Тема уроку. Діаграми
Мета уроку: формувати уявлення про діаграми як одного із способів отримання інформації, розглянути види діаграм, вчитися будувати та читати діаграми, розвивати логічне мислення та графічну культуру, пізнавальний інтерес, виховувати наполегливість, увагу, економічне та екологічне мислення.
Тип уроку: формування компетентностей
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Цілепокладання
1.Мотивація навчальної діяльності
Здавна люди намагалися зафіксувати події свого життя, здобуті знання та досвід, зберігати та використовувати інформацію в своїх цілях. Люди навчилися подавати інформацію різними способами, наприклад:
Але, слід відмітити, що всі ці способи доповнюють один одного і роблять інформацію більш повною.
Ви чули такий крилатий вислів, хто володіє інформацією той володіє світом?
2.Оголошується тема уроку.
З одним із видів подання та отримання інформації ми сьогодні з вами познайомимося. Щоб дізнатися тему уроку відгадайте ребус
Отже тема сьогоднішнього уроку «Діаграми» я думаю буде цікавою для вас так як діаграми — чудовий винахід для візуалізації інформації..
3.Учні залучаються до формування мети та очікуваних результатів уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда за запитаннями учителя
ІV. Пояснення нового матеріалу
Щоб зрозуміти нову тему. переглянемо відео уроки
https://www.youtube.com/watch?v=68QQbBn4k64 (відео див. з 3хв37 сек)
Давайте разом з вами складемо алгоритм побудови стовпчастої діаграми (колективна робота)
Алгоритм побудови стовпчастої діаграми.
1.Побудувати прямий кут
2.Обрати масштаб і на вертикальному промені нанести поділки з одиницями вимірювання та зробити напис вздовж цього променя, що означають ці поділки.
3. Зробити відповідні обчислення, щоб вирахувати висоту стовпчика, який зображає величину.
3. На горизонтальному промені підписати величини
4.Зобразити величини прямокутниками, висоти яких є відповідними значеннями даних величин, виражених в обраному масштабі, а ширина однакова, яку ви самі забажаєте.
https://www.youtube.com/watch?v=QWV9KwmaVtE (відео див з 17 сек до 6 хв)
Давайте разом складемо алгоритм побудови кругової діаграми колективна робота)
Алгоритм побудови кругової діаграми.
1.Щоб знайти кут, який відповідає кожній величині, треба знайти, яку частину від цілого становить дана величина. Потім отриманий дріб помножимо на 360.
2. Побудуємо круг та поділимо його на сектори з градусними мірами, які відповідають даним величинам.
3.Зробити необхідні підписи на діаграмі.
V. Розв’язування вправ
Завдання 1. Проаналізуйте інформацію користуючись стовпчастою діаграмою та дайте відповіді на запитання:
1.Що є найбільшим забруднювачем вод України?
2.Чи є чорна металургія більшим забруднювачем вод, ніж сільське господарство?
3.Чи забруднює води комунальне господарство менше за електроенергетику у 2 рази?
Завдання 2. У таблиці наведено довжини деяких річок України. Округліть довжину кожної річки до сотень кілометрів. Побудуйте стовпчасту діаграму довжини цих річок, взявши за зображення 50км стовпчик, висотою 1мм. Дайте відповіді на питання.
Назва річки |
Довжина річки(км) |
Дніпро |
2201 |
Південний Буг |
806 |
Дунай |
2850 |
Тиса |
966 |
Дністер |
1362 |
Інгул |
354 |
Завдання 3.Користуючись діаграмами визначте:
Завдання 4. За поданою таблицею побудуйте кругову діаграму, попередньо відповівши на запитання:
Океани |
Площа в млн. кв. м. |
Тихий океан |
179 |
Атлантичний океан |
93 |
Індійський океан |
75 |
Північний Льодовитий океан |
13 |
Одним із завдань ЗНО з географії було Завдання ЗНО з географії. Дайте на нього відповідь.
Якою буквою позначено сектор діаграми, що відповідає частці Індійського океану в загальній площі світового океану?
Завдання 5. Користуючись лінійною діаграмою дайте відповідь на запитання:
1.Яке з наведених водосховищ має найбільшу площу?
2. Яке з наведених водосховищ має найменшу площу?
3. Площа якого з водосховищ більша Київського чи Каневського ?
4. На скільки площа Київського водосховища більша за Дніпровське?
Завдання 6.(творче) Установіть відповідність між висловом та круговою діаграмою, яка йому відповідає
1.Сім разів відмір, а один раз відріж |
|
2.Чотири пори року |
|
3.Муж і жона – одна сатана |
|
VI. Підсумок уроку.
Бесіда за запитаннями учителя
1.Які переваги подання інформації у вигляді діаграм?
2.З якими видами діаграм ви сьогодні познайомилися?
3.Як називаються елементи цих типів діаграм?
4.Як розрахувати величину сектора на круговій діаграмі?
5.Що потрібно знати для побудови стовпчастої діаграми?
6.У яких випадках зручніше подати інформацію у вигляді стовпчастих діаграм, ніж у кругових?
7. З якою програмою для побудови діаграм ви знайомилися на інформатиці?
Учитель узагальнює відповідь учнів. Отже людина краще розуміє і запам’ятовує ті відомості, які можуть бути зображені наочно. Діаграми використовують для наочного зображення різних числових даних. Найчастіше використовують лінійні, стовпчасті та кругові діаграми. Наочне зображення величин дає можливість порівнювати їх, аналізувати і запам’ятовувати ті значення, які нас цікавлять. Діаграми використовують у географії, біології, історії, економіці, коли потрібно порівнювати величини, які характеризують кліматичні, сировинні, економічні та інші особливості
VIІ. Домашнє завдання:
Вчитель пропонує завдання з підручника.
Індивідуальні домашні завдання на вибір учнів
1.З Вікіпедії або інших Інтернет ресурсів дізнайтеся, які ще існують типи діаграм та підготуйте повідомлення про них.
2. Підготуйте повідомлення на тему «Діаграми навколо нас»
Використані джерела
1.https://ecosoft.ua/ua/blog/origin-of-water/
2. https://www.epochtimes.com.ua/zdorovyi-sposib-zhyttya/yak-vykorystovuvaty-vodu-oshchadlyvishe-121273
3. https://www.ids.ua/uk/about-water/
4. https://tsn.ua/blogi/themes/health_sport/produkti-yaki-dopomozhut-vtamuvati-spragu-1365618.html
5. https://video.novashkola.ua/6-klas/matematika-6-klas/urok-28/