Урок читання для 1 класу з теми «Звуки [ц], [ц']. Позначення їх буквами Ц,ц» спрямований на закріплення у вимові учнів звуків [ц], [ц'], вивчення букви ц («це»), формування аудіативних умінь за коломийкою. В уроці використані щоденні види діяльності: «Читання разом з другом» та «Письмо для себе», які сприяють кращому засвоєнню учнями навчального матеріалу та розвитку критичного мислення.
Тема. Звуки [ц], [ц’]. Позначення їх буквами Ц,ц».
Мета:
освітня – вивчити з учнями букву «це», звуки, які вона позначає ([ц], [ц’]), ознайомити з коломийкою, формувати аудіативні уміння за коломийкою;
розвиваюча – розвивати зв’язне мовлення, мислення, пам'ять, увагу;
виховна – виховувати працьовитість.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання:Букварі, робочі зошити, друковані зошити, щоденники вражень.
Методи і прийоми: репродуктивний, пояснювально-ілюстративний методи, прийоми аналізу та синтезу.
Хід уроку
І. Організація класу
1. Візуальна перевірка готовності класу до уроку.
2. Привітання.
Вч.:Вушка – прислухайтесь,
Оченята– придивляйтесь,
Носик – глибше дихай,
Ротик – посміхнись.
Спинки розправляйтесь,
Ручки піднімайтесь,
Нумо до роботи
Дружно всі взялись!
Доброго дня, діти. Давайте подумаємо, якими ми повинні бути під час уроку.
У – уважними
Р – розумними
О – організованими
К – кмітливими
Вч.: Молодці, діти. Я бажаю вам натхнення та гарної роботи.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
1. Мовна розминка.
а) Дихальна гімнастика.
1) Гра «Задми свічки».
Вч.:А зараз ми виконаємо дихальну гімнастику, щоб розвинути ваше дихання. А для цього пограємо у гру «Задми свічки». Уявіть, що перед вами іменинний торт. На ньому багато маленьких свічок. Секундний видих. Зробіть глибокий вдих і постарайтесь задути якомога більше свічок, роблячи при цьому максимальну кількість коротких видихів (за кількістю свічок).
б) Робота зі складовою таблицею.
Вч.: А зараз, дітки, ми з вами пригадаємо вивчені літери та прочитаємо з ними склади.
при |
зра |
вро |
сту |
про |
вчи |
кра |
сти |
вче |
нко |
шко |
пре |
зно |
жни |
спі |
смі |
зна |
гро |
врі |
вро |
кро |
в) Робота над скоромовкою.
Вч.: Прочитайте речення, зображені на екрані. Чи можна їх назвати скоромовкою? (Так.)
Мчить машина за машинами,
Шелестить машина шинами.
Вч.: Зараз ми розучимо скоромовку разом з вами. Повторюйте за мною.
Молодці!
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Мотивація навчальної діяльності учнів при переході до вивчення нового матеріалу. Повідомлення теми й мети уроку.
Вч.: Діти, сьогодні до нас на урок завітав гість та приніс із собою нові звуки та букви. Хто він? Давайте дізнаємось. Слухайте уважно, щоб відгадати.
Довгі вуха, куций хвіст,
До мисливства в нього хист:
Все знаходить навмання
Це маленьке … (цуценя).
Вч.: Так, правильно. Сьогодні до нас на урок завітало маленьке, але дуже розумне цуценя. Ми з ним вивчимо нову букву. Цуценя відправила до нас королева казкової країни, до якої воно нас поведе. Але на шляху нам будуть зустрічатися різноманітні перешкоди, які треба подолати. Готові?
Підготовча робота до ознайомлення з новою буквою.
1. Виділення звуків [ц], [ц’]. Позначення звуків буквою.
Вч.:Ось і перша перешкода – нам треба назвати картинки словами і сказати, що в них спільного.
(Цукор, цегла, цукерка.)
Так, в них спільний початковий звук [ц]. Літеру ми ще не бачили, але звук ми вже почули. Під час вимови звука [ц] повітря зустрічає перешкоду: зуби, язик та піднебіння. Тому виходить, що звук [ц]приголосний. Він любить вимовлятися твердо [ц] – цукор, цегла, цукерка. А ще [ц] може вимовлятися м’яко – [ц’] ціна, цікаво.Твердий звук позначається такою фішкою – «-», а м’який – «=». Ці звуки глухі тому, що голосові зв’язки не працюють при їх вимові. Спробуйте прикласти руку до горла і переконайтеся в цьому, адже при вимові цього звука немає вібрації. Це значить, що звук [ц] – глухий. Вирушаємо далі.
2. Розвиток звуковимовних умінь учнів.
Вч.: Діти, ось ми дісталися до другої перешкоди – нам треба правильно прочитати слова і тричі повторити їхні останні склади.
Сонце – це-це-це
Криниця – ця-ця-ця
Горобці – ці-ці-ці
Віконце – це-це-це
Водиця – ця-ця-ця
Вч.: Молодці, діти. Вирушаємо далі.
Ознайомлення з буквою Цц.
1. Графічний аналіз букви Цц.
Вч.:Діти, приголосні звуки [ц], [ц’] на письмі позначаються великою і малою буквами Цц. Розгляньте літери, порівняйте їхню форму і розмір, зіставте із друкованими буквами П, Д, Ш.
А зараз зверніть увагу на екран. Буква ц складається з двох прямих паличок і горизонтальної лінії із гачечком унизу.
2. Робота у друкованих зошитах.
Вч.: Ось на нас чекаєнаступна перешкода – зараз візьміть свої друковані зошити з читання і надрукуйтевеликі і малібуквиЦц.
Молодці. І з цією перешкодою впоралися. Вирушаємо далі. Цуценя дуже за нас радіє.
3. Робота у робочих зошитах.
Вч.: Ось ми натрапили ще на одну перешкоду – зараз вам треба прочитати склади на екрані. Зібрати і надрукувати слова зі складів у звичайних зошитах з читання у клітинку.
(Учні друкують і читають слова ремінець, гребінець, камінець.)
Вч.:Який склад в усіх трьох словах однаковий? (ць)
Так, ць. Що робить з твердим звуком [ц] м’який знак? (Так, пом’якшує.)
Давайте спробуємо зробити звукову схему до слова камінець.
У вас мало вийти так –
Молодці, діти.
4. Пальчикова гімнастика.
Робота з Букварем
1. Читання складів із буквою ц.
Вч.:Наступна перешкода – робота з Букварем. У цьому ми з цуценятком вам допоможемо.
Розгорніть буквар на с. 52. Роздивіться малюнки.
Що зображено у верхній частині сторінки? (Цвіркун(комаха, яка тертям крил створює тріскучі звуки), цимбали(це дерев’яний інструмент зі струнами. По струнах б’ють спеціальними молоточками й отримують чарівні звуки), горобець.).
Чи відповідають звукові схеми цим словам? (Так.)
А зараз ми разом прочитаємо склади з буквою ц.
Молодці. Скажіть, у якому складі буква Ц позначає м’який приголосний звук? (Коли після неї надрукована буква І.)
2. Читання слів з буквою ц.
Вч.: А зараз ми разом спробуємо прочитати слова з літерою ц.
Цесарка або, як її ще називають, царський птах – це один з видів домашніх птахів з пір’ям чорного кольору і маленькими синіми або білими плямами.
Цілина – це необроблювана, нерозорана, але придатна для сільського господарства земля.
3. Гра «Так-ні».
Вч.: Зараз ми з цуценям будемо називати вам речення, а ви уважно слухайте та кажіть – так чи ні.
Летить синиця? Летить полуниця?
Летить криниця? Летить горобець?
Вч.: Молодці, діточки.
4. Робота над коломийкою.
Підготовча робота до читання тексту.
1. Вступна бесіда.
Вч.: Діти, ми з цуценям зараз трохи розкажемо вам про коломийки. Всім давно відомо, що український народ – співучий, талановитий, створив багато пісень, казок та віршів. А ще – коломийку. Коломийка – це жанр української народної усної творчості: коротка пісня – римований вірш із двох рядків, у кожному рядку по 14 складів. Нерідко використовується як жартівлива приспівка до танцю. Ми зараз ознайомимося з однією з таких коротких пісень.
2. Словникова робота.
Вч.: У коломийці вам можуть зустрітися такі незнайомі слова, як:
сопілка – це український народний інструмент з дерева;
цимбали – це дерев’яний інструмент зі струнами. По струнах б’ють спеціальними молоточками й отримують чарівні звуки;
Карпати – це високі гори, що знаходяться у Західній Україні;
лунали – звучали;
цимбалісти – це люди, які грають на цимбалах;
гуцули – це українці, які живуть у Карпатах;
музики –це забава з музикою; гулянка, танці.
3. Постановка узагальнюючого питання.
Вч.: Після того, як я прочитаю вам вірш, скажіть, будь ласка, що хотіли передати українці цією коломийкою? Будьте уважними.
4. Зразкове читання вчителя.
5. Відповідь на узагальнююче питання.
Вч.: Так, правильно. Вони хотіли передати талановитість українського народу.А зараз уважно розгляньте малюнок до коломийки і скажіть, що в руках у цимбалістів? (Цимбали.)
В якому одязі українці? (В українському народному одязі.)
Що роблять діти позаду цимбалістів? (Танцюють.)
Як ви гадаєте, який настрій у людей, зображених на малюнку? (Веселий, радісний.)
Правильно. Молодці. А зараз цуценя пропонуємо трохи відпочити і провести фізкультхвилинку.
Відеофізкультхвилинка «Малдіви»
Вч.: Відпочили? Продовжуємо роботу.
Закріплення набутих знань, умінь та навичок.
1. Читання «буксиром» за вчителем.
Вч.: А зараз давайте спробуємо разом прочитати коломийку.
2. «Читання разом з другом».
Вч.: Діти, а зараз ми з цуценям пропонуємо пограти у гру «День-ніч». Коли ми будемо казати слово «день» – ви будете читати коломийку вголос, а коли слово «ніч» – ви будете читати пошепки.
3. Гра «Півник водичку п’є».
Вч.: Діти, а зараз ми з цуценям пропонуємо вам пограти у гру «Півник водичку п’є». Коли ми кажемо «Півник водичку» - ви піднімаєте голови і відпочиваєте, а коли ми кажемо «п’є» - ви читаєте.
Вч.: А зараз спробуйте самостійно прочитати коломийку.
4. «Письмо для себе».
Вч.: Діти, а зараз візьміть до рук щоденники вражень і зобразіть свої почуття відносно прочитаної коломийки за допомогою різноманітних кольорів.
ІV. Закріплення набутих знань, умінь та навичок.
1. Гра «Віднови слова».
Вч.:Діти, ось ми і дісталися останньої перешкоди перед казковою країною.
Зараз ми пограємо у гру «Віднови слова». Цуценя каже, що вам треба прочитати слова з екрану, вставивши пропущені літери.
Ми з вами дісталися до казкової країни королеви, до якої нас привів вірний друг – цуценятко. Давайте подякуємо йому.
Дякуємо тобі, цуценя.
Королева побачила, що ми подолали усі перешкоди і хоче нагородити нас званням – «Кращий клас». А тепер ми вирушаємо до класу.
V. Підведення підсумків уроку.
1. Рефлексія.
а) Гра «Продовж речення».
Вч.: А зараз, діти, я пропоную вам висловити свої враження від уроку, продовживши речення на екрані.
Речення:
Вч.: Молодці, діти.
2. Усне опитування.
Вч.: А зараз дайте відповіді на запитання.
Куце цуценя поцупило цукерку.
Вч.: Молодці, діти. Я дякую вам за урок. До нових зустрічей.