на зупинці, потрібно поводитися спокійно й витримано.

Посадка в транспорт:

  1. Сідати в автобус, тролейбус, трамвай та інші транспортні засоби можна лише після їх повної зупинки. Посадка зазвичай здійснюється через задні двері, а висадка — через передні.

2.„Не можна стрибати в автобус, трамвай на ходу, чіплятися за них ззаду, стояти на виступаючих частинах і підніжках.

У салоні транспортного засобу:

„1.„Зайшовши в салон, пройдіть у середину, не зупиняйтеся на площадці.

„2.„Якщо є вільне місце, займіть його, не стійте в проході.

„3.„Передні місця призначені для пасажирів з маленькими дітьми, інвалідів і людей похилого віку.

„4.„Не шуміть і не розмовляйте голосно. Не відволікайте водія.

„5.„Не висовуйтеся з вікна.

„6.„Якщо вам потрібно вийти на найближчій зупинці, завчасно перейдіть ближче до виходу.

При виході з транспорту:

1. Виходьте тільки після повної зупинки.

2. Вийшовши з трамвая, не затримуйтеся на проїжджій частині: подивіться направо і, якщо немає машин, можна йди на тротуар.

3. Переходити дорогу на зупинці завжди небезпечно. Краще скористатися пішохідним переходом.

  • Заповніть схему

 

 

8. Етика пасажира

  • Слово вчителя

Ми розглянули багато правил, але якщо ви люди виховані та небайдужі, то засвоїти їх і виконувати буде зовсім нескладно.

Поспостерігайте в салоні за пасажирами: чоловік вийшов і подає руку жінці, літньому чоловікові або дитині, чоловік допомагає жінці зайти в салон, інший допомагає підняти візок із маленькою дитиною, а ось юнак запропонував місце жінці, а хтось встав, щоб посадити дідуся.

  • Робота в групах

Завдання: обговоріть у парах та складіть правила етикету, яких має дотримуватись у громадському транспорті кожна вихована людина. Результати роботи запишіть у зошиті.

  • Узагальнення вчителя

Правила етикету в громадському транспорті:

„„- не штовхайтеся;

„   - не розмовляйте голосно, це відволікає водія та пасажирів;

„„- допомагайте людям похилого віку заходити та виходити із салону;

„„- поступайтеся місцем старшим, пасажирам із дітьми;

„„- будьте ввічливими та уважними до інших пасажирів.

  •      Заповніть схему

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Виконання вправ

ВПРАВА 1

Тема: «Відпрацювання навичок поведінки в транспорті»

Мета: відпрацювати навички поведінки в транспорті.

Хід роботи

1. проаналізувати запропоновані ситуації та записати свої дії в цих ситуаціях. Результати роботи оформитиу вигляді таблиці. Зробити висновки.

          Ситуація

Ваші дії

1. Ви чекаєте на зупинці автобус.

 

2. Під час посадки в автобус перед вами опинилася

 

3. У трамваї ви зайняли останнє вільне місце, а до

 

салону зайшла жінка з маленькою дитиною.

 

 

2. Ознайомтеся з такою ситуацією у транспорті. Ви зайшли до автобуса і зупинилися біля водія, бо вам хочеться бачити дорогу через лобове скло, адже вам дуже цікаво, що відбувається попереду. До яких наслідків може призвести така поведінка? Проаналізуйте ситуацію і вкажіть, у якому разі ваша поведінка буде безпечною для вас та людей, які оточують вас у транспорті.___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ВПРАВА 2

Тема: «Розробка пам’ятки пасажира громадського транспорту»

Мета: створити пам’ятку пасажира громадського транспорту.

Хід роботи

1. Уявіть собі, що саме ви відповідаєте за безпеку пасажирів в автобусах, які перевозять людей. Якої поведінки ви очікуєте від пасажирів?

2. Висуньте свої вимоги за схемою:

— Як пасажири повинні заходити до транспорту і виходити з нього?

— Як пасажири повинні поводитися в транспорті?

— Що пасажиру забороняється робити в транспорті?

3. Оформте ці вимоги на аркуші паперу у вигляді «Пам’ятки пасажира громадського транспорту».

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Вивчити параграф підручника _________________
  2. Скласти план-обіцянку своєї безпеки та безпеки інших учасників дорожнього руху.
  3. Оформити пам’ятки: «Безпека пасажира», «Правила користування громадським транспортом», «Етика пасажира».

 

 

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Види громадського транспорту

1. Автобус.

Автобуси можуть перевозити багатьох пасажирів і рухаються звичайними дорогами, а автобусні зупинки дешеві в обслуговуванні. Тому автобуси є провідним громадським транспортом у сільській місцевості, у невеликих містах і селищах, є важливою часткою транспортної мережі великих міст. Існують автобуси підвищеної комфортності, які використовуються переважно на міжміських маршрутах.

2. Трамвай.

Трамвай — наземний рейковий вид міського громадського транспорту. Зазвичай це вагон чи кілька вагонів, в одному з яких є двигун, що працює від підвісної контактної електричної мережі.

Трамваї виникли в першій половині XIX століття, електричні — наприкінці XIX століття. Після розквіту, що припав на період між двома світовими війнами, стався занепад трамваїв, однак із кінця XX століття в західних країнах знову зростає популярність трамваїв як екологічно чистого виду транспорту.

Більшість трамваїв використовують електричний струм, що надходить через повітряну  контактну мережу, однак існують також трамваї із живленням від третьої рейки, а також акумуляторні трамваї. У минулому існували кінні трамваї (конки), канатні, дизельні, пневматичні, парові й бензомоторні трамваї.

3. Тролейбус.

Тролейбус — безрейковий механічний транспортний засіб з електричним приводом, що одержує електричний струм через дротову контактну мережу за допомогою штангового струмоприймача. Тролейбус поєднує в собі переваги трамвая та автобуса. Тролейбуси використовуються переважно в містах, проте існують також і міжміські тролейбуси.

4. Метро.

Метрополітен є електрифікованою підземною пасажирською міською залізницею. Поза центрами міст метрополітени часто мають транспортні розв’язки на поверхні землі.

Як транспортний засіб метро використовують електропотяги на рейках. Метрополітен має значну швидкість й перевізну спроможність. Він здатен транспортувати велику кількість людей на відносно невеликі відстані.

Першою мережею метрополітену був Лондонський метрополітен, відкритий у 1863 році. Сьогодні 160 міст світу мають мережі метрополітену. В Україні метро є в трьох містах. У 1960 році почав діяти Київський метрополітен, у 1975-му — Харківський, у 1995-му — Дніпропетровський.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Понурок Ольга Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
14190
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку