Тема. Навчаюся доречно вживати слова в мовленні
Мета:
Дидактична: навчити дітей правильному та доречному вживанні слів у мовленні, поповнити лексичний запас учнів, повторити слова-синоніми, повторити особливості різних типів текстів.
Розвивальна: розвивати навички письма, зв’язне письмове та усне мовлення.
Виховна: виховувати старанність, працьовитість, любов до природи, бережливе ставлення до птахів узимку.
• формування ключових компетентностей: спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами; уміння навчатися впродовж життя; загальнокультурна компетентність.
Обладнання: мультимедійна презентація, підручник Вашуленко
Презентація:
Клас: 3
Хід уроку
1.Привітання.
- Привіт всім! Сподіваюся у вас гарний настрій!
Ми з вами в казку помандруєм,
цікаве там побачимо, почуєм
і навіть трішки почаклуєм,
а хто старанно буде працювати
того ще й приз буде чекати!
- Діти,як ви зрозуміли з віршика,ми з вами будемо мандрувати,а куди саме,ви дізнаєтесь,коли розгадаєте ребус.
- Молодці!Правильно. Це – ліс! Ми з вами будемо мандрувати у чарівному лісі! Всі готові?
- Виходимо на цю стежину й рушаєм в цікаву мандрівку.
- Діти, нам по дорозі зустрівся Лісовичок. Він засмучений, бо в нього сталася біда. Він дуже засмучений бо не може розподілити слова. Допоможемо йому? (В.Д.)
- Але перед цим пригадаємо, що таке синоніми? (Слова, які звучать по-різному, але мають близьке чи однакове значення).
1. Розподіли синоніми https://learning.ua/mova/tretii-klas/vidnovliuiemo-synonimichnyi-riad
- Молодці! Як ви швидко все розподілили! Лісовик дуже радий, і хоче нам теж допомогти. Відгадавши його загадку, ми дізнаємось до кого ми прямуємо.
Тук-тук-тук чути стук,
Та цей звук не від рук.
Птаха дзьобом стовбур б’є ,
Лікарем для лісу є. (Дятел)
- (В.Д.) Розумники! Це дятел! Зараз ми прямуємо до цього птаха.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
- А тепер, розгортаємо свої зошити.
- Записуємо число, 27 жовтня, класна робота. Розгорніть зошити, покладіть їх похило. Якщо починаєте писати з нового аркуша, то пишете з першого рядка, якщо ні, то не забувайте пропустити два рядки від попередньої роботи. Прописуємо слово «дятел» до кінця рядка.
- Молодці! Йдемо далі!
- Бачите? Хто це? (Дятел). Він нам приніс конверт. Давайте його відкриємо. Там написано, що наша тема «Навчаюся доречно вживати слова в мовленні». І він нам хоче розповісти про себе.
1. Вправа 6 стор. 54. Робота з текстом.
- Розгортаємо підручник на сторю 54. Врава 6, але можете дивитись на екран.
- Прочитаємо текст. Читаємо по два речення. (Вчитель викликає кожного учня окремо)
- До речі, хірург — лікар (лікарка), що оперує хворих.
- Доберіть заголовок самостійно і запишіть у зошиті, який вам сподобався. Пишемо «Вправа 6» і нижче заголовок до тексту. Якщо вам сподобався мої, можете їх записати. (Лісовий лікар, Дятел, Лісовий хірург, Незвичайний хірург);
- Розумники Ви справжні дослідники! Дятел дуже радий, що ви правильно відповіли, тому нам дає підказку, куди нам далі йти.
Птаха ця живе на морі,
Там літає на просторі.
Дзьобом рибу ловить влучно,
А співає різко й гучно. (Чайка)
2. Робота з фразеологізмами.
- А поки ми йдемо до чайки у гості, побудемо справжніми науковцями Поясніть і запишіть за допомогою відповідних синонімів значення висловів. Наприклад, накивати п’ятами – втекти, узяти ноги на плечі – швидко побігти.
Пишемо тільки пояснення фразеологізмів!
- Бездоганна робота! Молодці! (пів уроку)
https://learningapps.org/view8585145?&allowFullscreen=1
3. Робота з текстом.
- Прочитаймо текст. (Вчитель викликає кожного учня окремо)
- Який недолік ви помітили? (Словосполучення «Рожева чайка» постійно повторюється)
- Подумайте, які слова і в якому реченні доцільно вжити, щоб уникнути невдалих повторів.
(Рожева чайка – окраса Арктики. Наче яскрава квітка, ширяє птах серед сурової природи Півночі. Вона харчується рибою. У незамерзлих ополонках Північного Льодовитого океану проводить чайка більшу частину свого життя.)
- Які ви розумні. Все швидко вирішили. А ми часу не гаймо і йдемо далі по стежинці.
4.Фізхвилинка
- Діти, хто це на екрані? Так, це тигр. Він хоче, щоб ми трішки відпочили та порухались.
https://www.youtube.com/watch?v=OkVC5K6yIdQ&ab_channel=CreativeTeacher
- Молодці. Кажемо Тигру «До побачення» та прямуємо далі.
- А тепер відгадайте ще одну загадку, до кого ми прямуємо:
По дворах стрибає,
Крихти збирає,
Ростом він маленький,
Сірий, чепурненький.
Справжній молодець!
Хто він?… (Горобець)
- Розумники!
- Уявімо себе в ролі письменника або письменниці. Прочитайте текст, добираючи з дужок слово, яке найточніше виражає думку.
Уранці до будинку підлетіла (група, зграя) горобців. Вони сіли на кущі й голосно (співали, щебетали - ластівка, цвірінькали). .А потім (побачили, угледіли, помітили) під вікном годівничку. Птахи (спурхнули, знялися, злетіли) з куща і мерщій туди. Тепер (горобці, птахи, пернаті друзі) навідуються до нас щодня.
- До речі, горобці саме цвірінькають. Ворони, наприклад, каркають, сороки стрекочуть, ластівка щебече, журавлі курликають, а голуби воркують. Треба влучно підбирати слова в мовленні. Наша мова богата, тому навіть птиці говорять по різному.
- Цей текст — розповідь, чи міркування? (Розповідь)
Діти, а як ми можемо допомагати птахам взимку? (Годівничку поставити, розсипати крихти хліба)
А тепер записуємо цей текст повністю, із правильно вибраними словами без дужок. Не забувайте спочатку писати слово «вправа»
VII. Підсумок уроку.
- Ось і закінчилася наша незвичайна мандрівка до лісу. Заплющіть оченята і ще раз пригадаймо і побачимо всю красу розквітаючого лісу . Ми зустріли пташок та допомогли їм. Також ми навчилися правильно підбирати слова в своєму мовленні, адже наше мовлення різноманітне. Нам треба уникати повторення слів, тавтологій.