Конспект уроку "Бінарний урок з математики та географії"

Про матеріал
Математично – географічна подорож з тем «Координатна площина» і «Географічні координати – широта і довгота». Мета навчити застосовувати знання з тем «Координатна площина» та «Географічні координати» при розв'язуванні завдань, поглибити практичні вміння учнів працювати з географічною картою як джерелом географічних знань.
Перегляд файлу

Бінарний урок з математики та географії у 6 класі

Математично – географічна подорож з тем «Координатна площина» і «Географічні координати – широта і довгота»

Мета уроку:

Навчальна: навчити застосовувати знання з тем «Координатна площина» та «Географічні координати» при розв'язуванні завдань, поглибити практичні вміння учнів працювати з географічною картою як джерелом географічних знань.

Розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес, допитливість, забезпечити єдність математично - географічних знань, розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати з картографічним матеріалом, творчі здібності дітей.

Виховна: виховувати старанність, точність і працьовитість під час роботи з картою, під час розв'язування задач, добросовісне ставлення до навчання.

Обладнання: фізична карта півкуль, атласи, карта України, плакати з математики, картки, фізична карта світу, моделі координатної площини.

Тип уроку: урок – подорож.

 

Епіграф: Розум полягає не лише в знаннях, але

 й у вмінні застосовувати ці знання.

Аристотель

Хід уроку:

  1. Організаційний момент.

Площина

В житті - не просто. Як не просто все –

Оці кути , трикутники , квадрати,

Де кожен щось та на собі несе

І кожен мусить щось   - таки тримати .

Це не абстрактний вимір – площина –

У неї є свої одвічні межі ,

За неї починається війна ,

На ній здіймались до небес пожежі …

На площині твердій стоїть наш дім,

Що зветься Батьківщиною святою,

Отак було , так є – на тім стоїм –

Сини твої нескорені герої.

Ідея координат зародилася в давнину. Перше їх застосування пов’язане з астрономією і географією , з потребою відзначити положення світил на небі та визначених пунктів на поверхні  Землі при складанні календаря , зоряних та географічних карт.

Давньогрецький астроном Клавдій Птоломей ( Іст.)користувався довготою і широтою як географічними координатами. Сліди застосування прямокутної системи координат (палетки) виявлено на стіні з погребальних камер Стародавнього Єгипту . Прямокутною сіткою користувалися і художники епохи Відродження . Викладання методу координат було вперше опубліковане в геометрії Декарта в 1637 році . Звідси і назва « Декартові координати». Терміни « абсциса « і « ордината»походять від латинського перекладу творів Апполонія і були введені в 70- 80 –х роках XVII ст. .Г.В. Лейбніцом. Ним же абсциса з ординатою були названі координатами.

Систему координат називають прямокутною , оскільки осі її перетинаються під прямим кутом.

У системі координат , нанесених на глобус і географічну карту , роль координатних осей відіграє екватор і Гринвіцький меридіан, а координати об’єктів виражають в градусах.

Методом координат користуються багато спеціалістів . Наприклад , щоб вказати електрикам в якому місці треба поставити розетку , досить повідомити її координати : на яких відстанях верхнього краю стіни і від підлоги вона повинна бути.

В усіх випадках , коли йдеться про розміщення якогось предмета чи об’єкта на площині , його задають двома орієнтирами . Прикладами таких орієнтирів може бути визначення місця глядачів у кінотеатрі, положення шахової фігури на дошці, маршрут корабля на карті тощо.

Протягом уроку учні працюють у трьох групах, поділених заздалегідь.

  1. Повідомлення теми та мети уроку.

Математик: Сьогодні на уроці ми вирушимо з вами у подорож. А допомагати в цьому нам будуть  знання,  які  ви  отримали  з  математики  та  географії  на  попередніх  уроках.  Але подорожувати  під  силу  тільки  активним  і  розумним  мандрівникам.  Чи  згодні  ви  такими стати?

Упродовж  цієї  мандрівки  перевірятимуться  ваші  знання.  За  кожну  правильну відповідь  ви  отримаєте  різнокольорові  смужки.  Їх  кількість  та  колір  виявить  кращих мандрівників.  Отже,  розпочнемо  нашу  подорож.  Але  перш  ніж  вирушити  в  дорогу  нам необхідно заправити пальним наш автобус, а для цього я пропоную відповісти на запитання:

  1. Актуалізація опорних знань:(«Мікрофон»)
  1. Яку площину називають координатною?

- Площину, в якій задано прямокутну систему координат.

  1. Як називають координатну пряму, яку проводять горизонтально? вертикально?

- Горизонтальну вісь називають віссю абсцис і позначають буквою х, вертикальну вісь називають віссю ординат і позначають буквою у.

  1. Яку координату ставлять на перше місце, а яку – на друге?

-  Записуючи  координати  точки,  абсцису  ставлять  на  перше  місце,  а  ординату    на друге.

  1. Які координати має початок координат?

- О(0;0)

  1. Хто уперше використав дану систему координат?

- Французький учений Р.Декарт. Тому її називають декартовою системою координат.

  1. В чому полягає суть системи координат?

- Це правило, за яким визначають положення об’єкта.

Географ: А тепер давайте пригадаємо географічні координати.

  1. Що називається градусною сіткою Землі?

- Сітка, утворена на глобусі або карті паралелями та меридіанами.

  1. Що таке географічні координати та для чого їх потрібно знати?

-  Для  визначення  точного  знаходження  точок  земної  поверхні  користуються географічними координатами – широтою і довготою.

  1. Що таке географічна широта?

- Географічна широта – це відстань у градусах між екватором і заданою точкою. Вона буває північною і південною.

  1. Дайте означення географічної довготи.

 - Географічна довгота - це відстань у градусах від початкового меридіана до заданої точки. Вона буває східною і західною.

  1. Яка точка є початком географічної системи координат?

- Початок географічної системи координат – точка О – точка перетину екватора з початковим меридіаном, який проходить поблизу Лондона.

Ви всі вірно відповідали: отже вирушаємо.

  1. Проведення подорожі – застосування знань, умінь та навичок.

І зупинка. Станція «Математична»

 Я глибоко шаную математику, бо ті, хто знайомий з нею, вбачають у ній засіб для розуміння всього існуючого.
Бхаскара-другий

Самостійна  робота  на  картках,  з  побудованою координатною площиною (завдання на партах у учнів)

1) На координатній площині побудуйте точки:

І група. А(3;1); В(4;-3); С(-2;4);

D(-2;-2);Е(-3;3); К(0;3); Р(0;-3); Н(-3;0).

ІІ група. А(4;5); В(-4;5); С(3;-2);

D(2;-2);Е(-3;-3); К(0;5); Р(0;-2); Н(-6;0).

ІІІ група. А(6;2); В(2;-5); С(-2;3);

D(-3;-2);Е(-4;4); К(0;4); Р(0;-1); Н(-4;0).

2) Накресліть прямокутник АВСD у прямокутній системі координат, якщо задано три його

вершини:

І група. В(2;2); С(2;-2); D(-4;-2).

ІІ група. А(-2;4); В(-2;-2); С(4;-2)

ІІІ група. В(-3;3); С(3;-3); D(-3;-3).

Визначте координати а) четвертої вершини; б) точки перетину відрізків АС і ВD.
ІІ зупинка. Станція «Географічна»
Географічна карта – джерело знань

Географічна карта – друга мова географії

Географ. У  первісному  суспільстві,  задовго  до народження  писемності,  картографічні  малюнки служили для цілей, пов’язаних з полюванням, випасом тварин, пошуком водних шляхів, троп.

  У Давньому Єгипті, Греції, Римі вже були відомі найпростіші способи визначення за картами відстаней та обчислення площ земельних ділянок. У середні віки, особливо в епоху Великих картографічних  відкриттів,  карти  стали  дуже  необхідними  для  морських подорожей, мореплавцям, землепрохідцям, купцям. У ХІХ ст. карти стали використовувати в  наукових дослідженнях.  Сьогодні  карти  набули  широкого  застосування.  Де  ж  зараз застосовуються карти? Плани місцевості?

Робота з картками. (Кожна група отримує картку із завданням)

І група. Знайдіть правильні варіанти визначення

географічних координат точок:

Тегеран - 36° пн. ш., 51° сх. д.

Сідней - 34° пд. ш., 150° сх. д.

Мехіко - 20° пн. ш., 99° зх. д.

Кейптаун - 33° пд. ш., 19° сх. д.

ІІ група. За заданими координатами визначте гірські

вершини й материки, на яких вони розміщені.

63° пн. ш., 151° зх. д. ( Мак-Кінлі, Північна Америка)

32° пд. ш., 70° зх. д.   (Аконкагуа, Південна Америка)

3° пд. ш., 38° сх. д.    (Каліманджаро, Африка)

29° пн. ш., 87° сх. д.  (Джомалунгма, Євразія)

ІІІ  група.  Користуючись  географічною  картою  визначте  координати  Києва,  Львова,

Харкова, Дніпропетровська.
ІІІ зупинка. Станція «Морська»

Географ.  Зараз  ми  прибули  з  вами  в  порт,  де  знаходяться  три кораблі  на  яких  ми  помандруємо  морями  й  океанами  й допоможемо  кораблям  знайти  своє  місце  розташування  і

доставити  вантаж  у  місці  призначення,  знаючи  координати об’єктів.

Завдання групам:

І група. Пасажирський теплохід «Вікторія» рухається з порту А з координатами 60° пн. ш., 31° сх. д. у порт Б з координатами 41° пн. ш., 73° сх. д. Визначте: а) назви портів А і Б; б) океан, на берегах якого вони розташовані; в) країни, яким належать порти.

( а) Санкт-Петербург і Нью-Йорк; б) Атлантичний; в) Росія і США)

ІІ група. Вантажне судно «Фрам» має перевести вантаж з порту А (38°    пн. ш., 121° зх. д.) у порт Б (41° пн. ш., 73° зх. д.), що належать одній країні. Визначте: а) назви портів А і Б; б) країну, в якій розташовані порти; в) океани, на берегах яких розташовані порти. ( а)Сан-Франциско і Нью-Йорк;б)США; в)Тихий і Атлантичний)

ІІІ група. Шхуна «Ніка» зазнала аварії під час шторму в океані. Радист передав в ефір координати:  0°ш.,    д.  Визначте  місце  знаходження  шхуни.  Біля  якого  материка  стала аварія? В якому океані? Затоці? Поспішіть на допомогу.

ІV зупинка. Станція «Творча»

«Математика така ж серйозна, як і прекрасна»

 Г. Хард

Математик:  А  зараз  кожен  з  вас  спробує  себе  у  ролі  художника.  На  моделі  координатної площини намалюйте малюнок, з’єднуючи послідовно задані точки. ( Кожен учень в групі отримує персональну картку із

завданням)

І група. Заєць:

(-2;7), (-1;9), (3;9), (2;7), (-2;7), (2;6), (2;2), (2;-2), (-2;-2), (-2;0),

(0;0), (-2;2), (-2;1), (-3,2), (-2;3), (-2;5), (-4;5), (-4;7), (-2;7).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ група. Літак:

1.  (7;0), (-5;0), (7;2), (9;5), (10;5), (10;1), (9;0).

2.  (-7;0), (0;2), (5;6), (7;6), (4;2).

3.  (0;1), (6;3), (8;-3), (4;1), (0;1).

ІІІ група. Страус:

(0;0),  (-1;1),  (-3;1),  (-2;3),  (-3;3),

(-4;6),  (0;8),  (2;5),  (2;11),  (6;10),

(3;9),    (4;5),  (3;0),  (2;0),  (1;-7),

(3;-8), (0;0).

 

 

 

 

 

 

 

  1. Творче домашнє завдання.

Математика. Намалюйте малюнок на координатній площині та запишіть  координати  послідовно  з’єднаних  точок  для  його утворення.

Географія.  Розв’язати задачу. База китобійної флотилії розташувалася на 60° пд. ш., 160° зх.

д. За розпорядженням начальника флотилії судно вирушить на промисел за китами на захід до 180° зх. д. Знайдіть на карті місце розташування бази й судна. Обчисліть відстань між ними в градусах і кілометрах. Яка глибина океану в цих точках?

  1. Підсумок уроку

Вчитель.  Подорож закінчилася. Чи сподобалась вона вам? Сьогодні на уроці ви добре працювали, подорожуючи станціями та показали гарні знання з математики та географії, довели, що ви гарні мандрівники.

Підсумуємо,  скільки  і  яких  жетонів  набрав  кожен  з  вас  в  особистому  заліку  (мотивація оцінок).

Дорогі діти! Вам належить пройти ще довгий шлях дорогою навчання. Ви, безумовно, отримаєте  ще  багато  знань  і  в  цьому  ми  бажаємо  вам  успіхів.  Дякуємо  за  урок.  На  все добре!

doc
Додано
15 лютого 2019
Переглядів
1204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку