Тема. Грамоті вчиться — завжди пригодиться. Зірка Мензатюк «Новорічна пригода з відьмою».
Мета: продовжувати знайомити учнів з творами українських письменників; вчити визначати жанри творів; давати характеристику головним героям; розвивати зв’язне мовлення, уяву, фантазію учнів, творчі здібності, читацькі компетентності, збагачувати словниковий запас, розширювати світогляд учнів, виховувати любов до читання.
Обладнання: мультимедійний комплект, ілюстративний та роздатковий матеріал, цеглинки LEGO для рефлексії.
Хід уроку
-
Організація класу
Створення позитивного психологічного клімату класу.
Біля парти станемо чемно -
Плине час хай недаремно
-
Сьогодні до нас на урок читання завітали шановні гості, повернімося до них, будь ласка, і привітаємося:
-
Добрий день!
Бажаю всім натхнення.
За роботу, в добрий час.
2. Мотивація навчальної діяльності
-
Давайте нагадаємо собі, якими ми повинні бути на уроці:
У – уважні
Р – розумні
О – організовані
К – кмітливі
-
Мовленнєва розминка
А) Робота з чистомовкою:
-
Розпочинаємо урок з мовленнєвої розминки, а саме: робота над чистомовкою. Повторюємо «луною».
Ло-ло-ло: Снігом землю замело.
Ля-ля-ля: Стала білою земля.
Лі-лі-лі: Ось замети чималі.
Ра-ра-ра: Дуже рада дітвора. (слайд).
Б) Вправи на постановку дихання та розвиток артикуляції:
-
Добре, молодці. Сіли рівненько, вирівняли спинки, приготувалися до вправ на дихання (слайд).
1) «Понюхайте квітку»
-
Уявіть, що перед вами запашна квітка. Видихніть і зробіть глибокий вдих - неначе ви нюхаєте запашну квітку.
2) «Святкові кульки»
-
Надуємо святкові кульки. Для цього робимо глибокий вдих носом і плавно видихаємо повітря ротом, надуваючи щоки.
3) «Задми свічки»
-
Уявіть, що перед вами – іменинний торт. На ньому багато маленьких свічок. Зробіть глибокий вдих і намагайтеся задути якомога більше свічок.
В) Наступне для вас завдання: роз’єднайте слова та прочитайте прислів’я.
Не соромно не знати,
соромно не вчитись.
- Яке перше слово?
- Яке друге слово? (…)
- Як ви розумієте значення цього прислів’я? (Вчитися — значить отримувати нові знання й уміти ними користуватися. «Вік живи — вік учись», — казали наші предки, і ви про це завжди пам'ятайте).
- Дякую.
-
Актуалізація опорних знань
-
Діти, давайте пригадаємо, з якими літературними жанрами ми вже познайомились на уроках читання?
Метод « Мікрофон». (Відповіді дітей).
-
Оголошення теми уроку
-
На уроці ми продовжимо знайомитись з творами відомих вже нам сучасних письменників. Будемо тренуватися визначати жанри творів, давати характеристику головним героям. І сьогодні ми з Вами прочитаємо твір сучасної письменниці Зірки Мензатюк «Новорічні пригоди з відьмою».
1) Метод «Передбачення»
-
Яка цікава назва! Як ви вважаєте про що йтиме мова в цьому творі? (Відповіді дітей).
-
Чи справдилися ваші передбачення ми дізнаємося в ході нашого уроку.
-
А зараз давайте відгадаємо загадку та дізнаємося одного з головних героїв сьогоднішнього твору:
Ніс – гачком.
Шапка – гострячком
по світу літає
діточок лякає (слайд).
-
Так, діти, правильно, це відьма. З рештою героїв познайомимося трішки пізніше.
-
Вивчення нового матеріалу
-
Розповідь про автора
-
Написала твір про новорічні пригоди з цією чарівною відьмою письменниця Зірка Мензатюк (слайд).
Зірка Мензатюк народилася 21 жовтня 1954 року в маленькому селі Чернівецької області, що на заході України. Писати вірші і друкуватися в газетах почала в шкільні роки( перший вірш був надрукований в 11 років). Закінчивши школу, Зірка вступила на факультет журналістики Львівського університету імені Івана Франка, навчалася старанно, закінчила університет з червоним дипломом, працювала журналістом у різних газетах, з 1988 року присвятила себе творчості для дітей.
Письменниця любить мандрувати Україною та вишивати, любить читати та святкувати українські свята.
-
Рухлива вправа для очей
-
Словникова робота
-
Під час читання нам зустрінуться такі слова, значення яких ми повинні розуміти і правильно читати. Повторюємо за мною хором.
-
Яке значення слів Вам незрозуміло? Хто може допомогти розтлумачити (пояснити) значення цього слова? Як ви вважаєте, що означає це слово?
-
Дослідження тексту. Читання тексту вчителем та учнями.
-
Працюємо з підручником. На сторінці 62 знайдіть твір Зірки Мензатюк «Новорічні пригоди з відьмою».
-
Я почну читати, ви уважно слідкуватимете, коли я зроблю паузу, хтось з вас буде продовжувати читати.
-
Ну що, сподобався вам текст? Перед тим, як ми його проаналізуємо давайте трішки відпочинемо.
Фізкультхвилинка «Падає сніжок».
-
Бесіда за змістом тексту з елементами вибіркового читання.
Метод «Шість цеглинок LEGO».
-
Хто ще крім відьми є головним героєм твору? Доведіть словами з тексту.
-
Знайдіть та прочитайте відповідь на моє наступне питання:
-
Куди поспішав Василько?
-
Чому відьма захотіла йти із Васильком на свято?
-
Що вирішив зробити Василько, щоб відьма не пішла з ним на свято?
-
Як ви вважаєте, чи допомогли Василькові знання про значення слів переконати відьму?
-
Як називаються слова, які мають однакове значення, але по-різному звучать?
-
Так, діти. Дійсно, Василькові допомогли знання про синоніми, мабуть, на уроках української мови він був дуже уважним та старанним учнем.
-
Складання сніжинок зі слів із тексту
-
Пропоную вам скласти сніжинки зі слів-синонімів. Знайдіть, будь ласка, синоніми в тексті до слова завірюха та прочитайте...вітер…розмовляти…сумно.
-
Діти, а де можна дізнатися про значення цих слів? (В тлумачному словнику).
-
Закріплення вивченого матеріалу.
-
Характеристика головних героїв
-
Переходимо до нашого наступного завдання. Давайте складемо «Асоціативний кущ» головному герою Васильку. Спробуємо визначити його риси характеру та створити словесний портрет (уявимо яким він може бути).
Риси характеру Василька: розумний, добрий, товариський (дружній), кмітливий.
Словесний портрет Василька: невеликого зросту, чорнявий, 8-ми або 9-ти річного віку.
-
А тепер давайте обговоримо, які риси притаманні відьмі? Яка вона? (Хитра, жадібна, підступна, зла, безграмотна, грайлива).
-
Шифрувальник
-
Ви добре справилися з попереднім завданням і пропоную вам трішечки погратися. Попрацюємо в парах. У вас на партах лежать конверти, в яких знаходяться картки. Вам за допомогою українського алфавіту необхідно розшифрувати слова, які письменниця Зірка Мензатюк використала у своєму творі. Озвучимо розшифровані слова. Пара відповідає хором.
-
Підсумок уроку
-
Визначення жанру твору
-
Над яким твором ми сьогодні працюємо?
-
Хто його автор?
-
Якщо хтось помітив я весь час кажу слово «твір», «працюємо над твором». А чи можете ви визначити жанр прочитаного твору? (Так, вірно, діти - це казка). Доведіть мені, будь ласка, що цей твір є дійсно казкою.
-
Як ви вважаєте, а якби Василько не придумав відьмі поморочити голову, щоб могло трапитися?
-
Рефлексія «Емоційна ромашка»
-
У вас на партах є цеглинки Lego давайте спробуємо за допомогою них оцінити свою роботу на уроці читання. Оберіть для себе одну цеглинку. Пригадаємо: зелений колір – «У мене все вийшло»; жовтий колір – «Виконувати деякі завдання було важко»; червоний колір – «Нічого не зрозумів».
-
Домашнє завдання
-
Вдома вам необхідно підготуватися до стислого переказу казки. За бажанням можна намалювати одного з головних героїв твору. (Ст. 62-64 (переказ).