1
Конспект уроку навчання грамоти, проведеного у 1-Б класі Старокостянтинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1
Вчитель: Мазур Тетяна Сергіївна
Тема: Буква Щ,щ , позначення нею звукосполучення [шч]. Звуковий аналіз слів. Читання складів, слів, речень. Опрацювання тексту підручника.
Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити із буквою «ща» та її звуковим значенням; розвивати навички зв’язного та свідомого читання; збагачувати словниковий запас; визначати букву «ща» у словах; наводити приклади слів з буквою «щ»;
формування ключових компетентностей: уміння вчитися: формувати в учнів здатність успішно користуватися усною мовленнєвою діяльністю, здатність до пошуку та засвоєння нових знань; активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати спостережливість; вміння висловлювати оцінні судження щодо складених зв’язних висловлювань;
комунікативної: розвивати вміння працювати в команді, приймати рішення, уникати конфліктів, досягати компромісів;
загальнокультурної: виховувати допитливість, виховувати турботливе ставлення до себе, позитивну самооцінку
Обладнання: відео, презентація, роздатковий матеріал для груп, іграшка- сонечко, цеглинки «Лего», дзеркальця, набір смайликів – емоцій, мозаїка, математичний планшет.
Тип уроку: урок набуття нових знань.
Хід уроку
Любі діти
Давайте привітаємось
давайте посміхнемося,
Давайте в очі глянемо,
За працю вмить візьмемось
Сідайте , будь ласка, діти, чиє ім'я починається на букву, що означає голосний звук, а тепер сідайте дітки, чиє ім'я починається на букву, що означає приголосний звук.
2.Налаштування на урок. Психоформула.
«Я- сонце»
Діти, закрийте оченята уявіть ,що ви маленькі сонечка ,давайте привітаємося як сонячні промінчики. Повторяємо подумки за мною.
«Я- маленьке сонце. Я прокидаюся. Я умиваюся. Я розчісую свої промінці і піднімаюся вільно і урочисто. В мене є багато тепла і світла. Є стільки, що я росту, перетворюючись на більше сонечко. Я- велике Сонце. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаркам, річці, полям, тваринам, людям. Я посміхаюся від щастя , яке щастя - дарувати тепло.»
-Діти, який у вас став настрій? Якщо сонячний, підніміть цеглинку жовтого кольору. Якщо ні – блакитного.(відповіді дітей.) Ви знаєте що жовтий колір – це колір добра, мудрості і пізнання. Синій колір – колір спокою, миру.
Пропоную з таким сонячним настроєм провести цей урок і отримати задоволення від власних успіхів.
Отже, продовжіть речення « Я очікую, що урок буде….»
Ц – цікавим.
К – корисним ,креативним.
С – сучасним, святковим.
Ч – чарівним.
У – успішним.
ІІ. Актуалізація опорних знань
-Який же урок без гри? Пропоную гру. « А чи правда, що…»
Якщо моє твердження істинне, ви піднімаєте зелену цеглину, а якщо хибне -червону, але всі будьте готові обгрунтувати свою думку.
Букви ми пишемо, бачимо.
Звуки ми вимовляємо і чуємо.
Букви можуть бути голосні і приголосні.
Голосні звуки є лише наголошені.
Приголосні звуки бувають твердими , м'якими, дзвінкими і глухими.
Є 6 голосних букв
Букви я, ю ,є завжди позначають 2 звуки
-Молодці! Ви - розумники!
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Сьогодні 20 березня. Це не просто гарний день, а святковий . Сьогодні свій день народження святкує одна буква , а яка, ви дізнаєтесь, послухавши казку. Отже, увага, слухайте і готуйтесь допомагати розповідати.
ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. Підготовчі артикуляційно-слухові вправи, в основі яких лежать виучувані звуки української мови.
1.Робота над змістом казки про букву Щ ( Олексія Катрича.)
Одного разу звуки вийшли на берег річки зустрічати ранок. Навколо було гарно . Тут ми почули звук жабки - ква ква. Тоненький серп місяця стомлено скотився за гору і важко зітхав. ( глибокі вдохи і видихи). Десь зовсім близько було чути звук комарика ( з-з-з-з-з-з). А за кущиком чути було тихе сичання( с-с-с-с-с ), мабуть змія. Одна за одною згасали зірки на небі, легенький вітерець пробіг по верхівках очерету. Очерет здригнувся і зашумів: ш-ш-ш. А всі маленькі мешканці, що жили в очереті,— черепашки, каченятка, рачки — йому відповіли: ч-ч-ч-ч-ч. Це означало:дай нам ще трішки поспати. І всі почули, як навколо лунало: ш-ч-ш-ч-ш-ч-ш-ч-ш-ч. Всі почали переглядатися між собою, а дехто почав затуляти вуха. Воно й справді неприємно слухати будь-які сварки.
Невідомо, чим би все це скінчилося, якби не Сонечко. Воно, як завжди, піднялося над лісом своєчасно без ніяких нагадувань. Перші сонячні промінчики погладили все і всіх, хто зустрічав його з високо піднятою головою. Потім вони заглянули вниз на землю і приголубили кожну травинку, кожну билинку, кожну тваринку.
А звука [шч], які ледве не посварилися між собою, Сонечко сказало:
— Вам не сваритися між собою треба, а об’єднатися. Заживете спокійно, а Азбука отримає нову букву.
Тут Сонечко своїми промінцями щільно обняло два звуки [шч], зв’язало стрічкою і бантик опустило. З’явилася широка, гарна, впевнена в собі буква Щ(«ща»).Така щирість і щедрість Сонечка викликали щасливі посмішки у всіх, кому пощастило це спостерігати. А що робилося навколо!
Вчитель, тримаючи у руках іграшкове сонечко, підходить до учнів і вони читають:
-Щавель у лузі зазеленів.
-Кущі загойдали пташині гніздечка.
-Щиглик щебетав без відпочинку.
-Щука залишила у спокої карасиків.
-Щогла міцно тримала на собі парус.
-Усі щітки взялися до роботи.
-А щур злякався і пообіцяв нікого не чіпати.
-І навіть вітрище ущух у кущах.
-Не свище вітрище — зачах.
І з того часу гарна буква Щ («ща») завжди стоїть на місці, де звучать поряд, разом звуки [шч]. Отже, два звуки позначає буква Щ («ща») — [шч]. Ось така історія народження нової букви ща.
-Для чого в абетці з’явилася нова літера? (Щоб звуки не сварилися.)
-А як дітям уникати сварок? (Потрібно бути щедрими, щирими, добрими, як Сонечко в казці.
-Цікава казка, діти? Якщо ви хочете дізнатися, кого буква щ запросила в гості, згадайте слова з казки, у назвах яких є 2 звуки ш і ч.
2.Артикуляція [шч]
-А зараз вимовимо звукосполучення [шч].
Логопедична гімнастика (для губ).
Витягнути - розтягнути. Інструкція: Розтягнути губи в посмішку так, щоб було видно всі зуби, і витягнути в трубочку, щоб вийшов хоботок.
Стиснути - відпустити. Інструкція: Міцно стиснути губи («рот на замок»), а потім плавно їх розпустити.
Скласти рупором. Інструкція: Потрібно зробити так, як я, щоб вийшов «рупор».Губи висунуто вперед, зуби видні, зближені, широкий кінчик язика піднятий вгору, потік повітря йде через рот посередині язика, голосові зв язки не напружені.
-Букву «ща» ми бачимо і пишемо, а звуки [шч].ми вимовляємо.
Буква «ща» вже не проста,аж два звуки познача. Буква одна, а звуків два – [шч]. Обидва приголосні, це треба запам’ятати.
3.Артикуляційна вправа. Чистомовка. Активне вимовляння виділених звуків, спостереження за артикулюванням (способом вимовляння кожного з них).
.
4.Кінезіологія (гімнастика для мозку)
-Постукайте по столі розслабленою кистю правої, а потім лівої руки.
-Поверніть праву руку на ребро, зігніть пальці в кулак, випряміть, покладіть руку на долоню. Зробіть те ж саме лівою рукою. Кулак, ребро, долоня.
5.Знайомство з буквою «ща».
Дослідження великої та малої букв Щщ.
Розгляд сторінки підручника.
Розгляд букви. -Що нагадує вам ця буква?
-Розкажіть про букву Ща!
Та вона така ж, як Ша,
Тільки в неї, - каже Ростик,
Як гачок, праворуч хвостик.
6.Друкування букви «ща» у зошиті .
7. Робота в групах
1 група Скласти з «Лего» букву.
2 група Скласти з «Мозаїки» букву.
3 група Скласти з «Стрічок» букву.
4 група Скласти букву на математичному планшеті.
8.Слухання пісні щиглика. Звукова модель цього слова. Ритмічний рисунок слова.
Складання речення про щиглика.
Обмін інформацією про щиглика.
-При розмаху крил 23 см, вага щиглика всього 20 грамів.
-Навіть в неволі люблять багато співати. При правильному догляді та годуванні співають цілий рік і живуть до 15-20 років.
-Щиглики відносяться до птахів, які допомагають природі тим, що вбивають дрібних комах, які псують дерева, і також завдяки їм не поширюються шкідливі насіння рослин, так як вони їх їдять.
-У щиглика є більше 20 різноманітних варіантів пісень.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Робота з підручником.
-Щоб дізнатися, кого буква «ща» ще запросила у гості, вам потрібно відгадати загадку.
В річці риба проживає-
Довгу морду вона має,
Гострі зуби, хижу вдачу-
В річці всі від неї плачуть.
Ця зубата хижа злюка
Має назву риба…
-Викладіть звукову схему слова щука. Викладаємо цеглинками.
Звуковий аналіз слів.
Завдання 2 в підручнику.
-Де може зустрічатися буква щ?
Цікаво знати.
Щука - хижа риба. Живе у прісній та злегка солонуватій воді. Може вирости до 1,5 метрів, та важити 35кг. Тіло у неї видовженої форми сіро-зеленого кольору.
2. Робота в парах. Розвага від щуки .
ГРА «РОЗШУКУЄТЬСЯ БУКВА»
Музична руханка.
3.Дослідницька діяльність. Гра « Знайди слово». Гра з LEGO «Звукові хованки».
4. Робота в групах. Розваги для гостей.
Буква «ща»– гостинна господиня. Вона приготувала смачні страви. Прочитайте їх назви. На партах у тарілках букви. Діти складають назви страв, що можна приготувати. Час – 1хв.
5. Вправи з читання
-Робота з підручником С.59
-Читання і вивчення заклички (Прийом мнемотехніки)
Фізкультхвилинка для очей
Сплять маленькі совенята.(Очі у дітей заплющені.)
Раз— розкрили оченята, подивилися навколо. (Кругові рухи очима.)
Потім вгору і додолу. (Лише очима, головою не рухати.)
Оченята— блим, блим, блим. Відпочити треба їм!
Вправо, вліво оченята повертали совенята.
Совенята будуть спати, а ми будемо читати!
6.Робота над текстом Послухайте загадку і скажіть про що хоче всім нам розповісти буква «ща»
Чистить курточку, штанці,
Чобітки й спідниці,
Дуже працьовита тітка,
Здогадались, хто це?...(Щітка)
-Подивіться на малюнок підручника і здогадайтеся, про які щітка піде мова?
Про що текст? Читання з передбаченням.
Опрацювання тексту.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
-Коли ви вітаєте з днем народження своїх рідних, друзів, чи знайомих, що бажаєте їм? Побажання для букви Щ (щастя, щедрість, щирість) , читання віршів.
-Як виглядає щаслива людина? Виберіть щасливого смайлика.
Враження дітей (висловлюються бажаючі)
Самооцінювання (світлофор)
Гостинці від букви «ща» (Щербет).