Конспект уроку "Брати Грім. Казка "Пані Метелиця"

Про матеріал

Мета: розкрити зміст і головну думку казки; заціка­вити творчою спадщиною братів Грімм; удо­сконалювати навички виразного, вдумливогочитання, переказу фольклорних творів; роз­вивати усне мовлення школярів; виховуватипрацелюбність та доброту, почуття поваги докультури інших народів.

Перегляд файлу

Тема. Брати Грімм. Казка «Пані Метелиця»

Мета: розкрити зміст і головну думку казки; заціка­вити творчою спадщиною братів Грімм; удо­сконалювати навички виразного, вдумливого читання, переказу фольклорних творів; роз­вивати усне мовлення школярів; виховувати працелюбність та доброту, почуття поваги до культури інших народів.

Обладнання: портрети братів Грімм, збірки їхніх творів, ілю­страції до них.

Теорія літератури: народна казка, конфлікт, герої-персонажі.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

— У народі завжди вірили, що працьовита й добра людина, хоча інколи й страждає, проте все одно отримує винагороду за своє пра­ведне життя й стає щасливою. Тому про це у різних народів складено безліч казкових історій. Є така казка і в збірці братів Грімм, нази­вається «Пані Метелиця». Через що сумувала героїня, чому раді­ла, чому не залишилася жити у доброї господині, ми дізнаємося, познайомившись із цим твором. І кожен має зрозуміти, чому, чи­таючи цю казку, ми, сучасні люди, вболіваємо за героїню, засму­чуємось або відчуваємо полегшення, коли історія закінчується до­бре для доброї людини, а зла й вередлива справедливо покарана.

  1.    Оголошення теми й мети уроку
  2. Актуалізація опорних знань
    1.      Розповідь учнів про відомих збирачів фольклору
    2.      Переказ самостійно прочитаних казок братів Грімм
    3.      Визначення в казках головного конфлікту, реального та фантастичного
  3. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
    1.      Виразне читання казки братів Грімм «Пані Метелиця» з коментарями вчителя та поясненням незнайомих і малознайомих слів та виразів.
  •         Пасербиця нерідна дочка для одного з подружжя;
  •         гидка негарна;
  •         попелюшка та, що виконує найбруднішу роботу в домі;
  •         починок намотані на паличку нитки;
  •         мачуха нерідна мати, дружина батька;
  •         лаяти на всі заставки дуже голосно й образливо;
  •         знепритомніла втратила свідомість;
  •         відлягло від серця — заспокоїлася;
  •         пряжене тушковане, приготовлене на слабкому вогні;
  •         бракує не вистачає;
  •         брама ворота з надбудовою;
  •         цямрина частина колодязя, що виступає над землею;
  •         терен колючий чагарник;
  •         загадувати роботу давати завдання щось зробити;
  •         гадаючи думаючи.
    1.      Обмін враженнями про прочитане

Що найбільше в казці сподобалося? Чому?

  1.      Завдання на допитливість

 Поставте (спираючись на зміст казки) вчителеві запитання, на які б ви хотіли почути відповідь?

Уявіть, що ви можете поспілкуватися з героями казки. Що б ви у них запитали?

  1.    Закріплення знань, умінь та навичок
  1. Пошукове завдання

Поєднайте означення з особами та предметами, які вони харак­теризують:

 

гарна, роботяща, гидка, лінива, чудова, розмаїті, невеличка, стара, ласкаві слова, баба, пасербиця, лука, донька, квіти, хатинка.

 

  1. Творче завдання

На основі тексту та за допомогою власної уяви описати одного з героїв казки.

Спробувати уявити та описати думки двох доньок, яким доводилось працювати у Пані Метелиці.

  1.    Домашнє завдання

Навчитися виразно читати казку «Пані Метелиця», виконувати її в ролях; зробити ілюстрації.

  1. Підсумок уроку


Тема. Брати Грімм. «Пані Метелиця». Уславлення любові до праці та інших людських чеснот

Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки; розвивати навички спів­віднесення казкових подій із реальними; вміння аналізувати образи героїв за їхніми вчинками та моральними якостями; виховувати працьо­витість, чесність та інші моральні якості, що становлять загальнолюдські цінності.

Обладнання: портрети братів Грімм, збірки їхніх казок, ілюстрації до них; сигнальні кружечки із зо­браженням емоцій.

Теорія літератури: конфлікт, народна казка, образ-персонаж, план твору.

ХІД УРОКУ

  1. Мотивація навчальної діяльності школярів

З давніх-давен люди розуміли, що невтомна праця це дже­рело їхнього добробуту, самого життя. Тому змалку привчали дітей до праці. Спочатку за допомогою казок, ігор, а потім і доручаючи виконувати різні нескладні господарські справи. Прикладом такої навчальної казки є «Пані Метелиця», з якою ви познайомилися. Оскільки ми вивчаємо художній твір, то на сьогоднішньому уроці спробуємо визначити своєрідність його конфлікту, охарактеризу­вати образи героїв і дати відповіді на запитання, чому для дочки та пасербиці одна й та сама пригода закінчилася зовсім по-різному.

  1.    Оголошення теми й мети уроку
  2. Актуалізація опорних знань
    1. Робота в парах

Діти по черзі ставлять по 4-5 запитань одне одному щодо змісту казки й відповідають.

  1. Виконання в ролях улюблених епізодів з казки «Пані Метелиця» з обґрунтуванням вибору
  1. Формування вмінь та навичок учнів

1. Інтерактивна вправа «Вирази свої емоції»

Відповідно до змісту висловлювання вчителя учні піднімають сигнальні кружечки із зображенням різних емоційних станів або відтворюють їх мімікою.

C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image4.jpeg

радість, задоволення сум, занепокоєння, байдужість

  •         Пасербиця порізала ниткою пальці до крові.
  •         Мачуха почала лаяти пасербицю.
  •         Дівчинка впала у криницю й опинилася на чудовій луці.
  •         Дівчинка допомогла печі й витягла хліб, щоб не згорів.
  •         Дівчинка добре вибивала подушки, й на світі йшов сніг.
  •         На пасербицю за її невтомну працю й доброту полився золотий дощ.
  •         Ледащиця сиділа біля криниці й пряла.
  •         Дочка вже другого дня почала лінуватися, не працювала як слід у пані Метелиці.
  •         Смола так пристала до ледащиці, що та не відмилася, скільки й жила на світі.
  1. Слово вчителя

Щоб запам'ятати художній твір, вміти його переказувати, виділяти основне, треба добре навчитися складати план. Для цього слід поділити казку на смислові частини (нерідко вони відповіда­ють абзацові) й дати їм заголовки. У плані бажано не вживати по­ряд однакові слова, пункти плану не мають збігатися із заголовком твору. Речення повинні бути невеликими, але змістовними, відо­бражати суть того, про що йдеться у відповідній частині тексту. Вони будуть слугувати вам опорою під час переказу твору.

  1.      Заповнення таблиці-характеристики героїв казки
    (за варіантами, колективно або в групах)

Рідна дочка

Пасербиця

Мачуха

Гидка,

 лінива, заздрісна,

 груба,

байдужа, жадібна

Гарна, роботяща, безкорислива,

добра, чесна, ввічлива,

милосердна, щира, відверта,

любить свій дім, край

Зла,

груба,

несправедлива,

 недобра, заздрісна

 

5. За допомогою інтерактивного прийому «Мозковий штурм» визначити своєрідність конфлікту казки «Пані Метелиця»

Очікувана відповідь

Боротьба між добром і злом виявляється у різному ставленні її героїв до старших, праці, матеріальних (як дочка й мати) та духо­вних і моральних цінностей (як пасербиця).

  1. Закріплення знань, умінь та навичок
    1. Розв'язання проблемних питань
  •      Ми говоримо: «Казка братів Грімм "Пані Метелиця"» і разом із тим: «"Пані Метелиця" народна казка». Чому так?

Очікувана відповідь

«Пані Метелицю» дійсно склав німецький народ, але записали й обробили казку німецькі вчені — брати Грімм.

  •           Яким чином казка пов'язана з нашим реальним життям? (Кожному потрібно працювати, бути щирим та доброзичливим, щоб мати успіх.)

 

  1. Визначте, які прислів'я можна віднести до характеристики пасербиці, а які — до удовиної дочки чи до обох героїнь.

У гостях добре, а вдома краще.

Яка служба, така й плата.

Хто більше має, той більше хоче.

Хто добре працює, тому й щастить.

Доброму всюди добре.

Хочеш бути щасливим, то не будь лінивим.

Хто дрімає, той щастя не має.

Щастя у повітрі не в'ється, а працею дістається.

Хто зле робить, то все собі шкодить.

  1.      Домашнє завдання

Підготувати інсценівки-діалоги за казкою «Пані Метелиця»; навчитися характеризувати героїв та робити висновки.

  1.   Підсумок уроку
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Доценко Наталія Петрівна
    Брати Грім - чюдові казкарі!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 березня 2018
Переглядів
1238
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку