1
Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду.
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник, сформувати поняття про іменники спільного роду, дослідити та навчити правильно визначати рід іменників, розвивати творчі здібності, виховувати любов та пошану до народних символів України
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: підручники, тлумачний словник, ноутбук, проектор, аудіозаписи пісень, скринька, синьо – жовті прапорці, грона калини, картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент Слайд 1
Учитель. Доброго дня, діти та гості нашого уроку ! А розпочнемо наш урок з емоційної зарядки.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ми всі – з українського поля Слайд 2
З блакиті його, висоти.
Тому – то нам випала доля-
Не гнутись, до сонця рости.
Тому будемо віщими, вищими!
Нехай нам загубиться лік.
Якщо лиш себе не понищемо,
Ніхто нас не знищить повік.
В.Сіренко
( Звучить пісня М. Скорика «Бандура»)
Учитель. Слайд 3
Безсмерття, красо, оспівана Тарасом ,
Мій милий в лузі калиновий гай.
Ти бережи нас в єдності сьогодні, мати-Україно,
І миром всіх благословляй.
(О. Сологуб)
Ці віршовані рядки, діти будуть епіграфом до уроку. Бо справді , нам так не вистачає того благословенного миру та єдності наших сердець. Ніхто не може роз’єднати в світі те, що навіки з’єднано Богом. Не можуть бути щасливими діти, якщо в них забрано батька чи матір.
Слайд 4
Сьогодні діти , весь православний світ згадує найголовнішого серед ангелів – це архангела Михаїла. Він є стражем ангельського війська а також багатьох з нас. Я бажаю всім присутнім , щоб цей охоронець був завжди поруч з вами та оберігав від усякого зла.
Слайд 5
Учитель. На уроці ми намагатимемося сплести калиновий віночок із завданнями, як оберіг, у знак великої любові до рідної неньки – України, який символізуватиме нашу єдність. Адже правду каже прислів’я «Без верби і калини нема України». Калина – це символ землі, отчого краю, батьківської хати.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Учитель. Розгорніть зошити та запишіть:
Двадцять перше листопада
Класна робота
Рід іменників. Іменники спільного роду Слайд 6
На уроці ми:
Слайд 7
Ми з вами будемо намагатися розвивати творчі вміння використання іменників у власних висловлюваннях, збагатимо словниковий запас. За допомогою дидактичного матеріалу будемо виховувати любов до народних символів України
Слайд 8
Вправа «Очікування»
Учитель. Діти чого ви очікуйте від сьогоднішнього уроку? Свої очікування запишіть на рушничках, які знаходяться у вас на партах.
Учитель. А тепер свої рушнички з очікуваннями прикріпіть на дошці.
(Діти записують свої очікування оголошують їх біля дошки)
Учитель. Я очікую від вас плідної роботи на уроці.
ІV. Актуалізація опорних знань
Учитель. Розпочнемо з першого завдання Бліц – опитування «Чарівна скринька»
Бліц – опитування «Чарівна скринька» Слайд 9
Учитель. Зараз я роздам вам із чарівної скриньки номерки. А далі допоможе мені із завданням учениця, яка зачитає запитання. Таким чином ми перевіримо чи готові ви до сьогоднішнього уроку.
Учитель. Августіно, прошу зачитай нам запитання.
Слайд 10
( Іменник – це самостійна частина мови, що означає предмет і відповідає на питання хто? що ? Наприклад: хто? мама, Батьківщина; що? віночок).
( Назви істот відповідають на питання хто? Батько, мати).
(Назви неістот відповідають на питання що? Сопілка, рушник, книжка).
(Назви істот відповідають на питання хто? Назви неістот відповідають на питання що?)
( Збірні іменники – це ті, які означають сукупність однакових чи подібних предметів та сприймаються як одне ціле. Наприклад: молодь, козацтво).
( Збірні іменники мають форму тільки однини).
(Загальна назва – це узагальнене найменування низки однотипних предметів. Наприклад: країна, свято)
( Власна назва – це назва якогось одного предмета з низки однотипних. Наприклад: Україна, Чернігів, Київ).
( Власні назви пишуться з великої літери . Наприклад: Тарас, Львів).
( Іменники змінюються за відмінками й числами і належать до певного роду)
Учитель. Молодці! Ви всі гарно впоралися із завданням « Чарівної скриньки»
Випереджувальне завдання – наступний етап уроку Слайд 11
Учитель. Діти вашим випереджувальним завданням було дослідити рід іменників.
Що ви знаєте про категорію роду?
Учитель. Молодці! Діти ви добре впоралися із завданням.
Учитель. А тепер закріпимо свої знання про рід іменників виконавши розподільний диктант.
Слайд 12
Учитель. Виконувати диктант ми будемо у такому вигляді 1 ряд виписує іменники ч. р., 2 ряд іменники ж. р. , 3 ряд іменники с. р. (Учитель має карточки ч. р., ж. р, с. р.)
Розподільний диктант
Учні виписують іменники у три колонки роди іменників ч. р., ж. р., с. р.
Дніпро, земля, народ, мереживо, радість, життя, душа, дуб, поле, липа, край, дитя, сонце, мати, Київ, герб, прапор, незалежність, людяність, писанка, пісня, матір, рушник, сяйво, степ.
Оцінювання (тих трьох дітей, які усно відповідали) Слайд 13
V. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Наступна частина нашого уроку це « Самодиктант» Слайд 14
Учні Три рази читають вірш та по пам’яті записують його в зошити.
Учитель. Перед вами віршовані рядки ,Миколко ,прочитай їх. А зараз прочитайте ще 2 рази самостійно та запишіть по пам’яті.
Самодиктант
В моїм краю нехай лунає пісня,
Співають діти і цвітуть сади.
В моїм краю хай буде батько й мати
Й щоб поміж нас не було сироти.
(Б. Сологуб)
Оцінювання
Учитель
Ці віршовані рядки написала, діти, ваша ровесниця, учениця 6-го класу чернівецької школи.
( - Про наш чарівний край. - Про те, що і дорослі, і діти бажають миру та злагоди на нашій землі)
Учитель. З’ясуємо хто такий сирота. Для цього скористаймося тлумачним словником. Будь ласка, Дмитре, зачитай нам хто такий сирота.
Робота з тлумачним словником Слайд 15
Сирота – це дитина, підліток, що втратили батька й матір або одного з них.
Учитель. Так сиротами називали дітей, які втратили когось з батьків.
Учитель . Але ми українці, теж можемо стати сиротами, втративши нашу рідну Україну - неньку, втративши мир, спокій, єдність, злагоду. Тому нам сьогодні так потрібне єднання душ, єднання думок, аби не втратити рідної Батьківщини.
Учитель. А далі в нас етап вивчення нового матеріалу. Слайд 16
Слайд 17-18
До спільного роду належать назви осіб, за діями, вчинками, рисами характеру, зовнішніми ознаками, що мають закінчення –а, - я ( базіка, староста, сирота, плакса, замазура, білоручка). Рід у цьому випадку визначається в контексті. А саме: Листоноша Олена принесла гарні новини з східного фронту. Листоноша Олег приніс свіжі листи.
Опрацювання теоретичного матеріалу
Робота з підручником (с. 86)
Учитель. Розгорніть ваші підручники, тож прочитаймо правила на с. 86.
VI. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.
Учитель. Для закріплення матеріалу ми виконаємо вправу з підручника.
Робота з підручником Слайд 19
Виконання вправи 212, с.87 ( усно)
1.Непосида належить до спільного роду за вчинками, але в контексті речення до ч. р. 2. Базіка належить до спільного роду, але в контексті речення до ч. р. 3. Староста належить до спільного роду за діяльністю, але в контексті до ж. р. 4. Директор належить до чоловічого роду( може позначати осіб ч. р., ж. р. 5. Інженер належить до чоловічого роду( може позначати осіб ч. р., ж. р.
Учитель. А тепер ми відпочинемо за допомогою ігрової хвилинки. Слайд 20
Ігрова хвилинка
Учні. У руках діти мають синьо-жовті прапорці, які піднімають.
Рушник, земля, жоржина, потвора, мир, оборонець, батько, калина, щастя, верба, Україна, плакса, сяйво, майстриня, мальва, білоручка, Дунай, сирота, край, мереживо, козак, мова, добро.
Учитель. А далі «Творче конструювання» Слайд 21-22
Мовне конструювання
Наприклад: Роботяща, працьовита людина – це роботяга.
Довідка:
(Лівша, базіка, плаксій, роззява, листоноша, сирота, непосида, білоручка)
Слайд 23
Оцінювання. Один учень зачитує слова. Та відповідає на запитання. Які іменники відносяться до спільного роду?.
Учитель. А зараз творча робота. Слайд 24
Творча робота
До поданих іменників доберіть прикметники.
Наприклад: незалежна Україна
Степ (широкий), полин (гіркий), путь (далека), біль (гострий), шинель (довга), насип (високий).
Учитель. З поданими словосполученнями складемо та запишемо речення (біля дошки) і зробимо синтаксичний розбір.
Широкий степ України пахне гірським полином та м’ятою.
Учитель. До якого роду належать іменники даного речення.
Учитель. Наступний етап робота в парах Слайд 25
Робота з підручником « Я редактор»
Вправа 217, с. 88 (письмово)
Оцінювання «Взаємоперевірка» ( на мультимедійній дошці відповіді) Слайд 26
VІІ. Підсумок уроку
Слайд 27
Вправа « Я навчився, зрозумів»
Учитель. А чого ви навчилися на сьогоднішньому уроці, ми перевіримо зараз за допомогою українського орнамента. Кожен учень говорить чого він навчився прикріплюючи орнамент. ( Звучить пісня А. Малишка « Про рушник»)
Слайд 28
Учитель. Наш рушничок уквітчався українським орнаментом, а ми збагатилися новими знаннями.
Учитель.
І ось перед нами утворився український віночок - це символ слави, перемоги, святості, щастя, успіху, могутності, миру, сонця, влади, єдності. Він не має ні кінця, ні краю. Так і наша країна має бути єдиною, неподільною, вільною, мирною.
VIII. Домашнє завдання. Слайд 29
Додаткове завдання
Наприклад: Моя мама спеціаліст - вищої категорії.
Слайд 30
Бліц – опитування «Чарівна скринька»
1.Що означає іменник?
2.Які іменники належать до істот? Наведіть приклади.
3.Які іменники належать до неістот? Наведіть приклади.
4.За якими принципами поділяють іменники на назви істот – неістот?
5.Які назви предметів називаються збірними?
6.У якій формі вживаються збірні іменники?
7.Які назви предметів називаються загальними?
8.Які назви предметів називаються власними?
9.З якої букви пишуться власні назви?
10 Які морфологічні ознаки іменника?