Конспект уроку "Число іменників"

Про матеріал
Конспект уроку української мови за темою "Число іменників". Містить цікаві завдання та вправи на формування уміння визначати число іменників та змінювати іменники за числами.
Перегляд файлу

Тема: Змінювання іменників за числами.

Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з властивістю іменників змінюватися за числами; навчати змінювати іменники за числами, визначати число іменників; розвивати спостережливість, зацікавленість до мовних явищ, виховувати старанність, наполегливість.

Формування ключових компетентностей: уміння вчитися:  орієнтуватися в часі, відведеному на виконання поставленого завдання;  загальнокультурної: учити шанобливо ставитися до природи рідного краю.

Обладнання: картки, ноутбук.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Перевірка домашнього завдання. Робота з картками (додаток). Навпроти кожного слова скорочено записати рід.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Повторення теоретичного матеріалу про іменник.
  • Яку частину мови називають іменником? Наведіть приклади.
  • Що вам відомо про іменник? Наведіть приклад іменника назви істот ( неістот)
  • На які питання відповідають іменники?
  1. Виконання практичного завдання  «Розподіли іменники за родами разом з Фіксиками.» (https://learningapps.org/3155403)
  2. Каліграфічна хвилинка
  • Уведення слова «космонавт»

Визначте рід поданих іменників, з перших літер утворіть нове слово.

Космос, олень, село, малина, озеро, намет, автомобіль, вата, тіло.

Ко  ос  см  на вт  космонавт

Словникова робота

Космонавт – спеціаально підготовлена людина, яка здійснює політ у космічному просторі на літальному апараті.

А)Гра « Яке слово заховалось?»

(сом, око, коса, кома, нова, танок, станок…)

Б) Гра «Доберіть слово»

- космонавт ( який?) ( перший, український, відомий, хоробрий)

- космонавт (що робить?) ( готується, літає, відкриває, досліджує, ремонтує, експериментує)

В) Демонстрація фото першого українського космонавта Леоніда Каденюка.

Вправа «Мікрофон»

  • До якої частини мови належить слово космонавт?
  • Це істота чи неістота?
  • Який рід має слово космонавт?

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Перегляд відео «Вступ», «Теоретичний матеріал»

— Сьогодні на уроці ми вправлятимемося у визначенні числа іменників.

ІV. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. Робота за вправою 275 (с. 114). Колективна робота.

— Прочитайте текст, розкриваючи дужки.

— Про що йдеться в тексті?

Прочитайте виділені слова, до якої частини мови вони належать?

- Випишіть виділені слова, розділивши на дві групи «Однина», «Множина»

2. Спостереження за іменниками, які вживаються тільки в однині або тільки у множині

- Перегляд відео «Іменники, що вживаються лише в однині, множині»

Вірш «Штани»

Відгадайте загадки:

Ми — кращі друзі дітвори.

Вивозять діти нас на гору,

А ми веземо їх з гори. (Сани)

той першим нам руку подає,

ми стоїмо завжди при вході,

нас у хаті кілька є. (Двері)

І по двадцять хусток має? (Капуста)

— Запишіть відгадки. Визначте число іменників.

Висновок. В українській мові є такі іменники, які вживаються тільки в однині або тільки у множині.

Робота в групах

І група (дівчатка)  виписує слова, що вживаються лише в формі множини: штани, окуляри, парфуми, сутінки, канікули, сходи, гроші.

ІІ група (хлопчики) виписує слова, що вживаються лише в формі однини: віск, кров, молоко, залізо, асфальт, пісок, золото.

Фізкультхвилинка

3. Диктант з «ключем»

— Запишіть іменники у дві колонки: вжиті в однині; вжиті в множині.

— У кожному іменнику підкресліть першу літеру. З цих літер прочитаєте народне прислів’я.

Доля, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка, обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, експонати.

(Добре діло не пропаде.)

  1. Закріплення отриманих знань.

Виконання вправ на сайті (https://learningapps.org/3155841)

V. Підсумок уроку

Гра «Оплески».

  • Підготуйте долоні. Плесніть у долоні, якщо ви згодні зі мною.
  • На уроці ми дізналися про те, що іменники можуть змінюватися  за числами.
  • На уроці мені було цікаво.
  • На уроці я працював старанно.

Гра «Навпаки».

  • Я називаю слово в однині, а ви це ж саме слово в множині і навпаки.

Картина, піч, обереги, плаття, ручка, олівці, підручник, портфелі, береза, курча, око, плечі.

 

VІ. Домашнє завдання

Вправа 277, с. 116.

село

 

олівець

 

курка

 

курча

 

мишка

 

тато

 

банан

 

весло

 

сонечко

 

зуб

 

ДОДАТОК

село

 

олівець

 

курка

 

курча

 

мишка

 

тато

 

банан

 

весло

 

сонечко

 

зуб

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
2 лютого 2020
Переглядів
1748
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку