Урок "Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 6 класу на тему: "Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду" Урок сприяє повторенню й поглибленню знань учнів про іменник, формує поняття про іменники спільного роду, досліджує та навчає правильно визначати рід іменників, розвиває творчі здібності, виховує любов та пошану до народних символів України
Перегляд файлу

1

 

                 Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду.

 

Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник, сформувати поняття про іменники спільного роду, дослідити та навчити правильно визначати рід іменників, розвивати творчі здібності, виховувати любов та пошану до народних символів України

 

Тип уроку:  комбінований урок.

 

Обладнання: підручники, тлумачний словник, ноутбук, проектор, аудіозаписи пісень, скринька,  синьо – жовті прапорці, грона калини, картки.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент                                                      Слайд 1

Учитель. Доброго дня, діти та гості нашого уроку !   А розпочнемо наш  урок з емоційної зарядки.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності                                                               

  1. Емоційна зарядка (виразне читання класу хором під мелодію)

 

Ми всі – з українського поля                                Слайд 2

З блакиті його, висоти.

Тому – то нам випала доля-

Не гнутись, до сонця рости.

Тому будемо віщими, вищими!

Нехай нам загубиться лік.

Якщо лиш себе не понищемо,

Ніхто нас не знищить повік.

                                                 В.Сіренко

 

 

( Звучить пісня М. Скорика «Бандура»)

Учитель.                                                                                      Слайд 3

                 Безсмерття, красо, оспівана Тарасом ,

                 Мій милий в лузі калиновий гай.

                 Ти бережи нас в єдності сьогодні, мати-Україно,

                 І миром всіх благословляй.

                                                                                                    (О. Сологуб)

      Ці віршовані рядки, діти будуть епіграфом до уроку. Бо справді , нам так не вистачає того благословенного миру та єдності наших сердець. Ніхто не може розєднати в світі те, що навіки зєднано  Богом. Не можуть бути щасливими діти, якщо в них забрано батька чи матір.       

                                                                                                             Слайд 4      

      Сьогодні діти , весь православний світ згадує найголовнішого серед ангелів – це архангела Михаїла. Він є стражем ангельського війська а також багатьох з нас. Я бажаю всім присутнім , щоб цей охоронець був завжди поруч з вами та оберігав від усякого зла.

 

                                                                                                                  Слайд 5

Учитель.  На уроці ми намагатимемося сплести  калиновий віночок із завданнями, як оберіг,  у знак великої любові до рідної неньки – України, який символізуватиме нашу єдність. Адже правду каже прислівя «Без верби і калини нема України». Калина – це символ землі, отчого краю, батьківської хати.                                                                                                 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

Учитель. Розгорніть зошити та запишіть:

Двадцять перше листопада

Класна робота

Рід іменників. Іменники спільного роду              Слайд 6

 

 

На уроці ми:    

                                                                                                              Слайд 7

  • повторимо й поглибимо знання  про іменник, як частину мови;
  • навчимося правильно визначати рід іменників;
  • сформулюємо поняття про іменники спільного роду.

 

       Ми з вами будемо намагатися розвивати творчі вміння використання іменників у власних висловлюваннях, збагатимо словниковий запас. За допомогою дидактичного матеріалу будемо виховувати любов до народних символів України

 

 

                                                                                                          Слайд 8

Вправа «Очікування»

 Учитель.  Діти чого ви очікуйте від сьогоднішнього уроку? Свої очікування запишіть на рушничках, які знаходяться у вас на партах.

Учитель. А тепер свої рушнички з очікуваннями прикріпіть на дошці.

(Діти записують свої очікування оголошують їх біля дошки)

  1. Я хочу дізнатися більше про рід іменників
  2. Я хочу навчитися розрізняти іменники за родами
  3. Я хочу навчитися творчо мислити
  4. Я бажаю навчитися розрізняти іменники спільного роду
  5. Я прагну зрозуміти рід іменників
  6. Я хочу зрозуміти тему уроку
  7. Мені цікаво поглибити набуті знання про рід іменників
  8. Я хочу стати грамотним
  9. Я хочу стати знавцем  української мови
  10. Я хочу підготуватися до конкурсу української мови
  11. Я  сподіваюся на міцні знання
  12.  Для мене важливо правильно використовувати іменники у власних висловлюваннях
  13. Я хочу плідної співпраці
  14. Я хочу приємних асоціацій
  15. Я хочу розвивати свої творчі вміння
  16. Я хочу добрих оцінок
  17.  Я прагну дослідити категорію роду іменників
  18.  Мені цікаво було б дізнатися щось нове

Учитель. Я очікую від вас плідної роботи на уроці.

ІV. Актуалізація опорних знань

Учитель. Розпочнемо з першого завдання  Бліц – опитування «Чарівна скринька»

 

Бліц – опитування «Чарівна скринька»                             Слайд 9

    Учитель. Зараз я роздам вам із чарівної скриньки  номерки. А далі допоможе мені із завданням учениця, яка зачитає  запитання.  Таким чином ми перевіримо чи готові ви до сьогоднішнього уроку.

    Учитель.   Августіно, прошу зачитай нам запитання.

                                                                                                              Слайд 10

  1. Що означає іменник?

( Іменник – це самостійна частина мови, що означає предмет і відповідає на питання хто? що ?  Наприклад: хто? мама, Батьківщина;  що? віночок).

  1. Які іменники належать до істот? Наведіть приклади.

( Назви істот відповідають на питання хто? Батько, мати).

  1. Які іменники належать до неістот? Наведіть приклади.

(Назви неістот відповідають на питання що? Сопілка, рушник,  книжка).

  1. За якими принципами поділяють іменники на назви істот – неістот?

(Назви істот відповідають на питання хто? Назви неістот відповідають на питання що?)

  1. Які назви предметів називаються збірними?

( Збірні іменники – це ті, які означають сукупність однакових чи подібних предметів та сприймаються як одне ціле. Наприклад: молодь, козацтво).

  1. У якій формі вживаються збірні іменники?

( Збірні іменники мають форму тільки однини).

  1. Які назви предметів називаються загальними?

(Загальна назва – це узагальнене найменування низки однотипних предметів. Наприклад: країна, свято)

  1. Які назви предметів називаються власними?

( Власна назва – це назва якогось одного предмета з низки однотипних.  Наприклад: Україна, Чернігів, Київ).

  1. З якої букви пишуться власні назви?

( Власні назви пишуться з великої літери . Наприклад:  Тарас, Львів).

  1. Які морфологічні ознаки іменника?

( Іменники змінюються за відмінками й числами і належать до певного роду)

 

 

Учитель. Молодці! Ви всі гарно впоралися із завданням « Чарівної скриньки»

 

Випереджувальне завдання – наступний етап уроку                         Слайд 11

 

Учитель. Діти вашим випереджувальним завданням було дослідити  рід іменників.

Що ви знаєте про категорію роду?

  • З допоміжної літератури я дізналася про рід в мовах світу. Термін «чоловічий», «жіночий», «середній» рід дісталися нам у спадок ще з часів V століття до н. е. Філософ  Протогор запропонував поділити всі імена на три роди: чоловічий, жіночий, речовий. Пізніше Арістотель запропонував замінити останній термін – «середній рід»
  • ( У початкових класах ми дізналися, що кожний іменник належить до  одного з трьох родів: чоловічого ( вітер, клен), жіночого (сосна, школа), середнього (знання, поле).
  • З інтернет ресурсів я дізналася, що іменники чоловічого роду співвідносні із займенниками «він», «цей»; жіночого – «вона», « ця», а середнього – «воно», «це».
  • Працюючи в бібліотеці,а саме в довіднику «Української мови та літератури» я дізналася,  що є іменники чоловічого роду можуть позначати осіб і жіночої статі. Наприклад: директор, професор, суддя. З такими іменниками прикметники й займенники узгоджуємо тільки в чоловічому роді.

 

  Учитель. Молодці! Діти ви добре впоралися із завданням.

 

Учитель. А тепер закріпимо свої знання про рід іменників виконавши розподільний диктант.  

                                                                                                                     Слайд 12

Учитель. Виконувати диктант ми будемо у такому вигляді 1 ряд виписує іменники ч. р., 2 ряд іменники ж. р. , 3 ряд іменники с. р. (Учитель має карточки ч. р., ж. р, с. р.)

 

Розподільний диктант

Учні виписують іменники у три колонки  роди іменників ч. р., ж. р., с. р.

 

   Дніпро, земля, народ, мереживо, радість, життя, душа, дуб, поле, липа, край, дитя, сонце, мати, Київ, герб, прапор, незалежність, людяність, писанка, пісня, матір, рушник, сяйво, степ.

Оцінювання (тих трьох дітей, які усно відповідали)                            Слайд 13

 

V. Вивчення нового матеріалу

 

Учитель.  Наступна частина  нашого уроку це « Самодиктант»        Слайд  14

Учні Три рази читають вірш та по памяті записують його в зошити.

Учитель. Перед вами віршовані рядки ,Миколко ,прочитай їх. А зараз прочитайте ще 2 рази самостійно та запишіть по памяті.

 

Самодиктант

В моїм краю нехай лунає пісня,

Співають діти і цвітуть сади.

В моїм краю хай буде батько й мати

Й щоб поміж нас не було сироти.                                    

                                            (Б. Сологуб)

Оцінювання

Учитель

Ці віршовані рядки написала, діти, ваша ровесниця, учениця 6-го класу чернівецької школи.

  • Діти, про що ці віршовані рядки?

( - Про наш чарівний край. - Про те, що і дорослі, і діти бажають миру та злагоди на нашій землі)

 

Учитель.  Зясуємо хто такий сирота. Для цього скористаймося тлумачним словником. Будь ласка, Дмитре,  зачитай нам хто такий сирота.

 

Робота з тлумачним словником                                                       Слайд 15

Сирота – це дитина, підліток, що втратили батька й матір або одного з них. 

 

Учитель. Так сиротами називали дітей, які втратили когось з батьків.

Учитель .  Але ми українці, теж можемо стати сиротами, втративши нашу рідну Україну - неньку, втративши мир, спокій, єдність, злагоду. Тому нам сьогодні так потрібне єднання душ, єднання думок, аби не втратити рідної Батьківщини.

 

  • А зверніть увагу на іменники. Якого вони роду?( край – ч. р., пісня – ж. р., батько – ч. р., мати – ж. р.)
  • Іменник сирота якого роду? ( спільного роду)

 

Учитель. А далі в нас етап вивчення нового матеріалу.        Слайд 16

                                                                                                       Слайд 17-18

До спільного роду належать назви осіб, за діями, вчинками, рисами характеру, зовнішніми ознаками, що мають закінчення –а, - я ( базіка, староста, сирота, плакса, замазура, білоручка). Рід у цьому випадку визначається в контексті. А саме: Листоноша Олена принесла гарні новини з східного фронту. Листоноша Олег приніс свіжі листи.  

Опрацювання теоретичного матеріалу

Робота з підручником  (с. 86)

 

Учитель. Розгорніть ваші підручники, тож прочитаймо правила на с. 86.

 

 

VI. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

 

Учитель.  Для закріплення матеріалу ми виконаємо вправу з підручника.

 

Робота з підручником                                                                             Слайд 19

Виконання вправи 212, с.87 ( усно)

1.Непосида належить до спільного роду за вчинками, але в контексті речення до ч. р. 2. Базіка належить до спільного роду, але в контексті речення до ч. р. 3. Староста належить до спільного роду за діяльністю, але в контексті до ж. р. 4. Директор належить до чоловічого роду( може позначати осіб ч. р., ж. р. 5. Інженер належить до чоловічого роду( може позначати осіб ч. р., ж. р.

 

 

Учитель. А тепер ми відпочинемо за допомогою ігрової хвилинки.     Слайд 20

Ігрова хвилинка

  • Визначте рід іменників. Якщо чоловічий підніміть ліву руку, жіночий праву руку, середній обидві руки, спільний встаньте.

Учні. У руках діти  мають синьо-жовті  прапорці, які піднімають.

       Рушник, земля, жоржина, потвора, мир, оборонець, батько, калина, щастя, верба, Україна, плакса,  сяйво, майстриня, мальва, білоручка, Дунай, сирота, край, мереживо, козак, мова, добро.

 

 

Учитель.  А далі «Творче конструювання»                                     Слайд 21-22

Мовне конструювання

  • Перед вами на парті є завдання . Подані словосполучення і речення треба замінити іменником спільного роду, дібравши їх з довідки.

Наприклад: Роботяща, працьовита людина – це роботяга.

  • Людина, що пише лівою рукою –
  • Людина, що багато теревенить –
  • Той, що плаче без причини –
  • Неуважна людина –
  • Службовець пошти, який розносить кореспонденцію адресатам –
  • Людина, в якої не має батьків –
  • Як називають неслухняну людину?
  • Хто цурається фізичної праці, чорної роботи?

Довідка:

 (Лівша, базіка, плаксій, роззява, листоноша, сирота, непосида, білоручка) 

 

                                                                                                         Слайд 23 

 

Оцінювання. Один учень зачитує слова.  Та відповідає на запитання. Які іменники відносяться до спільного роду?.

 

Учитель. А зараз творча робота.                                                          Слайд 24

 

Творча робота

До поданих іменників доберіть прикметники.

Наприклад: незалежна Україна

Степ (широкий), полин (гіркий), путь (далека), біль (гострий), шинель (довга), насип (високий).

Учитель. З поданими  словосполученнями складемо та запишемо речення (біля дошки) і зробимо синтаксичний розбір.

Широкий степ України пахне гірським полином та мятою.

Учитель. До якого роду належать іменники даного речення.

 

Учитель.  Наступний етап робота в парах                                                 Слайд 25

 

Робота з підручником « Я редактор»

Вправа 217, с. 88 (письмово)

  • Над іменниками надпишіть рід.

Оцінювання «Взаємоперевірка» ( на мультимедійній дошці відповіді)   Слайд 26

 

VІІ.  Підсумок уроку

                                                                                                                         Слайд 27

  1. Над якою граматичною категорією ми працювали сьогодні?( Рід іменників)
  2. Скільки родів імеників в українській мові? Назвіть їх. (Три роди ч. р., ж. р., с. р. )
  3. Іменники якого роду можуть уживатися для позначення осіб як чоловічої, так і жіночої статі? (Спільного роду)
  4. Якого роду є назви людей за професією (ч. р)

 

Вправа  « Я навчився, зрозумів»

  • На уроці я навчився?
  • На уроці я зрозумів?

 

Учитель. А чого ви навчилися на сьогоднішньому уроці, ми перевіримо зараз за допомогою українського орнамента.  Кожен учень говорить чого він навчився прикріплюючи орнамент. ( Звучить пісня  А. Малишка « Про рушник»)

                                                                                                                        Слайд 28

  1. На уроці я навчився розрізняти рід іменників
  2. На уроці я навчився багато нового
  3. На уроці я зрозумів тему уроку
  4. На уроці я навчився творчо мислити
  5. На уроці я зрозумів іменники спільного роду
  6. На уроці я дізнався багато нового
  7. На уроці види роботи мене зацікавили
  8. На уроці я краще пізнав однокласника
  9. На уроці я навчився мислити
  10. На уроці я навчився грамотно писати
  11. На уроці я задоволений співпрацею із однокласником
  12. На уроці я збагатився чудовими враженнями
  13. На уроці мене зацікавила тема уроку
  14. На уроці я навчився розрізняти іменники спільного роду
  15. На уроці я глибоко осягнув тему уроку
  16. На уроці я зрозумів як виокремлювати рід іменників
  17. На уроці я запам’ятав правила
  18.  На уроці я навчився правильно визначати рід іменників

 

Учитель.  Наш рушничок уквітчався українським орнаментом, а ми збагатилися новими знаннями.

 

Учитель.

І ось перед нами утворився український віночок - це символ слави, перемоги, святості, щастя, успіху, могутності, миру, сонця, влади, єдності. Він не має ні кінця, ні краю. Так і наша країна має бути єдиною, неподільною, вільною, мирною.

 

VIII. Домашнє завдання.                                                                            Слайд 29

  1. Опрацювати  25. Виконати вправу 218 с.88

Додаткове завдання

  1. Скласти 5-6 речень з іменниками, що вживаються лише в чоловічому роді, але можуть позначати осіб і жіночої статі.

Наприклад: Моя мама спеціаліст - вищої категорії.

  1. Написати міні – твір «Молимось за тебе Україно»

 

                                                                                                                        Слайд 30

 

 

 

Бліц – опитування «Чарівна скринька»                            

1.Що означає іменник?

2.Які іменники належать до істот? Наведіть приклади.

3.Які іменники належать до неістот? Наведіть приклади.

4.За якими принципами поділяють іменники на назви істот – неістот?

5.Які назви предметів називаються збірними?

6.У якій формі вживаються збірні іменники?

7.Які назви предметів називаються загальними?

8.Які назви предметів називаються власними?

9.З якої букви пишуться власні назви?

10 Які морфологічні ознаки іменника?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тяско Аліна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 квітня 2019
Переглядів
3195
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку