Мета: розкрити зміст і головну думку казки; зацікавити творчою спадщиною братів Грімм; удосконалювати навички виразного, вдумливогочитання, переказу фольклорних творів; розвивати усне мовлення школярів; виховуватипрацелюбність та доброту, почуття поваги докультури інших народів.
Тема. Брати Грімм. Казка «Пані Метелиця»
Мета: розкрити зміст і головну думку казки; зацікавити творчою спадщиною братів Грімм; удосконалювати навички виразного, вдумливого читання, переказу фольклорних творів; розвивати усне мовлення школярів; виховувати працелюбність та доброту, почуття поваги до культури інших народів.
Обладнання: портрети братів Грімм, збірки їхніх творів, ілюстрації до них.
Теорія літератури: народна казка, конфлікт, герої-персонажі.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— У народі завжди вірили, що працьовита й добра людина, хоча інколи й страждає, проте все одно отримує винагороду за своє праведне життя й стає щасливою. Тому про це у різних народів складено безліч казкових історій. Є така казка і в збірці братів Грімм, називається «Пані Метелиця». Через що сумувала героїня, чому раділа, чому не залишилася жити у доброї господині, ми дізнаємося, познайомившись із цим твором. І кожен має зрозуміти, чому, читаючи цю казку, ми, сучасні люди, вболіваємо за героїню, засмучуємось або відчуваємо полегшення, коли історія закінчується добре для доброї людини, а зла й вередлива справедливо покарана.
— Що найбільше в казці сподобалося? Чому?
Поставте (спираючись на зміст казки) вчителеві запитання, на які б ви хотіли почути відповідь?
Уявіть, що ви можете поспілкуватися з героями казки. Що б ви у них запитали?
Поєднайте означення з особами та предметами, які вони характеризують:
гарна, роботяща, гидка, лінива, чудова, розмаїті, невеличка, стара, ласкаві слова, баба, пасербиця, лука, донька, квіти, хатинка.
На основі тексту та за допомогою власної уяви описати одного з героїв казки.
Спробувати уявити та описати думки двох доньок, яким доводилось працювати у Пані Метелиці.
Навчитися виразно читати казку «Пані Метелиця», виконувати її в ролях; зробити ілюстрації.
Тема. Брати Грімм. «Пані Метелиця». Уславлення любові до праці та інших людських чеснот
Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки; розвивати навички співвіднесення казкових подій із реальними; вміння аналізувати образи героїв за їхніми вчинками та моральними якостями; виховувати працьовитість, чесність та інші моральні якості, що становлять загальнолюдські цінності.
Обладнання: портрети братів Грімм, збірки їхніх казок, ілюстрації до них; сигнальні кружечки із зображенням емоцій.
Теорія літератури: конфлікт, народна казка, образ-персонаж, план твору.
ХІД УРОКУ
— З давніх-давен люди розуміли, що невтомна праця — це джерело їхнього добробуту, самого життя. Тому змалку привчали дітей до праці. Спочатку за допомогою казок, ігор, а потім і доручаючи виконувати різні нескладні господарські справи. Прикладом такої навчальної казки є «Пані Метелиця», з якою ви познайомилися. Оскільки ми вивчаємо художній твір, то на сьогоднішньому уроці спробуємо визначити своєрідність його конфлікту, охарактеризувати образи героїв і дати відповіді на запитання, чому для дочки та пасербиці одна й та сама пригода закінчилася зовсім по-різному.
Діти по черзі ставлять по 4-5 запитань одне одному щодо змісту казки й відповідають.
1. Інтерактивна вправа «Вирази свої емоції»
Відповідно до змісту висловлювання вчителя учні піднімають сигнальні кружечки із зображенням різних емоційних станів або відтворюють їх мімікою.
радість, задоволення сум, занепокоєння, байдужість
— Щоб запам'ятати художній твір, вміти його переказувати, виділяти основне, треба добре навчитися складати план. Для цього слід поділити казку на смислові частини (нерідко вони відповідають абзацові) й дати їм заголовки. У плані бажано не вживати поряд однакові слова, пункти плану не мають збігатися із заголовком твору. Речення повинні бути невеликими, але змістовними, відображати суть того, про що йдеться у відповідній частині тексту. Вони будуть слугувати вам опорою під час переказу твору.
Рідна дочка |
Пасербиця |
Мачуха |
Гидка, лінива, заздрісна, груба, байдужа, жадібна |
Гарна, роботяща, безкорислива, добра, чесна, ввічлива, милосердна, щира, відверта, любить свій дім, край |
Зла, груба, несправедлива, недобра, заздрісна |
5. За допомогою інтерактивного прийому «Мозковий штурм» визначити своєрідність конфлікту казки «Пані Метелиця»
Очікувана відповідь
Боротьба між добром і злом виявляється у різному ставленні її героїв до старших, праці, матеріальних (як дочка й мати) та духовних і моральних цінностей (як пасербиця).
Очікувана відповідь
«Пані Метелицю» дійсно склав німецький народ, але записали й обробили казку німецькі вчені — брати Грімм.
У гостях добре, а вдома краще.
Яка служба, така й плата.
Хто більше має, той більше хоче.
Хто добре працює, тому й щастить.
Доброму всюди добре.
Хочеш бути щасливим, то не будь лінивим.
Хто дрімає, той щастя не має.
Щастя у повітрі не в'ється, а працею дістається.
Хто зле робить, то все собі шкодить.
Підготувати інсценівки-діалоги за казкою «Пані Метелиця»; навчитися характеризувати героїв та робити висновки.