Тема: Роль сім'ї у моєму житті. Бюджет сім'ї, економія і збереження майна. Навчальний поект "Дослідження своїх витрат за тиждень"
Формування предметних компетентностей: сформувати в учнів уявлення про сім’ю, сімейний бюджет,доходи та витрати, розширити знання дітей про прибутки, джерела їх надходження та шляхи використання.
Формування ключових компетентностей:
1. Спілкування державною та рідною мовами: формувати навички висловлюватись рідною мовою, поповнити словниковий запас учнів, робити висновки на основі інформації.
2.Математична компетентність: оперувати текстовою та числовою інформацією, використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях.
3. Соціальна і громадянська: розвивати уміння висловлювати власну думку, слухати і чути інших, ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях, співпрацювати в команді, аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет, робити споживчий вибір, спираючись на різні дані.
4. Уміння вчитися впродовж життя: формувати вміння організовувати та планувати свою навчальну діяльність,
5. Ініціативність і підприємливість:формувати вміння вирішувати життєві проблеми, аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення, використовувати критерії раціональності,практичності, ефективності та точності, з метою вибору найкращого рішення.
Навчальні ресурси: презентація, відео, картки для групової роботи,лепбук, плакат (розходи сім’ї на тиждень).
Тип уроку: формування компетентностей.
Форма проведення: урок ток-шоу.
І. Вступна частина.
1. Організаційний момент.
- Добрий день шановні гості. Ми вас вітаємо у студії 4-Б класу на телепередачі «Сім’яTV”. (слайд1)
2.Оголошення теми і мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми в нашій студії поговоримо про роль сім’ї в житті людини, поговоримо про сімейний бюджет, економію і збереження майна. Для цього я запросила в студію експертів психологів, ви отримаєте юридичну консультацію, а також у нас в гостях сім’я Захарових , яка поділиться з нами результатами своїх витрат на тиждень. Я думаю, що всі ці питання дуже актуальні в наш час.
ІІ.Основна частина (формування предметних та ключових компетентностей)
1)Виступ групи психологів.(слайд2)
Я запрошую групу психологів, вони нам розкажуть про відмінність між поняттями «рід», «рідня», «родина». Для цього вони виготовили лепбук. (виступ групи психологів)
Рід – ряд поколінь, що походять від одного предка, усі родичі,рідні, родина, рідня.
Рідня – чиїсь родичі близькі чи далекі.
Родина – група людей, що складається з чоловіка, жінки, дітей та інших близьких родичів, які проживають разом; сім’я.
У кожного з вас є своя сім’я , є прізвище, ім’я та по батькові. Ім’я своїй дитині батьки вибирають за бажанням. А тепер я хочу, щоб ви подивились в люстерко. Кого ви там побачили. Так, ви побачили кожен сам себе і таких людей на Землі ,як ви більше нема і не буде.
Шановні психологи, що на вашу дімку потрібно дитині? (любов, турбота, піклування )
А хто може дати любов, турботу, піклування? (сім’я, батьки)
Як діти повинні ставитися до своїх батьків? (поважати, піклуватися, розуміти їх)
А зараз заплющить очі і на кілька хвилин уявіть себе добрими чарівником. Подумайте, щоб ви зробили для своєї родини, щоб вона була щаслива?
Я вам зараз роздам картки, а ви підкресліть, будь ласка, що треба робити, щоб у сім’ї була злагода, щастя і радість.
Робота в групах. (допомагати один одному, дивитися разом телевізор, допомагати дідусям та бабусям, просити купити іграшку, не прибирати в кімнаті, вітати зі святом, разом відпочивати, розповідати один одному новини, пізно лягати і пізно прокидатися, піклуватися про менших братів і сестер.)
Прочитайте, що ви підкреслили.
А тепер підсумуємо, що ж таке сім’я? (сім’я, мов сонечко зігріває кожну дитину від народження і до кінця життя. Родина – це гніздечко любові і тепла для кожного з нас)
ФІЗХВИЛИНКА
2) Виступ групи юристів.(слайд3)
- Погляньте, яка чудова наша Батьківщина! Сім’я до сім’ї – це вже народ . А міцна сім’я – міцна держава. І в Україні, як і у всіх країнах існують закони.
- Як називається основний закон України? (Конституція)
- І зараз група юристів надасть нам інформацію про те, що говориться в Конституції України про сім’ю.
(Стаття 51 Конституції України проголошує, що сім’я, материнство і батьківство охороняється законом.
Сім'я, дитинство, материнство і батьківство перебувають під захистом держави. Держава виявляє піклування про сім'ю шляхом створення і розвитку широкої мережі пологових будинків, дитячих ясел і садків, шкіл-інтернатів та інших дитячих закладів, організації і вдосконалення служби побуту та громад-ського харчування,
Батьки зобов'язані утримувати своїх неповнолітніх дітей і непрацездатних повнолітніх дітей, які потребують матеріальної допомоги. При ухиленні батьків від цього обов'язку кошти* на утримання дітей стягуються з них в судовому порядку.
Діти зобов'язані піклуватися про батьків і надавати їм допомогу.
Для підтримки ладу в сім’ї, всі її члени повинні дотримуватись певних обов’язків.
А чи є у вас обов’язки? Які?
Шановні юристи, вам слово. Розкажіть, будь ласка, про обов’язки батьків і дітей.
Обов’язки батьків:
Забезпечувати житлом, харчами, одягом.
Фінансування сім’ї.
Дбати про духовність сім’ї.
Дбати про здоров’я членів родини.
Обов’язки дітей:
Любити і поважати своїх батьків та членів родини.
Допомагати старшим по господарству.
Берегти себе.
Навчатися у школі, виконувати домашнє завдання.
*Робота в групах (вибрати сімейні обов’язки для дівчаток, для хлопчиків)
Дякую, шановні панове юристи, ми від вас отримали цінну інформацію.
3) Група економістів.
А зараз огляд економічних новин (відео)4.
Цей репортаж нас закликає поговорити про бюджет і збереження майна.
У мене є декілька питань до групи економістів. Поясніть нам, будь ласка, що таке бюджет?
Бюджетом називають суму доходів і витрат, розраховану на якийсь час – зазвичай на місяць, квартал (3 місяці) або рік. Таким чином, це кошти, які можна витратити за певний проміжок часу. Зрозуміло, бюджет існує не тільки у сім’ї, він є у будь-якого підприємства, у кожної держави.
Що таке сімейний бюджет( Сімейний бюджет - це гроші, які надходять у сім’ю). - Назвіть основні доходи сім’ї. ( Заробітна плата батьків, доходи від підсобного господарства (дача ), від суспільних фондів (пенсії, стипендії ...), дотації (державна грошова допомога).
- А які ще можуть бути доходи? (Гроші можна виграти в лотерею «Лото - забава», отримати в подарунок на день народження, заколядувати і защедрувати, здати пляшки.
- На що сім’я витрачає гроші? Які у неї витрати? обов’язкові (основні) і необов’язкові (другорядні). (Плата за комунальні послуги, навчання, харчування, лікування, проїзд у транспорті, іграшки, телефонні розмови...) -А чи може у вас бути свій бюджет! (Твій бюджет складають кишенькові гроші, видані батьками на тиждень або на місяць. Ти можеш витратити їх в перший же день, а потім гірко шкодувати, що не вдалося сходити з друзями в кіно, купити гарну ручку, шпильку або комп’ютерну гру. У вирішенні цієї проблеми може допомогти складання особистого бюджету, тобто співвіднесення передбачуваних доходів і витрат.)
А як діти можуть поповнити сімейний бюджет? (здати склотару, макулатуру, щось виготовити своїми руками і продати).
А зараз погляньте на екран і скажіть, які дії можуть призвести до економії, а які до зайвих витрат?
Доберіть до слова економний синоніми (бережливий, ощадливий, хазяйновитий)
Зараз я вам пропоную скласти поради для економних людей, використовуючи слова з довідки. (робота в групах на картках .
1. Не використовуйте....... плиту для опалення.
2. Слідкуйте, щоб плита завжди була .....
3. Вода в чистому чайнику закипає ... , ніж в брудному.
4. Працювати в кріслі або за столом краще використовуючи ... світло.
Слова для довідки: (газову, чистою, швидше, місцеве,)
1. Не забувайте вимикати ....
2. У підлозі не повинно бути щілин, їх треба ......
3. На 1/3 менше палива потрібно для обігріву квартири вікна і двері якої добре ....
4. Перш ніж зайти до магазину, подумай, що вам слід купити і скільки ... на це потрібно.
Слова для довідки: (електроприлади, замазати, утеплені, грошей)
Технологія « Проблемне навчання»
- Діти, уявіть ситуацію. Є 2 родини , які складаються з 3-х чоловік ( мама, тато, дитина) і отримали певні кошти ( заробітну плату, соціальну допомогу на дитину). Пройшов певний час. Місяць ще не закінчився, а грошей в одній із родин вже немає. Подумайте і скажіть, чому в одній з родин гроші закінчилися раніше? (Відповіді дітей)
Проблемне питання: Як родина може заощадити гроші! (Відповіді дітей)
4) Група «Сім’я»
Сьогодні в нашій студії сім’я Захарових-Рягіних. Вони приїхали до нас всією родиною. Познайомте, будь ласка нас із членами своєї сім’ї. Вони отримали заробітну платню і зараз розкажуть, що про свої витрати на тиждень на продукти харчування. (виступ дітей). А на що ще в сім’ї витрачаються гроші? (комунальні послуги, ліки, розваги).
Пані Катерина працює економкою в сім’ї і вона зараз надасть нам поради на чому можна заощадити гроші. (виступ).
ІІІ. Заключна частина.
1.Підсумок.
Дякую всім групам за виступи, а гостям за те, що нас послухали.
2.Рефлексія.
А зараз я пропоную вам провести голосування.
Зелений колір означає – я згодний, червоний – ні, я не згодний.