Конспект уроку "Профілактика порушень постави і гостроти зору"

Про матеріал

Мета уроку: розглянути основні заходи з профілактики порушень постави та зниження гостроти зору, визначити чинники, що можуть спричинити означені порушення, розвивати вміння виконувати вправи для формування правильної постави, виконувати гімнастику для очей, виховувати дбайливе ставлення до збереження зору, розуміння важливості збереження правильної постави як запоруки міцного здоров'я.

Перегляд файлу

Тема. Профілактика порушень постави і гостроти зору

Мета уроку: розглянути основні заходи з профілактики порушень постави та зниження гостроти зору, визначити чинники, що можуть спричинити означені порушення, розвивати вміння виконувати вправи для формування правильної постави, виконувати гімнастику для очей, виховувати дбайливе ставлення до збереження зору, розуміння важливості збереження правильної постави як запоруки міцного здоров’я.

Вправа: Виконання вправ для формування правильної постави та гімнастики для очей

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку
  • Інтерактивний прийом «Мікрофон»

— Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Яку інформацію про збереження постави та гостроти зору вам хотілося б дізнатися?

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Профілактика порушень постави

  • Розповідь учителя, складання опорного конспекту в зошиті

Постава — це вміння без особливої напруги утримувати своє тіло та зберігати правильну позу в різних положеннях:сидячи, під час ходьби та ігор.

Найважливішою умовою правильної постави є нормальний розвиток хребта. Якщо положення тіла правильне, то будь-яких негативних змін у стані здоров’я людини не відбувається.

Із правильною поставою фігура людини виглядає гарною, стрункою, а хода — легкою і пружною. І навпаки, часто ми бачимо людей різного віку, фігуру і загальний вигляд яких псує сутула спина, плечі «коромислом», опущена під час ходьби голова.

Ознаки правильної постави:

-„„пряме положення голови;

-„„однаковий рівень надпліччів, лопаток;

-„„однакова довжина відстані від вуха до плечового суглоба справа та зліва;

-„„рівномірно виражені фізіологічні вигини хребта.

  • .Довідка

«Правильний» хребет має свої природні фізіологічні вигини при огляді збоку і виглядає як знак питання. При огляді зі спини хребет має бути прямим. Навіть незначне викривлення хребта слід розцінювати як відхилення від норми.

Ознаки правильно розвиненого хребта:

-„„усі частини тіла розташовані симетрично щодо хребта;

-„„немає поворотів таза і хребців у горизонтальній площині, вигинів хребта або косого розташування таза.

При функціональних порушеннях постави м’язи тулуба ослаблені, тому прийняти правильну поставу людина може лише ненадовго.

У здорових, гармонійно розвинених людей юнацька постава зберігається до глибокої старості.

Порушення постави. Ми з вами вже знаємо, що в підлітковому віці відбувається активний ріст кісток та м’язів. При недостатній кількості фізичних навантажень м’язи спини та пресу, що відповідають за правильну поставу, не розвиваються, і це може спричинити порушення постави.

Види порушень постави:

„„сутулість — незначне викривлення верхнього відділу хребта;

„„кругла спина — значне викривлення верхнього відділу хребта, запала грудна клітка;

„„кругло-увігнута спина — збільшення всіх фізіологічних вигинів хребта;

„„плоска спина — зменшення всіх фізіологічних вигинів хребта;

„„асиметрична спина — лопатки та плечі розташовані нарізному рівні.

  • «Мозковий штурм»

— Назвіть умови та ситуації, що можуть призвести до порушень постави.

Причини порушень постави:

-„тривале перебування в незручному положенні;

-„робота за столом із постійно нахиленою головою;

-„сидіння на незручних меблях не за зростом;

-„недостатня освітленість робочого місця;

-„недостатня кількість фізичних навантажень (гіподинамія);

-„слабкість м’язів, що утримують вертикальне положення хребта;

-„незручний одяг;

-„плоскостопість.

  • Робота з підручником

           У підручнику на сторінці 91 виконайте вправи

  • Виконання  вправ

ВПРАВА 1

Тема: «Завмри»

Під час запису в зошиті причин порушень постави учитель пропонує учням на декілька секунд завмерти і проаналізувати, у якій позі вони сидять за партою.

— Чи правильно ви сидите зараз за партою? У якому стані зараз перебуває ваш хребет?

  • Розповідь учителя, складання опорного конспекту

Профілактика порушень постави:

-„„сон на жорсткому ліжку в положенні лежачи на животі або спині;

-„„правильно дібраний одяг і взуття за розміром;

-„„щоденна рухова активність (прогулянки, заняття фізичними вправами, спортом);

-„„правильне положення тіла під час сидіння за партою, робочим столом, у кріслі тощо;

-„„контроль за рівномірним навантаженням на хребет при носінні рюкзаків, сумок, портфелів;

-„„повноцінне харчування з достатнім умістом необхідних речовин — білків, вітамінів, мінеральних речовин;

-„„загартовування (холодні обтирання сприяють підвищенню тонусу м’язів).

ВПРАВА 2

Тема: «Перевір свою поставу»

1. Встаньте. Опустіть руки. Розправте плечі. Уявіть собі, що ви ростете вгору. Ви лічите до десяти і тягнетеся вгору, напружуючи м’язи спини. Розслабте м’язи. Потім знову потягніться вгору.

2. Візьміть один зі своїх підручників і покладіть його на голову. Опустіть руки. Розправте плечі. Стійте так, щоб не впустити підручник, рахуючи до десяти. Зробіть два кроки вперед і два кроки назад, так щоб не впустити підручник.

3. Встаньте. Розведіть руки в сторони долонями донизу. Уявіть собі, що по всій довжині під рукою є опора. Зіпріться на неї, напружуючи м’язи спини. Полічіть до п’яти. Розслабте м’язи. Повторіть вправу.

4. Перевір свою поставу відомим способом: стати біля стіни, визначити, якими частинами тіла ви торкаєтеся її. Норма: потилиця, лопатки, сідниці, литки, задня частина п’ят.

 

2. Профілактика порушень гостроти зору

  • Розповідь учителя, складання опорного конспекту

Очі є найважливішим органом чуття, тому гігієна зору має особливе значення. Здоров’я очей безпосередньо пов’язане зі здоров’ям людини в цілому. Нестача вітамінів A і D послаблює зір. Іноді слабкий зір передається спадково. Якщо в людини короткозорість чи далекозорість, не треба соромитись носити окуляри або контактні лінзи, якщо їх призначив лікар.

Короткозорість — дефект зору, коли людина чітко бачить лише близько розташовані предмети.

Далекозорість — це нездатність сфокусувати зір на близькому об’єкті.

Фронтальна робота Якщо проблеми із зором спричинені дефіцитом в організмі вітамінів A і D, то слід вживати більше яєць, молока, сиру й зелених овочів, що є джерелом цих вітамінів. Деякі

захворювання очей, наприклад кон’юнктивіт, потребують лікування під наглядом лікаря-офтальмолога.

 

  • Цікавий факт

За результатами досліджень, з усього населення планети на ті чи інші порушення  зору страждають понад 3,5 млрд людей. При цьому корекцію зору проводять тільки трохи більше мільярда.

— Які ситуації та чинники можуть спричинити порушення гостроти зору?

Причини порушень гостроти зору:

-„недостатнє освітлення при навчанні, читанні, малюванні;

-„надто яскраве освітлення робочого місця;

-„недотримання режиму праці та відпочинку при роботі за комп’ютером;

-„надмірний час перегляду телевізора;

-„читання лежачі;

-„читання в транспорті;

-„незбалансоване харчування;

-„куріння;

-„травми очей;

-„спадкова схильність до порушень зору.

Профілактика порушень гостроти зору:

-„читати, писати, працювати за комп’ютером, шити або дивитися телевізор тільки при достатньому освітленні;

-„джерело світла при роботі має бути розташоване ліворуч;

-„при тривалому зоровому напруженні, особливо під час роботи за комп’ютером, після кожної години роботи необхідно робити 10-хвилинні перерви;

-„слід берегти очі від травм, пилу. Із пилом, із брудних рук, рушника або носовичка в очі можуть потрапити хвороботворні мікроорганізми і спричинити захворювання кон’юнктивіт;

-„відмова від шкідливих звичок;

-„підліткам, у яких є порушення зору, не варто займатися видами спорту, що пов’язані зі значними фізичними навантаженнями (важкою атлетикою, боротьбою);

-„улітку в яскраві сонячні дні обов’язково вдягати сонцезахисні окуляри;

-„виконання вправ, що дозволяють зняти напругу з очей;

-„сон 9–10 годин на добу.

  • Виконання вправи

ВПРАВА  3

            Тема: «Відпочинок для твоїх очей»

            Намалюйте у повітрі, не повертаючи головою, уявні цифри 1,2,3,4,5,…….

            Подивись у вікно якомога далі. Оглянь дальній предмет. Який предмет знаходиться найближче до тебе? Обведи його контур поглядом.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Аналіз змісту образних порівнянь

Струнка, як тополя.  Зігнувся як верба над водою.  Гарна дівка, як маківка.  Ходить, наче пава.

  • Виконання вправ

ВАПРАВА  4

Тема: «Розрахунок максимальної маси портфеля»

Мета: визначити максимально дозволену масу портфеля.

Завдання: визначити максимально можливу масу власного портфеля відповідно до своєї маси тіла, зробити висновки.

Хід роботи:

1. Обчисліть масу портфеля за нормою: маса портфеля не має перевищувати 15 % від маси учня 5 класу. Для спрощення розрахунків можна поділити свою масу тіла на 7.

2 Визначте реальну масу свого портфеля.

3. Результати занесіть до таблиці.Зробіть висновки.

ВПРАВА  5

Тема: «Виконання вправ для формування правильної постави»

Завдання: розглянути приклади конкретних вправ для профілактики порушень постави та гостроти зору, виконати їх під керівництвом учителя, зробити висновки.

Хід роботи:

1) Вправа для перевірки постави.

Стати до стінки таким чином, щоб торкнутися її потилицею, лопатками, сідницями і п’ятами. Зафіксувавши це положення, відступити від стіни і постаратися зберегти правильну поставу. Якщо утримати тіло в такому положенні вдається без зусиль, то, скоріше за все, викривлень у хребті немає.

2) Вправи біля стіни.

Початкове положення — стати спиною до стіни і притулитися п’ятами, сідницями, спиною, потилицею (як у попередній вправі). За поперековий прогин має проходити щільно долоня.

Не змінюючи положення, зробити вперед кілька кроків, потім знову повернутися до стіни та прийняти вихідне положення.

Не відриваючи від стіни спину й потилицю, присісти з прямою спиною

Стати біля стіни і підняти руки в боки, потім вгору і вперед.

По черзі підняти зігнуті в колінах ноги, захоплюючи їх руками і притискаючи до тулуба.

3) Вправи для формування постави.

Початкове положення — стоячи, ноги на ширині плечей, руки витягнуті вгору. Нахилитися вперед, руки торкаються підлоги якнайдалі за ногами. Повторити 5–6 разів.

Початкове положення — стоячи, ноги на ширині плечей, права рука на поясі, ліва над головою долонею усередину.

Нахилити тулуб вправо, одночасно відставляючи праву ногу в бік на носок. Те ж саме в лівий бік. Повторити 8–10 разів.

Ноги на ширині плечей, руки витягнуті вгору. Виконувати обертання тулуба.

Намагайтеся затримати на кілька секунд положення максимального відхилення тулуба в кожний бік. Повторити кілька разів у кожний бік.

ВПРАВА  6

Тема: Виконання вправ для збереження гостроти зору.

1) Вправа «Метелик».

Щільно заплющити очі. Відкрити очі якомога ширше і часто-часто покліпати. Повторити вправу 10 разів. У вправі беруть участь тільки вії, а брови мають залишатися нерухомими.

2) Вправа «Циферблат».

Закрити очі й уявити перед собою великий циферблат. Виконати кругові рухи очними яблуками (20 разів за годинниковою стрілкою і 20 разів — у зворотному напрямі), залишаючи при цьому голову нерухомою.

3) Вправа «Двійник».

Протягом близько 2–3 хвилин дивитися на своє відображення в дзеркало, намагаючись зустрітися поглядом зі своїм дзеркальним двійником.

4) Вправа «Далечінь».

Підійти до вікна і подивитися на віддалений об’єкт, а потім перевести погляд на кінчик носа — це тренує очні м’язи.Повторити вправу кілька разів.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Вивчити параграф підручника
  2. Робити вдома вправи для формування правильної постави
  3. Придумати комплекс вправ для відпочинку тулуба й очей
  4. Підготувати інформацію про профілактику порушень постави під час шкільних занять.
  5. Підготуватися до підсумкової контрольної робити з теми «Фізична складова здоров'я»

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Скрипнік Тамара Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Дідик Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Копищик Оксана Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
13056
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку