ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 8 КЛАС
Урок №
Дата:
Тема: Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми – трагедія і комедія
Мета: ознайомити з особливостями виникнення, облаштування та функціонування давньогрецького театру; сприяти усвідомленню того, що давньогрецький театр був важливим засобом виховання найширших мас народу; розвивати уважність, допитливість; виховувати повагу до театрального мистецтва та античної культури.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійна система, роздатковий матеріал, житони, фоторепродукції давньогрецьких театрів, пазли «Будова давньогрецького театру», тексти для редагування
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку
Ми продовжуємо знайомство з мистецтвом давньої Греції. Тема сьогоднішнього уроку – Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми – трагедія і комедія
(грецька музика - тихо)
Запишемо тему уроку та епіграф
Я люблю сцену,
на ній усе більш правдиво,
ніж у житті
О.Уайльд
II. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя.
Давня Греція… Вона захоплює чарівними пейзажами, величчю і витонченістю, огортає теплими барвами, манить легендами і загадковістю. Саме Давня Греція навчила людство співати і танцювати, писати вірші і поеми, саме на цій землі вперше прозвучала ліра.
Ця країна подарувала нам імена: Василь, що означає цар, Орися, Ірина, що означає спокій, Григорій, Юрій – хлібороб, Тарас – бунтівник. Ім’я Денис теж давньогрецьке, воно пов’язане з іменем бога, який причетний до виникнення давньогрецького театру.
Діоніс – бог-страдник, покровитель землеробства. Культ Діоніса з’язвляється в Греції з появою винограду. Виноградство стало домінуючим напрямом господарства, а сам Діоніс ототожнювався з родючими силами природи. Улюблений бог давніх греків постійно потребував свят, розваг, веселощів. А давні греки вміли веселитися.
Свято Діоніса відзначалось 3 рази на рік: у грудні («Малі Діонісії»), у січні-лютому («Ленеї») та березні-квітні («Великі Діонісії»). Ці свята нагадували західно-європейський карнавал і нашу Масницю. Велика юрба людей ходила з музикою, піснями, прославляючи Діоніса.
Співали танцюристи, одягнені в шкури цапів, вони зображували почет Діоніса – цапоногих сатирів. Сатири ( в грецькій міфології) – лісові божества, життєрадісні цапоногі істоти, супутники Діоніса.
На честь Діоніса співали дифірамби – гімни, що складались з партії хору. Очолював хор заспівувач і керівник – корифей. Відтак, Діонісії започаткували такі театральні жанри: трагедія та комедія.
Робота з підручником
с.89 – записати визначення трагедії та комедії
Прочитаймо коментар філолога с.89
Музою трагедії є Мельпомена. А музою комедії – Талія.
Ми з вами заговорили про муз. У сучасній мові у переносному значенні муза — натхнення, творчість. Пригадаємо – від Зевса і богині пам’яті Мнемосіни народилося 9 муз, покровительок різноманітних видів мистецтва і науки.
Пригадаємо їх.
(роздаю дітям імена муз)
Муза історії - Кліо
Муза ліричної поезії - Квтерпа
Муза любовної лірики - Ерато
Муза танців - Терпсіхора
Муза гімнів - Полігімнія
Муза епічної поезії - Калліопа
Муза астрономії - Уранія
А сьогодні ми говоримо про муз Мельпомену і Талію.
У кого ці музи?
Хто запам’ятав, покровительками яких драматичних творів вони являються?
Ранні грецькі трагедії складались з пісень хору та актора. До речі, хор був обов’язковим персонажем трагедії. Хор – колективний герой, виразник громадської думки. Учасників хору називали хоревтами. Трагедійний хор спочатку налічував 12, а потім 15 чоловік.
Вистави відбувались просто неба. Грали, співали і танцювали в давньогрецькому театрі самі громадяни. Актори посідали почесне становище у суспільстві. Їх обирали на вищі державні посади, вони брали активну участь у громадському житті полісу. Їм гарантувалися недоторканність і звільнення від податків.
Як ви вважаєте, якими якостями повинні були володіти актори?( Голос, володіння мистецтвом жестів, витривалість)
А чому саме витривалість? Тому що вистави тривали від 6 до 9 годин
Усі ролі (і жіночі також) виконували чоловіки. Актори одягали маски, вираз котрих розкривав характер, душевний стан. Масштаби давньогрецького театру не давали змоги глядачам з останніх рядів бачити обличчя акторів, якби вони не використовували виразні і великі маски.
Маски робилися з дерева, полотна чи каменю. Актори змінювали маски не тільки під час зміни ролі, а навіть під час виконання однієї ролі, якщо герой знаходився під впливом різних почуттів.
Декорацій не було.
Щоб збільшити свій зріст, актори носили котурни – взуття на високій підошві.
Одяг трагічних акторів був надзвичайно пишним, прикрашеним різнокольоровими вишивками. Актори комедії були вдягнені звичайно. плащ акторів називався хламидою.
Хто ж були глядачі давньогрецького театру?
Це також були чоловіки різних верств населення, не дивлячись на чин чи вік. Рішенням сенату в цей день припиняються всі справи, суди закриваються, боржники звільняються від сплати боргів протягом свята, всіх ув’язнених випустити з в’язниць для перегляду вистав, незаможним громадяни, слуги, раби отримують субсидію на придбання квитків. Чоловіки одягалися в святковий одяг та прикрашали голови вінками.
(відео)
Як же виглядав театр давніх греків?
Одна з найважливіших особливостей театру полягає в тому, що гра відбувалась просто неба, при денному світлі. Відсутність даху і використання природнього освітлення були пов’язані з величезними розмірами грецьких театрів.
Афінський театр, наприклад, міг вмістити 17 тис. людей
театр міста Мегаполя в Аркадії – 44 тис. глядачів
театр Ефес – 100 тис. глядачів
Зверніть увагу на план театру
Театр складався з 3 основних частин: орхестри, театрона і скени.
Орхестра – місце для хору та акторів і жертовинком Діонісу посередині. Вона була круглою, а потім – підковоподібною.
Скена – будова за орхестрою. Там тримали реквізити, сюди приходили, щоб змінити маски.
Проскеній – передня стіня скени. Спочатку вона мала вигляд колонади, зображуючи фасад храму або палацу і набула з часом велике значення в оформленні спектаклю.
На обох кінцях будівлі скени були збудовані 2 бічні прибудови, які називали параскеніями. Вони служили місцем зберігання декорацій та іншого театрального майна.
Театрон – місце для глядачів. Лави спочатку були дерев’яними, потім - кам’яними. Театрон був поділений на клини. Між скеною і театроном, які займали дещо більше половини круга, знаходились проходи – пароди, через які вступали на орхестру хор і актори, які по ходу п’єси прибували з міста, гавані або з чужої країни.
Грецький театр вміщав дуже велику кількість глядачів.
Як же глядачі з останніх лав чули акторів, якщо мікрофонів не було?
Планування грецького театру було розраховано на добру чутність. Крім того, для посилення звуку в деяких театрах застосовувались резонуючі амфори, які поміщались серед глядацьких місць.
Якщо, стоячи в центрі орхестри, сказати щось пошепки, то на останніх місцях буде добре чути
ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого.
Дорогі учні, а зараз ми об’єднаємося у дві групи для продовження роботи на уроці. А зробимо це за допомогою житонів. Хто запам’ятав, що це за житони? Так – це були такі білети на театральні вистави у давній Греції.
1.Гра Запитання – відповідь «Ти – мені, я - тобі»
Діти, повторимо вивчене у формі гри «Ти – мені, я - тобі». Підготуйте по 1 запитанню для товаришів за прослуханим матеріалом.
2. Відтворення тексту
Наступним вашим завданням буде відтворити текст за його змістом. Вам подані тексти, але деякі слова з них випали, вам необхідно знайти ці слова та розмістити їх в потрібних місцях.
На даний вид роботи вам дається 3 хвилини
Керівником дійства, до якого готувались заздалегідь, був хорег – забезпечений громадянин міста. Від його щедрості залежала пишність постановки та її успіх. Вибір хору й акторів - теж був його обов’язок.
3. Пазли
Ваше наступне завдання – якомога швидше зібрати Пазл «Будова давньогрецького театру», підписати його складові та презентувати нам.
На виконання цього завдання вам відводиться 2 хвилини
IV. Підсумок уроку. Оцінювання
V. Домашнє завдання
Розділ 7.с.88-93
Виготовити маску давньогрецького театру з паперу
Іра, Антон, Денис – скласти кросворд до вивченої теми
1