Тема: Дік Сенд і його друзі
Мета: удосконалювати навички роботи з текстом , визначити місце Діка Сенда в системі образів ,проаналізувати особливості взаємин між персонажами; вчити характеризувати літературного героя, давати оцінку його вчинкам, розвивати навички пообразного аналізу тексту, мислення,вміння чітко висловлювати власну думку щодо подій, добирати цитатний матеріал із тексту для характеристики персонажів;
сприяти розвитку кращих людських якостей та формуванню міжособистісних стосунків на основі поваги й любові до людини.
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань
Обладнання: мультимедійна дошка, комп'ютер, відеозапис, друкований матеріал, підручники, сторінка тревелбука.
Хід уроку
І. Орг. момент.
Добрий день, друзі!
- Можна мені вас так називати? Я рада знову до вас завітати , і дуже хочу з вами потоваришувати.
- Скажіть, будь ласка, хто такі друзі?
-Що означає вміти дружити?
- Як на вашу думку, для чого потрібні друзі?
- А які риси приваблюють людей?
ІІ. Мотивація.
Слово вчителя.
Потреба в дружбі виникла дуже давно. Дружба вважалася великою цінністю.
- Подивімося на (слайд 2) і спробуймо самі визначити тему нашого уроку. Про що йтиметься сьогодні? Так, тама – ДРУЖБА. А конкретно ДРУЗІ Діка Сенда. ( Слайд 3 Тема)
( Учитель зачитує мету уроку)
-Зверніть увагу на дошці у нас прикріплена валіза, в неї ми будемо збирати наші знання та вміння, які допоможуть врятувати героїв.
- Який твір ви прочитали? Хто його головний герой?
- Так, ви знаєте, що Дік разом з друзями потрапив у біду. І ось мені потрапила в руки пляшечка з посланням, яке, на жаль. трохи зіпсоване. Але це повідомлення допоможе повернутися нашим друзям додому. Спробуймо їм допомогти.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1). Повідомлення ( учні зачитують по одному реченню з кожної групи)
Повідомлення
« Я Дік С….., мені ______років. Я з дитинства мріяв про мо____. Я розумів ,що мені не вистачає знань, а тому і став вивчати морс___у справу. Я прагнув до знань, особливо цікавився геог____єю та іст___єю подорожей.
Наш корабель « Піл_______» розбився, загинув капітан Халл, він був справ______професіон_____і мужньою люд________. Я вдячний капітану ____, котрий був мені другом, учителем, батьком, завжди старався бути рішучим, сміливо дивитись небезпеці в вічі.
Разом зі мною команда, є жінка років___________та її маленький син Дж_____, йому ____________років. З нами брат місіс _____- Бенедикт, він ентимо_________, дуже полюбляє досліджувати ком ______він дивний . Це благородні люди, вони стійко зносять усі випробування. Ще є кілька негрів. Особливо серед них виділяється Гер___с. Це сильна, віддда___ й сміл____ва людина.
Зараз ми знаходимося в Анго____, в Афр____ці.
Якщо хтось знайде наше повідомлення, передайте його містеру___________, бо він дуже хвилюється за своїх рідних. Я зроблю все можливе, щоб ми всі повернулися додому.
-Які вміння ми використали під час виконання цього завдання? ( Уважність, спостережливість, знання тексту).
- Покладемо це до нашої валізи.
2).
Ви гарно впоралися з цим завданням. А тепер попрацюємо в групах, адже ми знаємо , що підтримка і порада дуже важливі.
ІV. Застосування зун на практиці. Відеоряд « МОРЕ»
Групова робота
1 –ша група. « Плутанина героїв або неуважна вчителька».
Створити тревелбук ( сторінку). ( Пояснити дітям).
Підписати характеристику героїв, творчо оформити.
ІІ –га група. На блакитних стрічках написати , які перешкоди долав Дік.
( сирітство, тяжка праця, зрада, голод, холод, ) Море – це символ життя. В житті буває складно
« Образи – вітрила». Розфарбуйте.
Гронування « Дружба» Висновок: Підтримка друзів все подолає.
- Що означає бути капітаном свого життя? Я – капітан, бо веду всіх за собою.
Ваші варіанти
« Асоціативний кущ .Я – КАПІТАН»
ІІІ –я група . Характеристика Геркулеса. Сторінка тревелбука, написати сенкан
Презентація робіт
- Що розвивали? ( творчі здібності, образне мислення, усне мовлення, вміння працювати в групі)
Руханка» Гроза» Композиці В. Мей « Шторм»
VІ. Узагальнення і систематизація матріалу.
Творча робота. Презентують інші учні
СМС повідомлення героям. 1- Діку, 2-а – Геркулесу, 3-я – м. Уелдон
V.Рефлексія.
« Незакінчене речення»
-Я хочу подякувати ( побажати) Діку за _______________
Вчитель.
- Подивимося, що є в нашій валізі…
Нелегко знайти собі справжніх друзів. Бережіть своїх друзів, не сваріться по дрібницях. Є дружба душ, що витримує грози і бурі життя. Людей зближує спільне навчання, захоплення, інтереси. Головне, щоб усе приносило радість і було корисним. Бажаю вам міцної дружби, щирості у стосунках із друзями. Дотримуйтесь прислів’я: «Один за всіх і всі за одного».
Ви сьогодні гарненько попрацювали, на партах лежать картки самооцінювання – оцініть, будь ласка, об´єктивно свою роботу і підійдіть до мене на перерві.
VІІ. Дз На вибір.
1. Лист Діку Сенду. 2. Підготувати рекомендації людям, які потрапили в скрутне становище
А наостанок…невеличкий смаколик
«Віртуальна реальність»
І група.» Хто сказав?» Лото
3.Які риси вдачі Діка Сенда вам найбільше подобаються?
4.Чи хотіли б ви мати такого друга,Дік Сенд?Чому?
Літературний диктант
(за змістом XIV—XVIII розділів)
1. Скільки часу тривала морська подорож героїв роману? (Сімдесят чотири дні.)
2. Що сталося з «Пілігримом»? (Розбився об рифи.)
3. Де саме, на думку Діка Сенда, вони знаходилися, опинившись на твердій землі? (У Південній Америці, вірогідно, в Перу.)
4. Де насправді опинилися мандрівника? (У Анголі. Екваторіальна Африка.)
5. Яку південноамериканську країну назвав Гарріс на запитання мандрівників про місце їхнього перебування? (Болівію.)
6. Що відразу почав робити на землі кузен Бенедікт? (Шукати комах)
7. Ким насправді був Гарріс? (Работорговцем.)
8. Про яке дерево тубільці говорять: «Хто посадить... дерево, той помре!»? (Про мангове дерево.)
9. Якого дерева мандрівники так і не побачили? (Каучукового.) Чому? (Тому що воно не росте в Африці.)
10. Яких пташок не зміг побачити малий Джек? (Колібрі.) Як він їх називав? (Пташки-мухи.)
11. Яка муха, знайдена кузеном Бенедіктом, підсилила сумніви Діка Сенда щодо їхнього місця перебування? (Цеце.)
12. Які тварини стали доказом перебування мандрівників у Африці? (Жирафи, гіпопотами, слони, леви.)