Систематизувати знання та уявлення учнів про їжака, закріплювати уміння стисло і послідовно висловлювати думку, передавати її на письмі
2 клас
Тема. Складання тексту-опису "їжачок".
Вчити будувати описи, виділяючи суттєві ознаки
Мета. Систематизувати знання та уявлення учнів про їжака, закріплювати уміння стисло і послідовно висловлювати думку, передавати її па письмі, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати інтелектуальні здібності, виховувати бережливе ставлення до тварин.
Хід уроку
І. Організація класу
Привітання.
Треба разом привітатись "Добрий день!"
Дружно, весело сказати: "Добрий день!"
Вліво, вправо повернулись: "Добрий день!"
Туди - сюди повернулись: "Добрий день!"
II. Актуалізація опорних знань
Прийом "Випадковість "
На учительському столі лежать у купі порізані з цупкого паперу пронумеровані квадратики. Учень витягує один із них і перевіряє домашнє завдання у зошиті в того учня, чий порядковий номер у журналі збігається з витягнутим. В цей час вчитель працює з класом.
Диктант усної дії.
Учитель показує школярам картку:
№1 №2 №3 №4
№1 (правило написання апострофа)
№2 (правило переносу слів)
№3 (вживання великої букви)
№4 (правопис префіксів з-. с-)
Диктант зворотної дії:
(завдання проводиться навпаки)
- діти називають слова з апострофом, а вчитель записує ці
слова на дошці:
хлоп 'я, бур 'ян, пір 'я, дев 'ять...
(І так робота проводиться на кожне правило).
При цьому вчитель може навмисно допускати помилки в слові, діти повинні бути уважними, виправити помилку, пояснити і записати ці слова безпомилково і т.д.
III. Повідомлення геми і мети уроку
(Можна оголосити по "телевізору")
Увага! Увага! Розшукується особа, яка живе в лісі, ходить переважно в колючому одязі, їсть слимаків, хробаків, комах, ягоди і насіння рослин, гриби. Ця особа руйнує пташині гнізда, гнізда дрібних гризунів: польових мишей, жаб, ящірок.
ІV. Проблемні ситуації
Щоб уникнути повторів одного й того самого слова їжак, якими словами можна замінити це слово? (Він, звірятко, тварина, лісовий мешканець, колюча грудочка) Ллє за цими даними ми описати їжачка не зможемо. Давайте попрацюємо, щоб зібрати якнайбільше даних про їжака. Який шлях пошуку оберемо? Я пропоную:
1 Завітаємо до передачі "У світі тварин"
(Перегляд відеосюжету про життя їжаків).
2. "Банк цікавих новин ".
Дуже багато цікавого матеріалу можна знайти не тільки про звичайного їжака. Адже є і морські їжаки, в яких на відміну від звичайних три ока. Існує чотири види їжаків без колючок. Звертайтеся до енциклопедій, ідіть до бібліотеки.
3. Гімнастика для розуму
* Загадковий лабіринт.
Вставте букви, які позначають голосні та прочитайте :
Х–ч н- ш- - я н-к-л-,
- г-л-к м- - д-в-л- (Хоч не шию я ніколи, а голок маю доволі)
Звукобуквенний аналіз слова їжак 2 скл., 4 б., 5 зв.
(Завдання ускладнюється) вставте букви, якими позначаються голосні звуки, та замініть малюнки словами, підкреслене слово замініть синонімом. Поміркуйте, яке слово заховалося у схемці.
Слово "ворогів" замінній синонімом. (Хижаків)
"Мозкова атака"
На ім'я їжачка надійшла зашифрована телеграма. Спробуйте розшифрувати, що б могли означати ці числа.
Слова підказки (зуби, малята, голка, хвіст, вага, види)
24 - стільки видів 2 - види на Україні (звичайний та вухатий)
1кг- вага
2—10 - кількість малят
2 - 3 см - довжина голки
6 — 8 16 тис- кількість голок
1 мм - товщина голки
2 група
Оперативний кущик (які слова асоціюються зі словом їжачок)
4. Літературний калейдоскоп.
- В яких творах ви зустрічались з їжаком?
- З яких творів прийшли ці їжачки (виставляються малюнки й ілюстрації)?
- До якого оповідання ці ілюстрації? ("Щедрий їжачок" Ю. Збанацький)
- Як їжак обдурив лисицю у казці "Лисиця і їжачок"?
- Що приніс додому їжачок своїм діткам, щоб у хаті світліше було? (Світлячка. "їжачок і світлячок" В.Сухомлинський)
- Що їли у саду їжачок і лисиця із казки "Хитрий їжачок"? (Виноград)
- Розмістіть малюнки у такому порядку, в якому розгортаються події у казці "Паличка-виручалочка" .
5. Прийом "Погляд"
(Діти читають прислів'я та приказки).
Про кого так говорять?
Діти, чи можна так сказати на скромну людину? Язик гострий, як їжак. (Ні.) Доведіть свою думку.
Пройшовши цей шлях пошуку, ми можемо описати їжачка.
V. Практична частина уроку
Опис їжачка
Виберіть серед поданих слів ті, які можуть характеризувати їжака, як живу істоту-тваринку.
Колючий, маленький, кругленький, солодкий, високий, сірий, зелений, добрий, лісовий, смачний, невеличкий, дикий, гладенький.
Поміркуйте, чи може бути їжачок солодким? За якої умови? Які ознаки їжака треба розкрити'? Заповнимо таблицю.
Що це за звір? |
Тіло |
Мордочка (рильце) |
Ніс |
Очі |
Ніжки |
Вушка |
Маленький, лісовий, невеличкий, дика тваринка |
Вкрите сірими колючками |
Витягнута, гостра |
Чорненький, блискучий, мокрий, холодний |
Чорні ґудзики, як намистинки |
Короткі, тонкі, кривулясті |
Невеличкі, прозорі, маленькі, як пелюстки |
їжак - маленька дика тваринка. |
їжачок - лісова тваринка. |
Тіло у нього |
Все його тіло вкрите ... |
Голочки - ... |
Мордочка |
Голівка |
Оченята, немов ... |
Ніс -... |
Ніс ... схожий на ... |
Очі -... |
Кривулясті, тоненькі, маленькі ... |
Ніжки |
Я дуже ... їжачка. |
Вушка |
|
Мені дуже ... ця тваринка. |
|
Чигання творів учнями
Виправлення помилок.
Ви склали чудові описи особи, яка була невідома на початку уроку. Тепер ми знаємо, що це їжачок.
Можна запропонувати дітям скласти п'ятирядок (віршик)
Сенкан
Пам'ятка для написання сенкану
Як по іншому може звучати тема? Хто?
Їжачок
Колючий, гарний.
Повзає, чмихає, полюс.
Я дуже люблю їжачків.
Тваринка.
Їжачок
Цікавий, колю ч ий.
Лазить, їсть, винюхує,
Їжачок живе у лісі.
Звірятко.
VІ. Підсумок уроку
Домашнє завдання. (Пошукова робота)
Заглянувши до енциклопедії, дізнайтеся, хто є найнебезпечнішим ворогом їжачка? Опишіть його. Буду чекати з великим нетерпінням на ваші повідомлення.