Урок української мови, 6 клас
Тема. Числівники прості, складні й складені.
Мета: навчити учнів розрізняти прості, складні і складені числівники, сприяти зміцненню вмінь і навичок їх правопису; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прості, складні і складені числівники у текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати прості, складні і складені числівники у власних висловлюванняхї; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до свого народу та рідного краю.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності шестикласників
Одна з найскладніших завдань сучасності - проблеми уповільнення процесу знищення живої природи ...
Арчі Карр
Обговорення епіграфа.
III. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібне на уроці
Зіставлення нових знань з базовими на основі актуалізації мотиваційних резервів учнів з теми.
Розглянути таблицю і назвати групи числівників за будовою.
Групи числівників за будовою |
||
Прості (один корінь) |
Складні (два і більше коренів) |
Складені (два і більше слів) |
Три, сорок, сто, тисяча, мільйон |
П’ятдесят, сімсот, стодвадцятидвохтисячний |
Тридцять сім, сто двадцять шість |
Уявити ситуацію, що ваш товариш пропустив тему і попросив вас допомогти йому в оволодінні нового матеріалу. Розказати йому про групи числівників за будовою.
Спостереження над мовним матеріалом
Прочитати вголос числівники. Визначити їх вид за значенням і за будовою.
Двадцять три, три четвертих, дві шостих, дев’ять, четверо, троє, дві п’яті, сімсот шістдесят один, одна друга, чотири дев’яті, семеро, сорок вісім, дванадцять, п’ятдесят п’ять, дві десяті, одинадцять, сімдесят вісім, двісті.
Виписати дробові числівники. Поміркувати, чому чисельник у них має форму жіночого роду? У якій формі (називного чи родового відмінка множини) має стояти знаменник після чисельників дві, три, чотири в називному відмінку?
Розібрати за будовою числівник двісті.
Поставити наголос у виділеному числівнику. З’ясувати, до якої групи за будовою він належить. Відповідь аргументувати. Коментар учителя. За будовою числівники поділяються: на прості (два, три, сто, тисяча), складні (чотирнадцять, шістдесят, вісімсот) складені (сорок два, двісті сімнадцять).
Запам’ятайте! Складені порядкові й кількісні числівники пишуться окремо.
IV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
Навчальне аудіювання
Прослухати. Стисло переказати текст. Виписати словосполучення «числівник + іменник». Числівники підкреслити, визначити їх будову. Погляньте на карту України. Територію її надвоє розділяє своїми водами могутній Дніпро — третя після Волги і Дунаю річка Європи. На територію нашої країни він уступає вже повноводною рікою, подолавши чималі простори братніх земель Росії та Білорусі. Великий і повноводний наш Дніпро. Серед його 847 приток є такі великі річки, як Березіна і Прип’ять, Сож і Десна та інші.
Віками мріяли люди підкорити буйну силу Дніпра. Практичне використання могутніх вод Дніпра почалося в 1932 році, коли на його берегах стала до ладу Дніпровська гідроелектростанція. (З кн. «Цікава географія»).
Назвати власні назви, ужиті в тексті. Пояснити їх правопис.
Виконати вправу з підручника.
Скласти роздум про доцільне використання вільного часу з використанням числівників. Орієнтовні теми: «Вільний час – можливість для розвитку здібностей», «Гайнування часу – найбільше марнотратство».
V. Підведення підсумків уроку
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час повторення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
VI. Домашнє завдання
1. Виконати вправу з підручника.
2. Скласти зв’язну розповідь про річку, яка протікає у вашій місцевості, уживаючи числівники, різні за будовою.