Конспект уроку на тему "Бактерії - найменші одноклітинні організми". Перший урок з теми про бактерії. В ігровій формі проходить перше знайомство з прокаріотами. Урок супроводжується презентацією (подана на конкурс).
Відділ освіти Маневицької районної державної адміністрації Загальноосвітня школа I-III ст. №1
імені Героя України Андрія Снітка смт Маневичі
Бактерії –
найменші одноклітинні організми
Конспект уроку
Шишковська Людмила Григорівна,
учитель біології
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1
імені Героя України Андрія Снітка смт Маневичі
Маневичі – 2018
Урок № 1.
Тема: Бактерії — найменші одноклітинні організми.
Мета:
– розширити знання учнів про різноманітність представників живої природи; сформувати поняття про бактерії як прокаріотичні організми; ознайомити з будовою бактерій, особливостями їх життєдіяльності, розмноження.
– розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, сприяти формуванню в учнів гігієнічних норм і правил здорового способу життя;
– виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів, сприяти формуванню екологічного мислення та позитивної мотивації навчання з біології.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: макет п’єдесталу, лялька Бактерія, медалі, таблиці «будови клітин рослин, тварин, бактерій», зошити, підручники, пластилін, презентація.
Основні терміни й поняття: дроб΄янки, прокаріоти, еукаріоти, ціанобактерії, коки, диплококи, стрептококи, стафілококи,бацили (палички), вібріони, спірили, аероби, анаероби, спори, сапрофіти, нуклеоїд, бактеріологія.
Хід уроку
І. Організація класу (2 хв)
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь(5 хв)
З попереднього розділу вам відомо, що всі живі організми на Землі мають клітинну будову (окрім вірусів). І ви вже знаєте які структури входять до складу клітини. Отож, перш ніж перейти до вивчення нової теми проведемо розминку.
Ігровий прийом «Вірю-не вірю»
ІІІ. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку; актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності (2 хв.)
Настав час подорожі до країни «Одноклітинні», в країну, яка за розмірами може поміститись навіть у краплині води! Подорожуючи цією країною, ми повинні сформувати знання про одноклітинні організми: про їх різноманітність, будову, життєдіяльність, місце в системі органічного світу і значення в природі та житті людини.
Отже, не затримуючись – в дорогу! А розпочнемо ми з царства Бактерії або Дроб΄янки, або ще їх називають Прокаріоти (до ядерні).
Тема нашого уроку «Бактерії — найменші одноклітинні організми».
Метою нашого уроку буде з΄ясувати: що це за організми?
В чому їх особливість?
Яку мають будову?
Що їх відрізняє від інших одноклітинних організмів?
ІV. Вивчення нового матеріалу (20 хв)
План
2. Форма бактерій.
3. Внутрішня будова бактеріальної клітини
1. Основні ознаки бактерій.
Потрібно сказати, що бактерії дивовижні створіння. Якби була така собі книга рекордів живих організмів, то вони були б чемпіонами по декількох номінаціях.
Тому ми виготовили ось такий п’єдестал пошани на який ми помістимо нашу таку
бактерію «Жу-жу».
Зрозуміло що посяде вона перше місце.
І почнемо з΄ясовувати, чому бактерії стали чемпіонами?
Для порівняння скажу, що люди з΄явилися всього 10 тисяч років тому.
І першу золоту медаль ми вручаємо «За древність»
Слайд№3
Слайд№4
Вірно. Бактерії не тільки найдавніші істоти але ще вони – найдрібніші з організмів, що мають клітинну будову. Їхні разміри складають від 0,1 до 10 мкм. Усі клітини мають біль-менш однакові розміри, наш з вами організм побудований із клітин, але коли порівняти розміри вашого тіла і мого, то я звичайно маю більші розміри. Але це не означає що мої клітини більші за розміром ніж ваші, просто їхня кількість більша. Середня клітина бактерій у 10 разів менша від нашої.
На одній типографській крапочці можна размістити сотні тисяч бактерій середнього разміру. Побачити бактерії можна тільки в мікроскоп, тому їх називають мікроорганізмами. Наука, що їх вивчає називається мікробіологією. Галузь мікробіології, що вивчає бактерії, називають бактеріологією.
Започаткував її Антоні ван Левенгук у XVII ст. Що ще ви знаєте про цього вченого?
У цій грудці землі бактерій більше ніж всіх людей у Європі.
На яку медаль заслуговують наші герої? «За чисельність»
Слайд№5
А з тих пір було не мало катаклізмів і бактерії навчилися їх переносити.
Вони можуть існувати в тих місцях де ніхто не може вижити: в кипячих гейзерах, в кратерах вулканів, підземних нафтових озерах, або кислотні озера, деякі бактерії виживають навіть в космосі. Звичайно повноцінно існувати у них там не виходить, але не гинути деякий час їм вдається. (Це тільки деяким бактеріям) для того щоб витримувати ці несприятливі умови деякі бактерії навчилися вступати в стан анабіозу утворювати спори. Для цього вони висихають, зменшуються у розмірах, покриваються щільною оболонкою і засинають, до тих пір поки не настануть ці сприятливі умови.
Виходить що ми можемо вручити бактеріям ще одну
медаль «За виносливість»
Слайд№6,7.
Автотрофи – бактерії, що не потребують речовин, які виробляються іншими організмами. До них належать пурпурові бактерії, ціанобактерії, залізобактерії, сіркобактерії, азотфіксуючі бактерії.
Гетеротрофи – бактерії, що потребують готових органічних речовин.
До них належать паразити (збудники хвороб) і сапрофіти ( бактерії гниття чи бродіння).
Сапротрофи – бактерії, що отримують необхідні для життєдіяльності речовини, руйнуючи залишки мертвих організмів.
Чим живляться бактерії?
Слайд№8 Виявлено і такі бактерії, які живляться мармуром, цеглою і асфальтом, руйнуючи тим самим автошляхи, пам’ятники, будівлі. Японськими вченими було виявлено групу бактерій, яким абсолютно не шкодить отрута. Від такої отрути гинуть гризуни, доза її у половину міліграма смертельна для людини. А ґрунтові бактерії живляться цією отрутою, і це не шкодить їхній життєдіяльності.
І тому ми даємо нагороду «За всеїдність».
Слайд№9
Пригадайте як ділиться клітина? (По́діл кліти́ни — процес, у якому клітина, що називається материнською клітиною, ділиться на дві нові клітини, що називаються дочірніми клітинами)
Ще одну золоту медаль бактерії отримують «За плодючість».
Рекордів звичайно може бути ще багато, але й так ми бачимо що бактерії чемпіони, рекордсмени все справедливо. А чемпіонам належить шана і слава, чемпіонів зображують на портретах, скульптурах, ну так належить. Але постає питання, як виліпити Бактерію?
2. Форма бактерій.
Якщо ми хочемо зобразити якусь видатну людину, то ми уявляємо його ніс, очі, губи. Але ж бактерії дуже мікроскопічні, і це стало можливим завдяки мікроскопу. Вчені побачили що бактерії мають різноманітну форму. Ось ми з вами зараз почнемо ліпити скульптури бактерій з пластиліну.
Круглі – коки (ягода)
Диплококки
Стрептокок
Стафілокок (виноград)
Бацили (паличкоподібні)
Спірили
Вібріони
3. Внутрішня будова бактерії
Ми зробили скульптури бактерій залишилося намалювати портрет.
Я прошу мені допомогти.
Згадайте, який організм ми називаємо одноклітинним?
Визначення: Одноклітинні організми — група організмів, тіло яких складається з однієї клітини.
Які процеси життєдіяльності притаманні клітині? (Одноклітинні організми, як і багатоклітинні, рухаються, живляться, дихають, реагують на подразники, розмножуються.)
Ми з вами згадаємо з яких структурних частин складається рослинна і тваринна клітина і дізнаємося які структури є у бактеріальній клітині.
Порівняльна таблиця будови клітин
Рослинна клітина |
Тваринна клітина |
Бактеріальна клітина |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Клітинна мембрана, клітинна стінка, цитоплазма, мітохондрії, клітинне ядро, нуклеоїд (або кільцева ДНК), ендоплазматична сітка, центріоль, комплекс Гольджі, лізосоми, вакуолі з клітинним соком, хлоропласт, рибосоми, війки (пілі), джгутики, включення, слизова капсула.
(Діти припускають які органели є у бактеріальній клітині а вчитель замальовує на дошці.)
Але деякі з них мають джгутики - органи руху. Вони неначе вгвинчуютсья в середовище, рухаючи клітину вперед. Джгутик може бути один або декілька, вони можуть бути по всьому тілі, це тонкі білкові нитки.
V. Підсумки уроку(4 хв.)
1. «Мікрофон».
- Скажіть коротко(одним реченням), що ви знаєте про бактерії?
В пробірці знаходяться бактерії.
Через секунду кожна ділиться на двоє, потім кожна ще на двоє і так далі..
Через хвилину пробірка повна.
На якій секунді пробірка була заповнена наполовину? (59с.)
Горизонталь:
2. Група організмів, у яких виражене ядро. 9 букв (Еукаріоти)
4. Організми, які самостійно здатні синтезувати органічні речовини з неорганічних. 9 букв (автотрофи)
5. Тонкі довгі нитки, орган руху бактерій. 7 букв (Джгутик)
6. Кулясті бактерії, утворені парою клітин. 9 букв (Диплококи)
10. Одноклітинні бактерії, що мають форму коми. 8 букв (Вібріони)
11. Бактерії, що живуть за рахунок живих організмів. 8 букв (Паразити)
Вертикаль:
1. Група доядерних організмів 10 букв (Прокаріоти)
3. Одноклітинні бактерії, що мають форму циліндра. 6 букв (Бацили)
7. Ці бактерії живляться органічними рештками відмерлих рослин і тварин. 10 букв (Сапротрофи)
8. Бактерія, яка має форму ланцюжка. 10 букв (Стрептокок)
9. Одноклітинні бактерії кулястої форми. 4 букви (Коки)
VI. Оцінювання (2 хв)
VIІ. Домашнє завдання: (1хв)
а) Програмний матеріал: §17. б) Підготувати проект «Почесна грамота вручається бактеріям за..» та «Розшукуються особливо небезпечні бактерії».