„Ми живемо на прекрасній планеті Земля. Це єдина планета, де є блакитні озера та річки, зелені ліси та гаї, різноманітні звірі й птахи, які роблять чудовою і цікавою кожну мить людського життя.
Все це подарувала людині матінка Природа, а вже людина створила віз та автомобіль, хатку та хмарочос, невеликі майстерні та заводи-гіганти. І чим складнішою та досконалішою ставала техніка, тим більшу загрозу вона приносила в життя людини. Та й матінка Природа мала в запасі шторми й урагани, повені й засухи.
А ми маємо вміти виживати в таких умовах, вміти запобігати лиху, врятувати себе і допомогати іншим у разі небезпеки.
Мета: Виявити результати, перевірити якість засвоєння учнями знань, набутих умінь та навичок з цивільної оборони. Формувати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; правильно і критично оцінювати свою поведінку в надзвичайній ситуації, а також вчинки товаришів, знаходити правильне рішення. Виховувати потребу жити в мирі та злагоді, бажання прийти на допомогу ближньому, займатися фізкультурою та спортом для зміцнення здоров`я.
Обладнання: таблиці «Надзвичайні ситуації»; ілюстрації з теми ЦО; засоби захисту людини (протигаз, ватно-марлева пов’язка, респіратор); аптечка, малюнки дітей з теми «Цивільна оборона», карта-схема.
Хід уроку
1. Організація класу.
2. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; актуалізація опорних знань.
3.Вступне слово вчителя:
„Ми живемо на прекрасній планеті Земля. Це єдина планета, де є блакитні озера та річки, зелені ліси та гаї, різноманітні звірі й птахи, які роблять чудовою і цікавою кожну мить людського життя.
Все це подарувала людині матінка Природа, а вже людина створила віз та автомобіль, хатку та хмарочос, невеликі майстерні та заводи-гіганти. І чим складнішою та досконалішою ставала техніка, тим більшу загрозу вона приносила в життя людини. Та й матінка Природа мала в запасі шторми й урагани, повені й засухи.
А ми маємо вміти виживати в таких умовах, вміти запобігати лиху, врятувати себе і допомогати іншим у разі небезпеки.
Сьогодні у нас, діти, надзвичайний урок. У нас урок з цивільної оборони. Що таке ЦО?
Учень: ЦО – державна система органів управління, сил і засобів, що створюється для організації і забезпечення захисту населення від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, екологічного, природного та військового характеру.
Вчитель: Один раз на рік в кожному навчальному закладі проводиться день ЦО. Щоб бути завжди готовими та вміти правильно діяти. І ось сьогодні ми з вами узагальнимо наші знання про існуючі надзвичайні ситуації; згадаємо правила користування індивідуальними засобами захисту.
- Які ви знаєте індивідуальні засоби захисту? (Протигази, ватно-марлеві пов’язки, респіратори, захисні костюми).
3. Створення проблемної ситуації. (Лунає сирена).
Вчитель: Діти, що може означати цей сигнал?
(Для звернення уваги населення в екстрених випадках (надзвичайних ситуаціях) для передачі інформації включаються сирени, а також інші сигнальні засоби (гудки фабрик, заводів, кораблів), які тривають 5 хвилин. Цей сигнал означає: «Увага всім!»
Бесіда.
- Що таке надзвичайна ситуація? (Це порушення нормальних умов життєдіяльності людей, що призводить до людських або матеріальних збитків).
- Які надзвичайні ситуації ви знаєте? (Стихійні лиха, катастрофи, епідемії, пожежі, аварії, озброєний напад, війна).
- Що таке стихійне лихо? (Це катастрофічні процеси і явища природи, що носять надзвичайний характер, призводять до порушення нормальної діяльності людини, загибелі; пошкодженню та знищенню матеріальних цінностей).
- Які стихійні лиха ви знаєте? (Землетрус, пожежа, підтоплення, ураган, зсуви, сніжні заноси, селеві потоки, обвали, засуха).
- Які причини стихійного лиха? (Дії сил природи або бездумна діяльність людей (наприклад: виробничі аварії).
Висновок: Тому щоб бути завжди готовими і правильно діяти в різних ситуаціях і проводиться День ЦО.
- Які завдання ЦО в обороні України?
(Запобігання виникненню надзвичайних ситуацій; оповіщення населення про загрозу і виникнення надзвичайної ситуації; захист населення; організація і проведення рятувальних робіт в районах лиха; організація життєзабезпечення населення під час надзвичайних ситуацій; навчання населення діям в надзвичайних ситуаціях).
- Як дізнатися, яка надзвичайна ситуація сталася?
(Після отримання звукового сигналу необхідно увімкнути телевізор або радіоприймач і уважно прослухати інформацію про обстановку, що сталася, та вказівки штабу ЦО).
Висновок: прослухавши інформацію штаба ЦО треба діяти без паніки у строгому порядку до рекомендацій штаба.
Рекомендації штаба ЦО (повідомлення готують учні).
Дії при землетрусі.
Якщо землетрус застав вас у будинку, найкраще протягом 15-20 секунд вибігти на відкриту місцевість. Не можна стояти поблизу будівель, високих стін; не користуйтесь ліфтом. Якщо неможливо вибігти на вулицю сховайтесь під стіл, в шафу або відчиніть двері і станьте у дверний отвір. Обличчя закрийте руками, щоб не поранитися склом. Тримайтесь подалі від вікон та скляних перегородок.
Якщо підземні поштовхи застали вас на вулиці – відійдіть далі від будівлі, ліній електропередач. Не торкайтесь обірваного дроту – він може бути під напругою. В автобусі не треба зчиняти паніку, бити вікна, рватися до дверей. Водій зупинить автобус і відкриє двері.
Дії при повенях.
Якщо вода застала вас у полі, лісі, треба вийти на підвищені місця або вилізти на дерево. Можна використати всі предмети, які зможуть триматися на воді (дошки, уламки дерев). Якщо ви знаходитеся у домі, треба перенести необхідне майно на вищі поверхи або в ті місця, які не затоплюються водою. Обов’язково вимкнути газ. електрику, взяти документи, теплі речі, їжу.
Дії при пожежі.
Палаючий будинок залишають накрившись з головою мокрою ковдрою або верхнім одягом. В задимлених приміщеннях треба рухатися поповзом або пригнувшись. Якщо пожежа застала вас в степу або в лісі, кордон вогню слід переходити проти вітру, прикривши обличчя та голову одягом.
- Правила пожежної безпеки.
- Правила поведінки вдома.
- Сильнодіючі отруйні речовини (СДОР).
4. Закріплення знань.
Вчитель: Як узнати, що сталася якась надзвичайна ситуація? (Звучить звуковий сигнал, який триває 5 хвилин «Увага всім!»).
- Як цей сигнал може звучати в школі? (Довгий дзвоник).
- Як дізнатися, яка надзвичайна ситуація сталася? (Увімкнути телевізор або радіоприймач).
- Які засоби гасіння пожежі ви знаєте?
Гра «Відгадай слово»
1). Огнеаскивгни (вогнегасники); 2). Відра з доовю (водою); 3). Сокіп, ямлзе (пісок, земля).
Вчитель: Які засоби захисту ви знаєте?
1). Овсхщаи (сховища).
2). Індивідуальні засоби: гапрозити (протигази); еспіраторра (респіратори); - ватно-марлева в’язпоак (пов’язка); захисні юмкосит (костюми.)
5. Практична робота.
Вчитель: Ми вже з вами вміємо користуватися протигазом, респіратором та ватно-марлевою пов’язкою. Ще раз згадаємо, як називається протигаз, респіратор та ватно-марлева пов’язка.
Підготовлені учні демонструють класу, як правильно надівати індивідуальні засоби захисту: протигаз, респіратор, ватно-марлеву пов’язку).
Гра «Хто швидше?» (Учні надівають ватно-марлеві пов’язки).
6. Підсумок уроку
Тест.
- Як ти дізнаєшся про те, що сталася надзвичайна ситуація?
а) по книзі; б) по телевізору; в) почувши сирену; г) з газети.
- У випадку надзвичайної ситуації ти будеш діяти згідно:
а) поради друзів; б) вказівкам штабу ЦО; в) нікого не буду слухати.
- У разі землетрусу ти:
а) будеш дивитися у вікно; б) вийдеш на відкриту місцевість; в) зайдеш у ліфт і спустишся вниз.
- У випадку пожежі ти:
а) залишиш приміщення; б) сховаєшся у шафі.
- Які засоби захисту тобі відомі?
а) гарний одяг; б) протигаз; в) солодощі; г) ватно-марлева пов’язка.
- Що необхідно взяти з собою у випадку надзвичайної ситуації?
а) іграшки; б) документи; в) одяг; г) цукерки і печиво.