Конспект уроку "Дієсово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку з української мови на тему:"Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль". Може бути використано на уроці.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Урок української мови

 6 клас  

«Дієслово: загальне значення,

 морфологічні ознаки, синтаксична роль»

 

 


«Дієслово як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль».

Мета: поглибити знання про дієслово як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні, формувати уміння учнів розрізняти дієслова.

Виховна мета: розвивати культуру усного та писемного мовлення, пам’ять. Виховувати любов до рідної мови.

Хід уроку:

  1. Оголошення теми уроку.
  2. Повторення та поглиблення знань учнів про дієслово.
  • Діти, ми з вами давно вже мандруємо по країні  Морфології, ми побували в різних містах. Давайте згадаємо де ми були, які міста цієї країни відвідали на нашому потязі.

(на дошці потяг, до нього чіпляємо з надписами країн).

Учень називає: іменник, прикметник, числівник, займенник.

  • А сьогодні ми будемо мандрувати до нового міста. Як ви гадаєте, яка мета перед нами стає, що нам треба узнати у цій подорожі?

(треба дізнатися про її морфологічні ознаки, її синтаксичну роль, розпізнавати її серед інших частин мови, дізнатися як можна більше про її правопис).

  • А тепер давайте ж дізнаємось куди ми сьогодні мандруємо. Для цього відгадайте загадку:

Дію виконати може

І в роботі допоможе.

Треба з ним завжди дружити,

З ним нам веселіше жити.

  • Що це за частина мови?
  • Так, це дієслово!
  • А що ви знаєте про неї?

Слово вчителя: Дієслово – незвичайна частина мови. Хоча б у тому, що вона означає дію. Сьогодні життя потребує від нас вживання багатьох дієслів й втілення їх у життя: навчаюсь, працюю, роблю добро, співчуваю.

        Дієслово на другому місці по вживанню у мові після іменника, тому треба знати цю частину мови й вміти користуватися нею в усній та писемній мові.

        А тепер давайте пограємо.

        Всі ви знаєте. Не одну сучасну страву не можна приготувати без дії, а для цього потрібні дієслова. Згадайте, в якій послідовності треба назвати дієслова, щоб приготувати страви: омлет та рибу. Фаршировану овочами.

                                           

  • Молодці! Ви справжні кулінари та ще й затоки української мови!
  • Так що ж означає дієслово?
  • І ось ми з вами у місті Дієслові! Чисте ранкове повітря над містом. Під дахом палацу на фасаді великого будинку ми бачимо напис:  «Ми означуємо дію». Тут дієслова змінюються (за чим?) за часом. Зайде в одні двері дієсловом (якого часу?), в іншу виходить дієсловом (якого часу?). При вході одягає на себе  (що?) число, рід, особу, візьме під руку предмет та саме (чим?) присудком – і пішов по стежкам речень.

Ромашка

 

  •                                                                                                                                                                                      А давайте згадаємо особи.

I – я, ми                             (читаю, читаємо)

IIти, ви                          (читаєш, читаєте)

IIIвін, вона, воно, вони (читаєте, читають)

  •                                                                                                                                                                                      Перед вами лежать картки. Давайте прочитаємо вірш.

Дієслово – слово діє:

Ходить, робить, носить, сіє,

Слово плаче і радіє,

Усміхається і мріє.

Дієслово – слово діє:

Вірить, любить і жаліє,

Не злословить, не лукавить,

Серця ближнього не ранить.

Дієслово – слово діє:

Народилось і зоріє,

Розвивається і квітне,

Слово любе, слово рідне.

  •                                                                                                                                                                                      Випишіть всі дієслова, які ви знайдете в цьому тексті.

 

Народилось – мин.час, сер. р., однина

  •                                                                                                                                                                                      А як ми перевіримо ненаголошений  -о-

ро’де

  •                                                                                                                                                                                      А тепер повернемося до нашої подорожі.

Колись давно жили собі різні частини мови. Це був дуже веселий гурт. Але між ними часто виникали сварки, тому що кожна частина мови вважала себе найголовнішою. Найбільш ворогували між собою іменник і Дієслово. Перший казав, що Дієслово не має ніякого значення в мові, і тому без нього можна обійтись. Дієслово це дуже образило, і ввечері, коли всі спали, воно вирішило покинути цей гурт. Зібравши речі, Дієслово вирішило шукати собі притулку. Довго йшло воно і незабаром зустріло незнайомця, якому й розповіло про своє горе. Вислухавши Дієслово, незнайомець заспокоїв його: «Інші частини мови самі довго не проживуть». Але засмучене Дієслово не повірило. Коли члени веселого гурту прокинулись вранці, то помітили, що мова змінилася: стала беззвучною і бездіяльною. Довелося їм піти на розшуки свого побратима. А коли Дієслово повернулося, в гурті вирішили жити в одній країні Морфології і кожна частина мови збудувала собі своє місто.

  •                                                                                                                                                                                      Давайте перевіримо, чи правда без дієслів не можна побудувати речення?

Робота з деформованим текстом

Так, сім’я … особливе місце в житті людини. Тато і мама,. …нам життя, … нас, … колискових, …, що добре, а що погано, … до праці, і … нас.

Довідка: займає, дають, співають, привчають, вчать, доглядають, виховують, люблять.

  •                                                                                                                                                                                      Чи зрозумілий вам текст?
  •                                                                                                                                                                                      Чого в ньому не вистачає?

Доберіть необхідні слова. Читаємо доповнений текст.

Фізхвилинка.

Робота з підручником.

  •                                                                                                                                                                                      Що ж ми сьогодні дізнались про дієслово? Давайте заглянемо у підручник, чи правильно ми з вами мандруємо, не заблукали де?

Стор. 167

  •                                                                                                                                                                                      Коли дієслово бере під руку підмет, ким воно стає? (присудком)
  •                                                                                                                                                                                      А давайте подивимось – чи це так?
  •                                                                                                                                                                                      Розбір речення.

Синтаксичний розбір речення

Сонце виглядало знову і обсипало гарячим промінням величезні масиви хлібів. ( розп., прос., пошир., двосклад.)

  •                                                                                                                                                                                      Ми з вами зробили правильний підсумок.

Самостійна робота.

  •                                                                                                                                                                                      Замініть прикметники дієсловом, виділіть дієслова, визначте час, особу, рід, число.

Синє небо. Навкруги золота пшениця.         Синіє небо. Навкруги золотиться

Вдалині темний ліс.                                     пшениця. Вдалині темніє ліс.

  •                                                                                                                                                                                      І в першому і в другому випадку ми бачимо опис чого? (опис природи)
  •                                                                                                                                                                                      Чим ці описи розрізняються? (прикметники створюють картину нерухомості, спокою, а дієслова підкреслюють дію, рух)
  •                                                                                                                                                                                      Виконати вправу 381 (треба до дієслів добрати антоніми).
  •                                                                                                                                                                                      А давайте згадаємо, що таке антоніми?

По одежі зустрічають, а по розуму проводжають. Наука в ліс не веде, а з лісу виведе. Давніх друзів забувають, а при горі згадують. Що двічі родиться, а раз вмирає?

  •                                                                                                                                                                                      Поясніть, будь ласка, друге прислів’я, як ви його розумієте?
  •                                                                                                                                                                                      Назвіть дієслова.
  •                                                                                                                                                                                      Ми з вами мандрували у місті Дієслові, і з нами, як завжди, у цю подорож вирушив Незнайко. Але він відстав від нас.

  •                                                                                                                                                                                      Давайте допоможемо йому наздогнати нас.
  •                                                                                                                                                                                      Що вивчає розділ Морфологія?
  •                                                                                                                                                                                      Що означає дієслово?
  •                                                                                                                                                                                      Які часи має дієслово?
  •                                                                                                                                                                                      Який час має дієслово «мандрували»?
  •                                                                                                                                                                                      Яку синтаксичну роль виконує дієслово?

Вчитель: Молодці! Ви допомогли Незнайці догнати нас і тепер він разом з нами продовжить подорож на наступних уроках. А до нашого потягу ми можемо додати ще один вагон. Який?

  1. Оцінювання.
  2. Домашнє завдання.
doc
Додав(-ла)
Голич Наталія
Додано
25 березня 2020
Переглядів
1291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку