Тема: Змінювання іменників за числами.
Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з властивістю іменників змінюватися за числами; навчати змінювати іменники за числами, визначати число іменників; розвивати спостережливість, зацікавленість до мовних явищ, виховувати старанність, наполегливість.
Формування ключових компетентностей: уміння вчитися: орієнтуватися в часі, відведеному на виконання поставленого завдання; загальнокультурної: учити шанобливо ставитися до природи рідного краю.
Обладнання: картки, ноутбук.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Перевірка домашнього завдання. Робота з картками (додаток). Навпроти кожного слова скорочено записати рід.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Визначте рід поданих іменників, з перших літер утворіть нове слово.
Космос, олень, село, малина, озеро, намет, автомобіль, вата, тіло.
Ко ос см на вт космонавт
Словникова робота
Космонавт – спеціаально підготовлена людина, яка здійснює політ у космічному просторі на літальному апараті.
А)Гра « Яке слово заховалось?»
(сом, око, коса, кома, нова, танок, станок…)
Б) Гра «Доберіть слово»
- космонавт ( який?) ( перший, український, відомий, хоробрий)
- космонавт (що робить?) ( готується, літає, відкриває, досліджує, ремонтує, експериментує)
В) Демонстрація фото першого українського космонавта Леоніда Каденюка.
Вправа «Мікрофон»
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку
Перегляд відео «Вступ», «Теоретичний матеріал»
— Сьогодні на уроці ми вправлятимемося у визначенні числа іменників.
ІV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Робота за вправою 275 (с. 114). Колективна робота.
— Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
— Про що йдеться в тексті?
— Прочитайте виділені слова, до якої частини мови вони належать?
- Випишіть виділені слова, розділивши на дві групи «Однина», «Множина»
2. Спостереження за іменниками, які вживаються тільки в однині або тільки у множині
- Перегляд відео «Іменники, що вживаються лише в однині, множині»
Вірш «Штани»
Ми — кращі друзі дітвори.
Вивозять діти нас на гору,
А ми веземо їх з гори. (Сани)
той першим нам руку подає,
ми стоїмо завжди при вході,
нас у хаті кілька є. (Двері)
І по двадцять хусток має? (Капуста)
— Запишіть відгадки. Визначте число іменників.
Висновок. В українській мові є такі іменники, які вживаються тільки в однині або тільки у множині.
Робота в групах
І група (дівчатка) виписує слова, що вживаються лише в формі множини: штани, окуляри, парфуми, сутінки, канікули, сходи, гроші.
ІІ група (хлопчики) виписує слова, що вживаються лише в формі однини: віск, кров, молоко, залізо, асфальт, пісок, золото.
Фізкультхвилинка
— Запишіть іменники у дві колонки: вжиті в однині; вжиті в множині.
— У кожному іменнику підкресліть першу літеру. З цих літер прочитаєте народне прислів’я.
(Добре діло не пропаде.)
Виконання вправ на сайті (https://learningapps.org/3155841)
V. Підсумок уроку
Гра «Оплески».
Гра «Навпаки».
Картина, піч, обереги, плаття, ручка, олівці, підручник, портфелі, береза, курча, око, плечі.
VІ. Домашнє завдання
Вправа 277, с. 116.
село |
|
олівець |
|
курка |
|
курча |
|
мишка |
|
тато |
|
банан |
|
весло |
|
сонечко |
|
зуб |
|
ДОДАТОК
село |
|
олівець |
|
курка |
|
курча |
|
мишка |
|
тато |
|
банан |
|
весло |
|
сонечко |
|
зуб |
|