Конспект уроку"Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Про матеріал
Дана розробка уроку допоможе дати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова, пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова, формувати вміння розпізнавати дієприкметники в реченнях, з’ясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; виховувати повагу до таких чеснот, як людяність і доброта; виховувати любов до рідної природи; розвивати увагу, уяву, логічне мислення, пам’ять.
Перегляд файлу

Тема:Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета: дати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова, пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова, формувати вміння розпізнавати дієприкметники в реченнях, з’ясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; виховувати повагу до таких  чеснот, як людяність і доброта; виховувати любов до рідної природи; розвивати увагу, уяву, логічне мислення, пам’ять.

      Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

                              Перебіг уроку

І. Організаційний момент . Налаштування учнів на позитивний настрій.

  Інтерактивна вправа «Очікування».

 Чого навчить вас  сьогоднішній урок?

       Давати визначення дієприкметника як особливої форми дієслова.

       Розпізнавати дієприкметники в реченнях; розрізняти прикметники та дієприкметники.

       Визначати граматичні ознаки та синтаксичну роль дієприкметників.

       Правильно використовувати дієприслівники в мовленні.

 IІ. Мотивація  навчальної діяльності  здобувачів освіти. Оголошення теми й мети уроку

Мозковий штурм

‧ Яка частина мови називається дієсловом?

‧ Які морфологічні ознаки має дієслово?

‧ Як розрізнити дієслова доконаного і недоконаного виду?

‧ Яка частина мови називається прикметником?

‧ Які морфологічні ознаки має прикметник?

‧ Яку синтаксичну роль виконує в реченні прикметник?

 Дієприкметник поєднує ознаки дієслова і прикметника

 

Ознаки дієслова

Ознаки прикметника

Вид і стан — доконаний або

недоконаний: прочитаний,

народжуваний

час — теперішній або минулий

(лише 2 часи): даленіючий, замерзлий Виконує роль означення, рідше - присудка

може мати залежні слова (іменник, займенник, прислівник): спланувавши (як?) вдало (що?) роботу

 

 

Виражає ознаку предмета та змінюється за родами (написана книга, посивілий чоловік), числами (тремтячий голос – тремтячі руки) та відмінками (намальована, намальованої, намальованій і т.д.)

Виконує роль означення, рідше - присудка

ІІІ. Сприйняття  й  засвоєння  учнями  навчального  матеріалу

1.Лінгвістичне конструювання

Від поданих слів утворити дієприкметники. Поміркувати, чим дієприкметник відрізняється від дієслова й прикметника і що має спільного з ними.

Переписати,намалювати,обговорити, викупати, посріблити, застелити, побілити, залити, усипати, облетіти, засохнути, пожовтіти, опадати,  вкрити. 2.Спостереження над мовним матеріалом

   Прочитайте текст. Доберіть заголовок. Випишіть виділені слова, визначте,  якими членами речення вони виступають, від якої частини мови утворені.

Туман пах бузковим цвітом. А коли почав розходитись, крізь його тонкий синюватий серпанок виступили по горі бузкові вали, і яблуні старі, похилені ще замолоду буйними вітрами з Дніпра, і вишневі чагарі з молодого пагіння, а над кручею з червоної глини цвіли терни. Між бузковими валами, округлими, пишними, стояв солдат у зрошеній туманом плащ-палатці, з опущеним у руці автоматом і дивився на Дніпро, біля якого востаннє в житті потрудився тяжко й до кінця. Від солдата вниз до води, потканої клаптями останніх туманців, спадала стежка. Нею поволі брався на кручу рибалка, спираючись одною рукою на горіхове вудлище, а другою придержуючи дошку на плечі та мокру торбину з рибою поверх неї.( Г. Тютюнник)

3. Утворіть дієприкметники, визначте їх граматичні категорії

Твір, який написали - написаний твір

Хліб, який спекли – спечений хліб

Страва, яку посолили – посолена страва

Вірш, який вивчили – вивчений вірш

Дошка, яку пофарбували – пофарбована дошка

Вікно, яке зачинили – зачинене вікно

Дах, який пофарбували - пофарбований дах

4.Випишіть дієприкметники, ставлячи їх у початковій формі.

Зароблена копійка краща за крадений карбованець. Дівка заплетена, а хата не метена . Такий, що з - під стоячого чоловіка підошву випоре. Розуму палата, а ключ від неї загублений. Не діли шкуру невбитого ведмедя. Згаяного часу й конем не здоженеш. Немазаний віз скрипить, а мазаний сам біжить. Писаного сокирою не вирубаєш.

 5.Прочитайте словосполучення. З кожного рядка випишіть словосполучення з дієприкметниками.

1. Тривожна звістка, стривоженим поглядом, тривожні думки.

2. Червона книга, у червоній сукні, почервоніле обличчя.

3. Цікаві статті, зацікавленим глядачем, цікаву доповідь.

4. Працьовиті люди, працездатний дід, спрацьований механізм.

  Визначте рід, число, відмінок виписаних дієприкметників.

 Складіть речення з виписаними словосполученнями.

6.Розподільне письмо

Прочитати словосполучення. Розподілити їх у дві колонки: у першу — прикметник з іменником, у другу — дієприкметник з іменником. Довести правильність виконання завдання.

Солона капуста, посолена капуста; зелене поле, зеленіюче поле; біла стеля, побілена стеля; міцний хлопець, міцніючий хлопець; освітлена кімната, світла кімната; стихаючий вітер, тихий вітер.

 

7.Творча робота

 Від наведених дієслів утворити дієприкметники. Увести їх у самостійно складені прості речення за темою “Золота осінь”

 Малювати,  червоний, співати,  падати,нанизати, знати, міцніти.

 ІV. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ

– Що називають дієприкметником?

– Що спільного в дієприкметниках з прикметником і дієсловом?

– Чим відрізняється дієприкметник від прикметника і дієслова?

         V. Підсумок уроку

Метод «Мікрофон».

Продовжіть речення:

На уроці я дізнався, що……..

Мені сподобалось………

Для мене було новим…………

     VІ. Домашнє завдання

Виписати з творів художньої літератури 6–7 речень із дієприкметниками. Визначити морфологічні ознаки дієприкметників.

 

docx
Додав(-ла)
Доля Людмила
Додано
29 листопада 2023
Переглядів
567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку