Тема:Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета: дати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова, пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова, формувати вміння розпізнавати дієприкметники в реченнях, з’ясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; виховувати повагу до таких чеснот, як людяність і доброта; виховувати любов до рідної природи; розвивати увагу, уяву, логічне мислення, пам’ять.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Перебіг уроку
І. Організаційний момент . Налаштування учнів на позитивний настрій.
Інтерактивна вправа «Очікування».
Чого навчить вас сьогоднішній урок?
Давати визначення дієприкметника як особливої форми дієслова.
Розпізнавати дієприкметники в реченнях; розрізняти прикметники та дієприкметники.
Визначати граматичні ознаки та синтаксичну роль дієприкметників.
Правильно використовувати дієприслівники в мовленні.
IІ. Мотивація навчальної діяльності здобувачів освіти. Оголошення теми й мети уроку
Мозковий штурм
‧ Яка частина мови називається дієсловом?
‧ Які морфологічні ознаки має дієслово?
‧ Як розрізнити дієслова доконаного і недоконаного виду?
‧ Яка частина мови називається прикметником?
‧ Які морфологічні ознаки має прикметник?
‧ Яку синтаксичну роль виконує в реченні прикметник?
Дієприкметник поєднує ознаки дієслова і прикметника
Ознаки дієслова |
Ознаки прикметника |
Вид і стан — доконаний або недоконаний: прочитаний, народжуваний час — теперішній або минулий (лише 2 часи): даленіючий, замерзлий Виконує роль означення, рідше - присудка може мати залежні слова (іменник, займенник, прислівник): спланувавши (як?) вдало (що?) роботу
|
Виражає ознаку предмета та змінюється за родами (написана книга, посивілий чоловік), числами (тремтячий голос – тремтячі руки) та відмінками (намальована, намальованої, намальованій і т.д.) Виконує роль означення, рідше - присудка |
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Лінгвістичне конструювання
Від поданих слів утворити дієприкметники. Поміркувати, чим дієприкметник відрізняється від дієслова й прикметника і що має спільного з ними.
Переписати,намалювати,обговорити, викупати, посріблити, застелити, побілити, залити, усипати, облетіти, засохнути, пожовтіти, опадати, вкрити. 2.Спостереження над мовним матеріалом
Прочитайте текст. Доберіть заголовок. Випишіть виділені слова, визначте, якими членами речення вони виступають, від якої частини мови утворені.
Туман пах бузковим цвітом. А коли почав розходитись, крізь його тонкий синюватий серпанок виступили по горі бузкові вали, і яблуні старі, похилені ще замолоду буйними вітрами з Дніпра, і вишневі чагарі з молодого пагіння, а над кручею з червоної глини цвіли терни. Між бузковими валами, округлими, пишними, стояв солдат у зрошеній туманом плащ-палатці, з опущеним у руці автоматом і дивився на Дніпро, біля якого востаннє в житті потрудився тяжко й до кінця. Від солдата вниз до води, потканої клаптями останніх туманців, спадала стежка. Нею поволі брався на кручу рибалка, спираючись одною рукою на горіхове вудлище, а другою придержуючи дошку на плечі та мокру торбину з рибою поверх неї.( Г. Тютюнник)
3. Утворіть дієприкметники, визначте їх граматичні категорії
Твір, який написали - написаний твір
Хліб, який спекли – спечений хліб
Страва, яку посолили – посолена страва
Вірш, який вивчили – вивчений вірш
Дошка, яку пофарбували – пофарбована дошка
Вікно, яке зачинили – зачинене вікно
Дах, який пофарбували - пофарбований дах
4.Випишіть дієприкметники, ставлячи їх у початковій формі.
Зароблена копійка краща за крадений карбованець. Дівка заплетена, а хата не метена . Такий, що з - під стоячого чоловіка підошву випоре. Розуму палата, а ключ від неї загублений. Не діли шкуру невбитого ведмедя. Згаяного часу й конем не здоженеш. Немазаний віз скрипить, а мазаний сам біжить. Писаного сокирою не вирубаєш.
5.Прочитайте словосполучення. З кожного рядка випишіть словосполучення з дієприкметниками.
1. Тривожна звістка, стривоженим поглядом, тривожні думки.
2. Червона книга, у червоній сукні, почервоніле обличчя.
3. Цікаві статті, зацікавленим глядачем, цікаву доповідь.
4. Працьовиті люди, працездатний дід, спрацьований механізм.
Визначте рід, число, відмінок виписаних дієприкметників.
Складіть речення з виписаними словосполученнями.
6.Розподільне письмо
Прочитати словосполучення. Розподілити їх у дві колонки: у першу — прикметник з іменником, у другу — дієприкметник з іменником. Довести правильність виконання завдання.
Солона капуста, посолена капуста; зелене поле, зеленіюче поле; біла стеля, побілена стеля; міцний хлопець, міцніючий хлопець; освітлена кімната, світла кімната; стихаючий вітер, тихий вітер.
7.Творча робота
Від наведених дієслів утворити дієприкметники. Увести їх у самостійно складені прості речення за темою “Золота осінь”
Малювати, червоний, співати, падати,нанизати, знати, міцніти.
ІV. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
– Що називають дієприкметником?
– Що спільного в дієприкметниках з прикметником і дієсловом?
– Чим відрізняється дієприкметник від прикметника і дієслова?
V. Підсумок уроку
Метод «Мікрофон».
Продовжіть речення:
На уроці я дізнався, що……..
Мені сподобалось………
Для мене було новим…………
VІ. Домашнє завдання
Виписати з творів художньої літератури 6–7 речень із дієприкметниками. Визначити морфологічні ознаки дієприкметників.