Конспект уроку.Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів ( на основі повісті І.Я.Франка "Захар Беркут")

Про матеріал

Мета: дати поняття про дієприкметниковий зворот, формувати уміння знаходити дієприкметникові звороти у реченнях, сприяти виробленню навичок відокремлення дієприкметникових зворотів у реченні відповідно до правил, виховувати чуття мови, увагу до краси слова, спостережливість, повагу до творчості І.Я. Франка.

Перегляд файлу

Тема. Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів ( на основі повісті І.Я.Франка "Захар Беркут")

Мета: дати поняття про дієприкметниковий зворот, формувати уміння знаходити дієприкметникові звороти у реченнях, сприяти виробленню навичок відокремлення дієприкметникових зворотів у реченні відповідно до правил, виховувати чуття мови, увагу до краси слова, спостережливість, повагу до творчості І.Я. Франка.

Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, таблиця.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Епіграф уроку:                                                                                   "Ми мусимо навчитися чути себе                                                                                                   українцями  -  не галицькими, не                                                                                                                 буковинськими українцями, а українцями без               офіційних кордонів"

Іван Франко

                                                              Хід уроку

І. Організаційний момент .

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми, мети уроку.

Слово вчителя.

 Діти, сьогодні у нас незвичний урок. Всі ви знаєте, що 2016 рік Указом Президента України Петра Порошенка оголошено роком великого сподвижника українського народу Івана Яковича Франка. 160 років від дня народження та 100 років від дня смерті відзначала вся Україна, проводивши різноманітні заходи, вечори, дні пам'яті. У відзначенні цих дат брала участь і наша школа, де протягом року проводились виховні заходи та  відкриті уроки, присвячені вшануванню пам'яті Великого Каменяра. Пропоную наше зняття  розпочати невеликим музичним відступом і пригадати собі основні відомості про життя і  творчість І. Франка.

 (Перегляд відеопрезентації про І.Франка)

 На сьогоднішньому уроці ми з вами ще раз повернемось до творчості славного поета, філософа, громадського діяча, патріота свого краю - Івана Франка. І хоча працювати будемо з мовним матеріалом, зокрема дієприкметниками та дієприкметниковими зворотами, але нашу роботу побудуємо таким чином, щоб черговий раз перегорнути сторінки відомої повісті І. Франка "Захар Беркут", з якою ми познайомилися цього року на уроках української літератури.

 Отже, запишіть тему нашого уроку та його епіграф, слова якого належать перу І.Франка у зошити.

ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

 Але, перш, ніж перейти безпосередньо до теми уроку, давайте пригадаємо основні відомості про дієприкметник як особливу форму дієслова.

  1. Гра "Кубування"

 ( Учні по черзі кидають кубик з номерами цифр та усно відповідають питання, яке їм випало)

 1. Що називається дієприкметником?

 2. Які граматичні ознаки від дієслова є в дієприкметника?

 3. Що спільного в дієприкметника та прикметника?

 4. Яку синтаксичну роль виконує дієприкметник?

 5. Які дієприкметники називаються активними, а які - пасивними?

 6. Наведіть приклади чотирьох дієприкметників.

 Отже, ми пригадали з вами основні відомості про дієприкметник, його особливості. А зараз подивіться на тему нашого уроку і давайте визначимо з вами цілі та завдання, які потрібно сьогодні виконати.

 ( Учні самостійно оголошують завдання уроку, потім вчитель ознайомлює їх з технологічною картою уроку)

Технологічна карта уроку

Знати

Уміти

1. Що таке дієприкметниковий зворот

2. Розділові знаки при дієприкметникових зворотах

1. Визначати дієприкметникові звороти в реченнях

2. Правильно інтонувати речення з дієприкметниковими зворотами

3. Розставляти розділові знаки при зворотах

4. Складати речення, використовуючи дієприкметникові звороти

 

 ІV. Опрацювання нового матеріалу

 1. Розповідь вчителя про дієприкметниковий зворот на основі таблиці.

 2. Випереджувальні завдання учнів (короткі повідомлення про дієприкметниковий зворот, розділові знаки при дієприкметникових зворотах, синтаксична роль)

 3. Робота з підручником (параграф 19, вправа 188-усно)

 V. Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу

 1. Вправа "Сплю і чую"

 (Вчитель зачитує текст, у якому є речення з дієприкметниковим зворотом, учні "сплять", а коли чують такі речення "прокидаються")

 "... Ось уже прийшли на місце. Медведяче леговище - то був високий, тільки од південного боку з трудом доступний горб, покритий грубезними буками й смереками, завалений вивертами й ломами. Від півночі, заходу і сходу вхід і вихід замикали високі скалисті стіни, вирубані з тіла велетня Зелеменя і відсунені від нього за кільканадцять сажнів; сподом попід ті стіни вузькою щілиною шумів і пінився гірський потік...

 ...Ловці обережно поступали дальше, дряпаючись на вивертах, перескакуючи з пня на пень, западаючи не раз по пояс у порохню та ломи.

 Посеред тих звалищ величної природи виднілися подекуди медведячі стежки, протоптані від давніх-давен, вузькі, але добре втоптані, густо засіяні вибіленими кістками баранів, оленів та всякої іншої звірини...

 ... Нараз захрустів ліс, і грізно-люто випав на ловців величезний ведмідь. Він біг одразу на чотирьох лапах, але, побачивши перед собою ворогів, звівся на задні лапи, а в передні вхопив бурею відломаний буковий конар... Тільки Максим спокійно наложив стрілу на свій роговий лук, підійшов  два кроки ближче до медведя і,... пустив йому стрілу просто в серце. Мов ножем перетятий, урвався крик звіра, і він повалився трупом на землю..."

 2. Робота з текстом

 ( З даного уривку виписати речення з дієприкметниковим зворотом, підкреслити його, пояснити вживання розділових знаків)

 "Перед очима товариства розкрилася тухольська долина, облита гарячим сонячним промінням, мов велике зелене озеро з невеличкими чорними острівцями. Круг неї, мов височезний паркан, бовваніли кам'яні стіни, по яких п'ялися де-де пачоси зеленої ожини та корчі ліщини."

3. Фізкультхвилинка

 

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу, все гаразд!

 

4. Вправа-моделювання (усно)

Замініть подані слова словосполученнями із дієприкметниковими зворотами.

Повість, яку написав письменник.

Поет, якого прославив народ.

Книга, яку подарували мені.

Урок, який провели вчора.

 5. Вправа "Я - редактор"

 (Подані речення, у яких відсутні дієприкметникові звороти, переробити на речення з  зворотами)

 1. ...Перед ними розкинулася широка стрийська долина, що залилася морем пожеж і огнищ.

 2. Ціла тухольська долина виглядала тепер мов пекло, яке залив огонь...

 3. Була се простора поляна, що похилилася трохи на полудень.

 4. Тугар Вовк і Мирослава позлазили з коней, яких дехто з вартових напоїли й прип'яли на мужицькій ниві, що засіяли житом.

 6. Пунктуаційний практикум (усно)

(У реченнях пояснити вживання розділових знаків)

 1. Максим сидів насеред тухольської вулиці, закований у тяжкі ланцюги, якраз проти своєї батьківської хати.

 2. Він не кричав, не кликав рятунку, тільки гойдався за кождим приливом води, поки вкінці й він не щез, мов листок, сполосканий водою.

 3. В дощаній криші боярського дому були  на всі чотири боки пророблені невеличкі вікна.

 

7. Творча хвилинка

 Скласти і записати речення з дієприкметниковими зворотами, використовуючи дієприкметники прочитаний, прославлений, возвеличений за даними схемами.

 

 

 

1.                  ,  зворот  ,   … .

 

2.                         ,   зворот .

 

3.            зворот                   .         

 

8. Вправа "Художники словом"

 За однією з ілюстрацій до повісті "Захар Беркут" скласти і записати речення з дієприкметниковим зворотом, підкреслити його, пояснити вживання розділових знаків.

 

 

9. Синтаксична розминка

  (Зробити синтаксичний розбір речення, пояснити вживання розділових знаків при дієприкметниковому звороті)

 Остатні слова Захара, сказані грізним, піднесеним голосом, приглушили шум водопаду.

 

VІ. Узагальнення й систематизація вивченого на уроці

Бесіда

 1. Що називається дієприкметниковим зворотом?

 2. Яку роль виконує він у реченні?

 3. Які розділові знаки і коли ставляться при дієприкметникових зворотах?

VІІ. Підсумок уроку, оцінювання

 Учні, чи досягли ми з вами поставленої мети на початку нашого уроку? Чи вдалося нам виконати завдання, які були заплановані? Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?  У кожного з вас на парті є листок з "Драбинкою успіху", в якій є сходинки з балами від 1 до 12. Спробуйте оцінити свої знання і вміння , які ви отримали на уроці за допомогою цієї драбинки і зазначте сходинку з тим балом, де ви на вашу думку опинилися, вмотивуйте свій вибір.

 

VІІІ. Домашнє завдання

 

1 . Параграф 19, вправи 190, 192.

2. Творча робота " Іван Франко - патріот та сподвижник українського народу"

 

 

 

 

Манявський НВК

 

 

 

 

 

 

Дієприкметниковий зворот, відокремлення його комами (на основі повісті І.Я. Франка "Захар Беркут")

 

Українська мова, 7 клас

вчитель Щегельська Л.І.

 

 

 

 

Грудень, 2016 рік

 

docx
Додано
13 травня 2018
Переглядів
2565
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку