Всесвітня історія Тема УГОРЩИНА й РУМУНІЯ у міжвоєнний період
ІНСТРУКТИВНА КАРТКА
(завдання для дистанційної форми навчання: самостійне опрацювання/опрацювання під час уроку-відеоконференції)
Очікувані результати
Після цього уроку ви зможете:
Ознайомтеся з матеріалами підручника §14 п.1, п.2. ( с.144-148) та матеріалами картки.
Відповіді на питання, виділені червоним кольором, записуємо у зошит.
Пригадайте:
Робота з картою
Розглянути карту «Європа після Першої світової війни» та «Європа в 1924-1932 рр.» і виконати завдання.
Проблемне запитання
Як ви вважаєте, який шлях розвитку обрали названі країни після Першої світової війни — авторитарний чи демократичний? Чому?
Зверніть увагу:
«Залізогвардійці» — члени профашистської організації «Залізна гвардія» Румунії, що орієнтувалися на нацистську Німеччину. 1938 р. вождів «залізогвардійців» звинуватили у змові проти короля і вбили.
«Гортизм» — режим М. Горті в Угорщині 1920—1944 рр., де поєднувалися авторитаризм, диктатура та елементи парламентської демократії. Спирався а систему легальних і таємних союзів, товариств.
Балканська Антанта — військово-політичний союз Грецької республіки, Королівства Румунія, Королівства Югославія та Туреччини, створений 1934 р. під впливом Франції для збереження територіального status quo на Балканах.
Робота з історичною інформацією
Ознайомитеся з інформацією й дайте відповідь на запитання.
Угорщина
Угорщина як важлива частина Австро-Угорщини брала активну участь у Першій світовій війні. Але глибока криза, що охопила країну в останній рік війни, призвела... до піднесення антивоєнного руху. Провідну роль у цьому русі відігравав угорський граф М. Карої, який у роки війни створив партію незалежності. За ініціативи Карої було утворено Національну раду. У ніч проти 31 жовтня 1918 р. в Австро-Угорщині розпочалася революція. У ній взяли участь широкі народні маси. На хвилі революційного піднесення Карої за участі соціал-демократів сформував коаліційний уряд, який заявив про проведення реформ. 13 листопада М. Карої виступив з програмою уряду з цього питання, а 16 листопада Національна рада проголосила Угорщину республікою. Поряд із владними структурами після революції створювали громадсько-політичні органи, які контролювали роботу фабрик, заводів, конфісковували поміщицькі землі або навіть брали владу до своїх рук. Ці органи було названо радами. Основним досягненням національної революції 1918 р. було повалення монархії Габсбургів та відокремлення Угорщини від Австрії, що започаткувало процес створення незалежної держави.
Запитання
Зі спогадів лідера угорських комуністів Бела Куна
за книгою «Після білого терору»
Стабілізація була досягнута через «оздоровлення». Народне господарство настільки відновилося, що замість передбачуваного дефіциту в 100 млн крон вийшли бюджетні надлишки у розмірі 60 млн золотих крон...
...За період з 1921 до 1924 року в Угорщині побудовано не менше 70 нових заводів металообробної промисловості. За цей же час угорський фінансовий капітал збудував 55 заводів будівельних матеріалів, 43 заводи цементної, скляної, фарфорової та керамічної промисловості, заснував понад 40 акціонерних товариств гірничорудної промисловості.
Значний прогрес спостерігався в електротехніці, ...її продукція стала предметом експорту на ринки Центральної та Східної Європи...
Текстильна промисловість... починає за допомогою швейцарського, американського та голландського капіталів витісняти чехословацьку та австрійську текстильну промисловість.
Зверніть увагу:
До прикметних рис режиму М. Хорті можна віднести:
Румунія
Із книги М. Єщенка «Королівська диктатура в Румунії»
23 березня 1939 р. було підписано румунсько-німецький договір. Він зобов’язував Румунію розробити план економічного розвитку на найближчі 10 років відповідно до вимог та інтересів німецького імпорту. Згідно з додатковим протоколом розвиток румунської індустрії обмежувався лише нафтовою, чорною та лісовою промисловістю. Передбачалося також: створити змішані румунсько-німецькі акціонерні товариства в окремих галузях румунської економіки, що становили інтерес для Німеччини (наприклад, спільне розробляння родовищ хрому в Банаті, марганцю в районі Дорней-Броштень, бокситів). Було досягнуто домовленості про створення спільних підприємств з експлуатації нафтопромислів і засобів транспорту, Німеччина перебирала зобов’язання щодо постачання обладнання, матеріалів і кредитів для розвитку військової промисловості Румунії, для оснащення румунської армії.
Запитання
Яка роль відводилася Румунії в економічній співпраці з Німеччиною?
Із книги Федорака В. Ф., Черкач Н. І. «Історія рідного краю»
Питання про визнання міжнародною спільнотою приєднання Буковини до Румунії розглядали на Паризькій мирній конференції. За підтримки Франції було вирішено залишити Буковину за Румунією, зобов’язавши її підписати положення про національні меншини. Однак румунська делегація у відповідь на таку умову спочатку залишила перемовини, а потім керівник делегації Й. К. Бретіану відмовився підписати угоду про національні меншини під тим приводом, що вони зачіпають суверенітет Румунії.
Запитання
Про що свідчить небажання румунської делегації підписувати угоду про статус національних меншин?
Зверніть увагу:
До прикметних рис режиму Й. Антонеску можна віднести:
1. установлення військово-легіонерської диктатури;
2. політика активного зближення з Німеччиною;
3. проголошення генерала Антонеску «кондукеторулом» (фюрером);
4. скасування прав і свобод громадян;
5. скасування парламентаризму;
6. мілітаризація економіки;
7. масовий терор щодо населення;
8. вступ у Другу світову війну на боці Німеччини (квітень 1941 р.).
Підведення підсумків
Румунія: ________, _______,… (7)
1. Перша світова війна. 2. Анексія Бессарабії та Буковини. 3. Четверний союз. 4. Мала Антанта. 5. Період «проспериті». 6. Софія. 7. Уряд Фердинанда. 8. Видовданська конституція. 9. БХНС. 10. КСХС. 11. Татарбунарське повстання. 12. Неп. 13. Вересневе повстання. 14. «Картель лівих». 15. Уряд О. Стамболійського. 16. Трансільванія. 17. План Дауеса. 18. Бухарестський мир. 19. Нейя-Сюр-Сен. 20. «Похід на Рим».
Встановіть, яким подіям присвячені карикатури та плакати:
3. 4. 5.
6. 7. 8.
9. 10. 11.
Джерела
Полянський П. Всесвітня історія (рівень стандарту): піруч. Для 10 кл. закл. загальн. середн. освіти / Павло Полянський. – К.: Грамота, 2028. – 256с.: іл.
Воропаєва В.В. , Татаринов М.В. Всесвітня історія Новітній період (1914-1939) 10 клас: Плани-конспекти уроків. – Харків: Веста: Видавництво «ранок», 2003. - 240 с.
Карикатури у вільному доступі інтернет