Конспект уроку "Чарлі і шоколадна фабрика"

Про матеріал

Конспект уроку містить цікаві творчі завдання та дозволяє вчителю зацікавити учня темою на всіх етапах уроку. Звісно, кожен вчитель по - своєму бачить урок, але, можливо, комусь і ці ідею стануть у пригоді.

Перегляд файлу

Тема: Роальд Дал. Повість-фентезі. «Чарлі і шоколадна фабрика.» Доброта і щирість головного героя. Жанр твору

Мета: розкрити доброту і щирість Чарлі Бакета шляхом аналізу твору, перегляду окремих епізодів фільму, дати поняття учням про повість-фентезі, формувати навички виразного читання та аналізу тексту, розвивати критичне мислення, творчу уяву; виховувати щирість почуттів.

Тип уроку: урок-дослідження з елементами художньо-естетичного сприйняття.

Обладнання: портрет Р.Дала, фільм режисера Т.Берна «Чарлі і шоколадна фабрика» 2005р., ілюстрації до твору, підручник «Зарубіжна література», 5 клас за редакцією Є Волощук. – К.: «Генеза», 2005.-с. 267; Слайди -1 - 10

ЕПІГРАФ:

Діти знають, що я на їхньому боці.

                                                  Р. Дал

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

Учитель. Ми в Англії ІІ половини ХХ століття.

  1. Інтерактивна гра «Мікрофон»
  • Чий портрет перед Вами? (Слайд №1. Портрет Р.Дала)
  • Яку літературу представляє цей письменник?
  • Що ріднить його з М. Твеном, Е. Портер?
  •         Як називається твір Р.Дала, що приніс йому шалену популярність?

                                             (Слайд №2. «Чарлі і шоколадна фабрика»)

  • Які твори Р. Дала Вам відомі?
  • Чи є екранізації творів письменника?
  1. Евристична бесіда
  1. Що стало основою для написання Р. Далом твору «Чарлі і шоколадна фабрика? » (Відповіді учнів.)

Основою для написання книги «Чарлі і шоколадна фабрика» стали дитячі враження письменника під час перебування його в школі-інтернаті. Дал та інші хлопчики одержали цікаві подарунки: у сірій картонній коробці від великої шоколадної фабрики  «Кедбері» були шоколадні «новинки для дітей.»

Які факти свідчать, що «Чарлі і шоколадна фабрика» - найпопулярніший твір Дала? (Відповіді учнів.)

За 5 днів після І публікації книги продаж досягнув 125000 екземплярів. Твір перекладено багатьма мовами світу. За твором Р. Дала у 1971 році знято фільм «Віллі Вонка і шоколадна фабрика» режисером М. Стюартом, а в 2005 році – режисером Т. Бертоном. Крім того, існують мультфільми, ігри, мюзикл за повістю «Чарлі і шоколадна фабрика.»

Висновок. Презентація «Роальд Дал та його твори» (Слайди 4-5.)

ІІ. Оголошення теми та мети урока (слайд №6)

Учитель. Щоб справитися з цими завданнями, заслухаємо учнів-літературознавців, а також самі активно включимо в дослідження тексту твору (слайд №7-8)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 Робота за сюжетом твору з елементами дослідження, розвитку мовлення та художньо-естетичного сприйняття.

  1. Робота мікрогрупи з класом

Літературознавець №1.

Твір Р.Дала «Чарлі і шоколадна фабрика» приголомшив нас. І фантастика і сувора правда життя…

  • Ви чули слово «реальний»? Що воно означає? (Відповіді учнів.)

Словник

Реальний – справжній, дій сний. (Запис у зошит.)

  • А чи знайоме Вам слово «фентезі»?

Словник

Фентезі – жанр фантастичної літератури, заснований на використанні казкових та міфологічних мотивів. (Запис у зошит.)

Літературознавець №2.

Досліджуючи даний твір, наша група лінгвістів прийшла до висновку, що перед нами − повість.

Пригадайте, Що таке повість. (Підручник, стор. 267.)

Чи могли б ви, ознайомившись з головними героями і пригадавши сюжетні лінії, довести, що «Чарлі і шоколадна фабрика» − це повість. (Слайд №9.)

Використати ілюстрації, виконанні учнями.  Головні герої твору.

Літературознавець №3.

Як ви пам’ятаєте, саме в тяжкий період життя, коли у письменника захворів син, померла дочка, він хотів підтримати своїх дітей (у нього було їх п’ятеро) і почав придумувати казки, в яких було дуже багато не тільки фантастичного, але й правдивого, навіть жахливого. А діти просилися: «А можна дізнатися продовження історій?»

Учитель

  • А Ви хочете дізнатися, що сталося з Чарлі Бакетом?
  • А що являє собою шоколадна фабрика Віллі Вонки?
  • Пригадаємо, як розвивається сюжет.
  • Що таке сюжет твору? (Відповіді учнів.)
  1. Робота за текстом твору.

Учитель

1). Що вам відомо про життя сім’ї Чарлі Бакета?

Р.1 «А ось і Чарлі»

2). З якою пропозицією виступив неперевершений винахідник понад 200 видів шоколаду, майстер фантастичних цукерок та морозива Віллі Вонка?

Р.5 «Золоті квитки». Монолог Віллі Вонки, директора шоколадної фабрики.

Робота з підручником. Монолог, с. 267

  1. Хто став першими двома щасливцями?

Р.6 «Два перші щасливці» ( Епізоди фільму  про Августа Глупа, Веруку Солт режисера Т. Бертона 2005 рік.); 17-19.50 хв

4) Як ви думаєте, автор на боці цих дітей? Чому?

 Р.7 «День народження Чарлі».

Інсценівка.

Автор . Чарлі з шоколадним батончиком, на якому написано «Високочудесний зефірмелад Вонки.»

Чарлі . Як хочеться мені шоколаду? Але лише раз в рік ,на день народження, мені дарують плитку шоколаду .

Пані Бакет . Не переживай, синку, якщо не знайдеш під обгорткою того, що шукаєш. Не сподівайся, що тобі аж так пощастить.

Пан Бакет . Це правда. Зрештою, в цілому світі залишилося всього три квиточки.

Автор. Усі вони знали, що смішно було сподіватися знайти чарівний квиток у жалюгідному маленькому батончику, тому намагалися лагідно й м’яко підготувати Чарлі до розчарування. Але надія, хоч маленька, та все ж була.

Пані Бакет . Не барися, розгортай, бо спізнишся до школи.

Пан Бакет . Скоріше.

Автор. Чарлі з напруженням роздирає обгортку просто посередині… і йому на коліна  впав світло-коричневий шоколадний батончик

Чарлі . Беріть, мамо,  візьміть шматочок. Поділимося. Хай усі покуштують.

Пані Бакет . Нізащо! Нам таке й не снилося. Він увесь твій.

  1. Які риси характеру хлопчика розкрилися в цьому епізоді?

Записи в зошит.

  Чарлі – добрий, скромний, щедрий хлопчик з бідної сім’ї, який любить та поважає батьків, дідусів, бабусь.

  1. Прочитайте, як Чарлі Бакет разом із сім’єю переживає страшні часи безробіття батька, голоду!

Р.10 «Родина починає голодувати.»  ( Учні цитують.)

7)  Яке диво сталося з хлопчиком одного страшенно холодного дня?

Р.13. « Настав щасливий день» …

Учитель – учні. Діалог «Юрба про щасливчиків.» ( Кадри фільму 35-37хв.)

IV. Підсумок. Удари годинника, 10 годин ранку. 

Учитель. Ми перед фабрикою містера Віллі Вонки.

Яку ж екскурсію проведе він для дітей?

Про це дізнаєтеся, прочитавши р.15,17,21

 V. Домашнє завдання

Розповідь про пригоди дітей на шоколадній фабриці.

* Ілюстрація до твору.

 

 

 

 

 

ема: Роальд Дал (1916 – 1990). «Чарлі і шоколадна фабрика».

Мета: ознайомити із життям і творчістю видатного англійського   письменника, зацікавити його творами,спонукати до їх читання;розвивати навички аналізу літературного тексту,вдосконалювати вміння сприймати великий за обсягом твір цілісно; виховувати доброту, людяність, щирість, ввічливість, допитливість і фантазію.

 

Обладнання:портрет письменника,різні видання повісті, ілюстрації до неї,мультимедійна презентація.

 

Тип: вивчення нового матеріалу та формування на його основі вмінь і навичок.

 

Хід уроку:

Я пишу тільки про те, що захвачує дух чи смішить.

Діти знають, що я на їхньому боці.

Роальд Дал

I.                  Мотивація навчальної діяльності 

- У світі     багато письменників, які писали й пишуть казки . Роальд Дал заявив про себе як видатний дитячий письменник , коли продаж його книги «Чарлі і шоколадна фабрика» досягнув 125000 екземплярів  за 5 років із дня першої публікації . Відтоді вона неодноразово друкується багатьма мовами .З часом популярність не зменшується і «Чарлі» залишається улюбленою казкою багатьох дітей у світі.  

II.               Оголошення теми й мети уроку    (Слайд 1)                                                                                                                                   

III.           Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1.Робота з портретом письменника та епіграфом . (Слайд 2)

2. Бесіда за запитаннями:

- Чи знайомі ви з творчістю Дала?

- Чи бачили ви мультфільми чи художні фільми за творами письменника?

- Чим вам сподобалися?

- Які герої запам’яталися?

3.Розповідь учителя про життя і творчість Роальда Дала та

заповнення анкети письменника:

Роки життя: (1916 – 1990)

Країна: Англія

Жанр: дитяча та доросла література, містика, фентезі.

Твори: «Джеймс і гігантський персик» , «Чарлі і шоколадна фабрика», «Чудесний містер Фокс», «Величезний крокодил», «Матильда»(Слайд 3).

4.Повідомлення мікрогрупи «біографів» про історію створення повісті «Чарлі і шоколадна фабрика».

Учень 1.Робота над книгою велася в1961-1962 рр.. Це був нелегкий період у житті письменника(тяжко захворів син, а через рік помирає донька).Щоб підтримати своїх дітей (всього їх було п'ятеро) Даль став придумувати для них казки. «Звичайно, я розповідав їм різні історії щовечора - згадує письменник. - Деякі з них були жахливі. Але раз чи два діти говорили: «А можна дізнатися продовження історії, яку ти розповідав останній раз?» Так я почав писати «Джеймса». Це так сподобалося мені, що, не зупиняючись, я перейшов прямо до «Чарлі».

Учень 2. За словами Даля, основою казки послужили дитячі враження автора. Під час навчання в школі-інтернаті «Рептоне» він і інші хлопчики отримували цікаві подарунки. «Час від часу кожен хлопчик нашої школи отримував просту сіру картонну коробку, - пише Даль в автобіографічній повісті «Хлопчик». - Хочете вірте, хочете ні, це був подарунок від великої шоколадної фабрики «Кедбері». «…Я не сумніваюся, що пізніше, тридцять п'ять тому, коли я роздумував над сюжетом моєї другої книги для дітей, я згадав ті маленькі картонні коробки та шоколадки-новинки всередині них і почав писати книгу під назвою «Чарлі і шоколадна фабрика».

Учень 3. І книга знайшла читача!!! Російський письменник-казкар Едуард Успенський написав передмову до російського видання у 1991 році: «Це, напевно, найвеселіший англійський письменник за останні сімдесят років. І його неймовірно люблять американські і всякі інші діти. Тому що його книги давно гуляють по всьому світу». (Слайд 4).

5.Усна подорож книжковою виставкою, на якій представлені різні видання повісті та ілюстрації до неї. (Слайд 5).

6.Повідомлення учня - «мистецтвознавця». (Слайди 6 -7).

В 1971 році на екрани вийшов фільм «Віллі Вонка і шоколадна фабрика», знятий режисером Мелом Стюартом. Але фільм не сподобався самому автору, бо багато уваги приділялося Вонці, хоча Дал говорив, що книга про Чарлі. Вдруге книга екранізована в 2005 році режисером Тімом Бертоном, з Джонні Деппом у ролі Вонки. Крім кіноверсій існує ряд мюзиклів, інсценізацій та аудіокниг. А також сюжети твору використовуються у мультсеріалах, іграх, атракціонах.

        7.Робота над текстом.(Слайд 8)

 - Хто є головним героєм твору?

- Який подарунок вирішив зробити дітям власник шоколадної фабрики?

- Скільки щасливчиків отримали золоті квитки?

8.Запис у зошити (тільки імена і прізвища):

Август Глуп (англ. AustusGloop) — жадний і ненажерливий хлопчик, «їжа — його улюблене заняття»;

Верука Солт (англ. VerukaSolt) — розбалувана дівчинка із сім’ї власників фабрики по переробці горіхів, звикла, щоб всі її примхи негайно виконувались;

Віолетта Борігард (англ. VioletBeauregarde) — дівчинка, що постійно жує жуйку, установила світовий рекорд — жує одну жуйку протягом трьох місяців;

Майк Тіві (англ. Mike Teavee) — хлопчик, що зранку до ночі дивиться телевізор, любитель гангстерських бойовиків;

Чарлі Бакет — головний герой цієї повісті.

         9.Складання сюжетного «ланцюжка» подорожі по казковій фабриці. (Слайд 9).

Шоколадний цех – Умпа-Лумпи – По шоколадній річці – Цех винаходів –вічні барбариски – Велика жуйкова машина – По коридору –  Квадратні цукерки – Верука в Горіховому цеху – Великий скляний ліфт – Телевізійно-шоколадний цех – Шоколадна фабрика.

IV.           Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне із речень:

-         Мені запам’яталося із життя Роальда Дала…

-         Я знаю такі твори письменника..

-         Герої «Чарлі і шоколадна фабрика» - це..

-         Казка «Чарлі і шоколадна фабрика» популярна у світі , бо… (Слайд 10).

V.               Оцінка діяльності окремих учнів.

VI.           Домашнє завдання.(Слайд 11)

Підготувати розповідь про пригоди Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонки.

 

 

 

 

 

 

 

 

Чарлі і шоколадна фабрика» — найпопулярніша книга Роальда Дала, одного з літературних батьків Джоан Ролінґ — авторки «Гаррі Поттера»... Жив собі бідний хлопчик, якому раз на рік — на його день народження — дарували єдиний дарунок — маленький шоколадний батончик. Але хлопчик мав добре серце, і тому з ним трапляється неймовірна пригода, яка не залишить байдужими ні дітей, ні дорослих. Можливо, це найзворушливіша повість нашого часу. «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» стверджує, що «Чарлі й шоколадна фабрика» — одна з тих справжніх і захоплюючих книжок, які необхідно прочитати кожній дитині.

 


Які дива відбуваються на фабриці Віллі Вонки? Не знаєте? Тоді уявіть: луки з солодкого м'ятного цукру в Шоколадній Кімнаті. А у рожевій сахорной човнику можна поплавати по Шоколадній річці. А ще можна поекспериментувати в Кімнаті винаходів з не тануть льодяниками. Спостерігайте за дресированими білками в Горіховій Кімнаті або вирушайте в скляному ліфті в Телевізійну Кімнату 

Клацніть на зображення, щоб побачити його збільшену копію. http://im6-tub-ua.yandex.net/i?id=16702449-20-72&n=21   http://im7-tub-ua.yandex.net/i?id=164576201-30-72&n=21 

 

http://im8-tub-ua.yandex.net/i?id=58937891-30-72&n=21    http://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=388654772-27-72&n=21http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=124056042-16-72&n=21

 

http://filmyonlain.pp.ua/uploads/posts/2011-11/thumbs/1321202927_charli_i_shokoladnaya_fabrika.jpg

docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
29174
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку