План-конспект уроку літературного читання у 3 класі ( за підручником О. Савченко). Тема: байка "Коник стрибунець"

Про матеріал

План-конспект уроку літературного читання у 3 класі

( за підручником О. Савченко). Тема: байка "Коник стрибунець"

Перегляд файлу

План-конспект уроку літературного читання у 3 класі

( за підручником О. Савченко).

Тема. Байка Л. Глібова "Коник-стрибунець".

Мета: поглибити знання учнів про жанрові особливості байки, розширити знання учнів про життя та творчість Л.Глібова, вчити аналізувати та оцінювати вчинки персонажів і визначати мотиви їхньої поведінки; розвивати навички швидкого виразного свідомого читання; виховувати працелюбність.

Обладнання: підручник "Літературне читання" О. Савченко, ТЗН, фотокартки головних героїв, портрет Л. Глібова.

Тип уроку – вивчення нового твору.

Хід уроку:

І. Організація учнів до уроку.

ІІ Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

1. Робота над прислів'ями.

-Учні, сьогодні наш урок ми почнемо із прислів'я.

Бджола мала, а й та працює.

Хочеш їсти калачі, не сиди на печі.

Маленька праця краща за велике безділля.

Хто як скородить, так йому і родить.

- Які значення мають ці прислів'я?

 

2. Відгадування загадок.

-. Я загадуватиму, а ви будете відгадувати загадки.

Їх в траві багато,

Люблять працювати,

Будівельники малі

Роблять хатку із землі. (Мурашки)

 

Музикант живе на лузі,

Упізнай його, мій друже,

Спинка, ноги, голова —

Все зелене, як трава.

Ще й швидкий, як вітерець,

Милий …(коник-стрибунець)

 

2.Розв'язування головоломки.

- Сьогодні ми з вами на уроці поговоримо про, … розгадайте шифрограму.

Ключ, читати за рухом годинникової стрілки( виділенні букви)

 

ІІІ Вивчення нового твору.

1. Вступна бесіда.

- Сьогодні на уроці ми будемо вивчати байку "Коник-стрибунець", яку написав Леонід Глібов.

- А ви бачили коли небуть коника-стрибунця?

-Що можете про нього розказати?

- Ось як він виглядає.

 

-Леонід Іванович Глібов народився на Полтавщині. У дитинстві Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим, йому подобалося все красиве, але найбільше він полюбляв доглядати за квітами, тому його прозвали «королем квітів». Знайомі і родичі, вітаючись із ним, казали: «Здоров був, Льолику, квітчастий королику». Хлопчик дуже любив слухати казки баби Одарки. А ще Леонід любив слухати народні пісні, зачаровувався народними звичаями й обрядами. Коли настав час здобувати освіту в гімназії, тринадцятирічний хлопчик так засумував за рідною домівкою, що всю тугу вилив у своєму першому вірші «Сон».

-Залишив Л. Глібов великий доробок: байки, віршовані загадки і казки, жарти. Ці твори принесли йому славу, його шанують, люблять і знають не тільки в Україні, а й в усьому світі. У творчому доробку Леоніда Івановича Глібова 107 влучних байок. Недарма І. Я. Франко назвав його «найкращим українським байкописом».

- Сьогодні ми почитаємо і ознайомимося з однією з його байок, яка називається "Коник-стрибунець"

- А чи знаєте ви, що таке байка?

- Байка — невеликий найчастіше віршований твір повчального змісту.

Фізхвилинка

-  А зараз, щоб трошки відпочити давайте проведемо фізкультхвилинку. Станьте будь ласка, рівненько біля парт.

- Уважно подивились на дошку.  Будемо намагися повторювати рухи.

- Ми трохи відпочили. Сідайте на свої місця. Продовжуємо заняття.

2. Виразне читання байки вчителем.

- Сядьте зручно. Дивіться на мене і слухайте байку.

 

У степу, в траві пахучій,

Коник, вдатний молодець,

І веселий, і співучий,

І проворний стрибунець,

Чи в пшениченьку, чи в жито,

Досхочу розкошував

І цілісінькеє літо,

Не вгаваючи співав;

Розгулявся на всі боки,

Все байдуже, все дарма…

Коли гульк — аж в степ широкий

Суне злючая зима.

Коник плаче, серце мліє;

Кинувсь він до Мурав’я:

— Дядьку, он зима біліє!

От тепер же згину я!

Чуєш — в лісі ворон кряче,

Вітри буйнії гудуть?

Порятуй, порадь, земляче,

Як се лихо перебуть!

— Опізнився, небораче,—

Одказав земляк йому,—

Хто кохав життя ледаче —

Непереливки тому.

— Як же в світі не радіти?

Все кругом тебе цвіте,—

Каже Коник,— пташки, квіти,

Любе літечко на те;

Скочиш на траву шовкову —

Все співав би та співав.—

На таку веселу мову

Муравей йому сказав:

— ПроспівавтилітоБоже,——

Вдачавжетвоятака,—

Атепертанцюй,небоже,

Наморозігопака!

3. Бесіда на первинне усвідомлення твору.

- Хто головні герої байки?

- Яка біда трапилася у Коника- стрибунця?

- Чим займався Коник влітку?

- Чи сподобалась вам байка?

 

4. Словниково-лексична робота.

- В цьому творі є декілька незрозумілих вам слів.

ВдАтний- здібний.

НеборАк- бідолаха, той хто опинився у скрутному становищі.

НеперЕливки, скрутно, дуже погано.

НЕбоже – племінник.

- Якщо ще якісь слова вам не зрозумілі, питайте.

5. Читання вірша учнями.

А) Мовчазне читання вірша, підготовка до читання вголос.

- Знайдіть вірш на сторінці підручника( 95-96). Прочитайте мовчки, зверніть увагу на розділові знаки в кінці рядочків. Підготуйтеся до виразного читання вголос.

Б) Індивідуальне читання.

- А зараз, кого я буду викликати, той читає вірш. Інші слухають та слідкують ( читають учні, 6-7)

В) Вибіркове читання

— Знайдіть і прочитайте, яким було життя Коника влітку.

— Прочитайте, як змінилася його поведінка. З чим це пов’язано?

— Про що Коник просив Мурашку? Прочитайте.

— Якою була відповідь Мурашки? Прочитайте. Як ви зрозуміли його слова?

6. Робота над малюнком у підручнику.

- Розгляньте малюнок у підручнику ( збільшений варіант у презентації). Хто може описати малюнок?

7.Узагальнююча бесіда.

-  Знайдіть рядки, в яких зосереджена мораль байки?

- Чи можна з тексту байки судити про те, кого в ній засуджує автор?

- Як ви гадаєте, кого мав на увазі байкар, розповідаючи про Коника і Мурав'я?

- Чи хотіли би ви змінити кінцівку байки? Як саме?

8. Читання в особах.

- Прочитаємо байку в особах. Хтось читатиме слова Коника, інший – слова Мурав'я. Працюємо в парах. Ось ця парта починає.

ІV Підсумок уроку

- Давайте повторимо що таке байка, і які її ознаки.

Ознаки байки 

  • Невеликий обсяг
  • Часто - віршована форма
  • Повчальний зміст
  • Наявність моралі
  • Ідеться по звірів, рослини, які поводяться як люди

* Автором засуджуються людські вади

  • Найчастіше героями байок бувають звірі і рослини

- Який твір ми вивчали сьогодні?

- Хто найчастіше буває героями байки?

- Хто з наших героїв був працьовитим? А хто – безтурботним?

- Кого схвалює автор, а кого засуджує?

- Від чого застерігає байка?

- Які слова є мораллю байки?  

-  Які недоліки людського характеру засуджує байкар?

(Байкар засуджує лінь, легковажність.)

- Чого навчила вас ця байка?

V Повідомлення домашнього завдання.

- Прочитати байку, за бажанням вивчити напам'ять.

 

Тест (За наявності резерву часу)

1.     Байка – це …

а) оповідання з повчальним змістом;

б) віршований твір з повчальним змістом; +

в) твір-жарт.

2. Вибери рядок, в якому риси характеру притаманні Конику:

а) безтурботний, працьовитий;

б) безвідповідальний, безтурботний;+

в) працьовитий, старанний.

3. Вибери рядок, в якому риси характеру притаманні Мурав’ю

а) байдужий, старанний;

б) серйозний, працьовитий; +

в) веселий, лінивий.

4. Мораль цієї байки:

а) засуджує веселість, радості;

б) засуджує лінь, безтурботність; +

в) засуджує заняття співами і танцям

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
29 березня 2021
Переглядів
1437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку