Урок української мови
6 клас
«Дієслово: загальне значення,
морфологічні ознаки, синтаксична роль»
«Дієслово як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль».
Мета: поглибити знання про дієслово як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні, формувати уміння учнів розрізняти дієслова.
Виховна мета: розвивати культуру усного та писемного мовлення, пам’ять. Виховувати любов до рідної мови.
Хід уроку:
(на дошці потяг, до нього чіпляємо з надписами країн).
Учень називає: іменник, прикметник, числівник, займенник.
(треба дізнатися про її морфологічні ознаки, її синтаксичну роль, розпізнавати її серед інших частин мови, дізнатися як можна більше про її правопис).
Дію виконати може
І в роботі допоможе.
Треба з ним завжди дружити,
З ним нам веселіше жити.
Слово вчителя: Дієслово – незвичайна частина мови. Хоча б у тому, що вона означає дію. Сьогодні життя потребує від нас вживання багатьох дієслів й втілення їх у життя: навчаюсь, працюю, роблю добро, співчуваю.
Дієслово на другому місці по вживанню у мові після іменника, тому треба знати цю частину мови й вміти користуватися нею в усній та писемній мові.
А тепер давайте пограємо.
Всі ви знаєте. Не одну сучасну страву не можна приготувати без дії, а для цього потрібні дієслова. Згадайте, в якій послідовності треба назвати дієслова, щоб приготувати страви: омлет та рибу. Фаршировану овочами.
Ромашка
I – я, ми (читаю, читаємо)
II – ти, ви (читаєш, читаєте)
III – він, вона, воно, вони (читаєте, читають)
Дієслово – слово діє:
Ходить, робить, носить, сіє,
Слово плаче і радіє,
Усміхається і мріє.
Дієслово – слово діє:
Вірить, любить і жаліє,
Не злословить, не лукавить,
Серця ближнього не ранить.
Дієслово – слово діє:
Народилось і зоріє,
Розвивається і квітне,
Слово любе, слово рідне.
Народилось – мин.час, сер. р., однина
ро’де
Колись давно жили собі різні частини мови. Це був дуже веселий гурт. Але між ними часто виникали сварки, тому що кожна частина мови вважала себе найголовнішою. Найбільш ворогували між собою іменник і Дієслово. Перший казав, що Дієслово не має ніякого значення в мові, і тому без нього можна обійтись. Дієслово це дуже образило, і ввечері, коли всі спали, воно вирішило покинути цей гурт. Зібравши речі, Дієслово вирішило шукати собі притулку. Довго йшло воно і незабаром зустріло незнайомця, якому й розповіло про своє горе. Вислухавши Дієслово, незнайомець заспокоїв його: «Інші частини мови самі довго не проживуть». Але засмучене Дієслово не повірило. Коли члени веселого гурту прокинулись вранці, то помітили, що мова змінилася: стала беззвучною і бездіяльною. Довелося їм піти на розшуки свого побратима. А коли Дієслово повернулося, в гурті вирішили жити в одній країні Морфології і кожна частина мови збудувала собі своє місто.
Робота з деформованим текстом
Так, сім’я … особливе місце в житті людини. Тато і мама,. …нам життя, … нас, … колискових, …, що добре, а що погано, … до праці, і … нас.
Довідка: займає, дають, співають, привчають, вчать, доглядають, виховують, люблять.
Доберіть необхідні слова. Читаємо доповнений текст.
Фізхвилинка.
Робота з підручником.
Стор. 167
Синтаксичний розбір речення
Сонце виглядало знову і обсипало гарячим промінням величезні масиви хлібів. ( розп., прос., пошир., двосклад.)
Самостійна робота.
Синє небо. Навкруги золота пшениця. Синіє небо. Навкруги золотиться
Вдалині темний ліс. пшениця. Вдалині темніє ліс.
По одежі зустрічають, а по розуму проводжають. Наука в ліс не веде, а з лісу виведе. Давніх друзів забувають, а при горі згадують. Що двічі родиться, а раз вмирає?
Вчитель: Молодці! Ви допомогли Незнайці догнати нас і тепер він разом з нами продовжить подорож на наступних уроках. А до нашого потягу ми можемо додати ще один вагон. Який?