Конспект уроку (дистанційне навчання) Тема "Угорщина та Румунія у міжвоєнний період"

Про матеріал
Розробка теми уроку здійснена у формі інструктивних матеріалів для самостійного опрацювання учнями під час дистанційного навчання. Учні знайомляться із матеріалами карт, історичних документів, карикатур та виконують відповідні завдання до них.
Перегляд файлу

Всесвітня історія      Тема УГОРЩИНА й РУМУНІЯ у міжвоєнний період

ІНСТРУКТИВНА КАРТКА

(завдання для дистанційної форми навчання: самостійне опрацювання/опрацювання під час уроку-відеоконференції)

Очікувані результати

Після цього уроку ви зможете:

  • показувати на історичній карті новоутворені держави після розпаду багатонаціо­нальних імперій; перебіг подій Угорської революції;
  • характеризувати процес становлення авторитарних режимів у Східній Європі;
  • давати оцінку діяльності М. Горті, короля Кароля II, Й. Антонеску;
  • тлумачити та застосовувати поняття й терміни: авторитаризм, королівська дикта­тура.

Завдання на урок

Ознайомтеся з матеріалами підручника §14 п.1, п.2. ( с.144-148) та матеріалами картки.

Відповіді на питання, виділені червоним кольором, записуємо у зошит.

Пригадайте:

  1. У складі яких військово-політичних союзів були Болгарія, Угорщи­на та Румунія.
  2. Якими були наслідки Першої світової війни для Болгарії, Угорщини та Ру­мунії?

 

Робота з картою

Розглянути карту «Європа після Першої світової війни» та «Європа в 1924-1932 рр.» і виконати завдання.

  • Які території увійшли до складу Румунії після Першої світової війни?
  • Які території втратила Угорщина за Тріанонським договором? До складу яких держав потрапили ці території?

 

Проблемне запитання

Як ви вважаєте, який шлях розвитку обрали названі країни після Першої світової війни — авторитарний чи демократичний? Чому?

 

         Зверніть увагу:

«Залізогвардійці» — члени профашистської організації «Залізна гвардія» Румунії, що орієнтувалися на нацистську Німеччину. 1938 р. вождів «залізогвардійців» звинуватили у змові проти короля і вбили.

«Гортизм» — режим М. Горті в Угорщині 1920—1944 рр., де поєднувалися авторитаризм, диктатура та елементи парламентської демократії. Спирався а систему легальних і таємних союзів, товариств.

Балканська Антанта — військово-політичний союз Грецької республіки, Королівства Румунія, Королівства Югославія та Туреччини, створений 1934 р. під впливом Франції для збереження територіального status quo на Балканах.

 

Робота з історичною інформацією

Ознайомитеся з інформацією й дайте відповідь на запитання.

Угорщина

Угорщина як важлива частина Австро-Угорщини брала активну участь у Першій світовій війні. Але глибока криза, що охопила країну в останній рік війни, призвела... до піднесення антивоєнного руху. Провідну роль у цьому ру­сі відігравав угорський граф М. Карої, який у роки війни створив партію не­залежності. За ініціативи Карої було утворено Національну раду. У ніч про­ти 31 жовтня 1918 р. в Австро-Угорщині розпочалася революція. У ній взя­ли участь широкі народні маси. На хвилі революційного піднесення Карої за участі соціал-демократів сформував коаліційний уряд, який заявив про прове­дення реформ. 13 листопада М. Карої виступив з програмою уряду з цього пи­тання, а 16 листопада Національна рада проголосила Угорщину республікою. Поряд із владними структурами після революції створювали громадсько-полі­тичні органи, які контролювали роботу фабрик, заводів, конфісковували помі­щицькі землі або навіть брали владу до своїх рук. Ці органи було названо рада­ми. Основним досягненням національної революції 1918 р. було повалення мо­нархії Габсбургів та відокремлення Угорщини від Австрії, що започаткувало процес створення незалежної держави.

Запитання

  1. Що стало поштовхом для угорців для розгортання боротьби за досягнення незалежності?
  2. Яка політична сила очолила угорський народ в антивоєнному русі?
  3. Що було основним досягненням національної революції 1918 р.?

 

Зі спогадів лідера угорських комуністів Бела Куна

за книгою «Після білого терору»

Стабілізація була досягнута через «оздоровлення». Народне господарство настільки відновилося, що замість передбачуваного дефіциту в 100 млн крон вийшли бюджетні надлишки у розмірі 60 млн золотих крон...

...За період з 1921 до 1924 року в Угорщині побудовано не менше 70 но­вих заводів металообробної промисловості. За цей же час угорський фінансо­вий капітал збудував 55 заводів будівельних матеріалів, 43 заводи цементної, скляної, фарфорової та керамічної промисловості, заснував понад 40 акціонер­них товариств гірничорудної промисловості.

Значний прогрес спостерігався в електротехніці, ...її продукція стала пред­метом експорту на ринки Центральної та Східної Європи...

Текстильна промисловість... починає за допомогою швейцарського, амери­канського та голландського капіталів витісняти чехословацьку та австрійську текстильну промисловість.

Запитання та завдання

  1. Визначте суть економічного курсу Міклоша Горті.
  2. Встановіть позитивні наслідки економічних перетворень.

 

Зверніть увагу:

До прикметних рис режиму М. Хорті можна віднести:

  1. Репресії щодо учасників революції 1919 р.
  2. Хорті став регентом держави, маючи якнайширші повноваження.
  3. Збереження парламенту.
  4. Відсутність власної політичної партії.
  5. Певна стабілізація економічного становища.
  6. Проведення аграрної реформи.
  7. Зростання впливу фашистських організацій.
  8. Зближення з фашистською Німеччиною.
  9. Підготовка до війни, проголошення «Дьєрської програми».
  10. Загарбання Угорщиною Закарпатської України, Північної Трансільванії.
  11. Приєднання країни до «Антикомінтернівського» і Троїстого пактів.

 

Румунія

Із книги М. Єщенка «Королівська диктатура в Румунії»

23 березня 1939 р. було підписано румунсько-німецький договір. Він зобов’язував Румунію розробити план економічного розвитку на найближчі 10 років відповідно до вимог та інтересів німецького імпорту. Згідно з додатко­вим протоколом розвиток румунської індустрії обмежувався лише нафтовою, чорною та лісовою промисловістю. Передбачалося також: створити змішані румунсько-німецькі акціонерні товариства в окремих галузях румунської еко­номіки, що становили інтерес для Німеччини (наприклад, спільне розроблян­ня родовищ хрому в Банаті, марганцю в районі Дорней-Броштень, бокситів). Було досягнуто домовленості про створення спільних підприємств з експлуата­ції нафтопромислів і засобів транспорту, Німеччина перебирала зобов’язання щодо постачання обладнання, матеріалів і кредитів для розвитку військової промисловості Румунії, для оснащення румунської армії.

Запитання

Яка роль відводилася Румунії в економічній співпраці з Німеччиною?

 

 Із книги Федорака В. Ф., Черкач Н. І. «Історія рідного краю»

Питання про визнання міжнародною спільнотою приєднання Буковини до Румунії розглядали на Паризькій мирній конференції. За підтримки Фран­ції було вирішено залишити Буковину за Румунією, зобов’язавши її підписа­ти положення про національні меншини. Однак румунська делегація у відпо­відь на таку умову спочатку залишила перемовини, а потім керівник делегації Й. К. Бретіану відмовився підписати угоду про національні меншини під тим приводом, що вони зачіпають суверенітет Румунії.

Запитання

Про що свідчить небажання румунської делегації підписувати угоду про статус національних меншин?

 

Зверніть увагу:

До прикметних  рис режиму Й. Антонеску можна віднести:

1. установлення військово-легіонерської диктатури;

2. політика активного зближення з Німеччиною;

3. проголошення генерала Антонеску «кондукеторулом» (фюрером);

4. скасування прав і свобод громадян;

5. скасування парламентаризму;

6. мілітаризація економіки;

7. масовий терор щодо населення;

8. вступ у Другу світову війну на боці Німеччини (квітень 1941 р.).

 

Підведення підсумків

  1. Назвіть терміни, які стосуються лише Румунії.

Румунія: ________, _______,…    (7)

1. Перша світова війна. 2. Анексія Бессарабії та Буковини. 3. Четвер­ний союз. 4. Мала Антанта. 5. Період «проспериті». 6. Софія. 7. Уряд Фердинанда. 8. Видовданська конституція. 9. БХНС. 10. КСХС. 11. Татарбунарське повстання. 12. Неп. 13. Вересневе повстання. 14. «Картель лівих».  15. Уряд О. Стамболійського. 16. Трансільванія. 17. План Дауеса. 18. Бухарестський мир. 19. Нейя-Сюр-Сен. 20. «Похід на Рим».

 

Встановіть, яким подіям присвячені карикатури та плакати:

  1.                 2.

3.  4.   5.

6.        7.      8.

9. 10. 11.

   Джерела

Полянський П. Всесвітня історія (рівень стандарту): піруч. Для 10 кл. закл. загальн. середн. освіти / Павло Полянський. – К.: Грамота, 2028. – 256с.: іл.

Воропаєва В.В. , Татаринов М.В. Всесвітня історія Новітній період (1914-1939) 10 клас: Плани-конспекти уроків. – Харків: Веста: Видавництво «ранок», 2003. - 240 с.

Карикатури у вільному доступі інтернет 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Всесвітня історія (рівень стандарту, академічний рівень) 10 клас (Полянський П.Б.)
Додано
4 липня 2021
Переглядів
6102
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку