Інтегроване заняття
Тема: Цікавинка з життя комах
Мета. В ході заняття розвивати у дітей пізнавальний інтерес, допитливість, пошукову активність. Збагатити словник новими поняттями, прислів'ями, приказками, порівняннями, розвивати зв'язне мовлення. Закріпити навички вітання англійською мовою. Вправлятись в орієнтуванні в просторі. Закріпити навички порядкової та кількісної лічби в межах . Сприяти подальшому формуванню креативності в уяві, мисленні, у вирішенні проблемних ситуацій. Виховувати любов до природи рідного краю, працьовитість. Створювати позитивний емоційний настрій.
Матеріал:
— демонстраційний — іграшка-мурашка, ілюстрації «Мурашки і мурашник», картинки з зображенням комах;
— роздатковий — картон зеленого кольору за кількістю дітей; фішки зображенням жука-сонечка, метелика, бджілки, мухи (по 4 фішки із зображенням кожного виду комах на дитину).
Хід заняття
I. Організаційний момент
Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
Діти, відгадайте загадку.
Всюди проживають,
По шість ніжок мають,
Можуть мати й крила.
Але це не пташки.
Дітки, відгадали?
Звісно, це — … (комашки).
— Назвіть комах, життя яких пов’язане з водою. (Водомірка, жук-плавунець)
— Назвіть комах, життя яких пов’язане із землею. (Мурашки)
— Хто з комах літає? (Бабка, джміль, метелик, сонечко, муха, бджола)
ІII. Вивчення нового матеріалу
Діти, до нас у клас сьогодні завітав гість, та щоб впізнати його, потрібно відгадати загадку.
У травичці їх багато,
Люблять вони працювати.
Будівельники малі
Роблять хатку із землі.
(Мураха)
1. Так, в нас у гостях Мурашка. Вона хоче з вами привітатись та познайомитись. Для цього сядемо в коло на килимок, будемо по черзі передавати Мурашку з рук в руки, вітатись та знайомитись з гостем англійською мовою, давайте пригадаємо урок англійської мови та слова привітання.
Вчитель. Діти, Мурашці цікаво, чи знаємо ми щось про неї?
Відповіді дітей. Мурашки — комахи. В них по шість лапок. Вони живуть у мурашниках, які самі будують і оберігають. Це найсильніші представники тваринного світу на нашій планеті. Мурашки дуже працьовиті та дружні, тому працьовитих людей порівнюють саме з мурашкою. В мурашнику є королева, яка відкладає яйця, з яких потім вилуплюються маленькі мурашки. Мурахи — це санітари лісу і їх потрібно оберігати і т.д.
Живуть мурашки сім’ями. У великому мурашнику мешкає до кількох мільйонів мурашок. Мати-засновниця («цариця») знаходиться в глибині, в підземній пітьмі, де справно відкладає яйця. Навколо неї клопочуть помічники: одні її годують, другі — чистять, треті — доглядають за яйцями, четверті — перетягують личинок, які обернулися на лялечку, в камеру вище, де за ними доглядатимуть п’яті; шості стоять на чатах у камері під самим дахом. Робочі мурашки — безкрилі. Але іноді біля мурашника можна побачити мурашок, які літають — це сонячної днини здійснюють політ молоді самиці та самці. Самці після польоту гинуть, самиці, опустившись на землю, відривають у себе крила, повертаються в гніздо і впродовж декількох років займаються відкладанням яєчок.
Висота мурашника досягає 1 метра. Купа хвоїнок — це ще не весь мурашник. Частина приміщень — в землі, а хвоїнки захищають їх від холоду. Мурашник — це багатоповерхова споруда, у якій багато ходів і камер, де зберігаються яйця, личинки і лялечки. Великі мурашки, з дуже великою головою або з дуже міцними щелепами, — це солдати. Вони стоять біля входів у мурашник, закриваючи їх своїми головами. Коли робоча мурашка, повертаючись додому, підходить до такого закритого ходу, стукає вусиками по голові солдата, який після такого знаку пропускає її до мурашника.
Мурашка, який щойно з’явився на світ, починає працювати з першого дня. Спочатку він годує самицю, потім йому доручать доглядати за яйцями, личинками і лялечками. Через 40 днів відбуваються вікові зміни, і мурашки виходять із гнізда — стають фуражирами (добувають їжу) або будівельниками (будують і ремонтують мурашник), або солдатами (охороняють мурашник від чужаків), або няньками (доглядають за лялечками — гріють їх на сонечку, просушують від вологи).
Зимують мурашки в підземній частині мурашника. Там вони, скупчившись, чекають на весну.
Мурашники руйнувати не можна!
Є цікава прикмета: якщо мурашки клопочуться біля мурашника — на теплу погоду, а якщо ховаються — дощитиме.
Я ще додам, що мурашки дуже полюбляють «молоко», яке дає їм попелиця. Взамін мурахи оберігають та захищають цих комах. (Вчитель показує картинку з зображенням попелиці). У мурашок є обов’язок — скотарі або пастухи. Мурашки не лише полюють і збирають їжу, але й утримують «свійських тварин» — попелиць. Попелиця — дрібна комаха, яка живиться соками рослин, висмоктуючи їх хоботками. Вона живе на березах, модринах, ялинах. Мурашки протоптують стежки на дерева, де є попелиця. Вусиками мурашка «лоскоче» попелицю, яка виділяє із заднього кінця черевця солодкий сироп — падь, що мурашки дуже люблять. Мурашки охороняють попелицю, як «дійних корів», захищають від сонечка та інших жуків. Після дощу вони збирають попелиць із землі та перетягують їх на дерева, а на зиму ховають у мурашник.
Розповідь учителя про мурашник
За ялиною горбок —
Півмільйона мурашок
Працювали день і два.
Листя, голки і трава
Полягали у будівлю.
Той загал зробив покрівлю.
Можна звати дім комашник,
А інакше він — … (мурашник).
Жив на світі цар Мурах,
І цариця Мухариця,
І царівна Мухарівна.
Ох-ох! Ах-ах!
Як багато в тому царстві
У мурашнику мурах!
Там такі мурашні нори,
Що ведуть в льохи й комори,
А в коморах є усе —
Хто де звідки принесе.
Ти не віриш? Ну й нехай:
У мурашки поспитай!
Демонстрування ілюстрації «Мурашки і мурашник».
Вчитель. Любі діти, ви сказали, що мурахи дружні тварини, тож давайте відгадаємо і загадки і пригадаємо друзів комах.
• Над квіткою танцює, пурхає,
Віялом красивим махає. (Метелик)
• Ніс довгий, голос тонкий.
Хто його уб’є, той свою
Кров проллє. (Комар)
• Наче птиця, крила має,
Все літає і співає:
— Я медок вам ношу,
Не чіпай же, бо вкушу.
Так лякає нас мала,
А зовуть її… (бджола).
• З гілки — на травинку,
З неї — на кульбабку.
Спинка, мов пружинка —
То срібляста. (бабка).
• Хто за піччю живе,
Спати мені вночі не дає? (Цвіркун)
Фізкультхвилинка.
Я біжу, біжу по гаю,(біг на місці)
Я метелика спіймаю.(підстрибування вгору з хлопком руками над головою)
А метелик не схотів,(повороти голови вправо-вліво)
Геть від мене полетів.(рухи руками вгору-вниз)
Полетів він на лужок,(присідання)
Заховався між квіток. Я іду, іду, іду,(ходьба на місці)
Я метелика знайду.(повороти тулуба вправо-вліво з нахилом вниз).
Вчитель. Пропоную вам пограти в гру «Зелений луг».
Педагог спонукає перетворити аркуш зеленого паперу на «зелений луг», який став рідною домівкою для багатьох комах. На прохання вчителя діти повинні відібрати задану кількість фішок із зображенням названої комахи і розмістити їх у потрібному місці на аркуші паперу.
Наприклад: вгорі праворуч літають три мухи; вгорі ліворуч пурхають два метелики; внизу ліворуч сидять три бджілки; внизу праворуч повзе жук-сонечко.
Після закінчення виконання завдання діти можуть розповісти, хто, у якій кількості та де саме знаходиться на їх «лузі».
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
(Діти діляться на дві команди. Обирають назву команди, пов'язану з комахами).
1. Гра-вікгорина «Що ти знаєш про комах»
Вчитель по черзі задає питання кожній команді. Якщо команда не відповідає, право відповіді переходить команді - суперниці.
1. Яка комаха дарує нам солодкий мед? ( Бджола)
2. Яка комаха нагадує барвисту квітку? ( Метелик)
3. Який коник зеленого кольору?( коник-стрибунець)
4. Назвіть комах, які живуть сім’ями.( мурахи. бджоли)
5. Скільки лапок у комах? (6)
6. Як інакше називають травневого жука? ( хрущ)
2. Робота над прислів’ями
Про які риси мурашок ідеться в цих прислів’ях?
• Мурашка слабка, але камінь рушить.
• Мала мурашка тілом, та велика справою.
• Мурашка мурашці рада.
• У мурашки голова з просяне зернятко, а розуму — комірка.
• Піди до мурашки, ледачий, повчися у неї розсудливості.
• Мурашки спільно і лева долають.
3. Читання оповідання
ЯК ТОЛЯ ДОПОМАГАВ МУРАШКАМ
У вихідний день Толя з батьком пішли до лісу. Невдовзі вони зупинилися біля мурашника, зруйнованого якоюсь недоброю людиною. Мурашки ремонтували своє місто, метушливо таскаючи будівельний матеріал. Толя довго спостерігав за роботою лісових трудівників, а потім почав збирати хвоїнки, сухе листя та травинки. Батько зацікавлено спитав: — Що це ти робиш, Толю?
Толя відповів:
— Ти подивися, як важко мурашкам матеріал до мурашника носити. У них же немає ані машин, ані залізниці, все самі тягнуть. їм слід допомогти, — взявши зібрані травинки, коріння, листя, він підійшов до мурашника та обережно поклав коло нього в деяких місцях. Мурашки зразу почали перетягувати в мурашник все, що приніс Толя.
— Чи доводилося вам допомагати тваринам чи рослинам? Розкажіть.
V. Підсумок уроку
— Що нового ви сьогодні дізналися?
— Чим живляться мурашки?
— Які обов’язки виконують мурашки у своєму мурашнику?
— Чому ліс здоровий і чистий там, де є мурашники? (Мурашки рятують ліс, знищуючи гусінь і шкідливих комах.)
— Як потрібно берегти мурашок? (Не можна руйнувати мурашники.)
Вчитель . Молодці, ви всі правильно відповіли на запитання Мурашки. На жаль нашому гостеві вже пора повертатися до свого мурашника.