Конспект уроку "Число іменників"

Про матеріал
Поглибити знання учнів про категорію числа іменників, розглянути групи іменників, що мають форму тільки однини або тільки множини; розвивати логічне мислення, творчі здібності школярів; виховувати любов до рідного слова.
Перегляд файлу

 


Тема: Число іменників. (Слайд 1)

Мета: Поглибити знання учнів про категорію числа іменників,

розглянути групи іменників, що мають форму тільки однини або тільки множини; розвивати логічне мислення, творчі здібності школярів; виховувати любов до рідного слова. (Слайд 2)

Обладнання: підручники,  презентація,  дошка, ноутбук, кольорові сердечка.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

 ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Доброго дня усім! Привітаймо наших гостей і одне одного усмішкою. Давайте запросимо на сьогоднішній урок такі іменники: уважність, старанність, пам'ять і увага.

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

 Запишемо  число і тему сьогоднішнього уроку. На вашу думку чим ми займатимемося сьогодні на уроці? За кожну правильну відповідь ви отримуватиме від мене червоне сердечко, за неповну відповідь – синє сердечко, за неправильну відповідь – жовте сердечко.

Слово вчителя:  Діти, чи любите ви мультфільми?  На сьогоднішній урок до нас завітали мультгерої і кожен приніс своє завдання. Але спочатку давайте поринемо в історію мультиплікації.

Дивитися мультфільми люблять не тільки діти, але й дорослі.  Варто сказати, що мультфільми виникли  раніше, ніж фільми, а саме в 1877 році, коли Еміль Рейно створив праксіноскоп - апарат, у якому була стрічка з намальованими картинками й дзеркальний обертовий барабан. Уже через місяць винахідник одержав патент і продовжив удосконалювати свій апарат. Він спробував зробити синхронізацію звуку й зображення, а також почав використовувати для показу фотографії. (Слайд 3)

 

ІІІ.  Актуалізація опорних знань.

Всім вам відома Маша вже не перший рік навчається у школі, вона принесла нам  цукерки. Але цукерки не прості, а з питаннями.

Похожее изображение (Слайд 4)

 

 

1. Репродуктивна бесіда:

1. Яка частина мови називається іменником? Наведіть приклад.

2. Назвіть морфологічні ознаки, які властиві іменнику.

3. Які  роди іменника ви знаєте? Наведіть приклад.

    4. Який це спільний рід ? Наведіть приклад.

    5.  Які іменники називаються власними? А загальними? Наведіть приклад.

    6. Які іменники не мають роду?

    7.  Який рід мають іменники, що називають професії, посади, які можуть

     означати осіб чоловічої та жіночої статі? (Слайд 5)

 

А  Ведмідь приніс наступне завдання. 

Похожее изображение (Слайд 6)

2. Математичний диктант

Інженер,староста, майстерність, сонце, піч, батько, сирота, волосся, холод, радість, нахаба, ягня

            1                                2                             3                              4

Чоловічий  рід           Жіночий рід          Середній рід           Спільний рід

Інженер                      майстерність         волосся                    нахаба

Батько                         радість                   ягня                         сирота

Холод                          піч                          сонце                      староста (Слайд 7)

 

Відповідь :142321431243 (Слайд 8)

 

Слово вчителя: Спочатку створювалися тільки короткі мультфільми, тому що вважалося, що діти довгий мультфільм дивитися не витримають, а дорослі навіть не будуть починати, тому що це їм нецікаво. Однак Уолт Дісней вирішив експериментувати і в 1937 випустив мультфільм «Білосніжка й сім гномів». Незважаючи на те що на мультфільм було витрачено багато коштів, він став настільки популярним, що не тільки окупився, але й приніс неймовірний прибуток.

(Слайд 9)

 

  1. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

Наступне завдання від  Губки Боба.

Картинки по запросу губка боб (Слайд 10)

Це кросворд.

 

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

  1. Кольорова рідина, що використовується для письма.( Чорнило)
  2. Спосіб пересування людини. ( Ходьба)
  3. Продукт переробки нафти, пальне. ( Бензин)
  4. Клейкий ягідний чи молочний напій. ( Кисіль)
  5. Спортивна гра з ракеткою та м’ячем. (Теніс)
  6. Одна з планет сонячної системи. ( Сатурн)     (Слайди 11-17)

 

 

У виділеному рядку ви прочитаєте назву числа, у якому вживаються зашифровані слова.

1. Пригадайте , яка форма  іменника використовується  для позначення назви одного предмета? /вживається однина: зошит, щоденник

2. Пригадайте , яка форма  іменника використовується  для позначення назв двох і більше  предметів? /вживається множина: зошити, щоденники

 

  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Пояснення учителя.

              Для розрізнення кількісних ознак є дві числові форми — однина і множина (зошит — зошити, поле — поля). Є іменники, які мають лише одну форму числа.

         За наявністю форм числа іменники поділяються на три групи:

 іменники, що мають форму однини і множини;

 іменники, що вживаються тільки в однині;

 іменники, що вживаються тільки в множині.

Найбільшу за обсягом групу становлять іменники, що вживаються як в однині, так і в множині. До цієї групи належать назви осіб, предметів, явищ, що піддаються лічбі: мати - матері; дерево - дерева; тінь - тіні. Такі іменники означають предмети, що сприймаються роздільно.

 

 

 

 

Таблиця « Число іменників»

 

Однина

Множина

1) Назви речовин: чай, бензин, залізо, чорнило. Але форму множини вживають для позначення різновидів речовини: чаї, бензини,солі.

2) Назви абстрактних понять: совість, добро, мир.

3) збірні: листя, молодь.

4) власні назви: Десна, Дніпро, Леся,Тарас.

1) Назви сукупностей людей, предметів: діти, гроші,надра.

2) Назви предметів парної будови: окуляри, ножиці,сани .

3) Назви речовин (товарів): вершки, дріжджі, парфуми.

4) Назви часових понять, ігор, обрядів: канікули, шахи, заручини.

5) власні назви: Суми, Черкаси.

(Слайд 18)

А зараз давайте трішки перепочинемо. Фізкультхвилинка. (Слайд 19)

 

  1. Закріплення нового матеріалу.

Слово  вчителя:

Мультфільми продовжували вдосконалюватися. Вони ставали всі яскравіші й цікавіші, для них писалися окремі сценарії, а в озвученні почали брати участь знаменитості. Далі почали з'являтися цілі мультиплікаційні серіали. Наприклад, один із найпопулярніших - мультсеріал Сімпсони, перша серія якого вийшла в 1987 році. До речі , «Сімпсони» - це самий довгий американський серіал. Останнім часом також дуже часто можна побачити мультфільми, які повністю виконані на комп'ютері (наприклад, «Шрек»). Дуже популярні в наш час і японські мультфільми - аніме. (Слайд 20)

 

1.Робота з підручником .

До нас завітав  Лунтік  , він просить нас розгадати загадки. Знайти іменники і визначити число.

 

Похожее изображение (Слайд 21)

 

 

2. Пояснювальний диктант.

Відгадайте загадки.

1. Рідке, а не вода, біле, а не сніг. (Молоко).

2. У зимову веселу пору ми кращі друзі дітвори. Вивозять діти нас нагору, а ми веземо їх з гори. (Сани).

3. Хто входить і виходить, той перший нам руки подає, а ми стоїмо завжди при вході, нас в хаті кілька є. (Двері).

4. Хто голівку свою влітку накриває і по двадцять хусток має. (Капуста) (Слайд 22)

 

Наступне завдання від Смішариків

Картинки по запросу Смешарики (Слайд 23)

3.Розподільний диктант.

Розподілити слова у три колонки: 1 - іменники, що мають форми однини і множини; 2- іменники, що мають тільки форми однини; 3 - іменники, що мають тільки форму множини.

 Громадянин, дріжджі, цемент, заручини, офіцер, молоко, вітри, сани, стіл, пшоно, село,  завод, щипці, хлопці,  Альпи,  любов,  золото,  боротьба,  молодь, уста, гроші, журба, калоші, врожаї.

  1.                                                        2.                                             3.

Громадянин                                 цемент                                    дріжджі

Офіцер                                         молоко                                    заручини

Вітри                                             пшоно                                        сани

Стіл                                               любов                                     щипці

Село                                               золото                                   Альпи

Завод                                            боротьба                                 уста

Хлопці                                           молодь                                   гроші

Врожаї                                          журба                                      калоші (Слайд 24)

Слово вчителя:

Зараз мультфільми неймовірно різноманітні й популярні ще більш ніж колись. Їх показують у кінотеатрах, їх із задоволенням дивляться не тільки діти, але й дорослі. Мультфільми в наш час уже рідко створюються традиційним способом, все частіше за допомогою комп'ютера, однак це не робить їх менш привабливими для глядача. До речі кажучи, перший мультфільм, що був повністю виконаний на комп'ютері, це «Історія іграшок». Його прем'єра відбулася в 1995 році. (Слайд 25)

 

А ось яке завдання принесли Том і Джері

Картинки по запросу том и джерри

(Слайд 26)

«Спіймай помилку»( знайти зайве слово в кожному ряду)

  1. Харків, Кегичівка, Суми, Красноград.
  2.  совість, канікули, злість, чесність.
  3.  окуляри, зошити, штани, сани.
  4.  шахи, піжмурки, нарди, вибори.
  5.  Черкаси, Карпати, Київ,Альпи.  (Слайд 27)

 

Слово вчителя: Перші мультиплікаційні фільми в Україні з'явилися у 1927 році у центральній мультиплікаційній майстерні в Одесі: В. Левандовський поставив «Казку про солом'яного бичка», поклавши в основу сценарію сюжет популярної казки, а художник В. Дев'ятнін зробив мультиплікаційну одночастівку «Українізація» про вивчення української мови.

В 1959 р. на базі студії Київнаукфільм було створено цех художньої мультиплікації. В наступних роках остаточно сформувалась школа української мультиплікації. В цей час створюється багато серіальних проектів. З них найпопулярніші — це: «Пригоди трьох козаків» , «Пригоди капітана Врунгеля», «Острів скарбів», «Лікар Айболить», «Аліса в країні чудес» та «Аліса в Задзеркаллі» «Пес та Собака».

 В 1990 році об'єднання художньої мультиплікації було перетворено на окрему студію «Укранімафільм». В 90-х роках, незважаючи на економічні труднощі, студія значно зменшила обсяг, але продовжувала випускати нові фільми. (Слайд 28)

 

VII. Підсумок уроку.

«Мікрофон»

«Я зрозумів…»

«Я засвоїв…»

«Я виніс з уроку…»(Слайд 29)

 

VIII. Домашнє завдання. Читати п.26,  вправа 224 .

Написати твір-мініатюру «Мій улюблений мультиплікаційний герой» (Слайд 30)

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 березня 2023
Переглядів
2131
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку