Тема уроку : Спинний мозок. ЛД: «Будова спинного мозку»
Мета. Навчальна. Ознайомити учнів з особливостями зовнішньої та внутрішньої будови спинного мозку; розкрити взаємозв’язок між будовою та функціями спинного мозку; продовжити розкривати значення нервової системи для забезпечення взаємозв’язку між органами та узгодження функцій організму зі змінами довкілля.
Розвивальна. Розвивати пізнавальний інтерес, здатність до самостійної та групової аналітичної та оцінювальної роботи з інформацією, уміння працювати з текстом підручника, спостерігати, порівнювати, робити висновки.
Виховна. Формувати навички культури спілкування і співпраці; виховувати відчуття відповідальності за отриманні знання та їхнє застосування у повсякденному житті.
Формувати ключові компетентності: спілкування державною мовою, спілкування іноземними мовами, основні компетентності у природничих науках і технологіях, ініціативність і підприємливість, соціальна та громадянська компетентності, екологічна грамотність і здорове життя.
Обладнання: презентація «Нервова система людини», інтерактивна дошка дошка, інструктивні картки, моделі, малюнки, відеоматеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форма проведення: з використанням технологій дистанційного навчання (за допомогою сервісу – Гугл Міт та інтерактивної дошки – Джамбоарт.
Методи навчання:
Методи контролю: фронтальна бесіда.
Міжпредметні зв’язки: основи здоров’я.
.
Структура уроку
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Доброго дня всім! Рада вас всіх вітати!
Діти, у нас сьогодні на уроці присутні гості! Тож привітайтеся.
Настрій на урок взяли,
З посмішкою почали!
Настанову вам даю!
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати!
А зараз користуючись інтерактивною дошкою, продемонстуйте свій настрій. (Учні створюють нотатки відповідного кольору на інтерактивній дошці)
ІІ. Актуалізація почуттєвого досвіду й опорних знань учнів.
Діти, на минулому уроці ми почали вивчати нервову систему людини, познайомилися з її відділами, пригадали що таке нейрон і його будову. А зараз давайте пригадаємо вивчений матеріал і виконаємо вправу «Клоуз-тест». Ваше завдання вибрати слова з довідки і перетягуючи нотатки -вірно закінчити речення.
Клоуз-тест. Закінчити фрази: Виберіть слова з довідки і закінчіть речення:
Молодці! Пригадали.
Переходимо до наступної вправи. Діти, у вас на малюнку тринейронна дуга – сукупність структур нс , які беруть участь у здійсненні рефлексу. Давайте попрацюємо одночасно, і знайдемо пару-позначення з довідки кожній цифрі.
Гра «Знайди пару»
Молодці! Пригадали.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Діти, в 7 класі ми вже знайомилися з типами нервових систем безхребетних і хребетних тварин. Давайте пригадаємо, які ж типи нервових систем властиві цим тваринам? У яких тварин, зображених на малюнку, трубчаста нервова система?
Трубчаста |
Вузлова |
Трубчаста |
Дифузна |
Вузлова |
Добре! Молодці .
Діти, ми пам’ятаємо, що трубчаста нс представлена нервовою трубкою з нервовою порожниною. Саме в такій нервовій системі і з’являються головний та спинний мозок із поділом на відділи та нерви, що здійснюють проведення імпульсів.
Слайд 1.
Діти, хочу розпочати вивчення нового матеріалу зі слів доктора наук з фізичного виховання і спорту Національного університету фізичного виховання та спорту України.
Епіграф.
Усі країни пов’язані між собою телефоном, телеграфом, радіо, телебаченням, інтернетом. І все це ніщо в порівнянні з тією системою зв’язку, яку створила сама природа і яка обслуговує людський організм, тобто нашу нервову систему.
О.В. Андреєва
ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Інтерактивна дошка
Давайте запишемо тему нашого сьогоднішнього уроку - «Спинний мозок». На сьогоднішній урок ми маємо такі завдання:
І. Розглянути розміщення та загальну характеристику спинного мозку.
ІІ. Ознайомитись з оболонками спинного мозку.
ІІІ. Вивчити будову сірої та білої речовини спинного мозку.
ІV. Сформувати поняття про cегментарну будову спинного мозку.
V. Функції спинного мозку.
VІ. Травмування спинного мозку.
V. Сприйняття і первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.
Інтерактивна дошка
Розповідь вчителя.
Спинний мозок людини міститься у каналі хребта. Він починається від краю потиличного отвору і закінчується на рівні першого або другого поперекових хребців. У дорослої людини спинний мозок являє собою циліндричний тяж (канат) довжиною 43 - 45 см, діаметром 0,8 - 1,4 см і масою близько 35 - 40 г.
Діти, вам було задано на сьогодні випереджальне завдання про будову спинного мозку. Робота з інтерактивною дошкою
Прошу починає Берген Юлія.
Учениця 1.
У центрі спинного мозку проходить центральний спинномозковий канал, заповнений спинномозковою рідиною. Навколо нього зосереджена сіра речовина, утворена тілами нейронів. На поперечному зрізі сіра речовина має форму метелика. Сіра речовина спинного мозку складається з 3 % тіл рухових нейронів та 97 % вставних нейронів.
Зовнішній шар спинного мозку утворений білою речовиною, що складається з відростків нейронів, які утворюють провідні шляхи. Задні корінці — аксони чутливих нейронів, передні корінці — аксони рухових нейронів.
Далі надаємо слово Литовченко Дімі, який повідоме нас про спинномозкові нерви.
Учень 2.
Спинномозкові нерви утворюються внаслідок злиття переднього і заднього корінців спинного мозку. Нерви виходять через міжхребцеві отвори.
Далі Кравцов Антон розкаже нам про оболонки спинного мозку.
Учень 3.
Від стінок каналу спинний мозок відділяє епідуральний простір, який містить нерви, кровоносні судини, жирову та сполучну тканини, і який захищає його від пошкоджень, та три мозкові оболонки: внутрішня — м'яка, середня — павутинна і зовнішня — тверда.
Безпосередньо до зовнішньої поверхні мозку прилягає м’яка (судинна) оболонка, яка складається з пухкої сполучної тканини, у якій розгалужуються численні кровоносні судини, що живлять мозок.
Назовні від судинної розташована павутинна оболонка — тонка напівпрозора мембрана, покрита плоскими клітинами, непроникна для рідин. Між павутинною й м'якою оболонками є підпавутинний простір, з'єднаний із центральним каналом. У порожнинах цих утворів циркулює мозкова рідина — ліквор, яка захищає нейрони від механічних впливів, забезпечує живлення клітин усього спинного мозку та позбавляє нейрони від продуктів обміну речовин.
Тверда зовнішня оболонка утворена щільною волокнистою дуже міцною сполучною тканиною, містить нерви й судини. У цій оболонці спостерігається найвища концентрація больових рецепторів в організмі людини, у той час як у самому мозку таких рецепторів немає.
Далі Максим Костенко.
Учень 4
Спинний мозок має сегментарну будову: відповідно до кількості хребців у спинному мозку є 31 сегмент. Від кожного сегмента відходять спинномозкові нерви. Всього від спинного мозку відходить 31 пара змішаних спинномозкових нервів, кожен з яких починається двома корінцями: переднім (руховим) і заднім (чутливим). У складі передніх корінців містяться також вегетативні нервові волокна. На задніх корінцях розташовані нервові вузли — скупчення тіл чутливих нейронів. З'єднуючись, корінці утворюють змішані нерви.
Далі слово надається Дімі Дешевило.
Учень 5
Кожна пара спинномозкових нервів іннервує певну ділянку тіла:
шийні і перший грудний сегмент чутливими нейронами одержують інформацію від шкіри, м'язів голови, шиї і верхніх кінцівок та контролюють роботу цих органів;
грудні сегменти приймають сигнали та регулюють функції м'язів тулуба, внутрішніх органів черевної і грудної порожнини. Нейрони цих сегментів беруть участь у регуляції роботи серця, стану всіх судин, органів дихання, шлунково-кишкового тракту, тощо;
поперековий і крижовий сегменти відповідають за чутливі й рухові функції поясу нижніх кінцівок, керують роботою м'язів нижніх кінцівок і органами, розташованими в тазової області, беруть участь у регуляції сечовипускання і дефекації.
Діти, зараз познайомимося з функціями спинного мозку. До вашої уваги відеоматеріал. Давайте вимкнемо всі мікрофони, щоб не фонило.
Відеоматеріал: https://youtu.be/J_CURWitlN8 (1:52 час)
Вчитель Отже, спинний мозок відіграє роль двостороннього провідного шляху між головним мозком і периферичною нервовою системою, а також керує простими рефлекторними діями.
Діяльність спинного мозку перебуває під контролем головного, який регулює спинномозкові рефлекси.
Слайд
Завдяки спинному мозку здійснюються будь-які рухові дії людини: встати, взяти, підняти, побігти, піти, відрізати, намалювати й багато-багато інших, які людина, не помічаючи, здійснює у своєму повсякденному житті. Жоден найсучасніший робот не здатний виконати й тисячної частки тих рухів і дій, які підвладні людині й здійснюються за допомогою спинного мозку. Він має нервові центри, що забезпечують роботу серця, шлунку, печінки, нирок та багатьох інших органів, без яких життя людини не можливе. За допомогою спинного мозку збирається й подається до головного мозку майже вся інформація про вплив тепла й холоду, дотику й тиску, розтягнення й болю.
Слайди .
Оскільки спинний мозок виконує надважливі функції, можна зробити висновок про те, наскільки серйозні проблеми може спричинити його травмування. Травми хребта та спинного мозку небезпечні не тільки для здоров’я, але й для життя, особливо коли пошкоджено його шийний відділ. Тоді людина може загинути від зупинки дихання або серця.
Запам’ятайте! Найчастіше травми шийного відділу хребта та спинного мозку трапляються як наслідок пірнання в неглибоку річку з берега вниз головою.
Травми інших відділів хребта і спинного мозку також небезпечні, бо спричиняють паралічі кінцівок і м’язів кишечнику. Кожній людині слід навчитися передбачати та уникати травматичні ситуації, тобто турбуватися про своє здоров’я та життя.
Діти, але наука не стоїть на місці
Слайд Інформаційна хвилинка «Новини науки».
При травмі спинного мозку в людини порушуються зв’язки між нейронами і тіло втрачає рухливість. 2014-й рік приніс надію мільйонам людей, які назавжди прикуті до інвалідних візків. Приводом для оптимізму стали результати досліджень, у рамках яких швейцарські вчені навчили ходити паралізованого щура. Вони вживили гнучкі електроди в спинний мозок гризуна й адаптували параметри електричних імпульсів до нервової системи тварини. У результаті щур зміг не тільки бігати, а й долати різні перешкоди, у тому числі, підніматися по сходах.
Незважаючи на прогрес науки, пам`ятайте, що краще користуватися тим, чим наділила вас природа.
Слайд .
Давайте відпочинемо
Енерджайзер. Вправа «Слон»
Наразі пропоную вправу, яка активізує і балансує всю цілісну систему організму «інтелект - тіло», покращує концентрацію уваги.
Отже, вухо щільно притиснути до плеча. Одночасно витягнути одну руку, як хобот слона, і почати малювати нею горизонтальну вісімку, починаючи від центру зорового поля і йдучи вгору проти годинникової стрілки. Очі стежать за рухами кінчиків пальців. Потім поміняти руки. Вправу виконувати повільно, по 3-5 разів кожною рукою.
Інтригує твердження фахівців, що «Слон» дозволяє виявити приховані здібності і розширити межі можливостей мозку.
Узагальнення
Слайд .
А тепер, діти, дістаємо зі схованок приховані здібності, і черзі відповідаємо на запитання тестів.
Тести
Слайд .
1. Укажіть, до якої нервової системи належить спинний мозок:
А) периферичної; В) центральної;
Б) вегетативної; Г) соматичної.
Слайд .
2. Якими нервовими волокнами утворені задні корінці спинного мозку?
А) руховими; Б) чутливими; В) рецепторними.
Слайд .
3. Якими нервовими волокнами утворені передні корінці спинного мозку?
А) руховими; Б) чутливими; В) рецепторними.
Слайд .
4. Сіра речовина в спинному мозку утворена:
А) скупченням аксонів; Б) скупченнями дендритів; В) тілами рухових і вставних нейронів.
Слайд.
5. Сіра речовина спинного мозку людини складається з:
А) 3%рухових і 97%вставних нейронів;
Б) 97%рухових і 3%вставних нейронів;
В) 31%рухових і 69%вставних нейронів;
Г)69% рухових і 31%вставних нейронів.
Слайд .
6. Спинний мозок виконує функцію:
А) тільки рефлекторну;
Б) тільки провідникову;
В) рефлекторну і провідникову;
Г) рефлекторну, провідникову та збуджувальну.
Завдання.
Слайд.
Слайд .
Вправа «Сенкан».
Завдання. Складіть сенкан до поняття «Спинний мозок».
Слайд .
Рефлексія. Оцінка роботи учнів та класу в цілому.
Учні по черзі обирають на екрані початок фрази рефлексії і продовжують речення висловлюються одним
• сьогодні я дізнався...
• було цікаво....
• було важко...
• я зрозумів, що...
• тепер я можу...
• я відчув, що...
• я набув...
• я навчився...
• у мене вийшло...
• я зміг...
• я спробую...
• мене здивувало...
• урок дав мені для життя...
• мені захотілося...
Діти, сьогоднішній урок з вами мені приніс задоволення, всі плідно порацювали. Я вам зараз надсилаю свій смайлик , прошу поділитися ним зі мною. (учні за допомогою смайликів на сервісі Гугл Міт надсилають свій настрій)
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.
Опрацювати параграф 36 підручника, с.175 - ЛД (мал.141) , завдання 1-3(Тести) (І,ІІ), «Поміркуйте» (ІV).
Слайд
Вірте в себе, вірте в успіх справи, якою ви займаєтеся, та впевнено йдіть до мети!