Конспект уроку біології у 8-му класі з теми "Газообмін у легенях і тканинах" із діяльнісним підходом до навчання. Конспект містить тестові завдання на етапі актуалізації опорних знань та під час систематизації знань, а також завдання практичного спрямування.
8 клас
Тема «Дихання»
Тема уроку: Газообмін у легенях і тканинах
Мета: охарактеризувати процеси газообміну в легенях і тканинах; розвивати логічне мислення, використовуючи різноманітні прийоми (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, конкретизація); виховувати звичку до систематичної розумової праці та розуміння важливості біологічних знань для пояснень особливостей організму людини.
Основний зміст і структура уроку
Етап І – психологічне налаштування на співпрацю
Метод – фронтальна бесіда «Про що дізнались на минулому уроці?»
Етап ІІ – актуалізація опорних знань
Метод – «Незакінчене речення», тестування
Форма – фронтальна
І варіант |
ІІ варіант |
Назвіть орган дихальної системи А – гортань Б – нирка В – грудина Г - аорта
|
Назвіть газ, необхідний для забезпечення процесів життєдіяльності людини А – озон Б – вуглекислий В – азот Г - кисень |
Назвіть орган дихальної системи, що належить до верхніх дихальних шляхів А – легеня Б – носоглотка В – трахея Г - бронх |
Назвіть орган дихальної системи, що належить до верхніх дихальних шляхів А – легеня Б – носоглотка В – трахея Г - бронх |
Назвіть орган дихальної системи, у якому розташовані нюхові рецептори А – легеня Б – бронх В – трахея Г – носова порожнина |
Укажіть загальну кількість часток у легенях людини А – дві Б – три В – чотири Г - п’ять |
Назвіть орган, у якому розташований голосовий апарат А – трахея Б – бронх В – гортань Г - легеня |
Назвіть структуру, що вкриває поверхню легень зовні: А – трахея Б – плевра В – діафрагма Г – черевний прес |
Укажіть правильний перелік органів, які входять до складу дихальної системи А – носова порожнина, трахея, серце, легені Б - носова порожнина, легені, капіляри серце
В – носова порожнина, гортань, бронхи, легені Г - носова порожнина, гортань, щитоподібна залоза, легені
|
Установіть відповідність між органами дихальної системи та їхніми функціями 1 носова порожнина 2 гортань 3 трахея 4 легені А – газообмін Б – проведення повітря і формування звуків В – проведення та зігрівання повітря Г – проведення повітря Д – розтягування легень |
Етап ІІІ – мотивація навчальної діяльності – створення проблемної ситуації
Метод – тестування, евристична бесіда
І варіант |
ІІ варіант |
Укажіть фактор, який впливає на частоту дихання: А – якісний склад їжі Б – артеріальний тиск В – інтенсивність реабсорбції Г – вміст СО2 у крові Д – вміст О2 у крові
|
Укажіть гуморальний фактор, здатний прискорити частоту дихальних рухів А – підвищення концентрації О2 в крові Б – зниження концентрації О2 в крові В - зниження концентрації СО2 у крові Г – підвищення концентрації СО2 у крові |
Етап ІУ – основна частина уроку
Метод – пошукова бесіда, повідомлення вчителя
Метод – пошукова фронтальна бесіда:
Метод – пошукова фронтальна бесіда
Метод – евристична бесіда
Метод-евристична бесіда за малюнком
Метод-евристична бесіда за малюнком
Висновок: причиною газообміну є різниця парціальних тисків кисню і вуглекислого газу
Метод – пошукова фронтальна бесіда
Етап У – застосування та закріплення знань
Метод- самостійна робота з текстом підручника стор.71 §14 – що таке Гірська (висотна хвороба)?
Зворотній зв'язок – фронтальна бесіда
Метод – самостійна робота з підручником стор. 71 §14 - Чому аквалангісту потрібно підніматися з глибини повільно?
Зворотній зв'язок – фронтальна бесіда
Етап У – систематизація знань
Метод – тестування
Форма - фронтальна
І варіант |
ІІ варіант |
Укажіть речовину, що утворюється в капілярах легень у процесі газообміну А – гідрокарбонат калію Б – оксигемоглобін В – фібриноген Г - колаген
|
Розташуйте процеси засвоєння тканинами організму кисню, починаючи з моменту вдиху А – дифузія кисню з альвеолярного повітря в кров Б – транспортування кисню у вигляді оксигемоглобіну В – проникнення кисню в тканинну рідину Г – заповнення альвеол повітрям
|
Укажіть гуморальний фактор, здатний прискорити частоту дихальних рухів А – підвищення концентрації О2 в крові Б – зниження концентрації О2 в крові В - зниження концентрації СО2 у крові Г – підвищення концентрації СО2 у крові
|
Назвіть структуру (1) та процес (2), у результаті якого відбувається газообмін у легенях А 1 - альвеола; 2 – випаровування Б 1 – нефрон; 2 – реабсорбція В 1 – альвеола; 2 – фільтрація Г 1 – альвеола; 2 - дифузія |
Етап УІ – домашнє завдання - опрацювати §14, вміти пояснювати схему газообміну в легенях та тканинах, тести стор. 72, задача стор. 72
Етап УІІ – рефлексія
Метод – «Незакінчене речення»
Форма – фронтальна